Мета. Розкриття сутності культури спілкування, виявлення взаємозв'язку мови, мислення й рівня вихованості особистості, сприяння формуванню й розвитку культури мовлення, виховання любові до рідного слова. Формування у учнів навичків етичного спілкування, норм мовного етикету.
Обладнання: матеріал підручника, додатковий, розданій матеріал.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Форма роботи: групова, з елементами гри .
Основні поняття: культура спілкування, культура мовлення, мовний етикет.
Очікувані результати:
На кінець уроку учні зможуть:
-сформулювати зміст поняття «культура спілкування»;
-визначити роль мови в житті людини;
- виконувати ситуативні завдання;
- вирішувати проблемні завдання;
Урок з етики для учнів 5-х класів з теми: «Як досягти успіху у спілкуванні».
Розробив вчитель історії ЗОШ І – ІІІ ступенів №7 імені В.В. Бражевського міста Житомира Радкевич Володимир Юхимович.
Тема. Як досягти успіху у спілкуванні.
Мета. Розкриття сутності культури спілкування, виявлення взаємозв'язку мови, мислення й рівня вихованості особистості, сприяння формуванню й розвитку культури мовлення, виховання любові до рідного слова. Формування у учнів навичків етичного спілкування, норм мовного етикету.
Обладнання: матеріал підручника, додатковий, розданій матеріал.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Форма роботи: групова, з елементами гри .
Основні поняття: культура спілкування, культура мовлення, мовний етикет.
Очікувані результати:
На кінець уроку учні зможуть:
- виконувати ситуативні завдання;
- вирішувати проблемні завдання;
Структура уроку:
І. Вивчення нового матеріалу:
ІІ. Закріплення нових знань.
Хід уроку
І. Вивчення нового матеріалу.
1. Що таке спілкувальна поведінка та мовний етикет.
Урок почнемо з привітання один одного.
1. Пригадаємо, що таке етикет?
Етикет це правила поведінки, або зведення норм поведінки, порядок дій, правила чемності у
вельможних домах, нині ще в дипломатичних колах.
Мовний етикет це набір готових словосполучень які використовують співрозмовники.
Давайте перевіримо, чи часто ми використовуємо звернення: «Будьте ласкаві...», «Будьте люб'язні...», «Вибачне, будь ласка ...» тощо. Запишіть, будь ласка в зошит:
Дуже добре, якщо в кожного за день таких випадків і ситуацій було кілька, але деякі не можуть їх згадати. Як ви думаєте, чому?
Діти міркують і доходять висновку про те, що, напевно, такі випадки траплялися, але ми їх не використовували для того, щоб вимовити слова «спасибі», «будь ласка».
А чи настільки вже важливі ці слова? Можливо, без них швидше щось вирішується і не треба витрачати на них час? Ось послухайте, будь ласка, діалог між п'ятикласниками.
Ставимо ключове питання: Як ви думаєте чому дитина не отримала відповіді?
Діти доходять висновку, що подібне звернення ображає і ставить людину в принизливе становище.
Одна мудра людина сказала, що єдина розкіш, якої гідна людина - це спілкування. Спробуйте скласти стислий перелік людей до яких вам приходиться звертатись, ми можемо зробити висновок що все наше життя проходить у спілкуванні. Тому ми можемо зробити висновок що спілкування це взаємини людей, що виявляються в обміні інформацією. Спілкування розгортається в конкретних обставинах що мають назву-комунікативної ситуації. А ті хто спілкуються називаються - спілкувальники.
Визначте за схемою, яким складовим комунікативної ситуації відповідають:
Хто? |
Кому? |
Що? |
Про що? |
Для чого? |
Де? |
Коли? |
|
|
|
|
|
|
|
Зрозуміло, що певні правила стосуються учасників комунікативної ситуації. Проте є певні приписи, згідно з якими оформлюють повідомлення, тобто текст. Спілкувальники використовують готові словесні штампи. Набір таких штампів називають - мовним етикетом. Але ми можемо спілкуватись не тільки за допомогою мови, а й за допомогою жестів та міміки. Отже спілкувальний етикет охоплює і мовний етикет, і етикет немовних засобів.
Спробуйте жестами без слів передати якесь прохання. Чи зрозуміє вас ваш партнер? Зробіть те саме за допомогою слів. Що змінилося в ситуації? Тепер додайте до вашого прохання декілька доречних формул мовного етикету. Що змінилося в ситуації? В якому випадку було приємніше і простіше виконувати прохання?
Питання для закріплення:
2. Коли спілкування приносить задоволення.
Ми не просто так створили ігровий момент. Справа в тому, що спілкування приносить задоволення при певних умовах. Тому давайте спробуємо дати рекомендації для учасників спілкувального процесу. Клас поділяється на групи кожна з яких отримує завдання.
Разом з учнями робимо висновки, що потрібно робити для того щоб спілкування було приємним?
Питання для закріплення.
- Що таке мовний етикет?
3. Чому слово не повинне розходитися з ділом?
Треба завжди пам'ятати, що скільки б ми не говорили, людей завжди оцінюють за їхніми вчинками. Прочитаємо вірш Оксани Сенатович «Балакуни».
Обміркуйте, чому балакунів називають пустомелями? Чому таких людей не поважають? Пригадайте які прислів'я існують в народі з цього приводу?
Разом з учнями робимо висновки:
1. Чому моральна норма бути правдивим є важливою в спілкуванні?
2. До чого призводить порушення цієї норми?
II. Закріплення нових знань.
Пригадайте які вірші ви знаєте про мову?
ІІІ. Підсумки уроку.
Рефлексія
Виставлення оцінок. Підведення підсумків роботи.
IV. Домашнє завдання. сторінка 158-173
БАЛАКУНИ
Торочив базіка всім:
Торохтій допомагав –
Язиком дошки тесав».
Теревенив пустомеля:
Говорун клав на словах
З бляхи цинкової дах.
І патякало патякав:
- Полакую я все лаком!
Балакуха щебетала,
Нахвалялась, обіцяла
Для гостей спекти в печі
Пиріжки і калачі
В дім без вікон і дверей
Талатай скликав гостей.
На гостину всі прийшли,
Проте дому не знайшли,
Ні дверей, ані стіни...
Ось які балакуни!
1