Урок на тему:"Як досягти успіху у спілкуванні."

Про матеріал

Мета. Розкриття сутності культури спілкування, виявлення взаємозв'язку мови, мислення й рівня вихованості особистості, сприяння формуванню й розвитку культури мовлення, виховання любові до рідного слова. Формування у учнів навичків етичного спілкування, норм мовного етикету.

Обладнання: матеріал підручника, додатковий, розданій матеріал.

Тип уроку: вивчення нових знань.

Форма роботи: групова, з елементами гри .

Основні поняття: культура спілкування, культура мовлення, мовний етикет.

Очікувані результати:

На кінець уроку учні зможуть:

-сформулювати зміст поняття «культура спілкування»;

-визначити роль мови в житті людини;

- виконувати ситуативні завдання;

- вирішувати проблемні завдання;

Перегляд файлу

Урок з етики для учнів 5-х класів з теми: «Як досягти успіху у спілкуванні».

 

Розробив вчитель історії ЗОШ І – ІІІ ступенів №7 імені В.В. Бражевського міста Житомира Радкевич Володимир Юхимович.

 


Тема. Як досягти успіху у спілкуванні.

Мета.  Розкриття сутності культури спілкування, виявлення взаємозв'язку мови, мислення й рівня вихованості особистості, сприяння формуванню й розвитку культури мовлення, виховання любові до рідного слова. Формування у учнів навичків етичного спілкування, норм мовного етикету.

Обладнання:  матеріал підручника, додатковий, розданій матеріал.

Тип уроку: вивчення нових знань.

Форма роботи: групова, з елементами гри .

Основні поняття: культура спілкування, культура мовлення, мовний етикет.

Очікувані результати:

На кінець уроку учні зможуть:

  •          сформулювати зміст поняття «культура спілкування»;
  •          визначити роль мови в житті людини;

-       виконувати ситуативні завдання;

-       вирішувати проблемні завдання;

Структура уроку:

І. Вивчення нового матеріалу:

  1. Що таке спілкувальна поведінка та мовний етикет.
  2. Коли спілкування приносить задоволення.
  3. Чому слово не повинне розходитись з ділом.

ІІ. Закріплення нових знань.

  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Вивчення нового матеріалу.

1. Що таке спілкувальна поведінка та мовний етикет.

Урок почнемо з привітання один одного.

1. Пригадаємо, що таке етикет?

Етикет це правила поведінки, або зведення норм поведінки, порядок дій, правила чемності у

вельможних домах, нині ще в дипломатичних колах.

Мовний етикет це набір готових словосполучень які використовують співрозмовники.

Давайте перевіримо, чи часто ми використовуємо звернення: «Будьте ласкаві...», «Будьте люб'язні...», «Вибачне, будь ласка ...» тощо. Запишіть, будь ласка в зошит:

  1.               Скільки разів на день, кому і для чого ви сказали «спасибі»?
  2.               Скільки разів і для чого ви сказали «будь ласка»?

Дуже добре, якщо в кожного за день таких випадків і ситуацій було кілька, але деякі не можуть їх згадати. Як ви думаєте, чому?

Діти міркують і доходять висновку про те, що, напевно, такі випадки траплялися, але ми їх не використовували для того, щоб вимовити слова «спасибі», «будь ласка».

А чи настільки вже важливі ці слова? Можливо, без них швидше щось вирішується і не треба витрачати на них час? Ось послухайте, будь ласка, діалог між п'ятикласниками.

  •  Дай олівець. - На.
  •  Не той, дай червоний.
  •  На.
  • Тепер дай коричневий. Що, не бачиш, червоний мені вже не потрібний.

Ставимо ключове питання: Як ви думаєте чому дитина не отримала відповіді?

Діти доходять висновку, що подібне звернення ображає і ставить людину в принизливе становище.

 

Одна мудра людина сказала, що єдина розкіш, якої гідна людина - це спілкування. Спробуйте скласти стислий перелік людей до яких вам приходиться звертатись, ми можемо зробити висновок що все наше життя проходить у спілкуванні. Тому ми можемо зробити висновок що спілкування це взаємини людей, що виявляються в обміні інформацією. Спілкування розгортається в конкретних обставинах що мають назву-комунікативної ситуації. А ті хто спілкуються називаються - спілкувальники.

Визначте за схемою, яким складовим комунікативної ситуації відповідають:

  • спілкувальники;
  • те, що повідомляється (текст);

 

Хто?

Кому?

Що?

Про що?

Для чого?

Де?

Коли?

 

 

 

 

 

 

 

 

Зрозуміло, що певні правила стосуються учасників комунікативної ситуації. Проте є певні приписи, згідно з якими оформлюють повідомлення, тобто текст. Спілкувальники використовують готові словесні штампи. Набір таких штампів називають - мовним етикетом. Але ми можемо спілкуватись не тільки за допомогою мови, а й за допомогою жестів та міміки. Отже спілкувальний етикет охоплює і мовний етикет, і етикет немовних засобів.

Спробуйте жестами без слів передати якесь прохання. Чи зрозуміє вас ваш партнер? Зробіть те саме за допомогою слів. Що змінилося в ситуації? Тепер додайте до вашого прохання декілька доречних формул мовного етикету. Що змінилося в ситуації? В якому випадку було приємніше і простіше виконувати прохання?

Питання для закріплення:

 

  1. Що таке спілкування?
  2. Чи є спілкування важливим для людини? Чому?

2. Коли спілкування приносить задоволення.

Ми не просто так створили ігровий момент. Справа в тому, що спілкування приносить задоволення при певних умовах. Тому давайте спробуємо дати рекомендації для учасників спілкувального процесу. Клас поділяється на групи кожна з яких отримує завдання.

  1. - ша група - складіть рекомендації для мовця.
  2. - га група - складіть рекомендації для слухача.
  3. - тя група - складіть рекомендації для сторонньої особи, яка присутня при розмові. Рекомендації записуємо на дошці.

Разом з учнями робимо висновки, що потрібно робити для того щоб спілкування було приємним?

Питання для  закріплення.

 

- Що таке мовний  етикет?

3. Чому слово не повинне розходитися з ділом?

Треба завжди пам'ятати, що скільки б ми не говорили, людей завжди оцінюють за їхніми вчинками. Прочитаємо вірш Оксани Сенатович «Балакуни».

Обміркуйте, чому балакунів називають пустомелями? Чому таких людей не поважають? Пригадайте які прислів'я існують в народі з цього приводу?

Разом з учнями робимо висновки:

1. Чому моральна норма бути правдивим є важливою в спілкуванні?

2. До чого призводить порушення цієї норми?

II. Закріплення нових знань.

Пригадайте які вірші ви знаєте про мову?

ІІІ. Підсумки уроку.

Рефлексія

  1. Сьогодні я дізнався…
  2. Було цікаво …
  3. Я зрозумів, що…
  4. Тепер я можу…
  5. Я відчув, що…
  6. Я набув…
  7. Я навчився…
  8. У мене вийшло…
  9.  Я зміг…
  10. Я спробував…

Виставлення оцінок. Підведення підсумків роботи.

 

IV. Домашнє завдання. сторінка 158-173

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БАЛАКУНИ

Торочив базіка всім:

  • Я збудую диво - дім!

Торохтій допомагав –

Язиком дошки тесав».

Теревенив пустомеля:

  • Скоро будуть стіни й стеля!

Говорун клав на словах

З бляхи цинкової дах.

І патякало патякав:

- Полакую я все лаком!
Балакуха щебетала,
Нахвалялась, обіцяла
Для гостей спекти в печі
Пиріжки і калачі

В дім без вікон і дверей

Талатай скликав гостей.

На гостину всі прийшли,

Проте дому не знайшли,

Ні дверей, ані стіни...

Ось які балакуни!

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 5 клас, Розробки уроків
До підручника
Етика 5 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
8 листопада 2018
Переглядів
4342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку