Подано розгорнутий конспект уроку з теми "Ціноутворення на світовому ринку", подано визначення поняттям “інтернаціональна вартість”, “світова ціна”, “індекативна ціна”; ознайомлено учнів з теоріями “абсолютної переваги” та “порівняльної переваги”, неокласичною двухфакторною моделлю Хекшера-Оліна, неотехнологічною теорією Познера.
1
ТЕМА: Основи та особливості ціноутворення на світовому
ринку
МЕТА: познайомити учнів з основами, особливостями та значенням
ціноутворення на світовому ринку; дати визначення поняттям “інтернаціональна вартість”, “світова ціна”, “індекативна ціна”; познайомити з теоріями “абсолютної переваги” та “порівняльної переваги”, неокласичною двухфакторною моделлю Хекшера-Оліна, неотехнологічною теорією Познера; розвивати логічне мислення; вчити поєднувати отримані знання з реальним життям; виховувати інтерес до предмету.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Теоретичний матеріал
1. В останні десятиріччя спостерігаються порівняно високі темпи розвитку світової торгівлі. Якщо темпи лібералізації зовнішньої торгівлі, ліквідації торговельних бар'єрів не знизяться, то обсяг міжнародної торгівлі щорічно в середньому зростатиме на 6%.
Найбільшим експортером та імпортером залишаються США. В першу десятку великих торговельних країн світу входять Німеччина, Франція, Великобританія, Канада, Італія, а також нові індустріальні країни — Гонконг та Сінгапур. Значних успіхів у розвитку експорту досягла КНР. Що ж стосується країн Східної Європи та колишнього СРСР, то різкий спад їх експорту та обсягів зовнішньої торгівлі загальмувався, спостерігаються тенденції до зростання темпів зовнішньоторговельного обігу.
2. Економічні умови виробництва в кожній країні значно відрізняються. Це стосується рівня технічного оснащення виробництва, продуктивності праці, кваліфікації робітників і природних умов. Затрати праці на виготовлення одиниці ідентичної продукції, а відповідно і вартість її, в різних країнах різні. В кожній країні є свій рівень суспільне необхідних витрат на виробництво товарів, що визначають їх національну вартість,
Під час поглиблення міжнародного поділу праці, інтернаціоналізації, усуспільнення виробництва на світовому ринку вартість стає інтернаціональною категорією.
3. Витрати праці в кожній окремій країні є індивідуальними. Водночас дія закону вартості вимагає співвідношення різних індивідуальних витрат до суспільних.
Адам Сміт сформулював теорію абсолютної переваги – країна може виробляти більшу кількість певного товару з певного обсягу ресурсів за наявного рівня технології в порівняні з іншими країнами
Давид Рікардо сформулював теорію порівняльної переваги – країна має порівняльну перевагу у виробництві певного продукту, якщо вона виробляє цей продукт з нижчою альтернативною вартістю, ніж інші країни.
Практичний матеріал.
Виробництво вина (В) і сукна (С) в Англії та Португалії
Країна |
Абсолютні витрати часу |
Порівняльні витрати часу |
||
Сукно (С) |
Вино (В) |
Сукно (С) |
Вино (В) |
|
Англія |
40 |
30 |
4/3В |
3/4С |
Португалія |
20 |
10 |
2В |
1/2С |
Отже, в Португалії і вино і сукно абсолютно дешевше. Але Рікардо виходить з того, що ціна товару – це грошова форма вираження мінової вартості, тобто мінова вартість сукна знаходить своє відображення через певну кількість вина.
В Англії мінова вартість В = 3/4С , а в Португалії 1/2С , тобто 3/4С 1/2С.
Тому, Англії вигідніше купувати вино
Теоретичний матеріал
4.Неокласична двухфакторна модель Хекшена-Оліна – два основні фактори – матеріальні та людські ресурси розподілені між країнами нерівномірно. Тому країна прагне спеціалізувати свій експорт на тих товарах, де вона має більшу кількість виробничих факторів.
У процесі торгівлі ціни факторів виробництва вирівнюються і втрачають переваги. Тоді виникає міжнародна конкуренція.
5. Неотехнологічна теорія Познера – міжнародна торгівля виникає навіть за наявностіоднакових виробничих факторів, але за умов технологічного розриву між ними.
6. Отже, обмін товарів на світовому ринку відбувається на основі не національних, індивідуальних суспільне необхідних витрат, а середньосвітових, тобто в основі міжнародного обміну лежить не національна, а інтернаціональна вартість. Остання набуває пріоритетної функції відносно національної. Інтернаціональна вартість визначається суспільно необхідними витратами праці на виробництво товару при середньосвітових суспільних нормальних умовах виробництва, рівнях продуктивності та інтенсивності праці. Однак ці процеси не слід абсолютизувати, при формуванні інтернаціональної вартості діють суперечливі тенденції. У зв'язку з цим формування інтернаціональної вартості в межах світового господарства можна розглядати лише в динаміці як тенденцію розвитку.
Інтернаціональна вартість реалізує себе на світовому ринку через механізм цін. Світова ціна — це грошове вираження інтернаціональної вартості товарів і послуг, що реалізуються на зовнішньому ринку. Сила зв'язку між національною та світовою ціною зростає в міру того, як економіка країни все активніше бере участь у міжнародній торгівлі. Інтернаціональну вартість не можна розглядати просто як середньоарифметичну з національних вартостей ідентичних товарів. На інтернаціональну вартість і світову ціну значною мірою впливають умови виробництва товару в країні.
7. Інтернаціональна ціна на виробництво товару є основою ціни з боку пропозиції, однак в ринковій економіці ціна формується під впливом попиту та пропозиції. Продавець завжди зацікавлений у підвищенні ціни, а покупець — у її зниженні. Звідси й поняття "Ринок покупця", "Ринок продавця". Коли попит і пропозиція зрівноважують один одного, встановлюється рівноважна ціна, яка відповідає вимогам і продавця, і покупця ("хрест Маршала").
На рівень яких витрат виробництва будуть орієнтуватися світові ціни, залежить від пропозиції та попиту. Якщо попит досить значний, то світова ціна може бути встановлена й на рівні найгірших національних умов виробництва. Це дає змогу виробникам з цих країн також виходити на ринок і отримувати прибуток. Прибуток виробника може бути високим, що стимулюватиме інвестування капіталу у виробництво цього товару. Це призведе до поступового зниження ціни та встановлення її на рівні середніх світових витрат виробництва. Якщо ж пропозиція товарів на світовому ринку значно перевищує попит на них, тоді світову ціну визначають товари, вироблені в країнах з кращими умовами виробництва. Виробники в країнах з гіршими або навіть середніми умовами виробництва будуть змушені залишити світовий ринок.
На співвідношення попиту та пропозиції на даний товар впливає пропозиція на ринку інших товарів з тими ж споживчими властивостями. Наприклад, розширення торгівлі синтетичним каучуком знижує попит на натуральний каучук, що впливає на формування світової ціни.
8. Оскільки в світовому господарстві можливості для переміщення капіталів і робочої сили відносно обмежені, то перевищення попиту над пропозицією (чи навпаки) може бути більш тривалим, ніж в національному господарстві. У цих умовах країна, що досягла підвищення національної продуктивності праці, зниження витрат виробництва, буде реалізовувати товар на світовому ринку згідно із тією світовою ціною, що склалася раніше і регулюється середніми і навіть гіршими умовами виробництва, і таким чином отримуватиме більш високі прибутки.
Своєрідність формування світових цін полягає в тому, що окремі країни, в яких товари виробляються з високими витратами виробництва, можуть за допомогою використання тарифного та нетарифного регулювання обмежити або й закрити доступ на свій ринок товарів, вироблених з меншими витратами. Це означає, що світовий попит на товари, вироблені за більш сприятливих умов, знижується, що впливає на світову ціну. Тому країни, які виробляють товари з нижчими витратами виробництва, не завжди можуть певною мірою використати свої переваги на світовому ринку.
9. Під час конкурентної боротьби на світовому ринку складаються не тільки інтернаціональні ціни виробництва, але й суспільно необхідна споживча вартість товару, тобто здатність певного товару за даних умов виробництва задовольняти потреби людини в процесі споживання. Наприклад, якщо мова йде про продукти харчування, то суттєве значення мають смакові якості, строки зберігання, екологічна чистота, зовнішній вигляд тощо. Для багатьох видів сировини важливим є вміст певних речовин. Споживачі, як відомо, вибирають на ринку товар з найкращими споживчими властивостями, виробники пам'ятають про це і часто йдуть на збільшення витрат, бо споживач готовий заплатити дорожче за високоякісний товар.
Таким чином, світова ціна виражає в грошовій формі інтернаціональну ціну виробництва товару суспільно необхідної якості (споживчої вартості). Якщо ціни на товари не відповідають останній вимозі, то вони встановлюються на нижчому рівні, і навпаки. У сучасних умовах для споживача важливі не тільки якість машин, устаткування, обладнання, а й гарантійний ремонт, післяпродажний сервіс, умови постачання. Без забезпечення перелічених вимог не можна претендувати на високу світову ціну за свій товар.
10. Вплив науково-технічної революції на світові ціни. З одного боку, в умовах НТР зростає продуктивність праці та ефективність виробництва, що в кінцевому результаті впливає на зниження ціни. З іншого — поліпшуються якість товарів, їх споживчі властивості, особливо виробничого призначення, що пояснюється значними науковими та технічними дослідженнями; це підвищує вартість у абсолютному виразі і значною мірою впливає на збільшення корисного ефекту. Наприклад, при абсолютному збільшенні ціни на машину вона стає відносно дешевшою — знижуються експлуатаційні витрати, зростає її швидкість, поліпшується комфорт тощо. І це, звичайно, вигідно для споживача.
11. Світова ціна повинна задовольняти певні вимоги.
Щодо цін на конкретні товари, то найбільш представницькими, подібними до світових, можуть бути визнані експортні ціни основних їх товаровиробників, а також імпортні ціни західних ринків та ціни великих бірж, наприклад, на алюміній — експортні ціни Канади; пшеницю — ціни Чиказької біржі; каучук — ціни Сінгапурської біржі; хутро — Нью-Йоркського та Лондонського аукціонів.
12. Де ж публікуються світові ціни? Це, газети, журнали, експортні прейскуранти, бюлетені, що публікують довідкові ціни оптової торгівлі. Ціни статистики зовнішньої торгівлі відображають ціни реальних угод на біржах; публікуються також ціни аукціонів і ціни фактичних угод та контрактів.
Світові ціни не є стабільними. Світовому ринку властиві постійні коливання цін. Найбільш суттєво впливають на їх динаміку кризи виробництва, інфляційні процеси, державна політика в галузі зовнішньої торгівлі. Є також нетривалі коливання цін — сезонні, тимчасові на біржах, аукціонах тощо.
13. Щоб зорієнтувати українських суб'єктів господарської діяльності на світові ціни при здійсненні експортно-імпортних операцій, збільшити валютні надходження від експорту, запобігти демпінгу, Міністерство зовнішньоекономічних зв'язків і торгівлі регулярно розробляє і публікує не пізніше 5 числа кожного місяця в газеті "Урядовий кур'єр" перелік індикативних цін. Указом Президента № 691/94 було затверджено положення "Про індикативні ціни на товари при здійсненні суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності України експортно-імпортних операцій", в якому дається визначення індикативних цін, порядок їх розробки та користування. Під індикативними розуміють ціни, що склалися на відповідний товар на ринку експорту чи імпорту на момент здійснення експортної (імпортної) операції з урахуванням умов поставки та умов здійснення розрахунків, визначених відповідно до законодавства України. . У лютому 1996 р. було затверджено положення "Про індикативні ціни у сфері зовнішньоекономічої діяльності", яке передбачало значне впорядкування індикативних цін.
Інститут індикативних цін відіграв свою позитивну роль на початковому етапі виходу української економіки на зовнішній ринок. А сьогодні, коли експортери та імпортери вже набули певного досвіду в політиці ціноутворення і співпраці з зарубіжними партнерами, а також досягли загального вирівнювання зовнішніх і внутрішніх цін на ліквідну експортну продукцію, широке імперативне застосування індикативних цін втратило свою актуальність. Окрім цього, міжнародні фінансові інститути поставили перед Україною вимоги щодо лібералізації зовнішньоекономічної діяльності, оскільки система, що існувала досі, не давала змоги підприємствам у повному обсязі використовувати свій експортний потенціал. Тому сьогодні запроваджено принцип відносної свободи ціноутворення в зовнішньоекономічній діяльності, тобто визначення конкретних цін суто на договірній основі між господарськими об'єктами. Водночас вживатимуться заходи з надання загальнодоступної методичної та інформаційної допомоги експортерам з боку спеціалізованих організацій, які займаються кон'юнктурно-ціновими дослідженнями. Тому слушним є створення Державного інформаційно-аналітичного центру моніторингу зовнішніх товарних ринків, передбаченого Указом Президента України № 124/96. Щоб уникнути проблем на митниці, експортери змушені користуватися послугами вказаного Центру.
ІV. Систематизація та закріплення.
Країна |
Абсолютні витрати часу |
Порівняльні витрати часу |
||
Рис, кг |
Цвяхи, кг |
Рис, кг |
Цвяхи, кг |
|
А |
40 |
20 |
2Ц |
1/2Р |
В |
60 |
80 |
3/4Ц |
4/3Р |
а) яка країна має абсолютну перевагу? А
б) Що можна сказати про порівняльні переваги? А цвяхи, В - рис
Країна |
Абсолютні витрати часу |
Порівняльні витрати часу |
||
Цукор |
Сіль |
Цукор |
Сіль |
|
Лідія |
20 |
10 |
2С |
1/2Ц |
Сандія |
15 |
30 |
1/2С |
2Ц |
Солі 10:20 30:15 Лідія;
- Лідія спеціалізується на солі, Сандія на цукру;
вигоди Сандії – 30*15 – 15*10 =450 – 150 = 300 год
V. Д/З задача, конспект
Підручник: Економіка: Навч. посібник для 10 – 11 класів/ З.Г.Ватаманюк, С.М.Панчишин, І.М.Грабинський та ін..; За ред.. З.Г.Ватаманюка, С.М.Панчишина. – К.: Либідь, 2000. – 384с.
Література
із загальної економіки. Частина IІ.” – Кам’янець – Подільський:
Абетка –НОВА, 2002. – 96с.