Фрагмент уроку з використанням логічних схем-конспектів як засобу візуалізації
Тема уроку: «Життєподібний сюжет» і філософсько-символічний зміст повісті Е. Хемінгуея «Старий і море».
Мета уроку: Аналізуючи твір, розкрити глибокий філософський зміст повісті: непереможність людського духу, спроможність протистояти життєвим труднощам; знайти у підтексті роздуми автора про стосунки людини і природи, людини і суспільства, людини і всесвіту.
Тип ЛСК: оригінальна, полі - зображальна.
Мета використання: Розкрити сутність образів-символів; поглибити знання учнів про символ.
Епіграф:
Здається, що врешті-решт я домігся того, над чим працював усе моє життя.
Е. Хемінгуей
Хід уроку.
Питання до аналізу тексту, відповіді на які використовуються для складання ЛСК.
“Старий і море” – великий міф про Людину
переможену і водночас непереможну
“Як добре, що нам не треба вбивати “Коли акула напала на рибину, він
сонце, місяць, зірки... Досить того, що почував себе так, ніби вона напала
ми беремо харчі у моря і вбиваємо на нього самого...”
своїх братів”.
“Я вбив цю рибину, свою сестру...”
Перемога? Поразка?
“Битва скінчилась, одначе в тебе “Людина не для того створена, щоб
ще до біса тяжкої праці...” терпіти поразки...Людину можна
знищити, але її неможливо
перемогти”.
Висновок: “Старий і море” – сага про трагічне безсилля людини і про її казкову нездоланність.
4. Методичний коментар до використання ЛСК «Старий і море» – великий міф про Людину переможену і водночас непереможну»
На перший погляд твір «Старий і море» надто простий: старий рибалка Сант-Яго спіймав велику рибу, але додому привіз лише хребет, бо рибу з′Їли акули. Але в повісті є підтекст, який піднімає зміст на рівень філософських узагальнень. Використання даної ЛСК має на меті допомогти учням осмислити саме таку ідейну завантаженість повісті, її гуманність і силу авторських переконань щодо безмежних можливостей людини.
Ліва частина схеми – двобій Сантьяго з рибиною. Ця боротьба сам на сам з усіма її колізіями нагадує подвиги міфічних героїв, дає можливість герою перевірити свою стійкість. Але водночас Сантьяго хвилює і те, що вони обоє належать до одного світу, в якому все взаємозв′язане. Старий рибалка не споглядає природу зі сторони, а сам є її часткою. Тому він бачить в великій рибині не лише здобич, а й гідного партнера в вічній боротьбі за виживання і існування.
Боротьба рибалки з рибиною закінчується його перемогою (варто поставити перед учнями питання, чи всі згодні, що це перемога, використовуючи матеріал опорної схеми), але здобич крадуть акули. Старий змагається з ними з усіх сил (права частина схеми), будь-що не хоче здаватись, себто захищає велику рибину, з якою боровся ще не так давно. В цій боротьбі Сантьяго терпить поразку (знову питання по схемі – а чи це поразка?).
По-різному може тлумачитись і кінцівка твору: песимістична або ж ні.
Песимізм у тому, що навіть мужність не приносить людині щастя: рибину з′їли акули, а подвиг Сантьяго лише самоціль, що викликає почуття спустошення, втоми.
Можливий інший висновок: саме усвідомлення конкретної цілі, мети своєї справи допомагають Сантьяго бути сильним, вийти переможцем у боротьбі із стихією природи. Саме так, на нашу думку, варто коментувати останню фразу повісті (центральний блок схеми), звернувши особливу увагу учнів на символіку сну рибалки, де ключовими словами є хлопчик і леви (невмирущість і подвиг).
Висновки. Хемінгуей сказав: «Для справжнього письменника кожна його книга – це спроба досягти неможливого», – тобто своєї риби, свого лева. Тому стають зрозумілими слова письменника щодо закінчення повісті «Старий і море»: «Здається, я врешті-решт домігся того, над чим працював усе моє життя».
5. Домашнє завдання. Визначити «моральний кодекс» старого за повістю «Старий і море»; написати або підібрати вірші поетів XX століття про одинокість, мужність людини.