Урок факультативного курсу на тему "Об’єкти природно-заповідного фонду Красноградщини. Практична робота. Створення карти «Природоохоронні об’єкти краю» "

Про матеріал
Факультативний курс «Мій рідний край – Красноградщина» Харківська область ( фізична географія) розрахований на вивчення у 8 класі. Програма факультативу побудована на основі краєзнавчого принципу та націлена, перш за все, на формування конкретних знань та загально географічних уявлень, створення умов для розвитку в учнів демократичних цінностей, патріотичних почуттів, посилення інтересу до вивчення географії рідного краю.
Перегляд файлу

Заняття № 17

Тема. Об’єкти природно-заповідного фонду Красноградщини.

           Практична робота. Створення карти «Природоохоронні об’єкти краю»

Мета:

  • ознайомити учнів з основними категоріями запо­відних об'єктів рідного краю;
  • розвивати активність, пошукові здібності, вміння розкрити суть певної проблеми, стисло і коротко висловлювати її, конкретно відповідати на поставлені питання, самостійно здобувати знання;
  • виховувати любов до рідного краю, екологічну культуру

Обладнання: карта «Природоохоронні об'єкти Красноградського району»

                  ( додаток Е),ілюстрації рослин та тварин, занесених до Червоної книги

 

Очікувані результати.

Учні зможуть:

  • називати  природоохоронні об’єкти свого краю;
  • описувати  систему природоохоронної роботи в  своїй місцевості;
  • зробити  висновки  про основні шляхи використання й охорони природних  умов і природних ресурсів.

Зміст  і структура заняття

                                                                              «Пам‘ятайте, що у рослин і тварин немає     

                                                                               депутатів,  їм нікому писати і скаржитись,                           

                                                                              за них нікому  заступитись, крім нас, людей, 

                                                                              які разом з ними  заселяють цю планету»

                                                                                                                            Джеральд Даррел

 

I.             Організаційний етап

II.           Мотивація навчальної діяльності

«Проблемне питання»

- Чи варто охороняти природу, створюючи парки та заповідники?

Обгрунтуйте відповідь.   

   Повідомлення теми, мети.  

III.           Вивчення нового матеріалу

   Вступне слово вчителя.

Вже давно, не є секретом, що наша планета Земля, нібито велика, насправді дуже маленька, і багато вчених стверджують, що вона жива істота. Тому кожна країна повинна дуже обережно відноситись до природи і навколишнього середовища, оберігати його. На Україні проводиться робота стосовно вирішення даної проблеми

В 1992 році в Україні було прийнято Закон "Про природно-заповідний фонд України".

У 1994 році - "Програму перспективного розвитку заповідної справи в Україні". У них подано класифікацію об'єктів природно-заповідного фонду як національного надбання, визначена соціальна, економічна, екологічна роль природоохоронних комплексів у державі. В заповідних територіях зберігаються генофонд (сукупність усіх генів однієї популяції або виду організмів) рослин і тварин, типові та унікальні ландшафти, здійснюється моніторинг (спостереження, оцінка і прогноз стану) навколишнього середовища.

Техногенне навантаження на одиницю площі території та душу населення Харківщини  в декілька разів перевищує ці показники у інших регіонах України. Величина техногенного тиску досягла критичних розмірів за оцінками експертів на територіях  промислових зон. У результаті такої активної антропогенної діяльності людини на теренах нашого краю практично повністю знищений природний ландшафт степу і створений штучний аграрно-промисловий. Однак територія Красноградщини, що розташована на межі лісостепової та степової зон, зберегла окремі унікальні мальовничі куточки дикої природи.

 

Робота в групах

Опрацювання матеріалу « Природоохоронні об’єкти  Красноградського району»

 Ентомологічний заказник місцевого значення «Ленінський». Площа 2,0 га. Розташований біля с. Ленінка на ділянці степового схилу балки південної" експозиції. Флора представлена різнотравно - злаковою рослинностю. На досить крутому схилі балки північної експозиції в угрупованнях різнотравно-ковилового степу зберігся фрагмент степового ентомокомплексу. Живе біля 40 видів корисних та  рідкісні видів комах: дибка степова, вусач земляний хрестоносець, сколія степова, мелітурга булавовуса, рофітоїдес сірий, джмелі: степовий, вірменський, глинистий, що занесені до Червоної книги України. Помітне місце посідають запилювачі люцерни (евцери, рофіти, номії, мелітта заяча, андрени) Рік створення 1984 
         Ентомологічний заказник місцевого значення «Мокрянський». Площа 3,0 га. Ділянка степу біля с. Миколо-Комишувата на схилі балки західної експозиції. Рослинність різнотравно-злакова степова. Створений для охорони 30 видів і груп корисних комах й  диких бджолиних — запилювачів люцерни і конюшини — андрен, галіктів, евцер, мелітти заячої, мелітурги булавовусої, рофітоїдеса сірого, джмелів: мохового, земляного, глинистого .Рік створення 1984 
       Ентомологічний заказник місцевого значення «Гїрчаківськии». Площа 5,0 га. Знаходиться у с. Гірчаківка в балці, покритій різнотравнотипчаково-ковиловою рослинністю. Місце життя декілька видів комах — запилювачів багатолітніх трав. Зберігаєтся фрагмент степового ентомокомплексу трофічно і топічно пов'язаного з цілинними рослинними асоціаціями, в тому числі такі рідкісні види комах, як богомол звичайний, сколія степова, вусач земляний хрестоносець, махаон, каптурниця срібляста, більшість із них занесені до Червоної книги України 
       Орнітологічний заказник місцевого значення «Мартинівський». Площа 160,0 га. Знаходиться біля с. Мартинівка. Ділянка заплави р. Берестова. Орнітокомплекс заплавного лісу, водно-болотний та лучний комплекс з низкою рідкісних видів, занесених до Європейського Червоного списку (деркач), Червоної книги України (журавель сірий), Червоного списку Харківської області (бугай, бугайчик, чепура велика, ч. руда, ле-бідь-шипун, лунь лучний, сова болотяна, рибалочка). Колоніальні поселення крячків (к. чорний, к. білокрилий) .Рік створення 1993

         « Картографічний практикум»

  Практична робота. Створення карти «Природоохоронні об’єкти краю»

Завдання . Нанести на контурну карту відомі об’єкти . Де на території Красноградщини ви б запропонували створити нові природоохоронні об’єкти ? (Перспективні території -   Ботанічний заказник місцевого значення «Петрівський » Водно-болотне угіддя та луки в долині р. Берестова).

V.           Закріплення вивченого матеріалe

 «Проблемне питання »

Чи врятує заповідання земель від руйнівної  антропогенної діяльності ? Поясніть відповідь

VI.            Підсумок

« Слово вчителя»

           Територія нашого чудового краю, незважаючи на шалений тиск людини на навколишнє середовище, все ще зберігає майже незмінені екосистеми, які вже охороняються різними за категоріями природоохоронними об’єктами, а також  ті, що потребують негайного заповідання.

 

 

 

 

 

Природоохоронні об'єкти Красноградського району

http://harkiv.ru/Krasnograd/krasnogradpzf.gif 

 

docx
Додано
22 жовтня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку