Тема: Енергетичне забезпечення процесів метаболізму.
Основні поняття і ключові терміни: обмін енергії, АТФ, клітинне дихання
Мета: сформувати в учнів розуміння енергетичного забезпечення процесів метаболізму, особливостей етапів клітинного дихання, роль АТФ в організмі, розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки.
Методи: проблемні запитання, доповнення схем, створення об’ємної моделі АТФ (STEM-технологія), групова робота, метод асоціацій, візуалізація-постановка, маршрутні листки, формувальне оцінювання, тестова технологія, інтерактивні вправи.
Тип: формування нових знань і вмінь.
Обладнання: презентація, смартфони, програма зчитування Qr-кодів, доступ до Інтернету.
Електронні сервіси: YouTube (демонстрація роботи АТФ-синтази), LearningApps, Classtime (тест).
Етапи уроку:
З цитати відомого вченого-фізика Ніколи Тесли: «Наш світ занурений в величезний океан енергії, ми летимо в бескінечному просторі с неосяжною швидкістю. Все навколо обертається, рухається — все енергія. Перед нами грандіозна задача — знайти способи добування цієї енергії. Тоді, з цього невичерпного джерела людство зможе рухатися вперед гігантськими кроками».
Давайте трішечки на собі відчуємо енергію і виконаємо вправу «Австралійський дощ» (2хв) Що ви відчуваєте? Звідки в нас енергія? Наскільки важливо відчувати свій енергетичний потенціал? Тоді потрібно розуміти, звідки ми беремо цю енергію?
«Діти, у кожного електронного пристрою є батарейки, а де ж живі організми беруть енергію для свого життя?»
Тема (записуємо на листочку): «Енергетичне забезпечення процесів метаболізму»
Завдання 1 «Доповніть схему на листочку» (2хв):
Метаболізм
Анаболізм Катаболізм
(Асиміляція, пласт.обмін) (Дисиміляція, енерг.обмін)
Синтез речовин Розщеплення речовин
Енергія поглинається Енергія виділяється
Енергетичні процеси відбуваються як в живій, так і неживій природі, але в живій природі є певні особливості: (на листочках підкресліть основні слова).
-42 кДж теплоти за кожний фосфатний залишок
2) Заповнюємо схему на листочках
«Способи отримання енергії у живих організмів» (2 хв)
Автотрофні Гетеротрофні Міксотрофні
Сонячна Е Хімічна Е– в хімічну Змішане отримання Е
в…хімічну Е
(фотоавтотрофи)
Хімічна Е
в…хімічну Е
(хемоавтотрофи)
Під схемою відповідно написати приклади організмів (2хв)
Таблиця «Внутрішньоклітинне дихання» (10 хв)
|
Отже, основну роль у забезпеченні клітин енергією відіграє …
А навіщо тоді організмам, навіть аеробним гліколіз?
АТФ-синтетаза https://www.youtube.com/watch?v=z06ahHR6JTw
Можна зробити демонстрацію з учнями (5хв)
Підсумок - інтерактивна вправа на відповідність (1хв)?
https://learningapps.org/display?v=pn4ao037222
https://www.classtime.com/code/3W2QDQ