19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

УРОК ЕТИКИ В 5 КЛАСІ на тему: « З ЧОГО ПОЧИНАЄТЬСЯ ДРУЖБА ТА ВМІННЯ

Про матеріал

Я намагалася сформувати знання про необхідні умови дружніх стосунків, спонукати дітей до дружби. Виховувати бажання бути справжнім другом. Пояснити важливість дружби в житті людини; поняття „друг”, „дружба”; розкрити зміст висловлювання „вміти дружити”; визначати те, що допомагає зберігати дружбу, а що їй перешкоджає.

Перегляд файлу

 

 

 

                          УРОК ЕТИКИ В 5 КЛАСІ 

                                       на тему:

 

«  З ЧОГО ПОЧИНАЄТЬСЯ ДРУЖБА ТА ВМІННЯ

                                                                                ДРУЖИТИ»

 

 

 

 

 

 

                                                                                                     Учитель етики:

                                                                                             Довга Людмила Вікторівна

 

 

 

 

 

 

  Тема. З чого починається дружба  та вміння дружити.

Мета:     Пояснити важливість дружби в житті людини; поняття „друг”, „дружба”; розкрити зміст висловлювання „вміти дружити”; визначати те, що допомагає зберігати дружбу, а що їй перешкоджає. Сформувати знання про необхідні умови дружніх стосунків, спонукати дітей до дружби.  Виховувати бажання бути справжнім другом.

Обладнання: підручник «Етика. 5 клас», учнівський   робочий зошит, мультимедійна дошка, презентація, фільм про дружбу, прислів’я про дружбу.

       « Виключити  з житя дружбу - усе одно, що 

                         позбавити  світ сонячного світла»

                                                                                              Цицерон

Хто не шукає дружби з ближнім, той сам собі ворог.
                                                                       Шота Руставелі

 

Ключові поняття:довіра, вірність, друг, дружба.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Структура уроку

I. Вступна частина.

1. Вітання.

2. Актуалізація опорних знань.

3. Мотивація навчальної діяльності.

4. Представлення теми уроку й очікуваних навчальних результатів.

II. Основна частина.

1. Кого ми називаємо другом?

2. Що означає «уміти дружити»?

3. За що ми цінуємо своїх друзів?

III. Завершальна частина.

Висновки.

IV. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

    Учитель. Сьогоднішній урок я почну незвичайно, музично. Я прошу вас згадати нотний стан. Хто пам’ятає першу ноту?.

                ( Учні називають ноти, а вчитель кожною нотою вітає учнів)

Доброго дня усім!

Революційного успіху!

Міцного здоров’я!

Файного настрою!

Сонячного дня!

Лякатися не треба!

Сімейного благополуччя!

 До роботи!

 Ми з вами діти зняли емоційне напруження і переходимо до роботи.

 

I. Вступна частина

1. Вітання.

Усе з чогось починається:
Школа – з порога
Урок – із дзвінка,
А з чого ж починається дружба?
                                          (звучить пісня „Усмішка”)

Учитель: Я думаю, ви всі вже зрозуміли, що темою нашого уроку є вивчення такого поняття як дружба. Це дуже багатогранна і цікава тема.

І ми з вами поговоримо про того, кого називають другом, що означає «уміти дружити», за що ми цінуємо своїх друзів; розглянемо, які якості повинні бути властиві другові; наведемо приклади справжньої  дружби.

Учитель. Кому,як не нам, нащадкам козацької землі згадати про дружбу між побратимами. На сьогодні тему козацького побратимства підготував …

Учень 1.

Дружбу цінували з глибоких давен. Славні українські лицарі — козаки берегли її. Постійність у  дружбі, безкорисливість вважались і світлою стороною характеру запорозьких козаків. За козацькими правилами, гріхом вважалось обдурити  навіть чорта, якщо він попадав козакам у товариші. Козаки браталися між со­бою з метою піклуватися, визволяти і навіть жертвувати життям один за одного, якщо в цьому буде потреба. А для того, щоб дружба мала законну силу між побратимами, вони відправ­лялися до церкви і тут в присутності священика давали клятву. Після цього слухали молитву, дарували один одному хрести й ікони, три рази цілувалися і виходили з церкви як рідні брати до кінця свого життя.

Учитель. Отже, дружба існувала у всі часи і цінувалася з глибоких давен.
       Погляньте на свої парти. У вас у всіх лежать гілочки. Як ви гадаєте, для чого вони сьогодні нам потрібні? А хто пам’ятає казку ”Батьківській заповіт”? Про що ця казка?
     Учень 2: В  цій казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілочці у руки і попросив їх зламати. Сини виконали батькову волю і переламали гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки до купи, перев’язав їх і знову попросив зробити теж саме. Але сини не змогли переломити цей пучок. Тоді батько сказав: ”Ось так і у житті. Кожного з вас легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, в гурті, то ніякі вороги вас не здолають, і всі негаразди ви легко подолаєте.”
Учитель: Ось і ми з вами зберемо наші гілочки у пучечок і перев’яжемо стрічкою. Цей пучечок стане немов би символом єдності нашого класу, символом дружби.
У ч и т е л ь. У школі в кожного з вас теж є сім’я — це ваш клас. Ви вже більше чотирьох років разом, давно дружите. У житті часто трапляється, що шкільна дружба залишається на все життя.

Як ви вважаєте, чи дружний ваш клас?

              (Діти висловлюють свою думку учитель , дає оцінку  стосункам у

                                                                                             класному колективі.)

 

У ч и т е л ь. Як ви гадаєте, з чого складається дружба? (відповіді учнів).

         На ваших столах є «квіточки», за допомогою яких, ми створимо «Кошик дружби».  Протягом 1 хвилини  напишіть одну  складову дружби. По черзі підійдіть до кошика і приклейте свою квітку. (доброта,чуйність,турботливість,чесність,відкритість,щирість, уважність,надійність, люб’язність, взаєморозуміння, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбо­та, повага, ввічливість, допомога, та ін.)

Висновок. Отже дружба — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів,прив'язаності.

Дружба – це коли люди хочуть бути разом, коли вони цікавлять одне одного, довіряють одне одному.

                      ( учні записують у зошит)

Робота в групах

 Перша група        Визначити і заповнити «Коло друзів».

   Хто може стати вашим другом?

 

Визначити, на чому ґрунтується друж­ба? Заповнити схему:

  1. (Схожість характерів)
  2. (Схожість інтересів)
  3. (Спільна робота, спільне навчання)

Друга  група

Робота з текстом.

                                     Казка-притча Леонардо да Вінчі

Висунувши голову з гнізда, орленя побачило багато птахів, які літали серед скель. Воно запитало:

-Мамо, що то за птахи?

Наші друзі,— відповіла орлиця.— Орел живе самотньо, але і він часом має потребу в друзях. Всі ці птахи - наші вірні друзі.

 Раптом орленя закричало:

Ай-яй, вони поцупили у нас їжу!

Заспокойся, синку! Вони нічого не вкрали. Я сама їх пригостила. Яким би орел не був голодним, він неодмінно повинен поділитися частиною своєї  здобичі з друзями. На такій висоті вони не в силах знайти собі харчі, і їм  слід допомагати.

Завдання:

Зробіть висновок:

«Хто бажає мати вірних друзів, пови­нен ... (бути добрим і терплячим, ви­являти увагу до чужих потреб)».

(Мораль: хто бажає мати вірних друзів, повинен бути добрим і терплячим, виявляти повагу до чужих потреб. Причому повага здобувається не си­лою, а великодушністю і готовністю поділити останній шматок з тим, хто цього потребує.)

 

Третя  група

Робота з текстом.

                                                     Із твору В. Сухомлинського

    У синьоокої Катрусі велика радість. Понад рік хворів її татко. У лікарні лежав, три операції переніс. І мамі, і Катрусі було тяжко. А сьогодні татко вже на роботі, здоровий і бадьорий.

Радісно сяють Катрусині очі. Прийшов­ши до школи, зустріла однокласників, Петю і Гришу. Поділилась радістю з ними: «Наш татко видужав!».

Петя і Гриша здивовано знизали пле­чима й, нічого не сказавши, побігли ганяти в м'яча.

Катруся пішла до дівчаток:

—Наш татко видужав,— сказала вона.

Одна з дівчат запитала:

-Видужав — ну й що з того?

Катруся відчула, як з грудей до горла підкотився важкий клубок. Вона заплакала.

Чому ти плачеш, Катрусю? — почула тихий ласкавий голос Кості, свого  мовчазного однокласника.

Наш татко видужав...

- Ой, як це добре! — зрадів Костя. Біля нашої хати в бору вже зацвіли  проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і віднесемо  твоєму татові.

Радість сяяла в Катрусиних очах.

 Завдання:

 1.  Від чого заплакала Катруся?.

 2.  Хто викликав радість у Катрусі?

 3. Як ви гадаєте, чи стане Костя другом Катрусі? Які риси характеру і  для цього є   у Кості?

 

Учитель. А тепер давайте складемо  загальні правила  дружби:

  • Уникати сварок;
  • Допомагати один одному;
  • Бути доброзичливими;
  • Бути турботливими;
  • Не глузувати один з одного;
  • Вміти вибачати та поступатися…
  • Бути щирим, відвертим.
  • Не видавати секретів інших.
  • Ділитися з друзями (другом).
  • Не ображати друзів.
  • Не боятися попросити пробачення.

 

                                     Енергізатор ( фізкультхвилинка)

    Учитель.

 Ось пінгвіни йдуть незвично, десь приблизно так..

Ось пливуть дельфіни плавно, десь приблизно так..

Кенгуру стрибають вправно, десь приблизно так…

Ось тікають сірі зайці, десь приблизно так…

Ось вітаються китайці, десь приблизно так…

І сідаєм на місця ми, десь приблизно так.

 

                               Вправа «Загадкова торбинка»

У ч и т е л ь. Діти, у мене на столі є чарівна торбинка. В ній знаходиться  початок прислів’їв про дружбу. Вашим завданням буде пригадати закінчення прислів’я. Якщо хтось з вас не знає закінчення цього прислів’я, то він просить допомоги друзів.

  1. Без вірного друга велика туга.
  2. Людину пізнають по її друзях.
  3. Дружній череді вовк не страшний.
  4. Задля друга нового не покидай друга давнього.
  5. Друга шукай, а найдеш -  тримай.
  6. Людина без друзів, як дерево без коріння.
  7. Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
  8. Птах сильний крилами, людина – друзями.
  9. Міцну дружбу і вогонь не спалить.
  10. З добрим дружись, а лихого стережись
  11. Добрий друг підніме людину, а поганий погубить.
     

У ч и т е л ь .А ще я хочу вам сказати, що  не можна плутати щиру дружбу із приятельськими стосунками, тому що приятелів у людини може бути безліч, але справжній друг — завжди один. У приятелів можуть бути схожі інтереси, спільне місце роботи або навчання, але між ними немає справжнього духовного єднання, яке робить людей одним цілим (наскільки це можливо). Дружба — це тонка та тендітна річ. Тому, близькі стосунки вимагають відмови від брехні, фальші, недовіри.

 

Нелегко бути добрим другом.
Це як талант і як судьба.
Рідніше кровних – браття духом.
Хто їх розлучить? Смерть хіба!
А в тім – це істина затерта.
Зачасто вживана мабуть…
Суть дружби є самопожертва,
Тому не легко другом буть.


- У нас, на Україні, існує така традиція – на Вербену неділю освячувати вербові гілочки. І кажуть, що якщо в  цей день посадити таку гілочку в землю, то вона обов’язково прийметься, пустить коріння і з часом на тому місті виросте гарна верба. І якщо ми теж освятимо ці гілочки дружбою, то з кожного з вас теж виросте чудова і гарна людина.
Тому дайте згадаємо слова одного із улюблених героїв мультфільму кота Леопольда: „Друзі, давайте жити дружно!

                                     ( перегляд мультфільмів)  презентація

 

         2.4  Мої враження від заняття

Діти, перед вами два дерева – чорне і червоне. На цих деревах давайте залишимо своє враження від побаченого і почутого: якщо заняття вам сподобалось, то свій листочок залиште на червоному дереві, якщо ж заняття не припало вам до душі, то свої враження ви залишаєте на чорному дереві.

 

                                           Домашнє завдання.

Творче завдання. Скласти розповідь: «Мій друг», «Моя подруга».

       1.Для учнів із високим та достатнім рівнем знань: на основі почутого на уроці, власного досвіду та спостережень скласти правила товаришування.

        2.Для учнів із середнім рівнем знань: прочитати уважно «Правила товаришування» і на наступному уроці дати відповіді: чи згодні ви з такими правилами? Що  можна додати чи, можливо,  змінити?

 

А тепер всі разом давайте виконаємо  пісню «Пісенька друзів» (сл. і муз. М. Норик).

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Етика, 5 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку