Урок. Ернест Міллер Гемінґвей: життя, творчість, доля. «Старий і море». Символічне значення і глибокий філософський підтекст повісті-притчі

Про матеріал

План-конспект із зарубіжної літератури для 11 класу розроблено згідно з оновленою програмою (2017) «Зарубіжна література. 10-11 класи. Рівень стандарт» (голова авторського колективу – Л. П. Юлдашева)

Перегляд файлу

План-конспект із зарубіжної літератури для 11 класу. Рівень стандарт (голова авторського колективу – Л. П. Юлдашева)

 

Тема:  Ернест Міллер Гемінґвей: життя, творчість, доля. «Старий і море». Символічне значення і глибокий філософський підтекст повісті-притчі

 

Цілі: ознайомити з життям і творчістю Е. Гемінґвея; розкрити гуманістичний характер його творчості (інтерес до особистості людини, її духовного світу, творчим можливостям, до його долі); дати поняття «повісті-притчі»; показати, як у повісті проявляються символічний сенс і філософський підтекст; сприяти формуванню та розвитку умінь творчого, тобто естетичного читання, що призводять до формування читацької самостійності; долучити до вершинних досягнень світової літератури і культури.

Обладнання: портрет Е. Гемінґвея, схема, текст повісті-притчі «Старий і море».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.

 

Очікувані результати

Предметні компетентності, які формуються на уроці

Ключові компетентності, які формуються на уроці

Учень / учениця:

знає основні відомості про життя і творчість Е. М. Гемінґвея; розуміє значення творчості письменника у світовому літературному процесі; аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, композицію, проблематику повісті-притчі «Старий і море»; обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у творі; тлумачить поняття «повість-притча»;

висловлює власну думку щодо порушених у творах проблем.

Учень / учениця:

установлює причиново-наслідкові зв’язки подій та образів; самостійно знаходить і систематизує інформацію про життя і творчість Е. М. Гемінґвея;  використовує цифрові технології для розширення уявлень про творчість Е. М. Гемінґвея; висловлює судження щодо сенсу людського буття, морального вибору людини; робить висновки про значення прочитаних твору для духовного зростання особистості.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Постановка цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Чи замислюєтеся ви над тим, що світова художня література – творіння всього людства, а не однієї нації. Незнання творчості зарубіжних письменників і поетів збіднює культуру молодих людей. Взаємодія вітчизняної та зарубіжної літератур дає вам можливість, порівнюючи історичні епохи, творчість письменників, робити висновки, розкривати ідейно-художній зміст творів.

Колись  його чорно-білий портрет висів у кожній інтелігентній сімї.  Светр, сива борода, примружений погляд...  Мисливець на левів, мисливець на риб і красивих жінок, зрештою – на самого себе. Ернест Хемінгуей. У цьому імені є запах. Воно пахне сіллю і снігом. Воно пахне кров'ю, сумом і щастям. Тому що тепер ми точно знаємо – людину перемогти не можна. Цей письменник вплинув на кілька поколінь людей більше, ніж їхні батьки. У цьому році йому виповнилося б 118 років. Він –  наш сучасник...

 

ІII. Робота над темою уроку

          1. Вступне слово вчителя. Найвидатнішим представником так званого «втраченого покоління» не випадково вважається Ернест Гемінґвей. Життєвий досвід його був різноманітним: він – учасник Першої світової війни, враження від якої стали його першим університетом життя і відбилися на всьому його творчості (у багатьох, особливо ранніх його творах, відчутні автобіографічні моменти). Гемінґвей довго працював журналістом, був свідком великої економічної кризи,  відвідав багато різних країн.

Широке визнання письменник отримав завдяки своїм романам і численним оповіданням –  з одного боку, і своєму життю, повного пригод і несподіванок, –  з іншого. Його стиль, короткий і насичений, значно вплинув на літературу XX століття. Три твори – «І сонце сходить (Фієста)», «Прощавай, зброє!» та «Старий і море» – є відображенням різних етапів творчого зростання Гемінґвея, еволюції його художніх принципів. Повість «Старий і море» виявилася великою подією літературного життя і за рівнем художньої майстерності, і за своєю проблематикою. Її можна визначити як філософську притчу, але при цьому образи її піднімаються до символічних узагальнень, що мають конкретний, майже відчутний характер.

 

     2. Презентація індивідуальних усних повідомлень «Візитівка митця» про життя і творчість Ернеста Гемінґвея (1 – 2 учні, домашнє завдання попереднього уроку).

Методичний коментар. Для виконання індивідуального завдання учителем на попередньому уроці було проведено інструктаж з учнями: поради про можливі джерела інформації (в тому числі й Інтернет-джерела), на які події життя і творчості Ернеста Гемінґвея звернути увагу. За прослуханим повідомленням учні складають складають літопис творчого шляху Е. Гемінґвея.

Орієнтовний запис

Гемінґвей Ернест Міллер: журналіст, письменник

  •              Народився у 1899 р. в Оук-Парку (передмістя Чикаго).
    •              1917 — закінчив середню школу.
    •              1918 — репортер газети «Канзас-сіті стар».
    •              1923-1929 — видані книги «В наш час», «Весняні води», «І сонце сходить», «Чоловіки без жінок», «Прощай, зброя!»
    •              1939 — робота над романом «По кому дзвонить дзвін».
    •              1947 — вручення в Гавані Бронзової зірки за відвагу і відмінну роботу по збору військової інформації.
    •              1958-1959 — робота над книгою спогадів про Париж 1920-х рр. (видана посмертно під назвою «Свято, яке завжди з тобою»).
    •              1960 — завершення багаторічної роботи над повістю «Морська погоня».
    •              Загинув 25 червня 1961 р. у своєму будинку.
    •              Лауреат вищої літературної премії США — премії Пулітцера (1952) і Нобелівської премії (1954) за повість «Старий і море».

 

        3. Слово вчителя. Ернест Гемінґвей прожив лише 62 роки, але його життя було наповнене пригодами і боротьбою, поразками і перемогами, великою любов'ю і виснажливою роботою. Він був завзятим мисливцем і рибалкою, брав участь в самих ризикованих пригодах і зухвалих дослідженнях. Його герої були схожі на нього: сміливі, енергійні, готові до боротьби.

         У вересні 1952 року навчений життєвим досвідом художник віддає повість «Старий і море» в світ. Твір вийшов на сторінках журналу «Лайф», тираж якого був 5 мільйонів екземплярів, і приніс йому всесвітню популярність. За цю повість, по глибині і силі нагадує, швидше, невеликий роман, Ернест Гемінґвей отримав Пулітцерівську премію, найпрестижніший символ літературного визнання в США. Цей  твір вплинув і на присудження письменнику Нобелівської премії з літератури у 1954 році.

Повість «Старий і море» – один з останніх завершених творів легенди американської літератури Ернеста Гемінґвея, своєрідний підсумок творчих пошуків автора. Літературознавці визначають жанр твору як повість-притча, тобто твір, що розповідає про долю і певні події життя героя, але ця розповідь має алегоричний характер, глибокий моральний і філософський зміст. Повість тісно пов'язана з усіма попередніми творами письменника і є вершиною його роздуму про сенс життя.

 

        4. Аналітична бесіда:

  • Як ви думаєте, чому герой притчі – старий чоловік: адже старість – це слабкість, згасання, невдача?
  • Що означає природа для старого Сантьяго?
  • Чому старий звертається до природи, розмовляє з нею?
  • Як старий відноситься до моря, неба, зірок, птахів? Чому у своїх монологах він звертається до риби як до мислячої істоти?
  • Що зрозумів Сантьяго, коли, дивлячись на безмежний простір моря, «побачив табун диких качок, що летіли над водою, чітко вирізняючись на тлі неба»?
  • Старий Сантьяго, вперше побачивши рибину, яка попалася йому на гачок, міркує так: «Цікаво, чого це вона виринула? Ніби тільки для того, щоб показати мені, яка вона величезна. Ще б пак, тепер я це знаю. Добре було б показати їй, що я за людина. Ех, якби я був нею і мав усе, що вона має проти моєї єдиної зброї». Про яку «зброю» йде мова?
  • Як старий Сантьяго розуміє світ природи, суспільства і Всесвіту?
  • Які його міркування про щастя?
  • Який художній принцип використовує Ернест Хемінгуей при написанні своїх творів, пояснюючи його так: «Якщо письменник добре знає те, про що пише, він може опустити багато з того, що знає, та, якщо він пише правдиво, читач відчує все опущене так само гостро, як якби письменник сказав про це?» (Принцип айсбергу).

 

Глосарій (методичний коментар) для вчителя.

«Принцип айсбергу», проголошений Гемінґвеєм. Згідно з цим принципом на поверхні тексту повинна бути одна десята сенсу, дев'ять десятих — в підтексті. «Принцип айсбергу» за власним визначенням письменника: художній текст лише та частина айсбергу, яку видно на поверхні. Письменник широко використовує натяки, підтекст, розраховуючи на читацький домисел.

 

        5. Колективна робота по складанню схеми «Старий і море» – філософська повість».

«Старий і море» – філософська повість»

 

 

Простий сюжет – поєдинок Сантьяго з рибами і акулами

                                                                                                 

 

Підтекст – гімн мужності, його волі і мужності

 

 

 

                                     Пафос                                        Гуманність

«Як добре, що нам не доводиться                  «Людина не для того створена, щоб

вбивати сонце, місяць і зірки. Досить            терпіти поразки. Людину можна знищити

того, що ми вимагаємо їжу у моря                 але її не можна перемогти».

і вбиваємо своїх братів».

___________________________________________________________________________

                                                                             

 

Філософська повість

 

       6. Узагальнююче слово  вчителя. У новелі «Старий і море» майстер зумів у лаконічній формі переказати і осмислити одвічну трагедію людського існування. Героєм цього геніального в його простоті творіння Гемінґвей обирає рибалку Сантьяго – старого, висушеного сонцем і обгризеного морем. Сантьяго все життя мріяв про казкову удачу – і вона несподівано приходить до нього в образі нечуваної, величезного розміру риби, котра клюнула  на приманку. Основна частина новели – опис багатогодинного поєдинку старого і риби у відкритому океані, поєдинку, який ведеться в чесних умовах, на рівних. У символічному плані цей поєдинок прочитується як одвічна боротьба людини з природними стихіями, з самим буттям. В момент, коли перемога старого близька, його човен оточують акули і терзають тіло риби до тих пір, поки від неї не залишається голий кістяк.

 Назва твору викликає певні асоціації, натякає на головні проблеми: людина і природа, земне і вічне, потворне і прекрасне тощо. Сполучник  «і» («Старий і море») об'єднує і разом з тим протиставляє ці поняття. Герої і події повісті конкретизують ці асоціації, поглиблюють і загострюють заявлені в назві проблеми. Старий символізує людський досвід і разом із тим його обмеженість. Поруч зі старим рибалкою автор змальовує маленького хлопчика, який вчиться, переймає досвід у старого Сантьяго.

 Безрадісна мораль повісті-притчі – в самому її тексті: людина у своєму поєдинку з буттям засуджена на поразку. Але вона зобов'язана вести боротьбу до кінця. Сантьяго зрозумілий тільки для однієї людини – хлопчика, його учня. Коли-небудь хлопчикові посміхнеться удача. У цьому – надія і втіха старого рибалки. «Людину можна знищити, – думає він, – але її не можна перемогти». Коли старий засинає, йому сняться леви.

Такі судження про життя, про жорстокий світ та місце людини в ньому здобули Гемінґвея репутацію філософа, який проповідує новий стоїцизм.

 

7. Виконання інтерактивної вправи «Прес»:

 Завдання. Е. Гемінґвей говорив про свою повість-притчу «Старий і море»: «Я спробував дати справжнього старого і цього хлопчика, справжнє море і справжню рибу, справжніх акул. І якщо мені це вдалося  зробити досить добре і правдиво, вони, звичайно, можуть бути витлумачені по-різному». Як ви «витлумачуєте» образи цієї повісті?

 

V. Підбиття підсумків уроку

1. Узагальнююче слово вчителя. Повість «Старий і море», відзначена Пулітцерівською премією, – одна з вершин американської і світової словесності XX століття. Книга двопланова. З одного боку, це цілком реалістично-достовірна розповідь про те, як старий рибалка Сантьяго спіймав велику рибу, як зграя акул накинулася на цю рибу, і йому не вдалося відбити свою здобич, і на берег він привіз лише риб'ячий кістяк. Але за реалістичною тканиною оповідання виразно проступає інший, узагальнений, епічно-казковий початок. Він  відчутний у навмисній гіперболізації ситуації і деталей: риба занадто величезна, акул занадто багато, від риби нічого не залишилося – скелет обгризений начисто, старий один проти цілої зграї.

 Ця книга з її універсальною проблематикою, здавалося б, ніяк не пов'язана з тодішньою злобою дня. Описане тут могло статися в будь-якій країні – на будь-якому морському або океанському узбережжі – і в будь-який час. Тим не менш її поява саме в цю епоху цілком закономірна. Вона дивно вписується в американську літературу 50-х. Тільки молоді бунтарі оперують яскравими фактами, а Гемінґвей – філософськими категоріями. Його невелика повість – це не протест проти існуючого світопорядку, а його філософське заперечення.

 

         2. Оцінювання.

     Методичний коментар. Вчитель дає загальну оцінку роботи всього класу, щоб всі могли відчути задоволення від результатів праці; оцінює окремих учнів, які брали активну участь на уроці; вказує, над чим учням необхідно попрацювати до наступного уроку.

 

VI. Домашнє завдання

  1. Для всіх учнів (за вибором).

А) Охарактеризуйте (письмово) морально-філософський зміст повісті «Старий і море».

Б) Поясніть (письмово) значення деяких символів у повісті-притчі «Старий і море».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
28 травня 2018
Переглядів
5873
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку