Урок "Езоп.«Лисиця і виноград»,«Вовк і Ягня»,«Мурашки й Цикада»

Про матеріал

Конспект уроку з зарубіжної літератури у 6 класі "Езоп.«Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Мурашки й Цикада». Втілення людських якостей в алегоричних образах. Мораль байок Езопа"


Перегляд файлу

Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Мурашки й  Цикада».

Втілення людських якостей в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.

 

Мета:  ознайомитись із особистістю Езопа, його байками, мораллю та художніми особливостями цих творів; уміти вчитися, розвивати критичне, логічне мислення, навички виразного читання, аналізування байок, висловлювання думок і вражень щодо прочитаного; виховувати кращі людські якості, критичне ставлення до вад власного характеру, прагнення до самовдосконалості.

Тип уроку:  урок – засвоєння нових знань

Обладнання: портрет Езопа, презентація, малюнки до байок.

Основні терміни і  поняття: байка, алегорія, мораль, езопова мова.

 

Хід уроку

Здається, байка

просто бреше.

А справді    мудру

правду чеше

   Л.Глібов

І. Організаційний момент

Доброго дня дорогі учні. Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати тему «Байка у світовій літературі»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 «Бліц - опитування».

1. Невеликий літературний твір повчального характеру, написаний прозою або віршем – це… (байка)

2. Основний художній засіб, що використовується в байці, - це… (Алегорія)

3. Письменники – байкарі …..

 

ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності

Вчитель:   Тема нашого сьогоднішнього уроку  «Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Мурашки й  Цикада». Втілення людських якостей в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.

Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого українського байкаря, а які саме ви дізнаєтесь самостійно. Для цього вам необхідно розшифрувати хмаринку.

Word Art 12Хмаринка слів.

 

 

 

 

 

 

 

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

  1. Знайомство з біографією Езопа.

Біографія Езопа носить легендарний характер. Видатний байкар, засновник жанру байки, він нібито був рабом із Фрігії (Мала Азія), невеликим на зріст, некрасивим та ще й горбатим. Зате боги щедро нагородили його даром слова, гострим розумом і мистецтвом створювати байки. Його перший господар вирішив продати ні на що не придатного балакучого раба, якого купив простуватий філософ Ксанф з Самосу.

Жодного разу Ксанф не пожалкував, що купив Езопа. Завдяки дотепному й винахідливому рабу Ксанф залишився в пам'яті поколінь, бо саме з ним легенда пов'язує багато езопових жартів і мудрих рішень. Езоп багато разів просив Ксанфа дати йому волю, але той не хотів розлучатись з мудрим рабом. І тільки коли на Самосі скоїлась тривала пригода, яку ніхто не зміг роз'яснити, крім Езопа, він зміг позбавитись рабства.

За легендою, після цього Езоп жив ще довго, побував у вавілонського та єгипетського царів, зустрічався з сімома мудрецями й написав багато байок. Загинув же він у Дельфах, де не сподобався дельфійським жерцям, які злякались, що він розкриє еллінам їх хитрощі, і скинули Езопа зі скали.

Уславився ж Езоп в першу чергу як умілий байкар. Серед найпоширеніших байок Езопа можна назвати такі, як "Вовк та ягня", "Лисиця та виноград", "Стрекоза та муравей", "Лягушка та віл", "Селянин і змія", "Свиня і левиця" та інші.

  1. Давайте розглянемо схему.

Хто може прокоментувати?

  1. Виразне читання байок

Але спершу давайте ознайомимось із пам’яткою як декламувати байку

Пам’ятка( як декламувати байку).

Читаючи байку, дуже важливо наголосом виділити ключові слова,

витримати паузи після цих слів за допомогою відповідної інтонації,

створити враження комічного.

Виразне читання байки Езопа «Лисиця і виноград»

Бесіда

- Якою мовою написана байка?

- Про що розповідається у байці?

- Як лисиця заспокоювала себе?

- Над ким іронізує автор байки?

 Виразне читання байки Езопа «Вовк і Ягня»

Вправа «Мозковий штурм»

  • Про що розповідається в байці?
  • Назвіть головних персонажів байки?
  • Де відбувається дія?
  • Чи є у байці описи героїв?
  • Які слова вживає автор для характеристики мови персонажів?
  • Які репліки героїв допомагають розкрити характери їхніх вчинків?
  • Як ви гадаєте, чи був привід для суперечки
  • Який фінал твору?
  • Чим зумовлений трагізм?
  •  Які риси характеру уособлюють у собі Вовк і Ягня?
  • У чому мораль?

 Виразне читання байки Езопа «Мурашки і Цикада»

Словничок

Цикада – досить велика комаха, яка водиться майже в усіх частинах світу, переважно теплих. Вони живуть на деревах і кущах, досить добре літають.

Бесіда

  • Які риси уособлюють Мурашка та Цикада
  • Яка мораль цієї байки?
  • Сформулюйте пораду Цикаді, яку ви могли б їй дати.

Порівняльний аналіз вивчених байок.

  • Знайдіть риси, що є спільними для усіх байок Езопа

 Висновок.

   Свої байки Езоп будував як алегоричні розповіді, застосовуючи живу розмовну мову. Тому байки були зрозумілі всім. Алегорична мова байок дістала назву «езопова мова».

   Записи  «Езопова мова» – замаскований спосіб думок і натяками, недомовками за для уникнення будь – яких заборон.

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

Робота з епіграфом:

Як ви поясните епіграф уроку.

Вчитель. Ми з вами говорили,  що байки Езопа так зацікавили поетів, що ці сюжети вони використовували у своїх творах. На Україні цією людиною був…? (Леонід Іванович Глібов)

Гра «Пінг-понг».

Правила гри: я називаю персонажа байки, а вам потрібно відповісти одним словом, яка риса характеру притаманна людині, що змальована в алегоричному образі тварини.

Осел — … (упертість)

Бджола — … (працьовитість.)

Вовк — … (жорстокість)

Лисиця — … (хитрість, хижість.)

Мурашка — … (працьовитість)

Цикада — … (безтурботність, лінощі)

Ягня — … (беззахисність, наївність.)

VI. Підведення підсумків уроку.

Метод "Мікрофон"

(Учні роблять підсумок уроку, використовуючи речення)

Цей урок навчив мене…

На цьому уроці я дізнався…

Найцікавішим для мене було…

Після цього уроку я зробив для себе висновок…

Заключне слово вчителя.

Наш урок наближається до кінця. Мені б хотілося завершити розмову про байку словами:

Базікають, що байка «вік свій одробила»

І час її списать в архів.

Не тратьте, друзі, марно слів,

Потрібно, щоб вона влучніше била.

Здається, байка просто бреше,

А справді – мудру правду чеше.

                                      Леонід Глібов

Домашнє завдання:

Намалювати комікс до байки, яка сподобалась.

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 січня 2021
Переглядів
3712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку