урок - дослідження ."Ернест Хемінгуей. «Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору.
з використанням ІКТ та інноваційних технологій. Презентацію і відеоматеріал до уроку розмвщено на сайті. Інтерактивні вправи за посиланням https://learningapps.org/view3323844 ; https://learningapps.org/3339074
Тема: Ернест Хемінгуей. «Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору.
Мета уроку:
- освітня: розкрити філософсько-символічну суть твору, визначити його художню своєрідність(лаконізм, «ефект айсберга»), показати особливості жанру повісті-притчі;
- розвиваюча: сприяти в оволодінні навичками вести полілог, діалог, монолог, формувати навички аналізу, спираючись на текст твору, робити узагальнення і висновки;
- виховна: формувати в учнів потребу у здобуванні знань, толерантність у навчальних взаємодіях, культуру спілкування, виховувати духовну стійкість, силу волі, гуманістичне ставлення до навколишнього світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, дослідження з використанням ІКТ).
Обладнання: портрет А. Камю,малюнки учнів за сюжетом повісті «Старий і море», презентація Power Point, , опорні схеми та таблиці з теорії літератури та до тексту твору, цитатний матеріал(на столах учнів), відеоролик за повістю «Старий і море».
Методи і форми навчальної діяльності: слово вчителя, презентація творчого проекту учнів курсу, вирішення проблемного завдання; фронтальна та індивідуальна робота, вирішення проблемного питання, робота в парах, групах; «ланцюжок», «ажурна пилка», «мозковий штурм», «мікрофон».
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Оголошення теми, мети та завдань уроку.(слайд №1,2)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Теорія літератури (учні дають визначення літературним термінам, що присутні у назві теми уроку): повість, притча, лаконізм, «ефект айсберга», символ, філософське спрямування (філософія) - фронтальне опитування.
( можливі варіанти відповідей учнів) (слайд № 3,4)
Повість — оповідний художній твір, у якому замальовується історія життя людини в зіткненні з життєвими явищами та долями інших людей, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.
Притча - це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини , має чітко виражену мораль, конкретну повчальну ідею.
Лаконізм - гранично стисле грамотне вираження думки.
«Ефект айсберга» - найважливіше - ховається у підтексті — внутрішній додатковий зміст, висловлення думок, які вкладаються в текс, розрахунок на домисел читача.
Символ - знак, сутність, яка позначає іншу сутність.
Філософське спрямування (філософія) - порушуються одвічні загальнолюдські проблеми: добро і зло, сенс життя, людина і людство, людина і всесвіт, людина і віра, людина і вічність, проблема вибору і т. д. (система знань про фундаментальні принципи буття людини, про найзагальніші суттєві характеристики людського ставлення до природи, суспільства та духовного життя у всіх його основних проявах).
ІІІ. Формування нових знань
1. встановити відповідність між жанровими ознаками повісті - притчі, особливостями художнього стилю автора(лаконізм, «ефект айсберга»)
та твором «Старий і море»; (питання розбивається на дві складові) (слайд № 5- 9)
а) встановити відповідність між жанровими ознаками повісті - притчі, та твором «Старий і море» («Мозковий штурм»)
( можливі варіанти відповідей учнів)
Повість: твір невеликий за обсягом ; змальовано невеликий відрізок часу – 3 дні; декілька епізодів з життя головного персонажу, відсутні розгорнуті описи характеру, портрету,соціального стану та оточення, мінімум відомостей з минулого героя, описи інтер’єру, природи, ліричні відступи, тісно пов’язані з подіями і з самим героєм.
Притча: вказано конкретні цифри (84, 3, 40), що є ознакою притчі .У притчі використовується символічний сенс предметів, дій, імен, дат. У повісті «Старий і море» символічна вже сама назва.
б) встановити відповідність особливостями художнього стилю автора (лаконізм, «ефект айсберга») та твором «Старий і море».( «ланцюжок», бесіда)
Лаконізм : за основу беремо цитату Хемінгуея «… я викинув усе, без чого міг передати читачеві свій досвід. Я хотів, щоб прочитане здавалося йому пережитим…» Пропоную учням максимально лаконічно переказати зміст твору.
(можливі варіанти відповідей учнів)
Старий рибалка Сантьяго рибалив на Гольфстрімі →84 дні поспіль повертався без здобичі →40 днів із ним виходив у море хлопець Маноліно, але батьки звеліли йому покинути нещасливого рибалку →Маноліно провідував Сантьяго: годував його, розважав → старий вірив, що йому пощастить →удосвіта на 85 день Сантьяго вирушив у море →раптом клюнула величезна риба →три дні й ночі риба тягла човен, а Сантьяго, долаючи втому, голод і біль, у порізаних долонях тримав жилку, на якій була риба, →нарешті риба втомилася й випірнула із води, вона була більшою за човен →Сантьяго подолав рибу і прив’язав до човна →на рибу напали акули — рибалка боронив здобич від них, але хижаки об’їли рибу до кісток →доплив до берега, знесилений, дійшовши до халупи, заснув →рибалки зачудовано розглядали величезний кістяк риби й розуміли, що старий переміг рибу небаченого розміру →старому снилися леви на березі моря →Маноліно пишався своїм старшим другом.
«ефект айсберга»: за основу беремо цитату Хемінгуея :«Літературна творчість нагадує мені айсберг. Видно лише сьому частину того, що знаходиться у воді». Ставлю учням запитання: Що у творі знаходиться на поверхні, а що приховано між рядків?
(можливі варіанти відповідей учнів)
Твір умовно поділяється на дві складові – конкретну (реально змальовану) і філософську.
- Конкретна – це розповідь про пригоду із життя старого рибалки;
- Філософська – це розповідь про людину, сенс її буття і долю у світі.
2. Встановити відповідність між літературним персонажем
та його символічним значенням.( «ажурна пилка», робота в парах, групах) (питання розбивається на дві складові)(слайд № 10,11; опорні схеми, таблиці)
за основу беремо цитату Хемінгуея«… я намагався створити реального старого, реального хлопчика, реальну рибу і реальних акул. Проте якщо я зробив їх досить добре й досить правдиво, вони можуть означати багато дечого».
а) пропоную назвати персонажів твору , а потім в роботі парами відшукати в запропонованому тексті цитати, що стосуються окремих персонажів (довільний вибір) і зачитати.
б) створюю групи (3-4 учня) і пропоную підтвердити або спростувати, спираючись на зміст, заздалегідь встановлену відповідність між персонажем та його символічним значенням.
3. З'ясувати філософсько - символічний зміст твору «Старий і море». (випереджальне завдання – метод проектів, проблемне питання, бесіда)
( відео, слайд 12,13)
а) пропоную переглянути відео(творчий проект) і дати відповідь на питання: між ким і за що відбувалася боротьба, хто вийшов переможцем, а хто переможеним?
(можливі варіанти відповідей учнів)
За сюжетом старий боровся з рибою та акулами, а в символічному сенсі з фатумом, долею,з самим собою, доводячи собі, що він ще повний сил і здатний на вчинок.
За сюжетом старий переміг рибу, але його тріумф зіпсували акули, залишивши йому кістяк і мізерний з цього заробіток. А в символічному сенсі старий святкував перемогу, бо здійснив свою мрію(риба) і повернув впевненість в свої сили і майстерність, виборов віру у майбутнє(леви).
б) за основу беремо цитату Хемінгуея : «Людину можна знищити, але її неможливо перемогти» .
підсумовуючи вище сказане, знову звертаюсь до епіграфу уроку і пропоную
учням, спираючись на філософсько – символічний зміст твору, запропонувати власну назву повісті – притчі(з обґрунтуванням варіанту)
(можливі варіанти відповідей учнів)
«Старий і життя», «Старий і всесвіт», «Людина і життя», «Людина і природа», «Людина і всесвіт», «Людство і природа» і т. д.
IV. Підсумки уроку (слайд 14)
Інтерактивна вправа « Мікрофон»
Продовжте речення:
Пов ість – притча «Старий і море» справила на мене…
V. Домашнє завдання
Підготувати усний твір - роздум (мініатюру) «Мої дії на місці старого(хлопчика)»