1
Урок-екскурсія на свіжому повітрі у 1-2 класах
Тема: Екскурсія до осіннього парку
Мета уроку: виявити зміни, що відбулися восени в неживій природі, у житті рослин, у праці людей; з’ясувати причини, що зумовлюють ці зміни; розкрити значення перебування на свіжому повітрі для зміцнення здоров’я; розвивати спостережливість учнів.
Обладнання та матеріали: загадки, народні прикмети.
Тип уроку: урок-екскурсія.
Хід уроку
1. Організаційний момент
2. Підготовка до екскурсії
Інструктаж з правил безпеки під час проведення екскурсії:
1. Шикуємось парами, ідемо пара за парою.
2. Не вибігаємо на проїзну частину дороги.
3. Переходимо дорогу по пішохідних переходах та на зелене світло світлофора.
4. Під час екскурсії слід триматися разом, не відволікатись.
3. Повідомлення мети екскурсії
Учні під час екскурсії мають з’ясувати, чому відбулися зміни в неживій природі (якими стали повітря, вітер, небо, опади), розрізняти рослини за зовнішнім виглядом, проаналізувати зміни, які з ними відбулись. Звернути увагу на поведінку пташок.
4. Проведення екскурсії
4.1. Актуалізація знань. Спостереження за змінами в неживій і живій природі
— Діти, яка пора року настала? Які ви знаєте осінні місяці?
— А чи знаєте ви, чому вони так називаються?
4.2. Розповідь учителя про вересень
Якщо дні стали коротшими, за вікном накрапає дощик, а з дерев облітає перше жовте листя, будь певен — у гості завітав дев’ятий місяць року — вересень. А чи знаєш Ти, чому його так назвали? Назва дев’ятого місяця року пов’язана з вересом — вічнозеленою рослиною, широко розповсюдженою на Поліссі. Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня. Проте найпишніше рожево-бузкові квіти вкривають піщані пагорби, торф’яники та соснові бори саме у вересні.
4.3. Бліцтурнір
Учитель ставить запитання, учні швидко відповідають, доповнюючи відповіді один одного.
— Яку користь приносять птахи?
— Які птахи відлітають від нас?
— Як поводяться в вересні тварини?
— Що роблять садівники в садах, огородах восени?
4.4. Робота з прислів’ями. (Роздавальний матеріал.)
Учні пояснюють зміст народних прислів’їв.
4.5. Осінні зміни в природі
• Розповідь учителя
В давні часи розповідали, що на землі серед людей жила Осінь. І була вона дуже гарною і милою до всіх. Мала Осінь трьох синів. Вересень, Жовтень, Листопад були вже дорослими, тому жили та господарювали окремо. Одного разу вирішила Осінь відвідати кожного із своїх синочків, щоб подивится як вони живуть чи пам’ятають чого їх мати навчала.
Спочатку вона приїхала у гості до свого старшого сина Вересня. Побачила Осінь як її син, лагідний і веселий, допомагає людям збирати щедрі врожаї, дарує їм гарну погоду і чудовий настрій. Зраділа вона, що Вересень такий до людей привітний, посміхнулася і далі поїхала.
Вирушила Осінь в гості до середнього сина. Володіння Жовтня вразили її різнобарвністю кольорів. Ліси і дуки були одягнені у жовті, червоні, помаранчеві, багряні шати. А сам Жовтень, не покладаючи рук, малював, щоб зробити все довкола ще казковішим. Побачив він матір, зрадів, золоті килими постелив їй під ноги. Зраділа Осінь, бо її другий син виявився таким талановитим.
В гарному настрої помандрувала Осінь у гості до Листопада, найменшого сина. А як вступила у його володіння була вражена до глибини душі: все навколо було сірим і похмурим. Навіть сонечко не бажало виглянути з-за хмар. А сам Листопад сердитим вихором проходив по володіннях, струшуючи листя з дерев та лякаючи звірів і пташок. Засмутилася Осінь, бо не таким вона сина виховувала. Засумувала і розплакалася довгим осіннім дощем. Нічого синові не сказала, повернулася і пішла.
Стомлена і пригнічена повернулася Осінь додому. Поплакала вона ще трохи й заснула міцним сном. А коли прокинулася, соромно їй стало до людей повертатися. Тому вирішила Осінь, що буде приходити до них тільки раз на рік.
4.6. Зміни в природі в травні
Вересень.
Вересневе небо синє,
І сади ще пахнуть літом,
В палісаднику жоржини
Розгорілись дивоцвітом.
Жовтень.
Сяють золотом берези,
Жовтень ним вінчає осінь,
Журавлиний клин мережить
Висоти холодну просинь.
Листопад.
Хмарна не радує днина,
Вітер висвистує в кронах.
Лише молода горобина
Світиться в гронах червоних.
У народі говорять:
4.7. Емоційне сприйняття осені
— Заплющте очі та вдихніть чисте прохолодне повітря. Замріть і прислухайтесь до своїх почуттів: чим пахне, що відчуває ваша шкіра, які звуки ви чуєте?
(Учні розповідають про свої почуття та відчуття.)
5. Підбиття підсумків екскурсії
6. Домашнє завдання
Підготувати календарі погоди та малюнки до підведення підсумків осінніх спостережень.
7. Повернення до класу
Висновок
Екскурсії сприяють розвитку пізнавальних здібностей учнів, уваги, спостережливості, мислення, моторики, творчої уяви; вихованню таких якостей особистості, як уважність, спостережливість, кмітливість, інтерес та любов до природи, уміння бачити і розуміти прекрасне; виробленню навичок самостійної роботи тощо.
Уроки-екскурсії дозволяють учителеві встановити більш дієвий та безпосередній зв’язок навчання з життям, учити використовувати набуті знання на практиці.
Список використаних джерел