Урок "Філософсько-гуманістичний зміст повісті Е. Хемінгуея "Старий і море"

Про матеріал
Урок-занурення в 11 класі з теми "Філософсько-гуманістичний зміст повісті Е. Хемінгуея «Старий і море» Мета уроку: допомогти учням розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, окреслити його художню своєрідність; розвивати й удосконалювати навички проблемного аналізу твору, асоціативне й образне мислення; виховувати прагнення протистояти несприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу й ніколи не втрачати людської гідності.
Перегляд файлу

Тема Філософсько-гуманістичний зміст повісті Е. Хемінгуея «Старий і море»

Мета уроку: допомогти учням розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, окреслити його художню своєрідність; розвивати й удосконалювати навички проблемного аналізу твору, асоціативне й образне мислення; виховувати прагнення протистояти несприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу й ніколи не втрачати людської гідності.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обаднання: тексти повісті Е.Хемінгуея «Старий і море», мултимедійна, дидактичний матеріал, запис звуків морського прибою.

 

Хід уроку:

 І. Етап організації навчальної діяльності:

          1.Вчитель читає вірш А.Тарковського:

                    Я человек, я посредине мира,

                    За мною мириады инфузорий,

                    Передо мною мириады звезд.

                    Я между ними лег во весь свой рост –

                    Два берега связующее море,

                    Два космоса соединивший мост.

                     Я больше мертвецов о смерти знаю,

                    Я из живого самое живое.

                   И – боже мой! – какой-то мотылек,

                    Как девочка, смеется надо мною,

                    Как золотого шелка лоскуток.

 

           2.Слово вчителя :

- Як ви гадаєте, чому з  цього вірша я розпочала наш урок?

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.(СЛАЙД 1-2)

 

  1. Слово вчителя.

 У всі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття ... Ці «вічні» проблеми довгі роки хвилювали і відомого американського письменника Ернеста Хемінгуея. Результатом його моральних шукань стала повість «Старий і море». Цю книгу назвуть вершиною творчості Хемінгуея, його «лебединою піснею». За  цей твір письменник отримає Нобелівську премію. А ми сьогодні спробуємо наблизитися до розуміння її змісту.

     2.   Робота над епіграфом.

3. Пробемне питання:

-Чи можна  людину перемогти?

          Е.Хемінгуей стверджував: «Гарна проза подібна до айсберга, 7/8 якого приховано під водою». Сьогодні ми проведемо урок-занурення і спробуємо прочитати  не тільки 1/8 твору – двобій людини і риби, а й приоткриємо підтекст твору.

ІІІ. Мотивація НДУ

  1. Анаграми (робота в групах)

 ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Історія створення повісті «Старий і море».

Повідомлення учня. «Я знаю лише те, що бачив», - стверджував Хемінгуей. Події, описані в повісті, тісно пов’язані з життям Хемінгуея, який добре знав побут простих рибалок і сам частенько виходив в море. Ще в 1930 році письменник під час полювання на велику рибу висловив своєму другу редактору Максу Паркінсу думку про те, що виношує сюжет нового твору, але не береться за нього, оскільки поки що до кінця не зрозумів співвідношення таких великих понять, як людина і природа. У 1936 році письменник опублікував нарис «На голубій хвилі», в якому розповів про випадок на морі, коли старий рибалка зловив великого марліна, але не зміг захистити його від морських хижаків, тому плакав, як дитина, і майже збожеволів від втрати і образи.

   Півтора десятка років потому Хемінгуей, живучи на Кубі, близько познайомився із рибальськими сім’ями, зрозумів те співвідношення речей, про яке замислювався сам. Письменнику хотілося передати читачам такий досвід, який ніхто ніколи не передавав.

   Хемінгуей знайшов по-справжньому позитивного героя, якому ніколи не були властиві ні внутрішні рефлексії (емоційне осмислення власних переживань, роздуми над динамікою власного стану), ні бажання втекти від трагічного світу. У старого рибалки обличчя пооране зморшками, долоні посічені морем і працею, але збереглися могутні плечі, веселі очі людини, що не скоряється, і повне надії на майбутнє серце.

 

         2.Робота над сюжетом повісті:

а.) вчитель: Вершиною «айсберга» повісті «Старий і море» є її сюжет. Відновити основні події нам допоможе дайджест (короткий зміст).

б.) учень читає дайджест повісті (випереджальне домашнє завдання) на тлі 7-го слайду з ілюстраціями до повісті( кросенс)

(Кросенс підготувала учениця 11 класу Вракіна Катерина)

                        Дайджест повісті Е.Хемінгуея "Старий і море"

    Уже 85 днів старий рибалка безрезультатно намагається зловити велику рибу. Удача відвернулася від нього, тим більше що рибалити доводиться одному, без хлопчика, який раніше допомагав йому. Але старий не здається і продовжує свою справу. Завзятість винагороджено: гігантський марлін взяв його приманку. Три дні триває поєдинок старого з довгоочікуваною великою рибою. Він здобув перемогу: рибу вдалося загарпунити і убити. Тепер належить доставити її додому. Під час зворотного шляху на човен з прив'язаним до неї марліном нападають акули. Старий мужньо бореться з ними, але що він може зробити сам зі зграєю стерв'ятників?! Акули залишають від прекрасної риби тільки скелет. Старий, знесилений боротьбою, але не зломлений, повертається додому ні з чим. Хлопчик втішає його й говорить, що вони знову будуть рибалити разом.

 

в.) вчитель:

Як бачимо, сюжет повісті досить простий, життєподібний і, здається, не містить у собі особливої мудрості. Вершина «айсберга» не відкриє секретів. Починаємо занурення.

         2. Визначення жанрової специфіки повісті:

а.) вчитель:

Почнемо з визначення жанрової специфіки повісті, для цього перечитаємо перші два речення.

б.) учень читає вголос два перші речення повісті.

в.) бесіда (полілог):

- У чому, на вашу думку, незвичайність початку повісті?

 

г.) вчитель:

 Образ старого, самотньо покинутого в Гольфстрімі, виростає в якийсь казковий образ сміливого рибалки, чиї сили гідні цієї теплої течії. Автор точно називає, скільки днів старий виходив у море. Атмосфера незвичайності посилюється тим, що старий за ці 84 дні не спіймав жодної риби... Це початок не оповідання XX століття, а притчі.

     - Згадайте, у чому особливості притчі як літературного   жанру?

При́тча — це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини.

 

                                                            повість -притча    

              3 . Визначення символічного значення назви повісті та її проблематики:

а.) вчитель:

У притчі використовується символічний сенс предметів, дій, імен. У повісті «Старий і море» символічна вже сама назва. «Розшифруємо» її (слайди).

      Завдання 1. «Асоціативний кущ» (робота в групах):

   

 

Доповніть дану схему можливими змістовними парами-асоціаціями (вашими уявленнями), які викликає у вас назва повісті

     в.) вчитель: Назва повісті вказує на ті проблеми, які у ній розкриває автор                           (слайд):

Можливі  варіанти відповідей учнів:

- взаємовідносини людини і природи;

- сенс буття, життя і смерті;

- співвідношення добра і зла у світі і душі людини;

- місце людини в суспільстві і Всесвіті;

- непорозуміння між людьми.

 

   У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старий  рибалка Сантьяго.

    4. Робота над образом старого:

- Сантьяго говорить про себе: «Я – незвичайний старий». З'ясуємо, у чому унікальність цього героя. Чому, на вашу думку, Хемінгуей робить головним героєм повісті стару людину?

– Сантьяго називає себе «незвичайним» старим. Що було «незвичайного» у його житті, вигляді, поведінці?
– Знайдіть опис зовнішності рибалки. Яка деталь була «незвичайною» в портреті? (Очі, «вони мали колір моря і блищали весело й непереможно»)
– Як жив старий Сантьяго? Що було для нього важливим у житті?
– Що об’єднує Сантьяго і Маноліна?
– Для чого старий хоче впіймати велику рибу?
– Як він ставиться до моря і як сприймали море інші рибалки?

- Звідки старий Сантьяго черпає силу, мужність і стійкість? Щоб з'ясувати це, згадаємо, чим він жив у молодості і чим живе зараз.

            Завдання 2. За даними ключовими словами відновіть минуле і сьогодення героя

Минуле Сантьяго:юнга на човні; берега Африки; це були дні перемог і досягнень; Чемпіон; переможе будь-якого супротивника; не знав, що таке самотність.

Сьогодення Сантьяго:скінчилися дні перемог і досягнень; немає домашнього вогнища; спогади про Африку; сни про левів; глузування; надія; хлопчик Манолін; море.

- За що любив старого хлопчик Манолін?

- Був у цього дивного рибака ще один незвичайний друг – море. Послухаємо, що воно «розповість» про старого.

     в.) рольова гра «Про що розповість море?..»(монолог від імені моря читає заздалегідь підготовлений учень – випереджальне домашнє завдання;   слайд з зображеннями морських пейзажів на тлі звуків морського прибою):

                                                                                                                                                            Монолог моря

   г.) бесіда з прочитаного (продовження):

- Що ж таке природа для старого Сантьяго?

   д.) вчитель:

 Мотив єднання людини з природою в повісті пов'язаний з ідеєю рівності людини і природи. Але тут все не так просто. Звернемося до ключового епізоду повісті –  сутичці старого з рибою.

 5. Аналіз епізоду «Сутичка старого з рибою» :

   а.) бесіда з прочитаного (полілог):

- Що змусило старого на 85-й день вийти в море?

- Прочитайте, яким виявився марлін.

- Для «незвичайного» старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення. У боротьбі з нею Сантьяго говорить: «Я все одно її переможу. Хоч це несправедливо, але я їй доведу, на що здатна людина і що вона може винести». З ким, на вашу думку, бориться герой – з рибою чи з самим собою?

 - Завдяки чому старий витримав важке випробування?

 - Які особисті якості йому допомогли?

 - Про що він думав?

 - Який сон бачив, коли дозволив собі ненадовго заснути?

 - З ким подумки розмовляв?

РОБОТА В ГРУПАХ «УЯВНА РОЗМОВА»

 б.) узагальнення:

- Під час поєдинку з акулами старий відчуває розплату за гріх: який? (знайдіть відповідь на питання в словах самого героя )

     - Фінал епізоду боротьби з акулами звучить як гімн мужності людини, її волі і силі. Однак на цьому Хемінгуей не закінчує повість. Чому старий досвідчений рибалка не зміг доставити  марліна додому?

 - Старий - справжній рибалка, досвідчений, вправний. Він виконує своє життєве призначення - бути рибалкою, це його робота, його професія, його мистецтво.

Чому ж тоді, коли плоди його перемоги з’їли акули, старий не думає про збитки? Чи підірвала невдача віру Сантьяго в істинність свого життєвого шляху?

V.Етап контрольно-оцінювальний:

1. Підведення підсумків:

а.) вчитель:

Останні рівні нашого занурення допоможуть нам зробити висновки і підвести підсумки нашої роботи.

Завдання.  Визначте  образи-символи, що використовуються в повісті та їх значення.     

    «ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ»  - На вашу думку, старий рибалка – переможений чи переможець?                                                     

- Визначте ідею твору.

Висновок.

1.Підтекст, або ж ідея твору – це гімн мужності людини, її волі й силі.  

2. Філософський зміст повісті виражений фразою -  "Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але перемогти її не можливо.”

3. Гуманістична ідея твору у висловлюванні - "Як добре, що нам не треба вбивати сонце, місяць, зірки... Досить того, що ми беремо харчі у моря і вбиваємо своїх братів».

 

 Метод незакінченого речення.

Е. Хемінгуей назвав свою повість «Старий і море» «посланням молодому поколінню». Які цінні роздуми про життя і людину письменник адресував молоді?»

Життя –це…

Вчитель. Побажання учням.

Будет Трудно — Крепись,
Будет Больно — Не Плачь,
Будет Ветер — Не Гнись,
Глаз в ладони не спрячь.
Если Грозы — Смотри,
Если Слезы — Сотри,
Если Страшно — Держись,
Помни «Жизнь-Это Жизнь»

VI. Домашнє завдання: підготуватися до написання твору за повістю «Старий і море».

 

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
15 березня 2019
Переглядів
4395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку