Тема: Іван Липа. Казка «Близнята»
Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, зі змістом його казки; розвивати навички виразного читання, переказу тексту, аналізу характерів героїв; допомогти учням усвідомити унікальність кожної людини, великої цінності людського життя.
Обладнання: портрет письменника, збірка його творів, ілюстрації до казки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Повідомлення теми й мети уроку
Учитель. Іван Липа, письменник, лікар, громадський діяч. Народився в м. Керчі 1865 року, вчився в Харкові в університеті на медичному факультеті. Після заснування на могилі Тараса Шевченка в м. Каневі 1891 року Братства тарасівців, зі своїми однодумцями потрапляє в тюрму в Харкові за статтею «Отторжение Малороссии от Великой России». Звільнившись через 13 місяців, змушений закінчити університет у Казані, згодом, близько 1900 року, поселяється і працює лікарем а Одесі, де в нього народився син Юрій.
1918 року одеська громада обирає Івана Липу комісаром міста, а згодом - до уряду Української Народної Республіки у Директорію. Сім’я виїжджає до Києва, столиці України. Там Іван Липа обіймає посаду міністра релігії, віросповідань, юстиції та охорони здоров’я. Хоч діяльність Директорії була недовгою, він встиг зібрати перший автокефальний Собор, і саме при ньому українська автокефальна церква отримала самостійність і підтримку держави.
Після розпаду УНР Івану Липі довелося виїхати в еміграцію. Оселився він у Винниках біля Львова, працював лікарем.
30 років він пише казки, легенди, притчі, повісті.
Помер Іван Липа 1923 року. Був похований під Львовом.
2. Коментоване читання казки «Близнята»
Словникова робота
Немічним - хворим;
пристрасті - сильні бажання;
барильце - коритце;
ослони - лавочки;
покої - кімнати;
оксамит - коштовна м’яка тканина;
східні раї - розкішні, чарівні краї;
ярчук - щеня, собака з першого виводка;
мандарин - китайський правитель;
мури - кам’яні стіни;
клейноди - військові знаки-прапори, петлиці тощо
3. «Мозкова атака»
- Яка основна думка казки І. Липи «Близнята» (Записати на дошці всі думки, які запропонували учні, обговорити їх; підвести до висновку, що головна думка казки - потрібно правильно скористатися дарунком Долі).
4. «Займи позицію»
1 .Висловіть своє ставлення до кожного з братів-близнят.
2.Що неправильно зрозумів чи зробив перший брат?
5. Перевірте правильність поданих тверджень
6. Теорія літератури
Прозова мова наближена до звичайної розмови, на відміну від віршованої, що нагадує пісню, має свої специфічні особливості. Прозовою мовою написані більшість казок, легенди, оповідання, повісті, романи та інші художні твори.
II. Закріплення знань, умінь і навичок
Експрес-розминка
Продовжити речення: «Якби мені Доля запропонувала дарунок, я б вибрав(ла)...»
Розгадати кросворд
1 Хто розповів казку, з якої мудрий брат дізнався, як можна визволити рідний край (Дід).
2. Хто розвідував, де знаходяться чарівний млинок, барабан та шабля? (Ворони).
3. За допомогою чого мудрий брат знищив чари скляного, золотого та райського саду?(Шаблі).
4. Що подарувала жінка першому хлопчикові (Яблучка)
Домашнє завдання
Персонажі казки |
Життєві цінності, які вони обрали
|
|
|