Урок "Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі"

Про матеріал
Матеріал уроку знайомить учнів із розділами твору «Полліанна», сприяє розумінню глибини закладеної у творі ідеї, виховує гуманістичне, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.
Перегляд файлу

 

Тема. Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі

Мета: навчальна: продовжити знайомство учнів із розділами твору «Полліанна», сприяти розумінню глибини закладеної у творі ідеї; 

розвивальна: формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, характеризування образів; вміння висловлювати оціночні судження;

 виховна: виховувати гуманістич­не, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.

Теорія літератури: роман, сюжет, елементи сюжету, художні образи, різні види опису.

Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму.

Тип уроку: комбінований урок.

Епіграф:

Якщо доля подає вам лимон,

постарайтесь зробити із нього лимонад.

(Дейл Карнегі)

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання.

«Детектор брехні» ( вчитель зачитає твердження, учень відповідає «так» чи «ні»

1. Батько Поліанни був лікарем? (-)

2. Сім’я була бідною (+)

3. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)

4. Поліанна була веселою і радісною? (+)

5. Тітку Поліанни звали Ненсі? (-)

6. Улюблена гра Поліанни – це хованки? (-)

7. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)

8. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим? (-)

9. Полінна дуже любила своє ластовинна? (-)

10. Волосся у дівчинки було чорне? (-)

 

  1. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

Роман «Полліанна» належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн « грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості й відкриття світу у творі.

Робота з епіграфом

Слово вчителя.

-Діти, як ви думаєте, чому навчить вас сьогоднішній урок? (ми навчимося грати в радість)

- Так, ви навчитеся грати в радість, а ще висловлювати свої думки. Я сподіваюсь, що цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка – Полліанна.

-  А що для вас радість?

- Як ви його розумієте?

Що ж таке радість? Дати відповідь на це запитання допоможе вірщ Тетяни Цитдзіної «Що таке радість?

Що таке радість?

Радість - це пісня, радість - це сонечко,

Радість - коли усміхається донечка.

Радість - із квітів килим строкатий,

Радість - це мамині руки і тата.

Радість - веселки шарфик барвистий,

Радість - із зірок сріблясте намисто.

Радість - дарунки, радість - це свято,

Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.

Радість - оцінка, радість - це друзі,

Радість - метелик в зеленому лузі.

Радість - робота, радість - це успіх,

А після всього - втомлений усміх.

Радість - це усмішка й тепле слово,

Що з твоїх уст злетіти готове.

Радість - добро, без якого на світі

Не можуть жити й дорослі, і діти.

Найголовніше для вас, любі діти, -

Бачити радість навкруг і радіти,

Вміти її по краплинах збирати

І одне одному їх дарувати.

 

Евристична бесіда:

- Яку ж радість приносила Поліанна?

- Кого першого вона навчила грати в свою гру?

Чи легко Ненсі було зрозуміти правила гри?

 

 

Кого ще навчила грати дівчинка свою гру?

Як до її гри поставилася хвора жінка? Чи змінилась вона?

Чи приносило радість дівчинці те, що все місто грає?

Чи змінилися жителі містечка, граючись у радість? Чому?

Чому кожен мешканець приходив до дівчинки з повідомленням, що він грає її гру?

Слово вчителя.

Полліанна має надзвичайний дар – жити «своєю грою в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: « завжди радіти»

 

Давайте сьогодні на уроці ми складемо правила гри.

Ситуативне моделювання. Учні складають правила гри у радість.

Гра "Радість"

1. Завжди посміхатись.

2. Ніколи не сумувати.

3. У поганому знаходити щось хороше.

4. Не сміятися з чужого горя.

5. Дарувати людям радість.

 

Слово вчителя. Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ми щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, ви гратимете з своїми друзями, рідними.

 

Робота з текстом (у парі)

«Як «гра в радість» робить світ кращим?»

Знайдіть у тексті, як Полліанна намагається радіти навіть за неприємних ситуацій (зачитати цитати)

1 Втрата батька

«Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»

2 Хотіла ляльку, прислали милиці

« Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними»

3 Тітка поселила Полліанну на горищі

« та рапто я згадала, що терпіти не можу свого ластовіння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла. Що мені є з чого радіти.» ст..192

4 Дівчинку залишили без вечері

« я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити ,Ненсі,з тобою вечерю»

- Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Е. Портер зазначила: « Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече і що вона радіє абсолютно з усього. Однак, я ніколи не поділяла думки, про те, Що ми мусимо заперечувати існування труднощів.,страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше зустічати невідоме бадьоро і радісно».

Складання ланцюжка « Кого Полліанна залучила до « гри в радість»?

Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя.

Впізнай героя

1.Строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніх падав на підлогу чи грюкали двері.(міс Поллі)

2. Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сурдут иа шовковий циліндр, цього інші чоловіки не носили. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко і завжди сам.(містер Пендлтон)

3. До неї ніхто не любить ходити. Як би тільки людям не було її шкода, жодна душа й раз на день не навідалась би до неї, така вона уїдлива.( місіс Сноу)

4.Мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці, Я хотів мати власну домівку. Ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка. (Джиммі)

5. Бадьоро наближався найвищий з гурту чоловік із чисто виголеним обличчям і добрими очима.(лікар Чилтон)

6. Вона засуджувала господиню за безсердечне ставлення до сироти і зустрічала Полліанну на станції. (Ненсі)

Ланцюжок

Місс Поллі – Містер Пендлтон- місіс Сноу – Джиммі – лікар Чилтон-- - Ненсі

Слово вчителя

Ясним сонечком входить Полліанна в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість» стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування.

А з чого все починалося? (перегляд відео)

Проблемне запитання:  

-         Що, на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини ? ( Смерть рідних, каліцтво)

-         Що пропонує у таких випадках Полліанна?

Смерть рідних. Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш .

Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.

 

Інтерактивна вправа «Дерево характеру»

Скоро прийде весна, розквітнуть дерева, оживе вся природа. А особливо прекрасне дерево сакура (японська вишня). Пропоную побудувати дерево – характеру головної героїні роману.

З переліку рис характеру виберіть ті, які, на вашу думку, притаманні героїні, дані листочки прикріпіть до дерева.

Жадібність, цікавість, сила волі, стриманість, обережність ,розсудливість, працелюбність, заздрісність, оптимізм, люб’язність, скромність, щедрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість, хитрість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість, рішучість, відкритість, старанність, байдужість, запальність, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість.

Вчитель: Які риси характеру Полліанни можна назвати стрижневими? (оптимізм, життєрадісність, щирість, сила волі)

 

Вчитель: Життя Полліанни не можна назвати легким: вона рано втратила маму й тата, вимушена була деякий час жити в жіночій школі; переїхавши до тітки, почувала себе самотньою, бо не мала друзів; потрапила в жахливу аварію і отримала травму хребта. Але не втратила сили духу, бо любила життя таким, яке воно є, і навіть в найстрашнішій ситуації могла знайти позитив. Пропоную взяти з неї приклад і потренуватися знаходити позитив навіть в тих ситуаціях, які на перший погляд здаються безнадійними, безрадісними.

 

Тренінгова вправа «Яка радість»

Завдання: продовжіть речення.

Я дізнався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)

Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

На Новий рік не отримала бажаного подарунку, яка радість (на День народження я його отримаю і в мене буде вже два подарунка…).

Отримав двійку, яка радість (тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

 

Вправа «Намисто Поліанни»

Завдання: учням пропонується взяти «кристалик» (його можна зробити з кольорового паперу, з намистинок, використати підвіски старої люстри) і, прикріпивши його на зазлегідь підготовлену стрічку, пригадати найрадіснішу подію, найщасливішу мить останнього тижня, дня.

(Наприклад, у мене розквітла квітка – я цього довго чекала; кішка народила кошенят; отримав подарунок; весело провів вечір з батьками; переміг у грі, пересадили на першу парту…)

 

Використовуючи український алфавіт, розшифрувати:

Слово, яке в сучасній англійській мові означає щиру і веселу людину, невиправного оптиміста.

20, 19,16,16, 12, 1, 18, 18, 1 («Полліанна»)

 

 

Слово вчителя

Вправа показала, що доброго, радісного в нашому житті достатньо. Треба просто вміти його помічати і цінувати. Воно поряд з нами. Завжди пам’ятайте про це, зберігайте оптимізм в будь – яких життєвих ситуаціях. Нехай гра в радість, яку вигадав батько Полліанни, стане стилем вашого життя.

 

В житті завжди є радості моменти!

Відкритим будь, і їх не пропусти.

А щоб життя тобі всміхалось,

Йому частіше посміхайся ти!

Герої

Характеристика до зустрічі з Полліанною

Що змінилося в житті героя завдяки впливу Полліанни

Ненсі

Привітна, турботлива, виконує всю домашню роботу, не любить власного імені

Полюбила своє ім'я, чуйна, люб'язна

Тітка Поллі

Холодна, строга, пунктуальна, найзаможніша, самотня

Любляча, чуйна, турботлива, заміжня

Джиммі

Бездомний, сумний, зневірений, втік з сиротинця

Щасливий, з'явилась сім'я, батько, будинок

Лікар Чилтон

Вихований, розумний, привітний, але гордий, самотній, нещасний

Порозумівся з коханою жінкою, одружився, став щасливим

Місіс Сноу

Непередбачувана, вразлива, дратівлива, сердита, примхлива

Уважніша, терпима, благородна, в'яже різні речі для дітей з притулку

Джон Пендлтон

Мовчазний, самотній, замкнутий, похмурий

Привітний, знайшов сенс життя, став люблячим батьком

Пол Форд

Засмучений, у розпачі, благав, сердився, "Горе вам..."

Усвідомив свою міссію, роль у житті, склав проповідь про радість "Веселіться і радуйтеся, праведні..."

Вдова Бентон

Одягнена в чорне, засмучена, сумує за померлим чоловіком

Найусмішніша жінка у місті, вдягнула кольоровий одяг, прикрасила шию блакитною стрічкою

 

Заключне слово вчителя.

Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор чудової книги «Полліанна» Підсумки

«Мікрофон»

-Чому ви научились сьогодні на уроці?

-Чи з’явилось у вас бажання щось змінити у своєму житті?

-За що б ви подякували Е. Портер та її героїня?

Оцінювання

 

Домашнє завдання 

  1. Скласти сенкан до імені Полліанна

 

Полліанна

Мудра і весела

Живе, радіє та допомагає

Усім грати у радість

Оптиміст.

2. Заповнити анкету героїні

Анкета героя твору

  1. Прізвище, ім’я. ________________________________________________________
  2. Вік. _____________________________________________________________________
  3. Зовнішність. _____________________________________________________________________________________________________________________________________
  4. Родина. __________________________________________________________________________________________________________________________________________
  5. Місце проживання. ______________________________________________________________________________________________________________________________________
  6. Освіта. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  7. Захоплення. _____________________________________________________________
  8. Друзі._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

  1. Прізвище, ім’я. (Полліанна Вітьєр).
  2. Вік. (11 років).
  3. Зовнішність. (Худорлява дівчинка з двома грубенькими світло – жовтими косами. Миле веснянкувате личко).
  4. Родина. (Сирота. Батьки Джон і Дженні Вітьєри померли. Є тітка Поллі, яку дівчинка ніколи не бачила).
  5. Місце проживання. (З батьками жила на заході США, потім переїхала до тітки в Белдінґсвіль (штат Вермонт).
  6. Освіта. (Початкову освіту здобула вдома: навчав батько; після переїзду до тітки Поллі вступила до місцевої школи).
  7. Захоплення. (Радість від життя).
  8. Друзі. (Ненсі, Тімоті, Том, місіс Сноу, Джон Пендлтон, Джиммі Бін, Томас Чилтон, Пол Форд, вдова Бентон, місіс Тарбел, тітка Поллі).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 листопада 2021
Переглядів
1887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку