Тема: Фантастичне й реальне в повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Важливість знань про історичне минуле нашого народу в житті людини.
Мета: ознайомити учнів з наступними розділами повісті, допомогти усвідомити ідейно-художні особливості твору, розвивати навички виразного читання, сприйняття фантастичного змісту в співвіднесенні з реальністю, виховувати інтерес до історичного минулого українського народу, допитливість, чесність, сміливість, патріотизм.
Очікувані результати: учні знають і переказують зміст твору, вільно висловлюють власні думки щодо важливості вивчення історії свого народу. Хід уроку
І. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.
Вступне слово вчителя з елементами бесіди.
Кожен народ має свою багату історію. Історія українського народу сягає глибини тисячоліть, у ній чимало героїчних і трагічних сторінок.
Дійсно, сучасні технології дають нам величезні можливості, щоб якомога більше дізнатися про те, як жили наші предки, як вони боролися за волю. Але, звісно, набагато цікавіше було б побачити це на власні очі. Така виняткова нагода випала героїні повісті «Таємниця козацької шаблі» Наталочці.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
2. «Лови помилку». Перевірка змісту повісті ( червоні сигнальні картки учні піднімають, коли чують неправильне твердження, і виправляють помилку).
1.Родина Руснаків складалася з тата, мами та двох доньок: Наталочки та Машки. (Ні.)
2.Пан Богдан розповів Руснакам про історичну реліквію, якій загрожує небезпека, і попросив допомогти врятувати її. (Так.)
3.Пан Богдан довідався про реліквію від патріотично налаштованого привида. (Так.)
4.Родина Руснаків вирушила в поїздку до Берестечка, бо наближалися роковини Берестецької битви. (Так.)
5.Наталочка познайомилася з Антипком у Берестечку. (Ні.)
6.Антипко вмовив Наталочку розпочати пошуки шаблі з Дубна. (Так.)
7.Під Дубенською фортецею розташовані стародавні підземні ходи. (Так.)
8.Антипко цікаво розповідав Наталочці про битву під Плоскою. (Так.)
9.Батьки Наталочки за порадою пана Богдана вирішили продовжити пошуки в Тараканівському форті. (Ні.)
10.У Тараканівському форті Наталочка та її батьки заблудилися в підземеллі. (Ні.)
11.Антипко повідомив Руснаків, що їхня донька провалилася в колодязь. (Ні.)
12. Урятувати Наталочку допомогли місцеві мешканці. (Так.)
13.Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була в червні 1651 року (так).
14. Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
15.Король Ян Казимир зібрав, кого лише міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
16Король зрадів, коли козаків перемогли (ні)..
17 У подорож сімейство Руснаків вирушило на чорному джипі.
18 Наталка потрапила в пастку і впала в колодязь без води у замку в м. Дубно.
19Дівчинка в колодязі знайшла золоті монети і самоцвіти.
20 У Берестечко Руснаки приїхали у дев'яту п'ятницю після Великодня, коли туди збираються свідомі українці вшанувати пам'ять загиблих козаків.
21.У Берестечку Наталка загубилася і в неї вкрали гроші.
22 У Підгірцях дівчинку викрали і притягли силоміць на відьмацький бал.
23У Олеському замку Руснаків ледь не затримали за крадіжку шаблі.
24 Якби Наталка з батьками не змогла вчасно відгадати загадку Антипка і знайти шаблю, вона б мусила все життя брехати.
25. Розгадати загадку Антипка допомогла пісня про Хмельницького. Основні положення до тексту
4. Робота над з містом повісті.
Яка ж таємниця пов'язана з козацькою шаблею у повісті?
Що дізналися Руснаки про старовинну реліквію від привида?
Де вирішили шукати шаблю в першу чергу? Чому?
У який день сім'я Руснаків потрапила у Берестечко?
З ким познайомилася Наталка у Берестечку?
Що ви знаєте про пластунів?
Які видіння бачить дівчина? Навіщо письменниця уводить до повісті картини бою?
Що вас найбільше вразило у оповідях про битву під Берестечком?
Де ж було знайдено старовинну шаблю?
Хто допомагав сімейству Руснаків, а хто заважав? Як саме?
Чи хотіли б ви бути учасниками таких пригод, які пережили наші герої? Яких саме?
А яких пригод ви б хотіли уникнути?
5. Віртуальна подорож архітектурно-історичними пам'ятками України.
Думаю, ніхто з вас не відмовився б разом із сімейством Руснаків відвідати ті замки та фортеці, у яких побували вони під час пошуків шаблі. І я запрошую вас у віртуальну подорож до цих визначних місць, яку ми здійснимо з допомогою наших екскурсоводів. А також пригадаємо, які події повісті пов'язані з цими місцями.
Дубно
Замок в Дубно розташований на одному з мисів річки Іква серед болотистої місцевості. Перший замок тут з"явився в 1492 році, а збудував його князь Костянтин Острозький. За всю свою історію замок жодного разу не було захоплено, незважаючи на спроби татар, козаків, росіян і шведів. Зараз територія замку є Державним історико-архітектурним заповідником.
Чим замок у Дубно не сподобався Наталці? Яка несподівана зустріч здивувала Наталку? На який вчинок підмовив Антип дівчинку?
Тараканівський форт
Розташований за три кілометри від Дубно і за півтора від села Тараканів. Офіційно закритий об'єкт перебуває у аварійному стані. Побудований наприкінці ΧІΧ століття як військове укріплення. Муровані будівлі ховаються у товщі землі. За зовнішнім муром є кілька ходів усередину. Один, найцікавіший, веде через тунель, але без ліхтарика туди краще не потикатись. Ще є прохід між стінами – там помітна стежина, яка змійкою в'ється у бур'янах. У лабіринтах форту легко можна заблудитися, а то й потрапити у пастку.
(Виразне читання від імені героя уривку з розділу 5)
Мені з великими труднощами вдалося умовити батьків повернути до Тараканівського форту. Адже я пообіцяла Антипу зберегти таємницю від усіх. Коли ми з'їхали з траси і потрапили на ґрунтівку з вибоїнами, тато, певно, жалкував, що піддався на мої умовляння. Та ось ми дісталися до заповітного місця. Я оцінила хитрість Антипа, який порадив заходити у форт саме з цього боку. Тут була круча, дертися на яку батьки точно не захочуть.
Але я й сама розгубилася, коли залізла на пагорб: ніде не було видно нічого подібного на форт. І лише коли спустилася вниз, побачила вмуровані у землю каземати, замасковані від стороннього ока. Тут було так порожньо і тихо, що аж моторошно. А коли я зрозуміла, що до місця зустрічі треба буде йти через темний тунель – мені стало страшно... Але так цікаво... і я ступила в пітьму. Спочатку було нічого, але згодом у тунелі щось зашуміло, залопотіло, і я з переляку щодуху рвонула вперед. Серце шалено гупало в грудях, мене огорнув жах, бо я раптом задумалася, як же вертатимуся до батьків. Нізащо у світі я більше не зайду в той тунель!
Чому Наталка пішла у форт без батьків? Як дівчинка потрапила в пастку? Про що думала Наталка у колодязі?
Берестечко
А про яке місто говорить мати Наталки на початку повісті: «Кожен порядний українець має побувати в ...» (Берестечку). Чому це так важливо? Що ви дізналися про це місце зі сторінок повісті? (учні відповідають).
Історичний коментар учителя
Поблизу міста Берестечка на Волині знаходиться місце знаменитої драматичної битви загонів Богдана Хмельницького з польським військом у 1651 році. Ця битва закінчилася поразкою козаків, бо у розпал бою їх зрадили союзники – кримськотатарське військо на чолі з ханом залишило поле бою, прихопивши з собою і Богдана Хмельницького, який намагався їх повернути. Козацьке військо лишилося без свого ватажка. Полковники вирішили припинити бій і відступати через болота. Для прикриття відходу основних частин було залишено кілька невеликих загонів – усього близько трьохсот козаків. Усі вони загинули.
Їхні останки лежали в торфі 300 років. Разом із мушкетами, шаблями, кулями, ложками, одягом та іншими предметами побуту. Зараз знайдені речі можна побачити у музеї, який неофіційно ще називають "Козацькі могили".
Виразне читання учнями уривків, де змальовано останній бій козаків (від слів «Їх стояло три сотні...» до «Лицарська смерть козакові дорожча»)
Якими постають козаки з цих уривків?
Яка риса була визначальною, найважливішою для справжнього козака? («мікрофон»)
Фізкультхвилинка
Не випадково саме у Берестечку відбулася і фатальна зустріч Наталочки з Антипком, коли вона не побоялася укласти угоду навіть із чортиком. Аби лиш відшукати шаблю.
Вирушаємо далі на пошуки шаблі.
Підгірці
Замок у Підгірцях – один із кращих зразків палацових будівель Європи. Колись палац вражав красою, багатством і пишнотою. За свою історію замок зазнав змін, переходив з рук в руки, аж поки в радянські часи не перетворився на туберкульозну лікарню. Колись тут знімали сцени відомого фільму «Д'Артаньян і три мушкетери». Зараз Підгорецький замок закрито – реконструкція. А поки що тут можна подивитися експозицію у підвалі. Табличка на дверях привітно застерігає, що вразливим особам спускатися не варто. І все через Білу Даму, привид якої з'являється у підземеллі час від часу.
Як сімейство Руснаків замість Олеського замку потрапило в Підгірці? Чому Наталка без остраху пішла на дивний нічний бал? Як вона врятувалася від нечистої сили?
Олеський замок
Понад шість століть минуло з того часу, як виник на високому пагорбі у Олеську замок. Підвищення, на якому збудували замок, було основою укріплення. Нижче, по схилу гори, кільцем проходив вал із частоколом, а далі вал з водяним ровом. Навколо заболочена непрохідна рівнинна територія. На вершині пагорбу було збудовано фортечний, овальний у плані мур. Кілька разів замок був зруйнований і відбудовувався. У одній із кімнат знайдено скарб. Зараз замок відреставрований. У ньому створено музей-заповідник "Олеський замок" та відділ Львівської картинної галереї.
Яка неприємність сталася з Руснаками в Олеському замку-музеї?
Кам'янець-Подільський
Кам'янець Подільський – місто, в якому споруджено фортецю, що не має аналогів у Європі... Легенда говорить, що коли турецький султан Осман ІІ, тримаючи Кам'янець в облозі, запитав: «Хто збудував це укріплене місто?». У відповідь почув: «Сам Бог». «То нехай же Бог і здобуває його!» – сказав султан і, знявши облогу, відступив. Так за Кам'янець – Подільською фортецею закріпилася репутація "побудованої рукою Бога". Природа подарувала фортеці високі прямовисні береги і широке русло річки , а людина спорудила високі стіни з амбразурами.
Як Наталчин тато здогадався про відповідь на загадку? Що йому допомогло?
Хотин
Це найстаріше місто Чернівецької області, яке уже відсвяткувало своє 1000-ліття. Фортецю кілька разів руйнували і відбудовували. Вона переходила з рук у руки, нею володіли і польські королі, і турецькі феодали, й українські козаки. У 1621 році під стінами фортеці відбулася нерівна битва польсько-козацького війська проти численної турецької армії. Тоді і склав свою голову легендарний гетьман Петро Сагайдачний. З 2000 року тут створено історико-архітектурний заповідник.
Із пагорба добре можна роздивитися хотинську фортецю. Уважніше придивіться до замкових стін: їх опоясує орнамент з червоної цегли, що нагадує зразки подільської народної вишивки. Нижні чотири ряди утворюються прямокутниками, а верхні два – трикутниками, увінчаними хрестами. Ось вам і «в узорах жупани».
Назвіть усіх, хто зібрався біля Хотинської фортеці на місці продажу шаблі?
Як намагалися переконати того, хто знайшов шаблю, не продавати її абикому, щоб зберегти старовинну реліквію на батьківщині?
Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
Як одним словом ми можемо назвати таких людей?
Хто у повісті є патріотами? Чому?
«Незакінчене речення» (Продовжити речення «Патріот – це той, хто...»)
А хто протистоїть патріотам? Чому?
Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що...»?
6. Робота в групах. Характеристика образів Наталки та Антипка.
(І, ІІ група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 6 – і заповнити їх у таблицю.
ІІІ, ІV група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 6 – і заповнити їх у таблицю.
сміливість хитрість, довірливість підступність, уміння дружити самовпевненість, патріотизм безжальність, розвинута фантазія відсутність патріотизму, любов до пригод нахабство, наполегливість насмішкуватість
Хто з героїв вас приваблює більше? З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?
Які риси хотіли б виховати в собі?
А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?
V. Домашнє завдання (на вибір).
1. Написати відгук на прочитану книгу
2. Скласти акровірш «Шабля».
VI. Рефлексія.
Що символізує шабля у повісті? Чому саме їй присвячені детективні пригоди героїв?
Чи потрібно було її рятувати? Навіщо? Що нам, українцям, треба берегти і захищати? Що було для вас цікавим на цьому уроці? Що він допоміг зрозуміти? Які думки і почуття він у вас викликав? Які висновки для себе ви зробили після уроку?