Дана екскурсія допоможе дітям зрозуміти значення кори в житті дерев, навчитися робити з кори відбиток, дізнатися, як дерева готуються до зими і чому вічнозелені дерева не скидають голки на зимовий період, повторити відповідність слідів і тварин, продовжувати розвивати естетичне почуття прекрасного. Вона розрахована на дітей початкової школи. Можна використати не тільки при вивченні даного матеріалу, але і як допоможний матеріал в інших видах діяльності, що пов'язані з вивченням природи. Я розробляля цей урок для курсу "Екологія рідного краю", але він може бути використан для уроків природознавства.
Урок-екскурсія. «Зимовий візит до дерева».
Мета: зрозуміти значення кори в житті дерев, навчитися робити з кори відбиток, дізнатися, як дерева готуються до зими і чому вічнозелені дерева не скидають голки на зимовий період, повторити відповідність слідів і тварин, продовжувати розвивати естетичне почуття прекрасного.
Тип уроку: урок-екскурсія.
Обладнання: таблички з назвами тварин, альбоми, олівці, зразки кори, заготовлені слова для підсумку, клей.
Підготовка вчителя до екскурсії:
Підготовка учнів до екскурсії:
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань.
На попередніх уроках ми з вами вчились відгадувати наших знайомих незнайомців і читати сліди тварин на снігу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Усі дерева в інеї –
У білому, у синьому.
Ростуть димки над хатами
Стовпцями волохатими,
Гілки похитує вітрець,
Снігур сніжок покльовує,
А Морозенко-пустунець
Нам вікна розмальовує.
Як же дерева готуються до зими?
Лихо прийшло, коли його не чекали. Ще вдень була золота осінь. Листя палахкотіло багрянцем. У прозорому небі кружляли птахи. Але вже ввечері наповзли важкі хмари та повалив сніг. Він падав усю ніч. А вранці ті, хто жив у селі, не впізнали свого лісу. У більшості дерев гілля та верхівки стовбурів були зламані.
«Не інакше, як уночі пронісся ураган», - вирішили люди. Але сторож, який не стулив очей усю ніч, запевняв, що ніякого урагану не було. Хто ж тоді зламав дерева?
Кожна рослина по-своєму захищається від морозів. Багато трав на зиму «ховаються» під землю. Вони легко розлучаються зі стеблом: навесні надземна частина швидко відростає. Головне – зберегти «комори запасів»: цибулину, бульбо-цибулину або кореневище, у яких за літо накопичилися поживні речовини. Навесні з них виростуть стовбурець і листя. Не випадково ж проліски, зірочки, ряст та інші цибулинні й бульбоцибулинні рослини першими пробуджуються після зимового сну.
Рослинні «комори» дуже чутливі до холоду. У лісах, де ґрунт укритий торішнім листям і промерзає усього на декілька сантиметрів, цибулинки лежать біля самої поверхні землі. А на відкритих просторах корені рослин ховаються від морозів набагато глибше.
Дерева – не трава. Вони не можуть навіть тимчасово залишитися без стовбура, тому стоять, мужньо переносячи всі негаразди зими.
Давайте подивимось, як змінилися наші незнайомці після того, як ми поставили їх у воду і постійно доглядали за ними.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Кора – дуже важлива частина будови дерева, «шкіра», яка захищає його від спеки, холоду, дощів, морозів.
Крім того, кора не дозволяє проникнути всередину дерева шкідливим мікробам, грибкам і комахам.
IV. Екскурсія.
Нагадування інструктажу щодо поведінки на вулиці під час екскурсії.
Якщо є можливість, виводимо дітей в двір школи, там вони роблять відбитки кори. Для цього поклади на кору аркуш паперу і щільно малюй олівцем впоперек аркуша. На папері відіб’ються всі візерунки кори. Темний олівець зробить ці контури більш чіткими. Можна провести це в класі, тільки заздалегідь запастися декілька ми зразками кори.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Звідки взялися вічнозелені рослини.
(Казка індіанського племені черокі).
Коли Творець створив рослини і тварин, він наказав їм не піддаватися сну протягом семи ночей. Усі тварини і рослини дуже хотіли витримати випробування, тому що у випадку удачі їм була обіцяна особлива сила.
Коли минула перша ніч, всі тварини та рослини не спали. Це виявилося неважкою справою, і деякі з них почали вихвалятися, як легко можна не спати.
Коли минула друга ніч, завдання вже не здавалося таким простим: деяким було дуже важко втриматися від сну. На третю ніч дехто заснув, а коли прийшла четверта ніч, спали майже всі.
І коли закінчилася сьома – остання – ніч, тільки кілька тварин і рослин залишилися на сторожі. Серед тварин це були кішка і сова. І в нагороду вони отримали властивість бачити в темряві. З тієї пори кішка та сова можуть вільно полювати на тих тварин, які не витримали випробування і тепер повинні спати кожної ночі.
Серед рослин не заснули протягом усіх семи ночей тільки сосна, ялина і яловець. Завдяки своїй стійкості вони отримали здібність залишатися зеленими цілий рік, а їхнє листя набуло цілющої сили.
А всі інші дерева тепер повинні втрачати своє листя кожної осені, тому що не витримали випробування. Більше того, очікуючи весняного тепла, вони повинні впадати в довгий сон, тому що не зуміли не піддатися сну протягом всього лише семи ночей.
VІ. Узагальнення знань.
Пам’ятай!
Дерева добре підготувалися до зими. Під корою у них міцний пробковий шар. – Ці слова вклеюємо до зошиту.
Розмальовуємо малюнок і вклеюємо його до зошиту.