Тема: Емма Андієвська «Казка про яян»
Мета: ознайомлення учнів із сучасною українською письменницею й художницею; удосконалювати вміння характеризувати твори, виокремлювати фантастичні елементи в казках, визначати головну думку твору, висловлювати власні думки щодо прочитаного; виховувати толерантне ставлення до інших, уміння бачити й розуміти красу світу, прагнення до гармонійного співіснування.
Хід уроку
«Ніколи не будьте спрямовані лише на своє «Я»,
Зберігайте в собі чистоту помислів дитинства,
І доля вам віддячить новими відкриттями, повнотою життя».
Емма Андієвська
І. Організаційний момент класу
Як називається людина, яка ставить особисті інтереси вище від інших? (Егоїст)
Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація до навчальної діяльності
Вчитель. Емма Андієвська—українська письменниця, що живе в Німеччині.
(відповіді учнів)
Випереджаюче завдання
Розповідь учня біографічних відомостей.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
(відповіді учнів)
Казки письменників інколи наближаються до притчі. Притча—це повчальна оповідь, у якій опосередковано, приховано присутня мораль. Наприклад, літературна казка І Франка «Фарбований Лис» містить притчову думку про те, що брехня ніколи й нікого до добра не доводила.
IV. Вивчення нового матеріалу
Питання
Завдання
На дошці спроектовуються слова, що відображають риси характеру. Учні повинні дібрати відповідні риси для пастушка та дідуся.
Хлопчик |
Дідусь |
Добрий |
Доброзичливий |
Турботливий |
Вдячний |
Допитливий |
|
Шанобливий |
|
чемний |
|
Творча робота
Учні пишуть поради яянам, щоб вони змінилися. Наприклад, піклувалися про інших, спілкувалися з людьми, подумали про навколишній світ, спілкувалися між собою, були щасливими від життя.
Учні визначають головну думку твору—ніколи не можна бути егоїстом.
Чого навчає нас цей твір? (людина має піклуватися не тільки про себе, а й про інших)
Добро винагороджується. Яку винагороду дістав пастушок? (мішок самоцвітів)
Гра «Букет квітів»
Учні діляться на групи; беруть шість пелюсток, на кожній з яких пишуть свої добрі риси характеру. Пізніше прикріплюють свої пелюстки на великому ватмані, який прикріплений до дошки, і домальовують стебло та листочки, що утворився букет квітів. Після чого сідають у коло та обговорюють написане і висловлюють свої думки. Це допомагає їм зрозуміти символічне значення: букет втратить свою красу, якщо деяких квітів не буде, або на якійсь квітці бракуватиме пелюстки.
Отже, не втрачайте своїх добрих рис, бо якщо втратите хоча б одну із них, то швидко станете байдужими. Антон Чехов сказав: «Байдужість—це параліч душі, передчасна смерть».
V. Закріплення вивченого
Питання
VІ. Домашнє завдання
Переказувати казку-притчу.
Скласти усний твір «Якби я потрапив до країни яян…»