Урок Філософсько-символічний зміст повіст Е Хемінгуея "Старий і море"

Про матеріал
В данному матеріалі до уроку використана логічна схема-конспект як засіб візуалізації навчального матеріалу, тобто створення та представлення графічного образу текстової інформації, що робить її наочною, а отже, зручнішою для аналізу та осмислення.
Перегляд файлу

Фрагмент уроку з використанням логічних схем-конспектів як засобу візуалізації

 

Тема уроку: «Життєподібний сюжет» і філософсько-символічний зміст повісті Е. Хемінгуея «Старий і море».

Мета уроку: Аналізуючи твір, розкрити глибокий філософський зміст повісті: непереможність людського духу, спроможність протистояти життєвим труднощам; знайти у підтексті роздуми автора про стосунки людини і природи, людини і суспільства, людини і всесвіту.

Тип ЛСК: оригінальна, полі - зображальна.

Мета використання: Розкрити сутність образів-символів; поглибити знання учнів про символ.

Епіграф: 

 Здається, що врешті-решт я домігся того, над  чим працював усе моє життя.

 Е. Хемінгуей

Хід уроку.

  1. Актуалізація опорних знань.
    1. Пригадайте, що таке притча.
    2. Назвіть складові частини сюжету повісті-притчі «Старий і море».
    3. Як ви розумієте «хемінгуеївський герой»?
    4. За якими законами живе Сантьяго?
  2. Аналіз художнього твору.

Питання до аналізу тексту, відповіді на які використовуються для складання ЛСК.

  • Про які найважливіші проблеми роздумує автор притчі? (природа і людина; людина і суспільство; людина і всесвіт; для чого живе людина)
  • До якої думки приходить автор? (Людина має жити в гармонії з природою, зі всесвітом)
  • Навіщо народжується людина?
  • Що символізує собою море? Символом чого є риба?
  • Початкові варіанти назви повісті були «Людська гідність», «Море в житті». Чому письменник зупинився на назві «Старий і море»?
  • Як співвідносяться образи старого і хлопчика? (Старий – це символ кінця життя, юність – його початок. Але хлопчик Манолін – це продовження старого. Хлопчик отримає разом із досвідом і частинку душі старого. Хлопчик – це надія на єднання поколінь, на мудрість вічного оновлення всесвіту).
  • Які ще символи ви знайшли у притчі? Як взаємопов′язані образи старого і риби?
  1. Висновки за бесідою з учнями і складання ЛСК.

“Старий і море” – великий міф про Людину

переможену і водночас непереможну

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Як добре, що нам не треба вбивати  “Коли акула напала на рибину, він

сонце, місяць, зірки... Досить того, що  почував себе так, ніби вона напала

ми беремо харчі у моря і вбиваємо на нього самого...”

своїх братів”.

“Я вбив цю рибину, свою сестру...”

 

Перемога? Поразка?

 

“Битва скінчилась, одначе в тебе “Людина не для того створена, щоб

ще до біса тяжкої праці...” терпіти поразки...Людину можна

 знищити, але її неможливо

 перемогти”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: “Старий і море” – сага про трагічне безсилля людини і про її казкову нездоланність.

4. Методичний коментар до використання ЛСК «Старий і море» – великий міф про Людину переможену і водночас непереможну»

На перший погляд твір «Старий і море» надто простий: старий рибалка Сант-Яго спіймав велику рибу, але додому привіз лише хребет, бо рибу з′Їли акули. Але в повісті є підтекст, який піднімає зміст на рівень філософських узагальнень. Використання даної ЛСК має на меті допомогти учням осмислити саме таку ідейну завантаженість повісті, її гуманність і силу авторських переконань щодо безмежних можливостей людини.

Ліва частина схеми – двобій Сантьяго з рибиною. Ця боротьба сам на сам з усіма її колізіями нагадує подвиги міфічних героїв, дає можливість герою перевірити свою стійкість. Але водночас Сантьяго хвилює і те, що вони обоє належать до одного світу, в якому все взаємозв′язане. Старий рибалка не споглядає природу зі сторони, а сам є її часткою. Тому він бачить в великій рибині не лише здобич, а й гідного партнера в вічній боротьбі за виживання і існування.

Боротьба рибалки з рибиною закінчується його перемогою (варто поставити перед учнями питання, чи всі згодні, що це перемога, використовуючи матеріал опорної схеми), але здобич крадуть акули. Старий змагається з ними з усіх сил (права частина схеми), будь-що не хоче здаватись, себто захищає велику рибину, з якою боровся ще не так давно. В цій боротьбі Сантьяго терпить поразку (знову питання по схемі – а чи це поразка?).

По-різному може тлумачитись і кінцівка твору: песимістична або ж ні.

Песимізм у тому, що навіть мужність не приносить людині щастя: рибину з′їли акули, а подвиг Сантьяго лише самоціль, що викликає почуття спустошення, втоми.

Можливий інший висновок: саме усвідомлення конкретної цілі, мети своєї справи допомагають Сантьяго бути сильним, вийти переможцем у боротьбі із стихією природи. Саме так, на нашу думку, варто коментувати останню фразу повісті (центральний блок схеми), звернувши особливу увагу учнів на символіку сну рибалки, де ключовими словами є хлопчик і леви (невмирущість і подвиг).

Висновки. Хемінгуей сказав: «Для справжнього письменника кожна його книга – це спроба досягти неможливого», – тобто своєї риби, свого лева. Тому стають зрозумілими слова письменника щодо закінчення повісті «Старий і море»: «Здається, я врешті-решт домігся того, над чим працював усе моє життя».

 

 

5. Домашнє завдання. Визначити «моральний кодекс» старого за повістю «Старий і море»; написати або підібрати вірші поетів XX століття про одинокість, мужність людини.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 серпня 2023
Переглядів
246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку