Урок. Е. Гемінґвей. «Старий і море». «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки»: старий Сантьяго як втілення людської долі серед стихій

Про матеріал

План-конспект із зарубіжної літератури для 11 класу розроблено згідно з оновленою програмою (2017) «Зарубіжна література. 10-11 класи. Рівень стандарт» (голова авторського колективу – Л. П. Юлдашева)

Перегляд файлу

План-конспект із зарубіжної літератури для 11 класу розроблено згідно з оновленою програмою (2017) «Зарубіжна література. 10-11 класи. Рівень стандарт» (голова авторського колективу – Л. П. Юлдашева)

 

 

Тема: Е. Гемінґвей. «Старий і море». «Людина не для

того створена, щоб терпіти поразки»: старий Сантьяго як втілення

людської долі серед стихій

 

Цілі: визначити художню своєрідність повісті «Старий і море»; простежити, як у повісті вирішується проблема взаємовідношення людини і природи, самотності та сенсу людського життя; удосконалювати вміння аналізувати художній твір на основі цитатного матеріалу; сприяти формуванню та розвитку умінь творчого читання, що приводить до формування читацької самостійності; долучити до вершинних досягнень світової літератури і культури.

Обладнання: портрет Е. Гемінґвея, схема, текст повісті-притчі «Старий і море».

      Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.

 

Очікувані результати

Предметні компетентності, які формуються на уроці

Ключові компетентності, які формуються на уроці

Учень / учениця:

розуміє значення творчості Е. М. Гемінґвея у світовому літературному процесі; аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, композицію, проблематику повісті-притчі «Старий і море»; обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у творі; висловлює власну думку щодо порушених у творах проблем; читає уривки з повісті «Старий і море» Е. М. Гемінґвея в оригіналі (за умови володіння англійською мовою), зіставляє їх з українськими перекладами; критично оцінює взаємини людини й природи, зображені в прочитаному творі.

Учень / учениця:

розширює свій лексикон завдяки новим словам і висловам, наявним у прочитаному творі; установлює причиново-наслідкові зв’язки подій та образів; оцінює взаємини героїв зі світом, природою, іншими людьми; усвідомлює роль випробувань у житті особистості; висловлює судження про цінність людського життя; усвідомлює єдність людини з природою як необхідну умову її здорового життя; робить висновки про значення прочитаного твору для духовного зростання особистості.

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда:

- Пригадайте, що являє собою притча як жанр. Доведіть, що повість «Старий і море» є притчею.

Глосарій. Словник В. Даля тлумачить слово «притча» як «повчання в прикладі». Це дуже близько до тлумачення сучасного літературознавства: притча – невелике повчальне оповідання в алегоричній формі.

 

2. Слухання кількох творчих робіт (див. домашнє завдання попереднього уроку).

 

III. Постановка цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Творчість Гемінґвея являє собою новий крок вперед у розвитку американського і світового реалістичного мистецтва. Основною темою творчості Хемінгуея протягом всього його життя залишалася тема трагічності долі пересічного американця.

Душею його романів є дія, боротьба, дерзання. Автор милується гордими, сильними, людяними героями, які вміють зберегти гідність у найважчих обставинах. Однак багато героїв Хемінгуея приречені на безпросвітну самотність, відчай.

Будучи кореспондентом, Гемінґвей багато і наполегливо працював над стилем, манерою викладу, формою своїх творів. Журналістика допомогла йому виробити основний принцип: ніколи не писати про те, чого не знаєш, він не терпів балаканини і віддавав перевагу описувати прості фізичні дії, залишаючи місце для почуттів у підтексті. Він вважав, що немає необхідності говорити про почуття, емоційних станах, досить описати дії, при яких вони виникли.

Його проза – це канва зовнішнього життя людей, буття, що вміщує велич і нікчемність почуттів, бажань і спонукань.

Висунутий Гемінґвеєм «принцип айсбергу» поєднується з так званим «боковим поглядом» – умінням побачити тисячі найдрібніших деталей, які начебто не мають безпосереднього відношення до подій, але насправді відіграють величезну роль у тексті, відтворюючи колорит часу і місця.

Справжній тріумф чекав його в 1952 році, коли він опублікував свою повість «Старий і море». Повна біблійної величі і печалі, ця книга глибоко гуманна. В її широких, узагальнених, майже символічних образах, втілена любов до людини, віра в його сили. Для письменника – це привід розповісти про гідність людини, про гіркоту і щастя переможця, який залишився з обгризеним акулами кістяком риби.

 

ІV. Робота над темою уроку

1. Аналітична бесіда:

  • Охарактеризуйте старого Сантьяго. До яких подій свого життя старий найчастіше повертається у спогадах? Чому він так прив'язаний до хлопчика, який йому допомагає у нелегкій праці рибака?
  • Чи вірним буде твердження, що старий Сантьяго одухотворяє природу і усвідомлює себе його частиною? Мотивуйте свою точку зору.
  • Як у підтексті повісті-притчі «Старий і море» проходить тема незламності людського духу?
  • Які слова з повісті Ернеста Гемінґвея «Старий і море» звучать як всеперемагаючий гімн людині?
  • Розкажіть про особливості стилю Е. Гемінґвея.
  • Як письменник будує діалог? Яке значення в його творах приділяється підтексту?
  • Які функції виконують деталі?
  • Чому автор навмисне відмовляється від емоційного оповідання?

 

2. Постановка і вирішення проблемного питання (робота в парах):

  •    Ким, по-вашому, постає старий Сантьяго в кінці повісті – переможцем чи переможеним?
  •   Як ви вважаєте, що наповнює оптимізмом повість-притчу «Старий і море»?

 

3. Виконання інтерактивної вправи «Мозковий штурм» (робота в групах):

Завдання. Російський літературознавець Н. К. Гей писав, зіставляючи повість «Старий і море» та оповідання М. Шолохова «Доля людини»: «Девізом героя Гемінґвея може бути: вистояти в безнадії. Девізом героя Шолохова – жити для подолання безнадії». Чи поділяєте ви цю думку? Аргументуйте свою точку зору.

 

4. «Вчимося дискутувати»: міні-дискусія.

  • Чи можна повість-притчу «Старий і море» назвати гімном людині? Чому?

 

5. Узагальнення вчителя. Можна стверджувати, що вперше в творчості Хемінгуея героєм стала людина-трудівник, яка бачить у своїй праці життєве покликання. Сантьяго все знає про рибну ловлю, як знав про неї все Гемінґвей, багато років проживши на Кубі і ставши визнаним чемпіоном у полюванні на велику рибу. Море виступає в повісті майже як жива істота... «Інші рибалки, молодші, говорили про море, як про простір, як про суперника, а іноді навіть як про ворога. Старий же постійно думав про море, як про жінку, яка дарує великі милості, або ж відмовляє в них, а якщо і дозволить собі необдумані або недобрі вчинки, – що поробиш, така вже її природа».

У старого Сантьяго є справжня велич – він відчуває себе рівним могутнім силам природи. «Риба,— каже він,— я тебе дуже люблю і поважаю. Але я вб'ю тебе перш, ніж настане вечір». Сантьяго настільки органічно злитий з природою, що навіть зірки здаються йому живими істотами.

 Мужність старого гранично природна. Старий знає, що свою мужність і стійкість, які є неодмінною якістю людей його професії, він доводив уже тисячі раз. «Ну, так що ж? –  каже він собі. – Тепер доводиться доводити це знову. Щоразу рахунок починається заново: тому, коли він що-небудь робив, то ніколи не згадував про минуле».

 ... І ось він переміг рибу, а разом з нею – і старість, і душевний біль. Переміг тому, що думав не про свою невдачу і не про себе, а про цю рибу, якій завдає біль, про зірки і левів, яких бачив, коли плавав юнгою на вітрильнику до берегів Африки; про своє нелегке життя. Він переміг, тому що сенс життя бачив у боротьбі, вмів переносити страждання і не втрачати надію.

 Сюжетна ситуація в повісті «Старий і море» складається трагічно – Старий, по суті, терпить поразку в нерівній сутичці з акулами і втрачає свою здобич, що дісталася йому настільки дорогою ціною, але у читача не залишається ніякого відчуття безнадійності і приреченості, тональність оповіді надзвичайно оптимістична: «... людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але її не можна перемогти», - говорить Сантьяго, і це кредо самого автора. Моральна незламність – це, по думці автора, головна якість, яка звеличує людину, робить його гідним цього імені.

 

       V. Підбиття підсумків уроку

           1. Заключне слово вчителя. «Старий і море» – остання книга, опублікована письменником, стала його заповітом. Гемінґвей – письменник трагічного світовідчуття, його часто називали песимістом, хоча це в корені невірно. Характер його творчості можна визначити як трагічний героїзм. Він оспівує перемогу в самій поразці і всупереч їй стверджує і славить завзятість людського духу. Такими були герої письменника, таким був і сам Ернест Гемінґвей.

 

         2. Оцінювання.

     Методичний коментар. Вчитель дає загальну оцінку роботи всього класу, щоб всі могли відчути задоволення від результатів праці; оцінює окремих учнів, які брали активну участь на уроці; вказує, над чим учням необхідно попрацювати до наступного уроку.

 

      VI. Домашнє завдання

 1. Для всіх учнів.

А) Написати твір-роздум (мініатюру) на одну з тем: «Про що змушує задуматися повість-притча «Старий і море»?», «Сила чи безсилля? Гармонія чи дисгармонія в природі?» (за повістю Гемінґвея «Старий і море»).

Б) Знати зміст оповідання «Стариган із крилами».

 2. Індивідуальне завдання. Підготувати усну «Візитівку митця» про життя і творчість Ґабріеля Ґарсіа Маркеса (2 – 3 учнів). За бажанням – з використанням мультимедійної презентації, створення  буктрейлера, відеоролика тощо.

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

1. Богосвятська А.М. Як зробити смачний, ароматний, кольоровий урок літератури / А.М. Богосвятська. – Л.: Норма, 2015. – 136 с.

 

2. Літературознавчий словник-довідник / За ред Р. Т. Гром'яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. — К.: ВЦ «Академія», 2006

3. Ніколенко О. М., Куцевол О.М. Сучасний урок зарубіжної літератури: Посібник. 5– 11 класи / О. М. Ніколенко, О. М. Куцевол – К. : ВЦ «Академія», 2003. – 288 с.

 

4. Оліфіренко С. М. Мандрівка Інтернет-сторінками зарубіжної літератури: посібник-довідник для вчителів та учнів 8 –11 класів  / С. М. Оліфіренко. – К. :  Грамота, 2007. – 334 с.

 

5. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посібн. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко / за ред. О. І. Пометун. – К. : А.С.К., 2004. – 192 с.

 

6. Ернест Гемінґвей. Старий і море / пер. з англ. Володимира Митрофанова; малюнки Слави Шульц. — Львів: Видавництво Старого Лева, 2017. — 104 с.

 

 

ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ

1. Державна бібліотека України для юнацтва [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.4uth.gov.ua/

 

2. Електронна бібліотека української літератури (зарубіжна література) [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ukrlib.com.

 

3. Шкільний словник літературознавчих термінів / Острів знань [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-d9787c2f5b14

 

4. Ернест Гемінґвей і письменництво. https://starylev.com.ua/club/blog/ernest-heminguey-i-pysmennyctvo

5. Біографія Хемінгуея «Бібліотека школяра». http://www.ukrtvory.com.ua/ern.html

 

6. Біографії. Ернест Гемінгвей «Український центр». http://www.ukrcenter.com/Література/19153/Ернест-Гемінгвей/Біографія

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. kokoza ludmila
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
28 травня 2018
Переглядів
2534
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку