Тема: Фінікійська колонізація. Карфаген
Мета:
- повторити такі поняття, як «колонізація», «колонія», «метрополія»; охарактеризувати торгівлю фінікійців та визначити причини фінікійської колонізації; ознайомити учнів з історією Карфагену, як найбільшої колонії Фінікії;
- розвивати в учнів уміння аналізувати історичні явища, узагальнювати та систематизувати новий матеріал, працювати додатковими джерелами інформації;
- виховувати інтерес до минулого людства
Тип уроку: комбінований
Обладнання: роздатковий матеріал, карта «Фінікійська колонізація», атласи, дидактичний матеріал для створення схем
Основні терміни: колонія, колонізація, метрополія, фінікійці, Карфаген
Основні дати:
ХІІ – VІ ст. до н.е. – фінікійська колонізація узбережжя Середземного моря
ІХ ст. до н.е. – заснування Карфагену
Очікувані результати:
1)учні вміють характеризувати розвиток торгівлі у фінікійців;
2) визначають причини фінікійської колонізації;
3) розповідають історію появи та розвитку Карфагену;
4)уміють аналізувати. Систематизувати та узагальнювати історичний матеріал за допомогою схем та таблиць
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Знову день почався, діти.
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам вирушати – кличе в подорож урок
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Дидактична гра «Чиста дошка»
Запитання:
- Де розташована Фінікія? Покажіть на карті
- Якими були заняття жителів Фінікії?
- Назвіть головні міста Фінікії
- Коли виникла перша єврейська держава?
- Хто був першим її правителем?
- Ким була заснована єдина держава євреїв?
- Чим уславився цар Соломон?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Активізація пізнавальної діяльності учня
Бесіда за запитаннями:
- Чи любите ви подорожувати?
- Чим приваблюють вас подорожі?
Звичайно, під час подорожі ми набуваємо досвіду, нових знань, нових друзів…
Історії відомі народи, які прославились величними спорудами, завойовницькими походами, керамікою, а є народи, які прославились своїми морськими подорожами. Таким народом були фінікійці.
2. Оголошення теми та завдань уроку
Отже, тема нашого уроку «Фінікійська колонізація. Карфаген».
Завдання уроку:
1) повторити зміст понять «колонія», «метрополія», «колонізація», «фінікійці»;
2) визначити причини фінікійської колонізації;
3) ознайомитися з історією Карфагена;
4) розвивати уміння аналізувати, систематизувати та узагальнювати нові знання;
5) удосконалювати навички роботи з картою та історичним текстом;
6) виховувати інтерес до історичного минулого.
3. Виклад матеріалу
1. Фінікійська колонізація
Дидактична вправа «Переплутані слова»
Діти, перед уроком осінній вітерець вирішив погратися аркушами на яких були написані поняття й переплутав їх. Допоможіть мені їх розставити так, щоб у нас з вами вийшли пояснення до таких термінів як:
- колонія – місто, створене переселенцями
- колонізація – заселення та освоєння вільної території
- метрополія – місто або країна, які заснували колонію
Розповідь вчителя та повідомлень учнів на основі якої складається схема «Розвиток торгівлі у фінікійців»
Фінікійці у стародавні часи вважалися найкращими кораблебудівниками. Із кедру та дуба майстри будували швидкохідні кораблі.
Фінікійським купцям-мореплавцям удалося встановити зв’язки з багатьма країнами та народами. Серед них були Єгипет, Ізраїль, Урарт, Сирія.
Серед основних товарів фінікійців були тканини з Єгипту, вино із Сидона, олія з Тіра, мідь з Кіпру, кедр із Ліванських гір, сушена риба з фінікійських міст і навіть «живий товар» - раби.
Фінікійські купці в давнину зажили поганої слави людоловів. Коли їхній корабель стояв у гавані, вони хитрощами заманювали до себе людей, а потім продавали їх у рабство в інші країни. Якщо траплявся зручний момент, не гребували займатися й розбоєм. Іноді вони висаджувалися на берег і грабували беззахисні поселення, людей, захоплених зненацька.
Далеко за межами країни були відомі вироби фінікійських ремісників. Високою майстерністю славилися ювеліри, ливарники, будівельники, ткачі, різьбярі по дереву та слоновій кістці. Також виробляли скло різноманітних сортів.
Повідомлення учня
На півдні країни, біля підніжжя гори Кармел увесь морський берег був укритий білим, чистим піском. Винахідливі люди змішували його із селітрою і плавили як мідну руду, терпляче очищуючи від різних домішок. Виходило прозоре скло, з якого виготовляли маленькі, витонченої форми посудини для ароматичних сумішей. Також відливали круглі дзеркала, в яких людські постаті відбивалися яскравіше, ніж у старих, жовтуватих бронзових дзеркалах. Виготовлення скла приносило великий прибуток, із приводу чого існував такий вислів: «Ці люди беруть багатства морів і з піску добувають скарби!». Але у скловарінні застосовувався не тільки пісок. Для отримання нових, більш тонких і прозорих сортів скла додавали блискучі камінці, мушлі та навіть битий кришталь, привезений з Індії. Пізніш фінікійські майстри винайшли прозоре скло, виплавляючи його в спеціальних печах із суміші білого піску та соди. Із цього скла виготовляли посудини для пахощів, вази. Скляна маса використовувалася також при створенні знаменитих фінікійських масок, якими накривали обличчя небіжчиків при похованні.
Високо цінувалися на Сході і в античному світі ювелірні вироби фінікійських майстрів: золоті та срібні чаші, намиста, рельєфи на пластинках зі слонової кістки тощо.
Розповідь учителя (продовження)
Надзвичайно розвинулося у Фінікії вироблення пурпурової фарби, яку дуже цінували в країнах стародавнього світу. Вправні пірнальники опускалися на дно моря, щоб із ризиком для життя добути звідти дорогоцінні пурпурові черепашки. Із кожного молюска отримували краплину рідини, якою можна було фарбувати одяг у різні відтінки пурпурового кольору. Фарба була стійкою та не втрачала кольору протягом довгих років.
Повідомлення учня
Одного разу фінікійський пастух пас череду овець недалеко від морського узбережжя. Його собака, знайшовши мушлю, розгриз морського молюска. Коли він повернувся до свого господаря, морда в нього була пофарбована в пурпурний колір. Пастух подумав, що пес чимось поранився, і почав витирати шматком шерсть уявну кров, але ніякої рани не знайшов. Натомість шерсть набула чудового яскраво-червоного кольору.
Розповідь учителя
Для налагодження постійних торговельних зв’язків із віддаленими землями фінікійські мореплавці стали засновувати свої поселення – колонії
- Так якими були причини фінікійської колонізації?
У ХІІ – VІ ст. до н.е. на узбережжі й островах Середземного моря поступово з’являються фінікійські колонії. Спочатку вони були на Кіпрі, у Північній Африці та на Піренейському півострові, а трохи згодом – у далекій Англії (Британії) та на західно африканському узбережжі. Усього фінікійці створили близько 300 постійних колоній по Середземномор’ю.
Однак освоєння далеких заморських територій рідко спричиняло встановлення над ними фінікійського панування. Колонії фінікійських міст переважно зберігали незалежність від Фінікії та лише підтримували з нею дружні зв’язки.
Робота з картою
Давайте, за допомогою карти, визначимо найбільші колонії фінікійців.
Робота над таблицею (учні заповнюють на основі здобутих знань)
ФІНІКІЙСЬКА КОЛОНІЗАЦІЯ |
||
Причини колонізації |
Напрямки колонізації |
Найбільші колонії |
- розвиток мореплавства та торгівлі; - работоргівля; - складна демографічна ситуація (переселення народів зі Сходу) |
- Північна Африка; - Західне Середземномор’я; - Іспанія; - Острови Сицилія та Сардинія; - Острів Кіпр |
- Північна Африка: Карфаген, Гадрумет, Тапс, Гіппон; - Іспанія: Гаде, Луцент; - Сардинія: Кара ліс, Таро, Нора; - Сицилія: Панерм |
2. Карфаген
Розповідь учителя
Однією з найбільших колоній фінікійців був Карфаген. Його заснували вихідці з міста Тір у ІХ ст. до н.е. Відомо, що фінікійці плавали навколо усього узбережжя Африки. Це було у 600 році до н.е. Їх шлях повторили португальці, але вже в ХV ст.
Самостійна робота учнів з текстом на картці, за допомогою методу «ти – мені, я – тобі»
Пропоную вам дізнатися вам більше про цю колонію з інформації, котра розміщена на картці (лежить у кожного на парті)
Завдання: прочитати текст та задайте по 2 – 3 запитання по тексту один одному.
Текст на картці
Найвідомішою колонією фінікійців став Карфаген, заснований у Північній Африці в ІХ ст. до н.е. вихідцями з міста Тір. Поступово Карфаген збагачувався на торгівлі та ремісництві й став центром могутньої держави.
Карфаген швидко розбагатів і почав створювати власні колонії на Сицилії, Сардинії, у Північній Африці. Це було рабовласницьке місто-держава з могутнім торговельним і військовим флотами, які входили навіть в Атлантику. Боротьба за нові землі призвела до сутичок між Карфагеном і Римом.
Карфагенська держава була знаряддям влади знаті. Верховна влада належала Раді, до якої входило 30 вищих урядовців. Карфагеняни прагнули селитися ближче до узбережжя, тому, крім столиці, у державі було лише одне місто – Утика. Захищати країну без укріплених поселень було складно, що відігравало велику роль у 146 р. до н.е., коли квітучий Карфаген було зруйновано, а його територію поділено між Римом та Нумідією. Місто Карфаген проіснувало найдовше й навіть пережило свою метрополію
ІV. Закріплення нових знань
Завдання: скласти сенкан про фінікійську колонізацію
Схема складання сенкану:
1 рядочок – іменник
2 рядочок – опис теми двома прикметниками
3 рядочок – опис дії в рамках теми трьома дієсловами
4 рядочок – фраза з 4 слів на ставлення до теми
5 рядочок – це синонім з одного слова, що повторює суть теми
V. Підсумок уроку
1. Оцінювання роботи учнів на уроці
2. Рефлексія
3. Заключне слово вчителя
VІ. Домашнє завдання: прочитати й переказати записи в зошиті, *намалюваи комікс «Фінікійські торговці»