Урок "Електронна музика та її інструменти"

Про матеріал
Розробка уроку в 7 класі за підручником Л.Г.Кондратової "Електронна музика та її інструменти"
Перегляд файлу

Вчитель музичного мистецтва,

КЗ  Кам’янський ліцей №1

Кам’янської міської ради Черкаської області

Мозгова Лариса Володимирівна

7 клас

Тема 2: Новаторство в музичному мистецтві  

Тема уроку:  Електронна музика та її інструменти

Мета уроку: формування ключових компетентностей

загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;  міжпредметна естетична компетентність: розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва;

предметні компетентності: ознайомити з особливостями електронної музики , з електронними інструментами, пояснити про їх відмінність від звичайних музичних інструментів; познайомити з творчістю музикантів, які працювали в цьому жанрі; розвивати вміння учнів уважно слухати музику та знаходити характерні особливості та ознаки жанру, надавати характеристику засобам музичної виразності твору, висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору; виховувати інтерес до слухання та виконання музичних творів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація,  підручник «Музичне мистецтво 7 клас» (Л.Кондратова), зошит «Музичне мистецтво 7 клас» (Л.Кондратова).

Основні поняття для засвоєння: електронна музика, електронні інструменти.

Твори, що вивчаються на уроці:

  1. Кейко Мацуї. «Tears of the Ocean» (Сльози океану), «Deep Blue» (Глубоко  

     синій).

2. Гурт «Space»(Простір). «Just Blue» (Тільки синій), «Magic Fly» (Магія

  літати)

      3. «Спасибі вам, фронтовики» музика і слова Н.Май.

 

План уроку:

І. Організаційний момент, музичне вітання( 2 хв.)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку ( 1 хв.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань ( 3 хв.)

ІV.Вивчення нового матеріалу( 10 хв.)

V. Сприйняття творів мистецтва (10 хв.)

VI. Вокально-хорова робота (15 хв.)

VII.Закріплення, підсумок уроку ( 3 хв.)

VIII. Домашнє завдання ( 1 хв.)

Хід уроку

І. Організаційний момент. Музичне вітання.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

ІII. Актуалізація опорних знань.

  • яку музику ви любите слухати?
  • Чим на вашу думку відрізняється сучасна музика від класичної?
  • Які сучасні музичні інструменти ви знаєте?

 IV.Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні на уроці ми познайомимося з електронною музикою, з сучасними електронними музичними інструментами.

                        Словник музичних термінів (слайди № 2-5)

Електронна музика — це термін, що позначає музику, створену з використанням електронного устаткування (синтезаторів, семплерів, комп’ютерів і драм-машин).

Синтезаторами називають як окремі пристрої, що є основою електронних музичних інструментів, так і електронні музичні інструменти. Синтезатор із клавіатурою одержав назву клавішний синтезатор. Синтезатор, у якому немає клавіатури, називається звуковим модулем.

Семплер — електронний музичний інструмент, що відтворює раніше записані взірці звуків — семпли (англ. sample) акустичних інструментів або будь-яких інших музичних звуків.

Драм-машина — електронний прилад, розроблений на основі принципу покрокового програмування для створення й редагування повторюваних музичних перкусивних фрагментів.

Ера електронної музики (Слайд №6)

Електронна музика тісно пов’язана і є своєрідним продовженням звукозапису. Із самого початку електронна музика увійшла до найбільш авангардних течій мистецтва XX століття. У 1926 році в Нью-Йорку вперше відбулася радіотрансляція поліфонічного електроінструменту «Піанорад».

В 1939 році Джон Кейдж створив композицію «Вигаданий пейзаж №1», що вважається першою композицією, в якій було використано попередньо записані немузичні звуки (відтворювані з двох грамофонів). (Слайд №7) Творці власне електронної музики працювали над штучною електричною генерацією звуку, його  перетвореннями та організацією в цілісні музичні твори. Першою значною композицією цього напрямку стали твори К. Штокгаузена, що є найвидатнішим творцем німецької електронної музики.

У 1950-х роках відкриваються музичні студії, які застосовували в музиці світлові ефекти та фотознімки. Незабаром радянським інженером Є. Мурзіним був сконструйований фотооптичний синтезатор та відкрита студія електронної музики, в якій працювали композитори А. Шнітке, С. Губайдуліна, Е. Денисов та інші. Із розвитком комп’ютерних технологій починають створювати музику за допомогою комп’ютерів. Найвидатнішими творцями електронної музики з часів її початку до 1970-х років були Е. Варез, Я. Ксенакіс, К. Штокгаузен, Д. Кейдж, Л. Ноно та інші.

У 1970-х роках електронна музика входить до масової культури. З’являється традиція використовувати в творах запис гри інших виконавців. Виходять перші альбоми електронної популярної музики. До найзначніших творців цього напрямку належать гурти «DEVO», «Ultravox», «Japan», «Yellow Magic Orchestra», «Kraftwerk» тощо. У 1980-х роках техно та хауз відкриють епоху танцювальної електронної музики. У ній ритми значно швидші й точніші за ритми традиційних ударних інструментів. Ця музика

створювалася для танцювальних клубів. Серед найвідоміших ді-джеїв (авторів танцювальної електронної музики) — Tiesto, Paul van Dyk, BT, Armin van Buuren тощо. (Слайд №8)

У XXI столітті електронна музика продовжує динамічно розвиватися. Клубну музику можна часто зустріти в композиціях сучасних поп- та хіп-хоп виконавців. Кейко Мацуї — японська піаністка і композитор, яка виконує музику в стилі нью-ейдж. Ця музика рідко порушує проблеми реального світу, але споглядає світ ідеалізований. Така музика часто використовується для релаксацій і звернена до живої природи і національної культури. (Слайд №9)

(Перегляд відеоматеріалу

https://www.youtube.com/watch?v=AyVLsMvFw70)

«Space»  - французький гурт, який виконує музику в жанрі космічної електронної музики та диско. Гурт був створений в 1977 році Дідьє Маруані, Роланом Романеллі і Янніком Топом. У ранній період музиканти підкреслювали фантастичність музики та виступали в костюмах, схожих на скафандри. (Слайд №10)

Електронні інструменти (Слайди №11-15)

Лазерна арфа  - електронний музичний інструмент, що являє собою кілька лазерних

пучків, які потрібно перекривати, за аналогією зі щипками струн звичайної арфи. Для уникнення травм при грі на інструменті використовувалися спеціальні окуляри та рукавиці. В основному інструмент використовується під час концертів. На лазерних арфах грають Б. Зайнер, Ж. Жарр, К. Ліфанте, С. Памарт та інші.

Синтезатор  - електронний пристрій, який синтезує звук за допомогою одного чи кількох електричних генераторів коливань.

Вокодер (англ. vocoder)  -  інструмент (немузичний), призначений для аналізу та синтезу звуків та мовлення. Вперше вокодер був використаний гуртом «Kraftwerk» у 1974 році. Пізніше його широко застосовували у своїй творчості «Pink Floyd», Ж. Жарр та інші музиканти.

Терменвoeкс  -  музичний інструмент, головною частиною якого є два високочастотних коливальних контури, налаштовані на спільну частоту. Виконавець керує роботою терменвокса, змінюючи положення долонь навколо антен інструмента.

Оптиган  -  електронний музичний інструмент, назва якого походить від поєднання слів «оптика», що вказує на оптикоелектронне облаштування, і «орган» — музичний інструмент.

За принципом дії нагадує сучасні семплери  -  зразки звуків інструментів записувалися на оптичні диски, звідки зчитуються за відповідною командою інструмента.

Електроскрипка  - поєднання акустичної скрипки з електронними приладами, в звучанні якої застосовують звукознімач. Електронну скрипку використовували Д. Кросс, В. Мей, Г. Баранов, В. Ветт та інші музиканти.

Цифровий електронний баян має не тільки USB-накопичувач, а й динаміки і циф ровий дисплей. Його звук схожий на електроорган.

Електрогітара  - різновид гітари з електричними звукознімачами, які перетворюють коливання металевих струн у коливання електричного струму. Сигнал зі звукознімачів може бути оброблений для отримання різних звукових ефектів та підсилений для відтворення через динаміки.

Електронні музичні інструменти  - тип електромузичних інструментів, будова яких ґрунтується на використанні електронних схем, що генерують змінний струм певної частоти і форми, що відповідає певній висоті і тембру звуку.

Пригадай музичні інструменти, які ми вивчали упродовж 5-7 класів. Чи пам’ятаєш ти їхнє звучання та темброве забарвлення? Наведи приклади. Порівняй їхнє звучання зі звучанням електронних музичних інструментів нового покоління. Що між ними спільного, а що відмінного?

V. Сприйняття музичних творів.

  1. Кейко Мацуї. «Tears of the Ocean» (Сльози океану), «Deep Blue» (Глубоко  

     синій).

2. Гурт «Space»(Простір). «Just Blue» (Тільки синій), «Magic Fly» (Магія

  літати)

Проаналізуй ці твори за таким планом:

1. Які характерні особливості електронної музики було відчутно у творах?

2. Які музичні інструменти звучали в композиціях?

3. Розкажи про музичні образи, створені музикантами, і про засоби музичної виразності творів.

4. Яке враження на тебе справила музика? Розкажи про свої відчуття.

 

VI. Вокально-хорова робота

1. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичною слуху та голосу (за вибором вчителя).

2. Виконання пісні. «Спасибі вам, фронтовики» (автор Наталія Май)

  1. Виконання раніше вивченої пісні (за вибором учнів).

VII. Закріплення, підсумок уроку (Слайд № 16)

- Про яку сучасну музику йшлося на уроці?

- Що ти знаєш про електронну музику і її виникнення?

- Розкажи про електронні музичні інструменти.

- Імена яких композиторів і солістів та назви яких гуртів пов’язують із електронною музикою?

- Розкажи про свої враження від уроку.

VIII. Домашнє завдання. (Слайд №17)

Слухаючи музику, зауваж, чи є серед неї електронна. Порівняй її із сучасними композиціями, що виконуються під «живий» музичний супровід.

Джерела:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=AyVLsMvFw70
  2. https://www.youtube.com/watch?v=c23twJ0ls1g
  3. https://uk.wikipedia.org/wiki
  4. https://znaimo.com.ua
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Овчаренко Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 грудня 2021
Переглядів
6083
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку