28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок. "Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі. «Казка про яян». Добро і любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихов

Про матеріал

Урок української літератури для учнів 6 класу. Тема: Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі. «Казка про яян». Добро і любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихований повчальний зміст творів.

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Є. Андієвської, вчити вдумливо читати казки, виокремлювати фантастичні елементи, усвідомлювати головну думку твору, відшукавши у ньому ключові фрази, вчити формулювати власні висновки про казку та про її основні ідеї, розуміти поняття притчевості в мистецтві; виховувати усвідомлення морально-етичних цінностей, що допомагають бачити і розуміти красу та приваби світу, гармонійно і щасливо жити в ньому; розвивати творчу уяву, навички зв'язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; формувати читацькі, комунікативні, літературні компетентності.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Поспішай робити добро.
Перегляд файлу

6 клас українська література                                                                                      ______________

Чорна О.О.

Тема: Емма Андієвська.  Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі.   «Казка про яян». Добро і любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихований повчальний зміст творів.

Мета:   ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Є. Андієвської, вчити  вдумливо читати казки, виокремлювати  фантастичні елементи, усвідомлювати головну думку твору, відшукавши у ньому ключові фрази, вчити формулювати власні висновки про казку та про її основні ідеї, розуміти поняття притчевості в мистецтві; виховувати усвідомлення морально-етичних цінностей, що допомагають бачити і розуміти красу та приваби світу, гармонійно і щасливо жити в ньому; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; формувати читацькі, комунікативні, літературні компетентності.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                                                                                                             Поспішай робити добро.                                


Хід уроку:

1. Організаційний момент

       Підготовки класного приміщення і робочих місць учнів до уроку. Перевірки відсутніх та наявності чергових у класі.

Емоційний настрій до заняття


Наш урок цікавим буде!

Казку люблять усі люди!

І дорослі, і малі,

Тобто, й наші школярі.

Будемо ми працювати,

Й руку вправно піднімати.

Казка кличе нас усіх,

Починаємо мерщій!..


2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

                                  Бесіда на повторення вивченого.

  • Що вам відомо про казку як літературний жанр? З якими казками ви ознайомилися, навчаючись у 5-му класі? (Казка — фольклорний розповідний твір про вигадані, а часом і фантастичні події. Народні казки «Про правду і кривду», «Мудра дівчина», «Фарбований лис» І. Франка, «Цар Плаксій та Лоскотон» В. Симоненка.)
  • Як виникло слово «казка»? (Походить від слова «казати» (казки розказуються). За часом виникнення ці твори належать до найдавніших форм народної творчості).
  • На які групи поділяються казки? Наведіть приклади (Про тварин, фантастичні, побутові, народні та літературні казки).
  • Хто може бути автором народних та літературних казок?
  • Чим відрізняється народна казка від літературної? (Народним казкам притаманна усна форма існування; обмежене коло сюжетів; типізований образ героя, що характеризується за його функцією в казці (визволитель, богатир, нечиста сила та ін.); виконавці казок – оповідачі-казкарі, що володіють умінням розповідати і доповнювати почуте; не чітко визначені час і місце створення. Літературним казкам притаманна писемна форма, максимально індивідуалізований образ героя, кількість варіантів будь-яких мотивів сюжету не обмежена; письменник автор, творець, який відображає життя в художніх образах за допомогою своєї уяви, властивими лише йому засобами і на відповідному матеріалі; чітко визначені час і місце створення (за ознаками, прикметами часу в тексті)).
  • Наведіть приклади (літературні І. Франко «Фарбований лис», «Лисичка і журавель», В. Сухомлинськи «Добре слово», «Сива волосинка», В. Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон», І. Липа «Близнята»; народні казки «Про правду і кривду», «Мудра дівчина», «Про жар-птицю та вовка», «Красни Іванко і закляте місто»)
  • У чому повчальне та виховне значення казок?

3. Підготовка до сприймання.


    Вчитель: Недарма кажуть, що гордість, висока самосвідомість, прагнення духовної досконалості – риси національного характеру українського жіноцтва, а також традиція, яка тягнеться від давніх часів – від княгині Ольги, Насті Лісовської, Соломії Крушельницької, Лесі Українки. У цей ряд ми можемо поставити і прізвище видатної української сучасної письменниці, нашої землячки, емігрантки Емми Андієвської, із життям і творчістю якої ми познайомимося сьогодні на уроці.

                                         Поетична хвилинка


Жінки щасливі і нещасні,

Жінки жагучі, як вогонь,

Святі, гріховні і прекрасні,

З пестливим доторком долонь,

Із відчайдушною жагою,

З глибоким світлом таїни,

З бажанням зранити й загоїти

І не позбутися вини,

Що все не так, не так, як хочеться.

Все менше лицарства й добра,

І серцю вільно не пророчиться,

Коли іде нечесна гра.

Жінки жасминні й полинові,

Розкішні, наче літній грім,

В сльозах, в стражданнях і в любові –

Що вас тримає в світі цім?

Жінки у парі і без пари,

Приручені і перелітні,

Оті, самотністю покарані,

Оті, що в дзеркалах розквітлі.

Стаєте хижі, мов орлиці,

Щоб зберегти від горя дім,

І прокидаєтесь, як сниться

Дитячий плач у світі цім.

Марія ЛЮДКЕВИЧ


4. Оголошення теми, мети уроку.

Слово вчителя: Відкрили зошити, записали число та тему уроку « Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця . ЇЇ казки-притчі . «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору»

5 . Мотивація навчальної діяльності

- Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.

                     Інтерактивна вправа "Мікрофон"

Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:

  • Цей урок навчить мене…
  • Я очікую від цього уроку…
  • Цей урок познайомить мене…
  • На цьому уроці я хочу дізнатися….

6.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Вчитель: Ось подивіться на фотографію, де Емма ще молода. Вважається, що на обличчі людини написано її характер. Очевидно це добра, мила жінка. Народилась вона на Донеччині у 1931 році (зараз їй 82 роки), але більшу частину життя провела за кордоном: вона мешкає поперемінно в Нью-Йорку та Мюнхені.

На початку Другої світової війни Емму спіткало велике нещастя. НКВД таємно викрало її батька та закатувало в тюрмі. Досі не відомо які на це були причини. Це були ті самі роки, коли знищували невинних людей, не проводячи при цьому ні суду, ні слідства. Можливо ви чули таке поняття як «анонімка». Сталінський режим витворив систему, при якій можна було викреслити із життя будь-кого, на кого було донесено анонімну жалобу. Таким чином люди зводили рахунки зі своїми ворогами. Можливо, батько Емми як раз і став жертвою цієї людської злоби.

У 1943 році її мати разом із дітьми виїхала до Німеччини. Емма з дитинства була дуже хворобливою і перенесла туберкульоз хребту: три роки лежала у ліжку і вісім років ходила у лікувальному корсеті. Дівчина цікавилась літературою, живописом і займалась оперним співом.

    У дорослому віці Емма Андієвська довго працювала на радіо «Свобода», підтримувала дружні стосунки із видатними діячами української культури, які теж мешкали за кордоном. Проте тоді вона не мала багато часу для творчості. За словами письменниці зараз вона надолужує згаяний час і працює інколи по вісімнадцять годин на добу.

   Після 2000 року Емма декілька разів відвідувала свій рідний край.

 Отже, сьогодні Емма Андієвська –  видатна українська поетеса, прозаїк і навіть художниця. Письменниця автор 27 поетичних збірок, 5 книжок короткої прози, трьох романів та більше дев’яти тисяч картин і пише у стилі сюрреалізму та герметизму.  Ось ви маєте змогу переглянути ці картини.

Демонструє картини Емми Андієвської

     Звісно, на перший погляд вони здаються незрозумілими, але вам треба знати, що подібна художня творчість ґрунтується на філософських теоріях, тому її розуміння вимагає ґрунтовної освіти. Головною рисою стилю сюрреалізму вважають нелогічні поєднання речей та явищ.

Рубрика «Це цікаво».

    Емма зростала у російськомовному середовищі, проте рано усвідомила свою національну ідентичність і прийняла українську мову, яку вперше почула у віці шести років. У своїх творах письменниця використовує такий вид правопису як скрипниківка. Особливостями цього правопису є використання ґ (ґава, ляґуна), т замість ф (катедра), л пом’якшене (бльок, класичний), е замість є (Европа, Етіопія).

Робота з підручником.

Вчитель: Як ви бачите, Емма Андієвська дуже цікава особистість. Як ви гадаєте, яке значення має її вплив на розвиток української культури?

«Мікрофон»

  • Я вважаю, що Емма Андієвська вплинула на розвиток українського мистецтва тим, що написала багато віршів, оповідань і намалювала різні картини.
  • Я думаю те, що Емма Андієвська живе за кордоном і творить на користь мистецтва добре впливає на репутацію країни.

Вчитель: Молодці, дякую за відповіді. А тепер давайте поговоримо безпосередньо про твір, який ви мали на сьогодні прочитати. Як він називається?

  • А чи ви знаєте який жанр цього твору?
  • Ні, не казка. Казка у цьому випадку назва. Жанр твору притча. Що ви знаєте про притчі?
  • А з яким жанром ви помітили схожість? Притча чимсь схожа на байку.

Вчитель. Правильно. Найголовнішою відмінністю притчі від байки є прозовий характер. Давайте з вами запишемо визначення:

                                          Словникова робота:

Запис у зошитах

При́тча — повчальна алегорична оповідь, в якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору.

Ка́зка — це вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажі, такі, як феї, гноми, велетні тощо.

                                                   Фізкультхвилинка.


          Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Трішечки понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.


Вчитель: Людей, які найбільше люблять себе, називають ЕГОЇСТАМИ. ЕммаАндієвська таким людям придумала іншу назву – ЯЯНИ.

      Виразне читання казки.

     Технологія «Незакінчене речення»:

-Які враження від казки? Що сподобалось,що здивувало?

- Читаючи «Казку про яян», я зрозумів …

- Чи можна стверджувати, що описане у творі відбувається насправді?

- Які казкові елементи є в „Казці про яян”?

                                      Словникова робота. (усно)

  • Вежа — висока й вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить верхню частину будівлі (башта).
  • Кельма — ручний будівельний інструмент у вигляді невеличкої лопатки; застосовується при муруванні стін, настиланні бруківки тощо.
  • Не глипнув у його бік — не подивився в його бік.
  • Кволий дідусь — слабкий, безсильний; фізично нерозвинутий; незначний за ступенем вияву.
  • Немощі — хвороби, безсилля.
  • Бракує сил — не вистачає сил.
  • Гузир — місце, де зав’язано мішок.

                             Бесіда

- До якої країни потрапив пастушок?
• Де знаходилося місто яян? Зачитати.
(У глибочезному проваллі, далеко від усього світу, від йогоприродних див, від чистої блакиті неба, від ласки й тепла сонечка...)
• Який воно мало вигляд? Прочитайте.
(« Коли він розплющив очі, то побачив, що лежить на площі великого міста, яке складається з багатьох веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються»).
• Як вели себе мешканці міста?
( Жоден яянин не відгукнувся до малого пастушка, навіть не подивився в його бік).
• Чому тільки немічний дідусь заговорив до хлопчика? Прочитайте. («Я ж почув тільки тому, що мене здолали немощі, і внутрішні підпори, які досітримали мене, як вони тримають усіх яян цього міста, передчасно струхли й завалилися, як і моя вежа, поправити яку мені бракує сил»).
• А які підпори тримають яян у їх мовчанні?
(За словами дідуся, «кожен яянин знає тільки своє «Я» і тому запитань іншої людини просто не чує». «Ніхто не може догодити яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще». Таких люди називаютьегоїстами).
• Чому мешканці чудернацького міста «майже вічні?»
(Дідусь пояснив, що вони харчуються власною гординею, власним «Я».Оскільки гординя незмірна («Я» невичерпне), то всі тутешні городяни майже вічні. Помирають лише ті, у кого «Я» вичерпується).

                                           Займи позицію

- Чи були яяни щасливими людьми?

- Чому ви так вважаєте?

      Поміркуйте: Від чого застерігає своїм твором письменниця?Чого навчає?

Отже,ми можемо стверджувати,що цей твір має повчальний зміст? Так? Значить цей його можна вважати притчею.

7. Закріплення вивченого.

     Робота над паспортом твору.

Тема: зображення фантастичної події: хлопець - козопас потрапив у місто, де живуть яяни .

Ідея: засудження тих, хто чуєтільки власне «я», до всього іншого — байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безко­рисливу допомогу тому, хто її потребує.

Основна думка: не відокремлюватися від суспільства, від оточуючих тебе лю­дей, не занурюватися в особистому «я», а допомагати ближньому, від­чувати власну необхідність для іншого.

 Робота в парах

Завдання пошуково-дослідницького характеру.

                       Складіть пам’ятку «Як не стати яянином»

1)   Думати не лише про себе, а й про інших, турбуватися про них.

2)   Навчитися слухатиінших, поважати їхню думку.

3)   Учитися в мудріших, прислухатися до розумних порад.

4)   Допомагати старшим і тим, хто потребує допомоги, не чекаючи віддяки.

                             Літературна гра «Так – Ні»

  1. Пастушок, заганяючи козу, упав у криницю. Ні
  2. Хлопчик потрапив на площу великого міста. Так
  3. Перший чоловік, до якого підійшов козопас, не відповів на жодне його запитання. Так
  4. Зовсім зневірившись, хлопчик натрапив на однолітка, який поділився з ним окрайцем хліба. Ні
  5. Кожен яянин знає лише своє «я», і тому запитань іншої людини просто не чує. Так
  6. Дідусь почув питання хлопчика тільки тому, що він теж колись був чужинцем і його здолали немощі. Так
  7. Кожен яянин із задоволенням приймає допомогу інших. Ні
  8. Там усі харчуються власним «я». Так
  9. Коли дідусь був юнгою на кораблі, то випав за борт і опинився в місті яян. Так
  10. Вийти з міста можна було тільки дійшовши до брами і сказавши: «Сім-сім, відчинись». Ні
  11. Хлопчик хотів подбати про дідуся й тому покликав його із собою. Так
  12. Повернувшись додому, малий козо пас став красенем-велетнем. Ні

8. Рефлексія.

    Учні виконують завдання тестового характеру, що спрямовані на закріплення засвоєних знань.

  1. Жанр «Казки про яян»:

А) притча; Б) казка; В) повість.

2. Яяни – це

А) жителі Якутії та Саян; Б) егоїсти; В) казкові істоти, які вигадав старець.

3. Головний герой притчі:

А) риболов; Б) художник; В) пастух.

4. Яке слово відчинило браму:

А) Ти; Б) «Сім-сім, відкрийся»; В) будь ласка.

5. Що отримав у нагороду хлопчик:

А) мішок горіхів; Б) мішок смарагдів; В) мішок перлів.

9. Підсумок уроку

Продовжіть речення-

- Після цього уроку я зрозумів...

- Я хочу...

Вчитель: Підсумовуючи наш урок, хочеться зазначити, що людина має цінувати не тільки своє життя, а й життя інших, бо тільки у співпраці вона досягне успіху та щастя.

                               «Духовний заповіт Матері Терези»
 


Життя — це можливість,
скористайся ним.
Життя — це краса,
Милуйся нею.
Життя — це мрія,
Здійсни її.
Життя — це виклик,
Прийми його.
Життя — це повинність,
Твоя насущна, виконай її.
Життя — це гра,
Стань гравцем.
Життя — це багатство,
Не розтрать його.
Життя — це кохання,
Насолоджуйся ним сповна.
Життя — це таємниця,
Пізнай її.
Життя — це корінь лиха,
Побори все.
Життя — це пісня,
Доспівай її до кінця.
Життя — це боротьба,
Стань борцем.
Життя — це прірва невідомого,
Ступи у неї не боячись.
Життя — це фортуна,
Шукай цю мить.
Життя таке чудове,
Не згуби його.
Це твоє життя,
Борись за нього!


10.Оцінювання. Аргументація оцінок.


Урок доходить вже кінця.

Усі ви плідно працювали,

Знання всі чесно здобували,

І працювали краще, ніж могли.

Тепер роботи залишилось небагато:

Усім оцінку треба виставляти.  


11. Домашнє завдання

Намалювати ілюстрації до казки. Написати міні-твір за «Казкою про яян» Емми Андієвської на тему «Я у країні Яянії». Опрацювати матеріал підручника.

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку