План-конспект із зарубіжної літератури для 11 класу розроблено згідно з оновленою програмою (2017) «Зарубіжна література. 10-11 класи. Рівень стандарт» (голова авторського колективу – Л. П. Юлдашева)
План-конспект із зарубіжної літератури для 11 класу розроблено згідно з оновленою програмою (2017) «Зарубіжна література. 10-11 класи. Рівень стандарт» (голова авторського колективу – Л. П. Юлдашева)
Тема: Е. Гемінґвей. «Старий і море». «Людина не для
того створена, щоб терпіти поразки»: старий Сантьяго як втілення
людської долі серед стихій
Цілі: визначити художню своєрідність повісті «Старий і море»; простежити, як у повісті вирішується проблема взаємовідношення людини і природи, самотності та сенсу людського життя; удосконалювати вміння аналізувати художній твір на основі цитатного матеріалу; сприяти формуванню та розвитку умінь творчого читання, що приводить до формування читацької самостійності; долучити до вершинних досягнень світової літератури і культури.
Обладнання: портрет Е. Гемінґвея, схема, текст повісті-притчі «Старий і море».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.
Очікувані результати |
|
Предметні компетентності, які формуються на уроці |
Ключові компетентності, які формуються на уроці |
Учень / учениця: розуміє значення творчості Е. М. Гемінґвея у світовому літературному процесі; аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, композицію, проблематику повісті-притчі «Старий і море»; обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у творі; висловлює власну думку щодо порушених у творах проблем; читає уривки з повісті «Старий і море» Е. М. Гемінґвея в оригіналі (за умови володіння англійською мовою), зіставляє їх з українськими перекладами; критично оцінює взаємини людини й природи, зображені в прочитаному творі. |
Учень / учениця: розширює свій лексикон завдяки новим словам і висловам, наявним у прочитаному творі; установлює причиново-наслідкові зв’язки подій та образів; оцінює взаємини героїв зі світом, природою, іншими людьми; усвідомлює роль випробувань у житті особистості; висловлює судження про цінність людського життя; усвідомлює єдність людини з природою як необхідну умову її здорового життя; робить висновки про значення прочитаного твору для духовного зростання особистості. |
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда:
- Пригадайте, що являє собою притча як жанр. Доведіть, що повість «Старий і море» є притчею.
Глосарій. Словник В. Даля тлумачить слово «притча» як «повчання в прикладі». Це дуже близько до тлумачення сучасного літературознавства: притча – невелике повчальне оповідання в алегоричній формі.
2. Слухання кількох творчих робіт (див. домашнє завдання попереднього уроку).
III. Постановка цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Творчість Гемінґвея являє собою новий крок вперед у розвитку американського і світового реалістичного мистецтва. Основною темою творчості Хемінгуея протягом всього його життя залишалася тема трагічності долі пересічного американця.
Душею його романів є дія, боротьба, дерзання. Автор милується гордими, сильними, людяними героями, які вміють зберегти гідність у найважчих обставинах. Однак багато героїв Хемінгуея приречені на безпросвітну самотність, відчай.
Будучи кореспондентом, Гемінґвей багато і наполегливо працював над стилем, манерою викладу, формою своїх творів. Журналістика допомогла йому виробити основний принцип: ніколи не писати про те, чого не знаєш, він не терпів балаканини і віддавав перевагу описувати прості фізичні дії, залишаючи місце для почуттів у підтексті. Він вважав, що немає необхідності говорити про почуття, емоційних станах, досить описати дії, при яких вони виникли.
Його проза – це канва зовнішнього життя людей, буття, що вміщує велич і нікчемність почуттів, бажань і спонукань.
Висунутий Гемінґвеєм «принцип айсбергу» поєднується з так званим «боковим поглядом» – умінням побачити тисячі найдрібніших деталей, які начебто не мають безпосереднього відношення до подій, але насправді відіграють величезну роль у тексті, відтворюючи колорит часу і місця.
Справжній тріумф чекав його в 1952 році, коли він опублікував свою повість «Старий і море». Повна біблійної величі і печалі, ця книга глибоко гуманна. В її широких, узагальнених, майже символічних образах, втілена любов до людини, віра в його сили. Для письменника – це привід розповісти про гідність людини, про гіркоту і щастя переможця, який залишився з обгризеним акулами кістяком риби.
ІV. Робота над темою уроку
1. Аналітична бесіда:
2. Постановка і вирішення проблемного питання (робота в парах):
3. Виконання інтерактивної вправи «Мозковий штурм» (робота в групах):
Завдання. Російський літературознавець Н. К. Гей писав, зіставляючи повість «Старий і море» та оповідання М. Шолохова «Доля людини»: «Девізом героя Гемінґвея може бути: вистояти в безнадії. Девізом героя Шолохова – жити для подолання безнадії». Чи поділяєте ви цю думку? Аргументуйте свою точку зору.
4. «Вчимося дискутувати»: міні-дискусія.
5. Узагальнення вчителя. Можна стверджувати, що вперше в творчості Хемінгуея героєм стала людина-трудівник, яка бачить у своїй праці життєве покликання. Сантьяго все знає про рибну ловлю, як знав про неї все Гемінґвей, багато років проживши на Кубі і ставши визнаним чемпіоном у полюванні на велику рибу. Море виступає в повісті майже як жива істота... «Інші рибалки, молодші, говорили про море, як про простір, як про суперника, а іноді навіть як про ворога. Старий же постійно думав про море, як про жінку, яка дарує великі милості, або ж відмовляє в них, а якщо і дозволить собі необдумані або недобрі вчинки, – що поробиш, така вже її природа».
У старого Сантьяго є справжня велич – він відчуває себе рівним могутнім силам природи. «Риба,— каже він,— я тебе дуже люблю і поважаю. Але я вб'ю тебе перш, ніж настане вечір». Сантьяго настільки органічно злитий з природою, що навіть зірки здаються йому живими істотами.
Мужність старого гранично природна. Старий знає, що свою мужність і стійкість, які є неодмінною якістю людей його професії, він доводив уже тисячі раз. «Ну, так що ж? – каже він собі. – Тепер доводиться доводити це знову. Щоразу рахунок починається заново: тому, коли він що-небудь робив, то ніколи не згадував про минуле».
... І ось він переміг рибу, а разом з нею – і старість, і душевний біль. Переміг тому, що думав не про свою невдачу і не про себе, а про цю рибу, якій завдає біль, про зірки і левів, яких бачив, коли плавав юнгою на вітрильнику до берегів Африки; про своє нелегке життя. Він переміг, тому що сенс життя бачив у боротьбі, вмів переносити страждання і не втрачати надію.
Сюжетна ситуація в повісті «Старий і море» складається трагічно – Старий, по суті, терпить поразку в нерівній сутичці з акулами і втрачає свою здобич, що дісталася йому настільки дорогою ціною, але у читача не залишається ніякого відчуття безнадійності і приреченості, тональність оповіді надзвичайно оптимістична: «... людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але її не можна перемогти», - говорить Сантьяго, і це кредо самого автора. Моральна незламність – це, по думці автора, головна якість, яка звеличує людину, робить його гідним цього імені.
V. Підбиття підсумків уроку
1. Заключне слово вчителя. «Старий і море» – остання книга, опублікована письменником, стала його заповітом. Гемінґвей – письменник трагічного світовідчуття, його часто називали песимістом, хоча це в корені невірно. Характер його творчості можна визначити як трагічний героїзм. Він оспівує перемогу в самій поразці і всупереч їй стверджує і славить завзятість людського духу. Такими були герої письменника, таким був і сам Ернест Гемінґвей.
2. Оцінювання.
Методичний коментар. Вчитель дає загальну оцінку роботи всього класу, щоб всі могли відчути задоволення від результатів праці; оцінює окремих учнів, які брали активну участь на уроці; вказує, над чим учням необхідно попрацювати до наступного уроку.
VI. Домашнє завдання
1. Для всіх учнів.
А) Написати твір-роздум (мініатюру) на одну з тем: «Про що змушує задуматися повість-притча «Старий і море»?», «Сила чи безсилля? Гармонія чи дисгармонія в природі?» (за повістю Гемінґвея «Старий і море»).
Б) Знати зміст оповідання «Стариган із крилами».
2. Індивідуальне завдання. Підготувати усну «Візитівку митця» про життя і творчість Ґабріеля Ґарсіа Маркеса (2 – 3 учнів). За бажанням – з використанням мультимедійної презентації, створення буктрейлера, відеоролика тощо.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Богосвятська А.М. Як зробити смачний, ароматний, кольоровий урок літератури / А.М. Богосвятська. – Л.: Норма, 2015. – 136 с.
2. Літературознавчий словник-довідник / За ред Р. Т. Гром'яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. — К.: ВЦ «Академія», 2006
3. Ніколенко О. М., Куцевол О.М. Сучасний урок зарубіжної літератури: Посібник. 5– 11 класи / О. М. Ніколенко, О. М. Куцевол – К. : ВЦ «Академія», 2003. – 288 с.
4. Оліфіренко С. М. Мандрівка Інтернет-сторінками зарубіжної літератури: посібник-довідник для вчителів та учнів 8 –11 класів / С. М. Оліфіренко. – К. : Грамота, 2007. – 334 с.
5. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посібн. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко / за ред. О. І. Пометун. – К. : А.С.К., 2004. – 192 с.
6. Ернест Гемінґвей. Старий і море / пер. з англ. Володимира Митрофанова; малюнки Слави Шульц. — Львів: Видавництво Старого Лева, 2017. — 104 с.
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ
1. Державна бібліотека України для юнацтва [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.4uth.gov.ua/
2. Електронна бібліотека української літератури (зарубіжна література) [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ukrlib.com.
3. Шкільний словник літературознавчих термінів / Острів знань [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-d9787c2f5b14
4. Ернест Гемінґвей і письменництво. https://starylev.com.ua/club/blog/ernest-heminguey-i-pysmennyctvo
5. Біографія Хемінгуея «Бібліотека школяра». http://www.ukrtvory.com.ua/ern.html
6. Біографії. Ернест Гемінгвей «Український центр». http://www.ukrcenter.com/Література/19153/Ернест-Гемінгвей/Біографія