Урок "Екологічні проблеми планети, фактори впливу на екологічний стан навколишнього середовища."

Про матеріал
Урок "Екологічні проблеми планети, фактори впливу на екологічний стан навколишнього середовища" дає можливість розширити знання про екологічні проблеми планети Земля; залучити учнів до розв'язання екологічної проблеми сучасності – засміченості, з’ясувати як впливає погана екологія на здоров’я людини; виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї.
Перегляд файлу

«УРОКИ ДЛЯ СТІЙКОГО РОЗВИТКУ. МОЯ ЩАСЛИВА ПЛАНЕТА»

                                                          3 клас

Тема уроку: Екологічні проблеми планети, фактори впливу на екологічний стан навколишнього середовища.

Мета: розширити знання про екологічні проблеми планети Земля; залучити учнів до розв'язання екологічної проблеми сучасності – засміченості, з’ясувати як впливає погана екологія на здоров’я людини; виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї.

Завдання уроку:

  • Переконати, що людина котра живе на планеті забруднює навколишнє
    середовище та наносить шкоду природі;
  • Розповсюджувати моделі поведінки, що сприяють використанню
    відновлювальних ресурсів;
  • Намітити конкретні шляхи зменшення впливу на навколишнє
    середовище.

Обладнання і матеріали: папір, олівці, фломастери, маркери, стіки, скотч

Хід уроку

1.Організація початку уроку

 Всі почули ви дзвінок,

 Він покликав на урок.

 Кожен з вас приготувався,

 На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчата,

 А за ними і хлоп'ята.

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми.

1.Інформаційне повідомлення.

Кожної години на нашій планеті:

  •    1700 акрів продуктивної землі стає пустелею;
  •    близько 2000 дітей помирають з голоду;
  •    55 чоловік отруюються й гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин;
  •    1000 чоловік вмирають від отруєння водою;
  •    2000тонн кислотних дощів випадає у Північній півкулі;
  •    5-6 видів тваринного чи рослинного світу зникають.

Кожної хвилини:

  •                Знищується більше 51 акра тропічних лісів;
  •                Використовується близько 35000 барелі нафти;
  •                знищується 50 тон родючого ґрунту через неправильне його використання;

виділяється більше 12000 тон вуглекислого газу в атмосферу.

Згідно з прогнозами науковців населення Землі може подвоїтись протягом наступних 50 років. Майже 12 млрд. людей повинні навчитись жити на земній кулі, довжина екватора всього 40 000 км, і не просто жити, а як добрі господарі дбати про землю – свій власний дім, оберігати її. «Усі ми пасажири одного корабля, що називається земля» - сказав Антуан де Сент-Екзюпері. Тому священний обов’язок усіх полягає у постійній турботі про благо нашого спільного дому, а отже, й про себе.
Дехто вважає, що нічого не трапиться, якщо я кину папірець, недопалок, викину пляшку з-під напою, залишу в лісі недоїдки, а насправді ми бачимо навколо жахливі сміттєзвалища. По тому, як людство ставиться до проблеми екології можна судити наскільки суспільство цивілізоване.

Любий друже! Для будь-якої справи потрібні фахівці. Після нашої сьогоднішньої зустрічі ти зможеш вважати себе фахівцем, який знає, як зберегти життя на планеті Земля, ти навчишся краще орієнтуватися в екологічних проблемах свого будинку, міста, приймати рішення і відповідати за нього. Сподіваюся, що наше заняття допоможе вам і вашим родинам покращити стан навколишнього середовища.


2. Очікування.

Друзі, ви почули тему нашого уроку, мету і я хочу, щоб ви зараз на цих чудових квіточках  написали свої очікування від часу проведеного разом, від почутої інформації та нашого спілкування та прикріпили їх на дошку поряд з нашою чудовою блакитною планетою Земля.

3. Розподіл учнів на команди.

- Діти, сьогодні ви будете сидіть не так, як завжди. Ми об’єднаємося в групи. Для цього необхідно підійти до столу, взять картинку, яка вам по душі та сісти за той стіл на якому така ж картинка.

4. Назви команд

- Кожна з груп буде висвітлювати ту чи іншу екологічну проблему. Для цього необхідно придумати назву та презентацію команди. Для створення презентації можна використовувати ватман, фломастери, вирізки з журналів, які лежать на столі.

5. Презентації команд.

Команда «Капітошка»

А вода це справжнє диво!

Як прожити без води?

З нею ми завжди щасливі,

З нею в нас нема біди.

Є вода — ростуть рослини:

Ліс, сади, рясні поля.

Це чудово для людини

І радіє вся Земля.

Команда «Чистюльки»

Рятуймо Україну від сміття!

 Не Україну, то хоча б район!

Бо забирає часточку життя

 Розкидане сміття твого й мого.

Якщо ти не байдужий до краси

 Лісів і скверів, парків і доріг,

У двері стукай й голосно гукай:

«Гей, люди, зупиніться!

Це ж наш край!»

Команда «Вітерець»

Повітря і не видно, і не чути.

Але без нього нам не обійтись.

Не можна ні хвилиночки пробути.

Ось ти навколо себе подивись.

Все дихає: листочок і травичка,

Метелик, що над квіткою летить.

І дише рибка й рак, і дише річка...

Повітря треба кожному, щоб жить.

Фізкультхвилинка

Встаньте ,діти, усміхніться,

Землі рідній поклоніться.

І до сонця дотягніться.

Веретенцем покрутіться.

Потанцюйте , пострибайте,

Рухи дружно повторяйте.

Раз – присядьте, два – присядьте

І за столики сідайте.

 

ІІІ Основна частина

  1. Гра «Друг та недруг Землі»

Вчитель називає дії людини по відношенню до Землі. Якщо дія корисна, діти піднімають «Сонечко», якщо ні- «хмаринку».

- Посадка дерев.

-Вирубка лісів.

-Будівництво очисних споруд на заводах.

-Розведення кострів у лісі.

-Викиди диму заводами.

-Створення заповідників.

-Використання сонячної енергії.

- Прибирання  сміття.

- Викиди газів автомобілями.

- Збір макулатури.

- Молодці, діти, ви добре знаєте, як правильно поступати, щоб не нашкодити нашій планеті.

2.Робота з підручником

Самостійне опрацювання тексту

-Як діти допомогли Землі врятуватися?

3. Робота в групах

Кожна група готує інформаційні повідомлення за заданою темою та складають правила охорони навколишнього середовища.

а) Команда «Капітошка»

На Землі не існує жодного живого організму, в якому немає води, навіть найпростішого! Відомо, що рослини на 80-99% складаються з води, тварини – на 60-75 % , а люди-близько 65 %.

Протягом життя людина в середньому випиває і, відповідно, виділяє приблизно 75 т води.

Таким чином, ми бачимо, що вода – це найважливіша на нашій планеті рідина. У воді зароджується життя. Без неї неможливе існування рослин і тварин.

Команда «Капітошка» склала правила:

 Економно  вживати воду, так як прісної води на нашій планеті не так вже й багато; не залишать водопровідні крани відкритими;

 Багато бруду попадає в воду від заводів та фабрик, тому не скидати в воду всі хімікати ;

 Берегти воду від забруднення, не викидати в ріки, озера, водоймисміття, не мити в них машини.

4. Руханка «Дощ»

 Учасники стають у коло. Вчитель каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх: - В Україні піднявся вітер (терти долоні). - Починає накрапати дощ (клацання пальцями). - Дощ посилюється (почергове плескання  долоні). - Починається справжня злива (плескання по ногах). - А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами). - Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах). - Злива перетворюється на дощ (плескання в долоні). - Рідкі каплі падають на землю (клацання пальцями). - Вщухає вітер (терти долоні). - З’являється сонечко (руки догори).

б) Команда «Вітерець»

Цікаві факти про повітря.  Для нормальної життєдіяльності середньостатистична доросла людина пропускає через свої легені близько 20 кілограм повітря за одну добу. Для цього ми робимо 22000 вдихів і видихів. З усього отриманого при цьому кисню чверть споживається мозком. Погана екологія і забруднення атмосфери погано позначаються не тільки на людях, але навіть на морських мешканцях. Встановлено, що дельфіни, що мешкають біля узбережжя територій, населених людьми, часто гинуть від шкідливого впливу великих кількостей хімічних домішок у повітрі. Вчені, розкривши таких дельфінів, виявили схожість їх легень з легкими шахтарів. Перебуваючи за містом, людина вдихає набагато менше шкідливих речовин, ніж у місті. Відзначимо при цьому — пил, що ми вдихаємо поза межами міста, також шкідливий для здоров’я.

Команда «Вітерець» склала свої правила та шляхи охорони повітря:

 Установка пилеуловлюючого обладнання;

 Установка очисних споруд;

 Правильне разміщення заводів та фабрик;

 Посадка лісних полос та зелених зон;

 Висаджувать такі дерева, які виділяють більше кисню.

5.Хвилина релаксації.

Учні виконують веселі фізичні вправи. Ставимо такі запитання.

 

Якщо ви не спалюєте листя, тупніть ногою.

Якщо вам не подобається запах бруду, махніть рукою перед своїм обличчям.

Якщо не смітите на вулицях, сядьте.

Якщо ви ощадливо використовуєте папір, не витрачаєте його марно, підніміть руки.

Якщо, на вашу думку, охороняти навколишнє середовище – добра справа, плесніть у долоні.

в) Команда «Чистюльки»

«Що таке сміття? Чим воно загрожує здоров’ю людей»

У природі немає ніякого сміття. Усе, що створила природа, є початком чогось нового. Але ми , люди, у процесі життєдіяльності створюємо сміття, яке не знаємо куди  подіти. На сьогодні в Україні проблема смітників – одна з найважливіших і найактуальніших серед проблем забруднення навколишнього середовища

Всюди нас оточують папірці, обгортки з пластика, скло, целофан і т. ін.

Промислові і побутові відходи створюють безліч проблем, таких як транспортування, зберігання, утилізація та ліквідація.

Викидаючи сміття, люди порушують один з основних екологічних законів кругообіг - речовин у природі.

Поліетилен, пластмаса, скло, будівельні відходи, залишки їжі, метали, деревина, дрібне побутове сміття, папір, непотрібні речі. Сморід – хвороби дихальних шляхів, астма, алергія, отруєння, хвороби печінки.

Виділення хімічних речовин – отруєння, хвороби печінки, нирок, очей, рак.

Забруднення водойм – неможна купатися, отруєння, хвороби шкіри, мор риби, лептоспіроз.

Типовий склад міських відходів:

-       папір – 14%

-       мілке сміття – 17,9%

-       гума, шкіра, деревина – 8,1%

-       харчові відходи – 7,5%

-       метали – 8,7%

-       скло – 8,21%

-       інше – 1,6%

 Сміття, його величезна кількість навколо призводить не лише до засміченості, а й до хвороб людини.

Команда «Чистюльки» склала свої правила та шляхи охорони навколишнього середовища:

  •       Впровадити обов`язкову систему роздільного збору й сортування сміття (Разом сміття, по одному цінна сировина)
  •       Створення заводів по переробці сміття.
  •      Використання  нової техніки.
  •       Створення екологічно-чистих технологій переробки та знешкодження.
  •      Штраф за викидання сміття.
  •       Друге життя непотрібних речей.
  •       Організація суботників.
  •        Креативні ємності для сміття.

6. Вправа «Перевтілення»
У мене на столі є кошик, в якому зібрані предмети, які перестали бути потрібними, тобто вони перетворились на сміття і їх збираються викинути. Пофантазуйте: якби я був…, я хотів би, щоб з мене зробили… .
 

7.Рольова гра

-А зараз ми розкажемо вам історію одного озера.

Жило–було озеро. Вода в ньому була чиста, прозора, що навіть видно було всіх жителів водойми. А в сонячний день в воді відображались дерева, квіти та хмарки. Одного разу до нашого озера прийшли відпочиваючі , спиляли дерева, розвели вогнище. Вони грали в ігри, співали пісень та їли всілякі смаковеньки. А пішовши, залишили сміття, пляшки, консервні банки. Потім до цього озера приходили ще і ще. З часом води ставало все менше й менше, а сміття все більше й більше. Вже не можна було побачить хто там живе.

  • Як ви думаєте, це добре чи погано?
  • Жителям озера стало нестерпно жити в такій брудній воді. Діти, а хто їм може прийти на допомогу?
  • Як ми можемо допомогти озеру?(Ми можемо спробувать очистити воду).
  • Давайте зараз всі разом підійдемо до нашого уявного озера та очистимо його від бруду. Сподіваюсь, що в житті ви ніколи не будете забруднювати навколишнє середовище.

8. Рефлексія:

Вправа «Мікрофон».

«Що я буду робити, щоб світ навколо став кращим…»

Передаємо з рук в руки глобус.

Прощання.

На початку уроку на дошці біля нашої планети Земля ми кріпили квіти зі своїми сподіваннями щодо уроку. Якщо вони справдились, давайте прикрасимо Землю квітами і побажаємо нашій планеті завжди бути чистою, красивою та квітучою.

Закінчити урок хочу віршем - закликом до всіх свідомих жителів нашої планети.

Зупинися, людино, на мить…

І відчуй, як планеті болить.

Як із серця крик вирина -

Зупинися, Земля в нас одна!

 

Як у серці тліє любов,

Щоб колись розгорітися знов.

Зупинися, людино, на мить…

І відчуй, як планеті болить…

 

 

 

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 грудня 2020
Переглядів
3577
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку