Урок. Елліністичні держави в IV-II ст. до н. е. Елліністична культура.

Про матеріал
Показати розвиток господарства і рабоволодіння в країнах Східного Середземномор’я після македонських завоювань на схід; розкрити своєрідність культури, що створювалася завдяки взаємовпливу східної та еллінської культур і відображала особливості соціально-політичного життя в цих країнах у ІV- ІІ ст. до н.е. Розвивати творчу увагу учнів, навики працювати з картою, підручником, робити висновки,порівняння.
Перегляд файлу

        Тема уроку: Елліністичні держави  в IV-II ст. до н. е. Елліністична культура.

        Мета уроку: Показати розвиток господарства і рабоволодіння в країнах Східного Середземномор’я після македонських завоювань на схід; розкрити своєрідність культури, що створювалася завдяки взаємовпливу східної та еллінської культур і відображала особливості соціально-політичного життя в цих країнах у ІV- ІІ ст. до н.е. Розвивати творчу увагу учнів, навики працювати з картою, підручником, робити висновки,порівняння. Сприяти вихованню в учнів  зацікавленності історією стародавнього світу.

Обладнання: карта, малюнки, таблиця, презентація.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент уроку.

II. Актуалізація опорних знань

    Бесіда за  питаннями

 1.   Які причини  та мета походу македонських військ на Схід?

2. Чим пояснити успіх завойовницьких походів  Олександра Македонського?

3.  Яку державу створив Олександр  Македонський?

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

    На завойованих землях Олександр Македонський  створив світову імперію, де  свідомо прагнув поширити грецьку культуру і мову, не дивлячись на те,що племена і народи, які її населяли говорили різними мовами,  поклонялися своїм богам,носили власний національний одяг, господарювали кожний по-своєму. На основі грецької культури Александр мріяв створити таку державу, в якій панувала б рівність усіх громадян, свобода, добробут. Після раптової смерті Александра Македонського його монархія розпалася на кілька самостійних держав.

    «Мозковий штурм»

- Як ви вважаєте, які були причини розпаду величезної монархії Александра Македонського? 

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.Елліністичні держави в  4-2 ст. до н.е.

    Імперія Александра Македонського розпалася на кілька менших самостійних держав. Найбільшими з них були Сирійське, Єгипетське, Македонське. Вони називалися  елліністичними  тобто «схожими на грецькі»

   Робота з картою.

  • Які частини імперії входили до складу цих держав?

Робота з підручником.

  • Хто був засновником даних монархій?
  • На який час припадає розквіт еллінських держав?
  • Чому розквіт еллінських держав був короткочасним? Якими чинниками це зумовлено?

     Робота з поняттями

Монархія- необмежена  одноособова форма правління державою

Еллінізм- це час поширення еллінської культури на негрецьких землях і її розквіт.

Діадохи – «спадкоємці царя»,командуючі армії  Александра Македонського

2.Доба еллінізму.

    Поширення грецької культури на чужих землях у країнах Малої Азії, Єгипту, Сирії, Палестини дістало назви еллінізації.

Вона розпочалася за царювання Александра (336-323рр. до н.е.) і закінчилася в 30-х роках до н.е. У добу еллінізму грецька культура істотно змінилася.

     Групова  форма роботи.

Опрацюйте текст підручника (Шалагінова О.І., с.155 -200157) і дайте відповіді на запитання.

  - Яких нових рис набули в елліністичному світі: а) грецька мова; б)торгівля; в)містобудування; г)релігія; д) наука?

  -  Які питання найбільш хвилювало елліністичних філософів?

- Як ви особисто вважаєте, кого  можна назвати щасливою людиною

3.Культура і наука доби еллінізму.

    Протягом всієї доби еллінізму стрімко розвивалася елліністична культура. Вона поєднувала  духовні надбання античної та східної цивілізацій. Сьогодні ми  побуваємо в деяких центрах елліністичної культури та познайомимося з архітектурними пам’ятками епохи еллінізму.

    Презентація. Учні розповідають ( випереджувальні завдання).

  1-й учень.  Місто Александрія Єгипетська.

   Культурною столицею елліністичного світу майже відразу стала Александрія Єгипетська. Місце для нового міста обиралося ретельно. Замість того, щоб заснувати його в дельті Ніла, було обрано район, розташований за 20 миль на захід, щоб мул і бруд, принесені річкою, не засмічували міську гавань. Південна околиця міста закінчувалася озером Мареотіс. Після того, як був побудований канал між озером і Нілом, місто мало дві гавані: одна  для руху по Нілу, інша для середземноморської морської торгівлі. Завершив будівництво міста Птоломей 11. За його правління Александрія досягла багатства і процвітання. Багато дивного і чудового було в цьому місті. Вулиці були геометрично прямими. Будинки з білого мармуру були прикрашені колонами, скульптурами, барельєфами. Ось і храм богів Серапіса і Ізіди. Далі ми приближаємося до відомого Мусейона (Музей-храм муз), де розміщувалися астрономічна обсерваторія, школа, анатомічний театр, майстерня. У різний час в Мусейоні жили і працювали грецькі вчені – творець геометрії Евклід,піонер хірургії Герофіл. Тут дістав освіту і працював Архімед. Багато років тут трудився механік Герон,який побудував перші автомати і написав про них книгу «Театр автоматів». При Мусейоні була велика бібліотека, що налічувала майже 700тисяч книжок. З усіх кінців сюди привозили книжки, кращі з яких  відразу ж перекладали грецькою мовою. Тут знаходилася резиденція царя, військові сили,  запаси продовольства, скарбниця. Єгипет вже в 3 ст. до н.е. став однією з житниць всього античного світу.Тут виробляли   вироби з заліза, міді, тканини із вовни, посуд, папірус. Але цар заборонив вивозити з країни папірус. Це пожвавило торгівлю і  Александрія перетворилася на велике торгове місто. Виникла потреба в маяку, який би серед підводних скель і мілин вказував безпечний шлях в Александрійську гавань.

        2-й учень.  Маяк на острові Фарос.

Александрійський маяк- єдине з Семи чудес стародавнього світу несло в собі не тільки архітектурну елегантність, але й практичну функцію. Маяк знаходився на острові Фарос. Він гарантував морякам безпечне повернення у Велику  Гавань. Упродовж всього існування маяк був третьою найвищою спорудою на Земля (після пірамід Хеопса та Хафри)..Висота маяка була 135м., а його світло видно на відстані 60 км. Усі, хто бачив маяк, приводили в захоплення високі стрункі жіночі фігури, зроблені з позолоченої бронзи.

Час від часу ці фігури оживали.Адже це не просто фігури, а хитромудрі автомати. Одні показували сили вітру і морських хвиль, пересуваючи великі золоті стрілки на величезних стрілах  циферблатах. Інші, повертаючись показували вказували напрям вітру або слідували руками за рухом Сонця і Місяця. Жінки- автомати стояли також біля великого Водяного годинника. Вони били у дзвони. А в туман і негоду сурмили у зігнутий золотий ріг попереджуючи мореплавців про небезпечну близькість мілин і  підводні скелі. Історія зберегла ім’я творця маяка: на одній з плит вчені виявили напис «Сострат, син Декстіфона, присвятив богам –спасителям ради морів».Напис зберігся завдяки винахідливості архітектора – він закрив її шаром штукатурки, на якій написав Ім’я правителя Єгипту.

Маяк декілька разів зазнавав руйнувань внаслідок землетрусів. Землетрус 1326 р. зруйнував його остаточно.

     3-й учень.   Колос Родоський.

  Острів Родос лежить серед безкрайного моря.Тут була побудована величезна статуя грецького бога Сонця Геліоса. Статуя була споруджена між 292-280 роками до н.е. на вході до гавані острова Родос,учнем Лісіппа, Харесом із Лондоса. За час свого існування це була найвища статуя висотою 31,5м. Колос Родоський був заважкий навіть  для самої землі, бо простояв лише 50 років і завалився під час землетрусу  Бронзова форма божества була закріплена залізними і кам’яними конструкціями. Його голову прикрашав вінець із семи променів Сонця, що розходяться. Вважалося,що лівою рукою він підтримує спадаючий плащ. а долонею  правої, зігненою в лікті, прикривав очі, вдивляючись в морські  далі, поки не знайшлася монета міста Анхіала. На ній статуя була зображена у початковому вигляді. Бог тримав  у лівій руці Діоніса, а в  високо піднятій правій руці виноградне гроно, показуючи її покровителю виноградарства. За свідченням римського вченого і письменника Плінія Старшого, який вивчав частини зруйнованої скульптури, не кожному вдавалося обхопити великий палець на руці гіганта.

    4-й учень.   Храм Артеміди в Ефесі.

  Однією з семи чудес світу, який був створений на території елліністичної держави був храм Артеміди у місті  Ефес. Він піднімався до хмар і затьмарював собою всі інші античні храми. Храмова будівля, 110 метрів в довжину і 55 метрів заввишки, оточували 127 мармурових колон, кожна з яких була 18 метрів заввишки, і навіть дах  храму був влаштований з мармурових плит,а не з черепиці,як це було прийнято раніше. Всередині храму  знаходилася  облицьована золотом статуя Артеміди висотою понад  2 м. Храм виконував подвійну функцію: ринку і   релігійного закладу.

     5-й учень.       Пергам.

   Столицею  Пергамського царства стало місто Пергам. Пергамська держава у 3-2 ст. до н.е. відіграла велику роль в системі елліністичних держав. ЇЇ  заснував грек Філетером, син Аттала, у 283 р.до н.е. Він поклав початок правлінню династії Атталідів.  Тут було багато ремісничих майстерень, продукція яких славилася в усьому світі. Майстри виробляли ювелірні вироби, різні види тканин, серед яких знаменита парча Атталідів. Великою популярністю користувався  особливий матеріал  для письма – пергамент. Його виробляли з  тонко вичиненої шкіри телят.

V.  Узагальнення та систематизація знань.

    Закінчи речення.

1.Культурною столицею елліністичного світу було місто  (Александрія Єгипетська)

2.Управляли самостійними державами імперії Александра Македонського (діадохи)

3.Особливий матеріал для письма з тонко вичиненої шкіри телят ( пергамент)

4.Учений  (Архімед)  уславився як відомий математик

5.Учений (Ератосфен), друг Архімеда, обчислив розміри земної кулі.

6.Гіганська мідна статуя (Колос Родоський) – одне з семи чудес світу.

7.(Александрійський маяк) – єдине з Семи чудес стародавнього світу несло в собі не тільки архітектурну елегантність, але і практичну функцію

8.Серед філософів особливо уславився своєю зневагою до загальноприйнятих правил життя філософ (Діоген).

9.Великим  Державним науково-навчальним центром в Александрії був (Мусейон)

10.Завідуючим  александрійською бібліотекою був поет (Каллімах).

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

    Прийом «Мікрофон»

    Що корисного ви дізналися на цьому уроці

VII. Домашнє завдання.

- Опрацювати  параграфи 40-41 підручника Щупак І., Піскарьова І.

 

doc
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
2894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку