Урок "Філософські мотиви віршів Івана Малковича “З янголом на плечі” й “З нічних молитов”

Про матеріал

Філософські мотиви віршів Івана Малковича “З янголом на плечі” й “З нічних молитов”

Мета. Ознайомити школярів із життям і творчістю сучасного автора Івана Антоновича Малковича ― видатного українського видавця, поета, лауреата Шевченківської премії України; розвивати навички усвідомлення та розуміння прочитаних віршів, вчитись висловлювати власні міркування та роздуми; поглиблювати вміння аналізувати ліричний твір, повторити відомості з теорії літератури, виховувати почуття поваги до творчості сучасних поетів, розвивати почуття естетичного смаку та сприймання музики на вірші відомих українських поетів.

Обладнання: підручник, портрет Івана Малковича, аудіозапис пісні «Із янголом на плечі» у виконанні М. Бурмаки та рок-гурту «Плач Єремії», зображення ангелів.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Якими ділами можна показати любов до батьківщини?

Наскільки сильно серце може бути віддане рідному краю?

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Навчальна лекція

-Сьогоднішнє знайомство у нас з людиною, яка започаткувала першу приватну друкарню у перші роки незалежності України лише тому, «бо хотів, щоб перший «Буквар» його сина починався не зі слова «акула» чи «автобус», як це було раніше, а зі слова «ангел».

-Митець з Івано-Франківщини, чия мати з роду Арсеничів, представник якого врятував Івана Франка від голодної смерті після коломийської тюрми.

-Видавець, який популяризує українську книжку для кожної дитини «від 2 до 102 років» – як зазначено на книжках видавництва, і всі знають, що «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» – це серйозно, якісно і надовго.

-Поет, який з дитинства «видавав» свої «захалявні книжечки-зшитки», вчився на скрипаля, мріяв про прекрасне й українське.

-Наймолодший член Спілки письменників СРСР трагічного для України 1986 року.

-Батько двох синів, вихованих на всьому українському.

-Творець «Української абетки» гігантських розмірів (240 кг, 3х4 метри), занесеної у Книгу рекордів України.

-Неординарна особистість, який під поясненням літери Б - запропонував слово «Барбадос», бо ця держава на Карибських островах має прапор синьо-жовтого кольору із тризубцем.

-Трудолюб, який свої сили пробував на посадах редакторів різних видавництв, журналів, який знає роботу сучасних медіа та поліграфії, який знайшов однодумців, друзів і зміг втілити мрію свого життя.

-Видавець "Дитячої Євангелії" з благословіннями Першоієрархів найбільших традиційних християнських церков в Україні

-Сучасник, який відкрив українським читачам «Гаррі Поттера» та інші світові цікавинки та прищепив дітям любов до казок, розфарбувавши їх у яскраве вбрання та надавши неповторних відтінків.

-У 2017 роцы лауреат найвищої культурно-мистецької премії нашої держави- Шевченківської.

  • 1.Робота зі змістом поезії «Із янголом на плечі»

Прослуховування пісні у виконанні М. Бурмаки

Створення асоціативного куща

Які асоціації у вас виникають, коли звучить слово «ангел»?

Інсценізація притчі учнями

До чоловіка звернувся янгол:

- Хочеш, я покажу тобі твоє життя?

- Хочу,- відповів чоловік. Янгол підняв його над землею и чоловік побачив своє життя і дві пари слідів від ніг, які йшли поряд.

- Хто це поряд зі мною?

- Це я,- відповів янгол, - я супроводжую тебе все твоє життя.

- А чому інколи залишається тільки одна пара слідів?

- А це найтяжчі періоди в твоєму житті,- відповів янгол.

- І ти покидав мене в найтяжчі хвилини? Як ти міг?- схвильовано запитав чоловік. Ні, це я ніс тебе на руках,- відповів янгол.

Коментар учителя

Янгол (або ангел). 1. У релігійному культі — надприродна істота, посланець, вісник Бога; зображується зазвичай у вигляді юнака з крилами; архангел; херувим, серафім.

2. Перен., заст. Захисник або заступник, охоронець (Я буду твоїм ангелом).

3. Перен., заст. Про людину (переважно жінку), що відзначається красою чи добрістю, лагідністю, або зробила чи робити кому-небудь щось гарне, приємне.

Учитель.

Автор називає твір старосвітською баладою. Старосвітською — значить тією, що дотримується старих правил, поглядів. Пригадаймо, які твори називаються баладами?

Балада — ліро-епічний твір з драматично напруженим сюжетом. Їй властиві невелика кількість персонажів, стислість, магічність, музичність. Вона пов'язана з народними легендами, переказами, піснями.

Ідейно-художній аналіз вірша.

Робота в групах (по рядах) під аудіозапис пісні «Із янголом на плечі» гурту «ПЛАЧ ЄРЕМІЇ». Порівняти стилі виконання, який більше до душі – аргументувати.

І варіант – розмір вірша (тристопний хорей) синонімічний ряд дієслів (БРЕДЕ-ЙДЕ-ВЕШТАЄ-ТИНЯЄТЬСЯ). Пояснити швидкоплинність людського життя та вічні перепони на шляху людини – «Життя прожити – не поле перейти».

ІІ варіант – епітети (ВУСТА ГАРЯЧІ, СІРИЙ МАЯТНИК, ВІТЕР ВИРОВИЙ, ІРОД МОРОВИЙ, ГОСПОДНЯ СВІЧА), метафори (НЕ ДИХАЄ СВІЧА, ГУБИ ДРИЖАТЬ, ВИЄ ВІТЕР), порівняння (ЙДЕ ЛЕЛІЙНО, ЯК ДИТЯ)

ІІІ варіант – інверсію (СТОГНЕ ЯНГОЛ ЛЕДЬ ЖИВИЙ), анафору (ЙДЕ, ЙДЕ), перифраз СІРИЙ МАЯТНИК (ЧАС), ГОСПОДНЯ СВІЧА (ЖИТТЯ, ВІК ЛЮДСЬКИЙ),

Пояснення вчителем нового тропу «антономазія» - (перейменування) вживання власних імен замість загальних (багатий Крез, наша Сапфо, не будь Гобсеком) ВИЄ ІРОД – у значенні нещасть, хвороб, бід, лиха.

Останні слова поезії «Янголе, не впадь з плеча» звучать як заклинання. Ці заклинання і є нашим зверненням до Бога, до вищих сил про допомогу. Кожен у скрутну хвилину шукає допомоги і підтримки, бо надія жевріє у душі кожного з нас до останнього.

2. Поезія «З нічних молитов» саме про це.

Виразне читання твору «З нічних молитов»

Бесіда за змістом прочитаного

Які почуття у вас викликав вірш?

У чому ви вбачаєте його тему та основну думку?

Яка ідея твору?

Чим споріднені твори «Із янголом на плечі» та «З нічних молитов»?

Із якими проханнями автор звертається до Бога?

1. Януш Леон Вишневський, польський письменник інтернет-бестселерів, на своїй веб-сторінці написав: «Боже, допоможи мені бути таким, яким мене вважає моя собака». Як ви вважаєте, ці слова можна вважати молитвою?

ПОНЯТТЯ «Моли́тва» — звернення віруючого до Бога, богів, інших надприродних або асоційованим з Богом істот, Молитва часто приймає вид поклоніння, вихваляння, прохання чи просто викладу своїх думок. Молитва також часто приймає форми обряду. Наскільки молитва несумісна з ненавистю чи неприязню до ближніх, настільки ж вона тісно пов'язана з любов'ю і співчуттям, які теж є її плодами. Молитва веде до повного преображення всієї людини, її кардинальній переміні до кращого. Серед плодів молитви називають простоту, любов, смирення, терпіння і незлобивість (записати у зошити).

2. Пояснення символічного значення образів

СТЕБЕЛЬЦЕ ЛІТА ВСЕЛИТИ ДО САМІТНІХ ДУШ – паросток надії, тепла, сонця, настрою, денного світла, любові, пахощів квітів, співів солов'я

КУБЕЛЬЦЕ ЗВИТИвласний дім, прихисток, де рідні люди, де підтримають, зрозуміють і приймуть таким, як є.

ТЕМНІ КРУЧІ – життєві перипетії, перешкоди, хвороби, негаразди.

ОБРУЧ ВІРИ ДОВКОЛА СЕРЦЯ- захисне коло, добробут, впевненості у виживанні.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Складання сенкану «Молитва».

Зачитування сенканів, пояснення учнями їх вибору.

3. Оцінювання роботи учнів протягом уроку.

VІ. Домашнє завдання. Прочитати поезію І.Малковича «Свічечка букви Ї»

Вивчити один із віршів напам'ять (на вибір). За бажанням - намалювати янгола так, як ви його уявляєте.

Перегляд файлу

Філософські мотиви віршів Івана Малковича “З янголом на плечі” й “З нічних молитов”

Мета. Ознайомити школярів із життям і творчістю сучасного автора Івана Антоновича Малковича ― видатного українського видавця, поета, лауреата Шевченківської премії України; розвивати навички усвідомлення та розуміння прочитаних віршів, вчитись висловлювати власні міркування та роздуми; поглиблювати вміння аналізувати ліричний твір, повторити відомості з теорії літератури, виховувати почуття поваги до творчості сучасних поетів, розвивати почуття естетичного смаку та сприймання музики на вірші відомих українських поетів.

Обладнання: підручник, портрет Івана Малковича, аудіозапис пісні «Із янголом на плечі» у виконанні М. Бурмаки та рок-гурту «Плач Єремії», зображення ангелів.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Якими ділами можна показати любов до батьківщини?

Наскільки сильно серце може бути віддане рідному краю?

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Навчальна лекція

  • Сьогоднішнє знайомство у нас з людиною, яка започаткувала першу приватну друкарню у перші роки незалежності України лише тому, «бо хотів, щоб перший «Буквар» його сина починався  не зі слова «акула» чи «автобус», як це було раніше, а зі слова «ангел».
  • Митець з Івано-Франківщини, чия мати з роду Арсеничів, представник якого врятував Івана Франка від голодної смерті після коломийської тюрми.
  • Видавець, який популяризує українську книжку для кожної дитини «від 2 до 102 років» – як зазначено на книжках видавництва, і всі знають, що «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» – це серйозно, якісно і надовго.
  • Поет, який з дитинства «видавав» свої «захалявні книжечки-зшитки», вчився на скрипаля, мріяв про прекрасне й українське.
  • Наймолодший член Спілки письменників СРСР трагічного для України 1986 року.
  • Батько двох синів, вихованих на всьому українському.
  • Творець «Української абетки» гігантських розмірів (240 кг, 3х4 метри), занесеної у Книгу рекордів України.
  • Неординарна особистість, який під поясненням літери Б - запропонував слово «Барбадос», бо ця держава на Карибських островах має прапор синьо-жовтого кольору із тризубцем.
  • Трудолюб, який свої сили пробував на посадах редакторів різних видавництв, журналів, який знає роботу сучасних медіа та поліграфії, який знайшов однодумців, друзів і зміг втілити мрію свого життя.
  • Видавець "Дитячої Євангелії" з благословіннями Першоієрархів найбільших традиційних християнських церков в Україні
  • Сучасник, який відкрив українським читачам «Гаррі Поттера» та інші світові цікавинки та прищепив дітям любов до казок, розфарбувавши їх у яскраве вбрання та надавши неповторних відтінків.
  • У 2017 роцы лауреат найвищої культурно-мистецької премії нашої держави- Шевченківської.

 

  1. Робота зі змістом поезії «Із янголом на плечі»

Прослуховування пісні у виконанні М. Бурмаки 

Створення асоціативного куща

  • Які‌ асоціації у вас виникають, коли звучить слово «ангел»?

Інсценізація притчі учнями

  До чоловіка звернувся янгол:

- Хочеш, я покажу тобі твоє життя?

- Хочу,- відповів чоловік. Янгол підняв його над землею и чоловік побачив своє життя і дві пари слідів від ніг, які йшли поряд.

- Хто це поряд зі мною?

- Це я,- відповів янгол, - я супроводжую тебе все твоє життя.

- А чому інколи залишається тільки одна пара слідів?

- А це найтяжчі періоди в твоєму житті,- відповів янгол.

- І ти покидав мене в найтяжчі хвилини? Як ти міг?- схвильовано запитав чоловік. Ні,  це я ніс тебе на руках,- відповів янгол.

Коментар учителя

Янгол (або ангел). 1. У релігійному культі  надприродна істота, посланець, вісник Бога; зображується зазвичай у вигляді юнака з крилами; архангел; херувим, серафім. 

2. Перен., заст. Захисник або заступник, охоронець (Я буду твоїм ангелом). 

3. Перен., заст. Про людину (переважно жінку), що відзначається красою чи добрістю, лагідністю, або зробила чи робити кому-небудь щось гарне, приємне.

Учитель.

 Автор називає твір старосвітською баладою. Старосвітською — значить тією, що дотримується старих правил, поглядів. Пригадаймо, які твори називаються баладами?

Балада  ліро-епічний твір з драматично напруженим сюжетом. Їй властиві невелика кількість персонажів, стислість, магічність, музичність. Вона пов'язана з народними легендами, переказами, піснями.

Ідейно-художній аналіз вірша.

Робота в групах (по рядах) під аудіозапис пісні «Із янголом на плечі» гурту  «ПЛАЧ ЄРЕМІЇ». Порівняти стилі виконання, який більше до душі – аргументувати.

І варіант – розмір вірша (тристопний хорей) синонімічний ряд дієслів (БРЕДЕ-ЙДЕ-ВЕШТАЄ-ТИНЯЄТЬСЯ). Пояснити швидкоплинність людського життя та вічні перепони на шляху людини – «Життя прожити – не поле перейти».

ІІ варіант – епітети (ВУСТА ГАРЯЧІ, СІРИЙ МАЯТНИК, ВІТЕР ВИРОВИЙ, ІРОД МОРОВИЙ, ГОСПОДНЯ СВІЧА), метафори (НЕ ДИХАЄ СВІЧА, ГУБИ ДРИЖАТЬ, ВИЄ ВІТЕР), порівняння (ЙДЕ ЛЕЛІЙНО, ЯК ДИТЯ)

ІІІ варіант – інверсію (СТОГНЕ ЯНГОЛ ЛЕДЬ ЖИВИЙ), анафору (ЙДЕ, ЙДЕ), перифраз СІРИЙ МАЯТНИК (ЧАС), ГОСПОДНЯ СВІЧА (ЖИТТЯ, ВІК ЛЮДСЬКИЙ),

Пояснення вчителем нового тропу «антономазія» - (перейменування) вживання власних імен замість загальних (багатий Крез, наша Сапфо, не будь Гобсеком) ВИЄ ІРОД – у значенні нещасть, хвороб, бід, лиха.

Останні слова поезії «Янголе, не впадь з плеча» звучать як заклинання.  Ці заклинання і є нашим зверненням до Бога, до вищих сил про допомогу. Кожен у скрутну хвилину шукає допомоги і підтримки, бо надія жевріє у душі кожного з нас до останнього.

2.  Поезія «З нічних молитов» саме про це.

Виразне читання твору «З нічних молитов» 

Бесіда за змістом прочитаного

  • Які почуття у вас викликав вірш?
  • У чому ви вбачаєте його тему та основну думку? 
  • Яка ідея твору?
  • Чим‌ споріднені твори «Із янголом на плечі» та «З нічних молитов»? 
  • І‌з якими проханнями автор звертається до Бога?

1. Януш Леон Вишневський, польський письменник інтернет-бестселерів, на своїй веб-сторінці написав: «Боже, допоможи мені бути таким, яким мене вважає моя собака». Як ви вважаєте, ці  слова можна вважати молитвою?

ПОНЯТТЯ «Моли́тва» — звернення віруючого до Бога, богів, інших надприродних або асоційованим з Богом істот, Молитва часто приймає вид поклоніння, вихваляння, прохання чи просто викладу своїх думок. Молитва також часто приймає форми обряду. Наскільки молитва несумісна з ненавистю чи неприязню до ближніх, настільки ж вона тісно пов'язана з любов'ю і співчуттям, які теж є її плодами. Молитва веде до повного преображення всієї людини, її кардинальній переміні до кращого. Серед плодів молитви називають простоту, любов, смирення, терпіння і незлобивість (записати у зошити).

2. Пояснення символічного значення образів

СТЕБЕЛЬЦЕ ЛІТА ВСЕЛИТИ ДО САМІТНІХ ДУШ – паросток надії, тепла, сонця, настрою, денного світла, любові, пахощів квітів, співів соловя

КУБЕЛЬЦЕ ЗВИТИвласний дім, прихисток, де рідні люди, де підтримають, зрозуміють і приймуть таким, як є.

ТЕМНІ КРУЧІ – життєві перипетії, перешкоди,  хвороби, негаразди.

ОБРУЧ ВІРИ ДОВКОЛА СЕРЦЯ- захисне коло, добробут, впевненості у виживанні.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Складання сенкану «Молитва».

Зачитування сенканів, пояснення учнями їх вибору.

3. Оцінювання роботи учнів протягом уроку.

VІ. Домашнє завдання. Прочитати поезію І.Малковича «Свічечка букви Ї»

Вивчити один із віршів напам'ять (на вибір). За бажанням - намалювати янгола так, як ви його уявляєте.

 

docx
Додано
21 грудня 2018
Переглядів
7238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку