Урок « Фантазія і творчість у роботі дизайнера. Біоніка. Створення сувенір, із застосуванням природних форм»

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку з образотворчого мистецтва трудового навчання та біології. Методична розробка, що допоможе вчителю провести урок, коли будуть вивчати дану тему.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Нікольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 імені  Якименка А.Д Нікольської районної ради Донецької області»

опорна школа

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ

з теми

 

« Фантазія і творчість у роботі дизайнера. Біоніка.

Створення сувенір, із застосуванням природних форм»

 

                                                               7 клас

 

 

 

                                                             Жар Галина Архипівна

                                                                       учитель образотворчого мистецтва  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

смт. Нікольське 2021 рік

Тема:   «Фантазія і творчість у роботі дизайнера. Біоніка.

Створення сувенір, із застосуванням природних форм.»

Мета уроку.

Навчальна:  формувати предметні компетентності.

Знаннєвий компонент

  •            Конгітівні (пізнавальні) - чуттєво-емоційне сприйняття, вміння бачити, відчувати навколишній світ, виявлення пізнавальної активності у створенні художнього образу на основі природної форми.
  •            Методологічно – понятійні логічне мислення, вміння оперувати і свідомо користуватися художньо-естетичної термінологією, ознайомити учнів з основами біоніки.

Діяльнісний компонент

  •            Креативні(творчі) асоціативно - образне мислення, прояв фантазії, уяви у створенні власних образів у художньо-практичній діяльності. Вміння трансформувати природну форму в технічну.

Ціннісний компонент

  •            Світоглядні сприйняття цілісності картини світу, визначити роль біоніки у мистецтві.

Розвивальна:  розвивати ключові компетентності.

Спілкування державною (і рідною мовами у разі відмінності) мовою

 уміти  висловлювати свої почуття та переживання від сприймання творів мистецтва, брати участь у дискусіях, ділитися своїми творчими ідеями, коментувати й оцінювати власну художньо - творчу діяльність і творчість інших.

Математична компетентність

Уміння розуміти логіку художньої форми; здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, створення об’ємно – просторової композиції.

Усвідомлення взаємозв’язку математики й мистецтва.

Основні компетентності у природничих науках і технологіях

Уміння спостерігати, досліджувати і відтворювати в художніх образах довкілля засобами мистецтва.

Розуміння гармонійної взаємодії людини і природи, сприймати довкілля як об’єкта для художньо – образної інтерпретації.

Уміння вчитися впродовж життя

Уміння визначати власні художні потреби та інтереси, здобувати, опрацьовувати мистецьку інформацію.

Ініціативність і підприємливість уміння презентувати власні твори, пропонувати ідеї, шляхи розв’язання творчих завдань.

Соціальна та громадянська компетентності

Уміння творити власне естетичне середовище.

Розуміння значущості мистецтва для суспільного розвитку.

Обізнаність і самовираження у сфері культури

Розвивати власну емоційно - почуттєву сферу на основі сприймання мистецтва та художньо – творчої діяльності.

Повага і толерантне ставлення до культурного розмаїття світу.

Екологічна грамотність і  здорове  життя

Уміння використовувати мистецтво для вираження власних емоцій, почуттів.

Розуміння гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання довкілля як об’єкта для художньої – образної інтерпретації.

Виховна:

  • Виховання ціннісних орієнтацій щодо мистецтва та мистецької діяльності.
  • Любов до природи, вміння створювати красу навколо себе.

Наскрізна лінія

Реалізація змістової лінії «Екологічна безпека й сталий розвиток».  На прикладі біоніки  формувати у учнів соціальну активність , відповідальність й екологічну свідомість, готовність брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, сприймати себе як частину природи, в якій все взаємопов’язане .

                                   Очікувані результати

Учні повинні знати :

  • основи біоніки;
  • навчитися аналізувати природні форми.
  • Розширити уявлення про дизайн.

Учні повинні вміти:

  • Використовувати знання з природничих наук для створення художніх образів.
  • трансформувати природну форму у вирішення дизайнерських завдань;
  • підбирати техніку виконання роботи.

Тип уроку : Урок засвоєння нових знань.

Методи: практичні, ілюстративно-пояснювальні, словесні, арт-терапевтичні.

Прийоми: самостійна та групова робота .

Технологія: інтеграція ( образотворче мистецтво та біологія), суггестивна.

Форма проведення: дизайнерське бюро «Біоніка»

Форма роботи: індивідуальна, фронтальна, парна групова ( на вибір учнів), випереджувальне  завдання, презентація.

Спосіб малювання: живопис: петриківський розпис, ебру, вітраж, декупажу

Техніка малювання: живопис, дизайн, декоративно-ужиткове мистецтво ( у кожній групі своє завдання та своя техніка виконання).

Обладнання: комп’ютер з проектною установкою, аудіо запис.

Матеріали для учнів: папір, ластик, графічній матеріал на вибір учнів.

Візуальний ряд: презентація, підручник з образотворчого мистецтва, картка трансформації природних форм, зображення природи.

Звуковий ряд : музика для творчості «Звуки природи», релаксація.

Словник уроку: біоніка

Обладнання: заготовка із дерева - серця, стакани, набори  для декупажу, ебру, фарби для вітражу,  акварель, альбоми, клей  ПВА, клей пістолет.

Епіграф уроку

 «За наставницю собі я взяв природу, вчительку всіх учителів». 

Леонардо да Вінчі

 

Хід уроку

I.Орієнтація, мотивація діяльності.

1. Організаційний момент.           (Слайд 2)

                   Учитель. Продзвенів уже дзвінок,

починається урок.

Приготуйте без мороки

Все, що треба до уроку.

Фарби, пензлі,  олівці.

Приготувались?

Молодці!

Все у нас уже на місці,

залишилось тільки сісти!

Сядьте, дітки, всі гарненько,

Руки покладіть рівненько.

Голову вище підійміть,

Плечі свої розведіть.

Всі на мене подивіться,

і приємно посміхніться!

     Доброго дня любі діти, та шановні гості.  Сьогодні у нас незвичний урок, а що в ньому незвичного з’ясуємо пізніше…             

                                                                                                                   (Слайд 3)

    Тож розпочнемо ми його з асоціацій. Зверніть увагу на ці зображення, які почуття вони викликають,  що їх об’єднує? Об’єктами чого вони є. Як можна все це назвати одним словом?

Так це природа.

https://curious-world.ru/images/content/romantic/12-2015/hearts/10.jpghttps://i2.wp.com/pravoslavie.fm/wp-content/uploads/2017/02/lebedi.jpghttps://i2.wp.com/img-fotki.yandex.ru/get/4401/121447594.78/0_7a927_3f128048_XL.jpghttps://i1.wp.com/img-fotki.yandex.ru/get/5502/121447594.78/0_7a91a_e03b8592_XL.jpg

          Отже я запрошую вас на гостини   до  природи. Адже  природа- невичерпне джерело  натхнення для художників, музикантів, поетів, математиків, інженерів.

 Готові до подорожі?    Зараз закрийте очі. Й вслухайтесь в ці чарівні звуки, (Релаксація) (Слайд 4)

 Адже сама природа- це неперевершений художник, який  досконало  володіє  кольоровою гаммою, неймовірний дизайнер- який  може створювати речі які важко збагнути й усвідомити їх принцип, віртуозний музикант, впевнена що серед нас немає людей які б не захоплювались треллю солов’я, чи чарівною капеллю весняних струмочків. Вона й геніальний математик, видатний  інженер та технолог, і психотерапевт, адже в її лоні ми шукаємо гармонії та захисту, творчої наснаги та фантазії.

   Що ми бажаємо один одному коли розпочинаємо нову справу?

 – Успіху!

А які якості потрібні нам для досягнення успіху? . 

  (висловлювання учнів, учитель записує на дошку, самі влучні  асоціації)

 У- уміння, уява, уважність, унікальність…

С- спостережливість, самовдосконалення, сміливість…..

П- праця, пошук, пізнання, пропозиція, підтримка….

І- ініціатива, інтерес, інтрига, ідеал….

Х-  хоробрість, харизма,

 Діти, відома істина що 50 процентів успіху залежить від того з яким настроєм розпочати роботу. Тож давайте намалюємо наш настрій.

   Арт- терапевтичну вправу  «Настрій» . (Слайд 5)

Перед вами лежать невеличкі жовті папірці  візьміть їх та  намалюйте сонечко,   перед цим оберіть колір  олівців  які відповідають вашому настрою на початку уроку. Але є одна умова  малювати треба обома рукави одночасно.

   Покажіть ваші сонечка. Посміхніться, один одному,

Подивіться як затишно та тепло стало в класі, від яскравих сонячних промінчиків та ваших щирих посмішок..

2. Визначення очікуваних результатів.

Учитель.  -  Діти, що ви, очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(варіанти відповідей:  

Пізнати щось цікаве….

Хочу навчитися створювати нові форми на основі  біоформ….

Визначити, що таке «біоніка».... )

3. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Зверніть увагу на дошку: (Слайд 6)

Що об’єднує ці зображення?

На які дві групи їх можна поділити? (Природа та наука.)

Як називається наука що вивчає будову рослин, тварин, людину . – біологія

Як можна назвати  всі ці промислові об’єкти (техніка).

А сьогодні ми дізнаємося, ще про одне джерело ідей в  дизайні, який люб’язно надає нам природа, для цього:

складіть виділені букви в словах: Біологія + техніка = Біоніка  (Слайд 7)

ІІ. Оголошення теми, мети та завдання уроку.

  1. Тема.  «Фантазія і творчість у роботі дизайнера. Біоніка.

Створення сувенір, із застосуванням природних форм.»  (Слайд 8)

          Саме природа відкриває перед дизайнерами нескінченні можливості по запозиченню технологій та ідей.

А знання з біоніки допоможуть нам сьогодні виконати практичне завдання по створенню художнього образу в дизайні.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Актуалізація опорних знань та умінь. (Слайд 9)

        Давайте зробимо невеличку розминку виконавши вправу «Блеф-клуб», що б освіжити свої знання і налаштуватися на робочу атмосферу.

«Блеф-клуб»

1. Першим застосував поняття «дизайн» був сер Генрих Кол.              (так)

2. Слово «дизайн» буквально перекладається як «творчий задум», «намір», «план».                                                                                                         (так)

3. Геометрія - Наука про живу природу, про закономірності органічного життя.                                                                                                  (ні, біологія)                                                                               

4. Ландшафтний дизайн- вид дизайнерської діяльності, завданням якої є об’ємно-просторова організація території за допомогою компонентів природного ландшафту , скульптур та архітектурних споруд                      (так)

5. Виробництвом продукції, якою користується людина в різних сферах життя займається - промисловий дизайн.          (так)

6. Відмінною рисою арт-дизайну: є  несподіване  комбінації кольору та світла.

 (так)

7. Дизайн поділяють на види: промисловий, креативний, графічний       

                    (ні  промисловий , графічний, ландшафтний, та арт-дизайн).

8. Дизайнерський об'єкт, який створює дизайнер повинен бути , зручним, корисним, красивим, економним, відповідати своєму призначенню      (так)                                                                                                                    

2. Сприйняття і первинне осмислення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об'єктах вивчення.

Учитель. Приступимо до роботи над новим матеріалом. І нам дуже знадобляться ваші знання з біології. Як, ви вже здогадалися сьогодні ми з'єднуємо знання з біології та образотворчого мистецтва (дизайну), а що з цього вийде, ми дізнаємося в кінці уроку

  1. Ідея використовувати знання про живу природу для вирішення інженерних завдань належить Леонардо да Вінчі, який намагався побудувати літальний апарат з крилами, які махають як у птахів: орнітоптер. (Слайд 10)

Біоніка, ґрунтуючись на біологічному прототипі, розробляє моделі, які мають конкретне практичне застосування.

Фахівці вважають, що моделювати потрібно лише ті функції, які підвищують гнучкість, надійність і економічність системи або процесу. Пластика природних живих форм бездоганна. При мінімумі витрат в ній досягається максимальний ефект. Цей принцип, властивий всій живій природі, дозволяє дизайнерам створювати абсолютно нові промислові об'єкти.

 Словник уроку:    (Слайди 11-13)                                                                                              Слово «біоніка» перекладається з грецької – елемент життя; той, що живе.
Біоніка - наука, яка вивчає особливості будови і життєдіяльності організмів з метою створення нових приладів, механізмів, систем.

Біоніка «молода» наука, вона «народилася» 13 вересня 1960 року в м. Дайтон (США)      Девіз біоніки: «Живі прототипи – ключ до нової техніки».

Іншими словами, біоніка допомагає людині створювати оригінальні технічні системи та технологічні процеси на основі ідей, запозичених у природі.

А збагнути принцип біоніки нам допоможе ось ця пір’їна.

  1. Дослід.

Роздивіться пір’їнку ближче. (Слайд 14)

 Проблемне питання: Як вигадаєте, що спільного між пір’їнкою  та застібкою змійкою.

(Відповіді дітей  - Пір’їна з’єднується і так як з’єднується застібка) .

         Я переконана що немає людини яка б захопливо не роздивлялась пір’їну, й не дивувалась чому коли ми розтріпали її вона схожа на їжачка, а прогладивши, ми знову бачимо як з’єднуються пір’їнки воєдино. Саме ця її властивість сприяла появі застібки-блискавки це у 1891 -  винахідник Уїткомб Джадсон  із Чикаго.

 А український інженер –винахідний із Полтави Віталій  Запека у 2002 році винайшов інше застосування цьому винаходу. Він створив «шов-блискавку», яка з’єднує кінці рани, й не потрібно знімати шви щоб виконати іншу операцію.

А зараз давайте переглянемо  Приклади біоніки  (Слайди 15-27)

В яких сферах життєдіяльності використовують біоніку?

        Отже як ви уже зрозуміли Біоніка наука знання якої використовують  в різних сферах життєдіяльності  людини, а саме.

    Люди застосовують знання біоніки: (Слайд 28)

  1. Ювелірне мистецтво
  2. Побут
  3. Одяг
  4. Інтер’єр
  5. Транспорт
  6. Архітектура
  7. Арт-дизайн
  8. Декоративно -ужиткове мистецтво
  9. Медицина
  10. Техніка

Важливі принципи біоніки (Слайд 29)

• Використання природних форм

• Краса

• Функціональність
    Учитель. Створення нових речей – складний творчий процес, в якому беруть участь вчені, інженери і дизайнери. Коли художники стикаються з дизайн – проблемою. Більше, вони шукають рішення в «науковій базі» необмеженого розміру, яка належить тваринам і рослинам. (Слайд 30)

  1. Фізкультхвилинка.

  Релаксація. (закрийте очі й давайте знову поринимо в чарівний світ природи ) (Слайд 31)

IV. Узагальнення і систематизація знань, використання їх в різних ситуаціях, наближених до життєвих.

     Учитель.  Діти перш ніж почати роботу в наших дизайнерських  бюро . Відгадайте який об’єкт ми сьогодні будемо вдосконалювати.

Отже відгадайте що знаходиться в чорній скриньці.  (Слайд 32)

  1.                            Це сувенір який даруюсь в середині лютого
  2.                            Це сувенір що за формою нагадує орган людини чи тварини.

3. Це символ кохання.

  Пропоную почати роботу ваших дизайнерському бюро зі створення художнього образу (сувеніру до дня Валентина) на основі біоніки.

  • А що ви знаєте про серце з курсу біології?
  • Чому саме таке зображення  серця?
  •  Коли і як виникло свято День Святого Валентина.

 Пориньте у світ природи, пофантазуйте і відшукайте свій особистий шлях у вирішенні сьогоднішнього завдання.

  Нагадую, що до використання природних форм треба підходити творчо, інакше ви не досягнете бажаного результату, але не забувайте про техніку безпеки під час роботи з технічними матеріалами.

Подивіться  наша Волонтерська група дівчаток, виконали підготовчу роботу, яка вимагала часу аби висохнути. (слайд із фото)

Дівчатка розкажіть що ви виконали: зафарбували основу, виконали підготовку скляного посуду до розпису.

(Побажання учителем успіху у творчому пошуку)

V. Практична робота.   (Слайд 33)

1. Створення творчої роботи з трансформації природного об'єкта на основі біоніки.

Учитель: На нашому уроці працює 4 групи, вірніше сказати 4 підприємства: які охоплюють майже всі види дизайну:

У вас все готово до роботи, якщо виникають труднощі у роботі звертайтесь до довідника. В якому є алгоритм роботи, правила з техніки безпеки, та відомості про техніку яку вам слід застосувати під час створення сувенірів .      (музика).

2. Інтерв’ю з місця подій. (мікрофон) (Слайд 34)

Поки ви працюєте я буду заходити до ваших підприємства,  спілкуватимусь із вашими працівниками, та братиму у них інтерв’ю. Ваша задача познайомити з вашим підприємством та технікою виконання вашого сувеніру.

Директору: Як називається ваше підприємство?

                    Що випускає?

                     Яку технологію використовуєте?

Технологу:  Які особливості виконання цієї технології?

Інженеру техніки безпеки: Яких правил з техніки безпеки слід  дотримуватись?

Художнику: Які тонкощі у виконанні композиції у вашій технології. На що треба звернути увагу під час її застосування?

Дизайнеру: Звідки ви черпаєте натхнення та ідеї для створення своїх дизайнерських речей? Які застосовуєте прийоми? Яка наука допомагає відтворити такі незвичні форми?

VІ. Рефлексивно - оцінюючий етап

  1.         Підбиття підсумків (оцінювання робіт)

Авторський стілець.          (Слайд 35) 

Демонстрація робіт учнями

2. Рефлексія. 

   - 1. Чи зустрічали ви гармонійні природні форми вивчаючи природознавство і біологію в житті? Наведіть приклади.

 Метод «Рюкзак»  (Слайд 36) 

- Чи можемо ми назвати наш урок незвичним?

- Що незвичного для вас сьогодні було на уроці?

-  Які емоції переповнюють вас на кінець уроку?

-  Що нового дізнались?

-  Де  ви  можете використати здобуті знань.

  3. Домашнє завдання. Складіть  на  інтелект –карту на тему «Біоніка і дизайн».                                                                                    (Слайд 35) 

Наука, що складається із двох наук

І потребує праці мозку, а не тільки рук,

Фантазії, уяви море знань

Не лише біологія, а ще й дизайн.

Для техніки, механіки – це цілий клад.

Вона потужний механізм в процесі, як домкрат.

Конструкторам і винахідникам – це як бальзам.

Це – як повітря парашутам й літакам;

Людського мозку і природи – це тандем

Для людства своєрідний це едем,

І цікава, і проста і геніальна

Біоніка- наука ідеальна.

Творіння людини й природи вінець

Творчій людині чудовий взірець

                  Наш урок хотіла б закінчити словами Оскара Уайльда «Мистецтво – це єдина серйозна річ на світі, художник – єдина несерйозна істота», яка творить прекрасне на цьому світі. І я бажаю вам усім у душі бути художниками, щоб завжди могли творити незвичайні прекрасні речі, і не обов’язково їх тільки виконувати пензлем та фарбами.

 

 

 

                    

Цікаві факти:

1.     У 2002 року Віталій Запека отримав деклараційний патент на свій винахід «Накладний хірургічний шов SAPEK» № 51950 A.

 Віталій Запека

  1. Британський дизайнер Гевін Манро вирощує дерева, які одразу ростуть у формі меблів. Виробництво дерев'яних меблів відбувається нібито з кінця: коли дерево виростає, процес не тільки-но починається, а перебуває на завершальній стадії.

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Zhar Galina
Додано
17 березня 2021
Переглядів
1255
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку