Урок "Енергетичне забезпечення метаболізму"

Про матеріал
Конспект уроку з біології на тему "Енергетичне забезпечення організму" (10 клас)
Перегляд файлу

Тема: Енергетичне забезпечення процесів метаболізму.

Основні поняття і ключові терміни: обмін енергії, АТФ, клітинне дихання

Мета: сформувати в учнів розуміння енергетичного забезпечення процесів метаболізму, особливостей етапів клітинного дихання, роль АТФ в організмі, розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки.

Методи: проблемні запитання, доповнення схем, створення об’ємної моделі АТФ (STEM-технологія), групова робота,  метод асоціацій, візуалізація-постановка,  маршрутні листки, формувальне оцінювання, тестова технологія, інтерактивні вправи.

Тип: формування нових знань і вмінь.

Обладнання: презентація,  смартфони, програма зчитування Qr-кодів, доступ до Інтернету.

Електронні сервіси: YouTube (демонстрація роботи АТФ-синтази), LearningApps, Classtime (тест).

Етапи уроку:

  1. Організаційний: привітання, налаштування на роботу (1хв)
  2. Мотиваційний:

З цитати відомого вченого-фізика Ніколи Тесли: «Наш світ занурений в величезний океан  енергії, ми летимо в бескінечному просторі с неосяжною швидкістю. Все навколо обертається, рухається — все енергія. Перед нами грандіозна задача — знайти способи добування цієї енергії. Тоді,  з цього невичерпного джерела людство зможе рухатися вперед гігантськими кроками».

Давайте трішечки на собі відчуємо енергію і виконаємо вправу «Австралійський дощ» (2хв) Що ви відчуваєте? Звідки в нас енергія? Наскільки важливо відчувати свій енергетичний потенціал? Тоді потрібно розуміти, звідки ми беремо цю енергію?

«Діти, у кожного електронного пристрою є батарейки, а де ж живі організми беруть енергію для свого життя?»

  1. Формулювання теми уроку: (1хв)

Тема (записуємо на листочку): «Енергетичне забезпечення процесів метаболізму»

  1. Актуалізація знань: Пригадайте, що таке метаболізм? (1хв) 

 

 

Завдання 1 «Доповніть схему на листочку» (2хв):

Метаболізм

 

 

  

   Анаболізм   Катаболізм

  (Асиміляція, пласт.обмін) (Дисиміляція, енерг.обмін)

  Синтез речовин   Розщеплення речовин

  Енергія поглинається  Енергія виділяється

  1. Новий матеріал: 25хв

Енергетичні процеси відбуваються як в живій, так і неживій природі, але в живій природі є певні особливості: (на листочках підкресліть основні слова).

  1. Відбуваються за участі ферментів.
  2. Мають поетапний характер.
  3. За допомогою спеціальних структур (хлоропластів, мітохондрій, фотомембран, мезосом).
  4. Акумулятором енергії слугує АТФ (аденозинтрифосфатна кислота).
  1. Модель АТФ (нуклеотиду) з пластиліну (робота в групах по 4 учні) (5хв)

D:\Documents\Неля\КОНКУРС_Учитель года 2022\shutterstock1509423494w509.jpg

-42 кДж теплоти за кожний фосфатний залишок

2) Заповнюємо схему на листочках

 

«Способи отримання енергії у живих організмів» (2 хв)

 

Автотрофні   Гетеротрофні  Міксотрофні

Сонячна Е   Хімічна Е– в хімічну Змішане отримання Е

в…хімічну Е

(фотоавтотрофи)

Хімічна Е

в…хімічну Е

(хемоавтотрофи)

Під схемою відповідно написати приклади організмів (2хв)

Таблиця «Внутрішньоклітинне дихання»  (10 хв)

Етапи

Місце в організмі

Основні процеси

1

Підготовчий

ШКТ

D:\Documents\Неля\КОНКУРС_Учитель года 2022\harakteristika-i-stroenie-otdelov-i-organov-zhkt-cheloveka.jpg

Білки → амінокислот

Жири → гліцерола та жирних кислот

Вуглеводи → глюкози

АТФ не утворюється, енергія розсіюється у вигляді тепла

2

Анаеробний (безкисневий, гліколіз або бродіння)

Цитоплазма (Гіалоплазма) клітини

D:\Documents\Неля\КОНКУРС_Учитель года 2022\Без названия.jpg

Глюкоза → пірувата (С3Н4O3)

(лактат С3Н6O3) ↓↓↓О2

Енергетичний ефект гліколізу – 200 кДж (116 кДж – на тепло, 84 кДж – на АТФ): С6Н12O6 + 2АДФ + 2Н3РO4 → 2 С3Н6O3 + 2Н2O + 2АТФ

3

Аеробний (кисневий)

Мітохондрія

D:\Documents\Неля\КОНКУРС_Учитель года 2022\biologiya-43396-vnutrennee-stroenie-mitohondrii.jpg

1-Окисне декарбоксилювання (ацетил Ко-А)

2-Цикл Кребса © (ЦТК)

3-Окисне фосфорилювання (АТФ)

Енергетичний ефект: 2600 кДж (1088 кДж – на тепло, 1512 кДж – на АТФ):

3Н6O3 + 6O2 + 36Н3РO4 + 36АДФ → 6СO2 + 42Н2O + 36АТФ

Сумарним енергетичним результатом етапів енергетичного обміну є виділення 2800 кДж енергії (200 кДж + 2600 кДж), з якої в 38 молекулах АТФ акумулюється 55% (38 × 42 кДж = 1596 кДж), а 45% (1204 кДж) – розсіюється у вигляді теплоти. При цьому  2 молекули АТФ дає гліколіз, 2 – цикл Кребса і 34 – дихальний ланцюг.

Повне рівняння розщеплення глюкози має такий вигляд:

С6Н12О6 + 6O2 + 38АДФ + 38Н3РO4 → 6СO2 + 44Н2O + 38АТФ

 

Отже, основну роль у забезпеченні клітин енергією відіграє …

А навіщо тоді організмам, навіть аеробним гліколіз?

АТФ-синтетаза https://www.youtube.com/watch?v=z06ahHR6JTw

D:\Documents\Неля\КОНКУРС_Учитель года 2022\Урок_10Д\qr-code (1).png

Можна зробити демонстрацію з учнями (5хв)

Підсумок - інтерактивна вправа на відповідність (1хв)?

https://learningapps.org/display?v=pn4ao037222

D:\Documents\Неля\КОНКУРС_Учитель года 2022\Урок_10Д\qr-code (2).png

  1. Закріплення тест             10хв

https://www.classtime.com/code/3W2QDQ

 

D:\Documents\Неля\КОНКУРС_Учитель года 2022\Урок_10Д\qr-code.png

 

  1. Рефлексія: «Які враження від уроку ви маєте?» (1 хв)

 

  1. Д.з. П.40 (Задорожний), відповісти на питання «Чи можливо жити вічно з урахуванням енергетичного забезпечення організму? Аргументувати.
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
4 лютого 2023
Переглядів
201
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку