Урок "Фізичні і хімічні явища"

Про матеріал

Тема:Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції і явища, що їх супроводжують.

Мета:

- сформувати поняття про фізичні та хімічні явища, навчити учнів їх розрізняти; формувати поняття про хімічні реакції;

з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання;

  • -розвивати навички спостереження та аналізу під

час виконання експерименту; уміння працювати в групах, толерантно доводити свою точку зору;

  • -виховувати культуру спілкування, допитливість і спостережливість.

Тип уроку:комбінований.

Форми роботи: розповідь, бесіда, демонстраційні досліди, робота з опорними схемами, робота з підручником.

Перегляд файлу

Тема:   Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції і явища, що їх супроводжують.

Мета:

    - сформувати поняття  про фізичні та хімічні явища, навчити учнів їх розрізняти; формувати поняття про хімічні реакції;

з’ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання;

  • розвивати навички спостереження та аналізу під

час виконання експерименту; уміння працювати в групах, толерантно доводити свою точку зору;

  • виховувати культуру спілкування, допитливість і спостережливість.

Тип уроку:комбінований.

Форми роботи: розповідь, бесіда, демонстраційні досліди, робота з опорними схемами, робота з підручником.

Обладнання та реактиви: мідний дріт; розчини спирту, хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, купрум(ІІ) сульфату, фенолфталеїну,натрій гідрокарбонату; штатив із пробірками, піпетки, скляна паличка,сухий сприт.

 

 

Хід уроку

BEAKERS1І. Організаційний момент

Привітання. Перевірка домашнього завдання.

 

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Учитель. Сьогодні на уроці ми маємо з’ясувати низку питань:

• Як називаються будь-які зміни в природі?

• З якими явищами природи ви ознайомилися в курсі природознавства?

• Якими бувають явища? Які їхні ознаки, умови?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Запитання.

― Як називаються процеси, що відбуваються в природі та світі? (Явища.)

(Прикріплюю на дошці малюнок сонця, у центрі якого пише слово «явище». На промінцях учні записують різноманітні характеристики цього слова, вивчені в курсі природознавства (суспільне, біологічне, магнітне, електричне, механічне,

фізичне, хімічне), наводять приклади таких явищ.)

Учитель. Ви багато знаєте про явища. Сьогодні ми детально зупинимося на фізичних і хімічних явищах, будемо вчитися їх розпізнавати, описувати й аналізувати.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Проведення демонстраційних дослідів з одночасним заповненням опорної схеми.

Учитель. У будь-якій лабораторії, зокрема і в шкільній, можна спостерігати як хімічні, так і фізичні явища.

Демонстраційний дослід 1.

Візьмемо шматок мідного дроту й виготовте з нього спіраль. Інший шматок прожарюємо  в полум’ї пальника до почорніння.   Або:

На спиртівці розплавимо парафінову свічку. Іншу свічку підпаліть і спостерігаємо  її горіння.

Запитання.

— Які явища ви спостерігаєте?

— Які є відмінності між цими явищами?

(Учні формулюють визначення понять «фізичні явища» та «хімічні явища», складаючи опорну схему 1.)

Учитель.

Фізичними називаються явища, під час яких речовини залишаються незмінними, але можуть змінити форму, об’єм або агрегатний склад.

Хімічними називаються явища, під час яких змінюється їх склад і вони

перетворюються на інші. Кожне хімічне явище називають також хімічною реакцією. Отже, хімічне явище = хімічна реакція.

  

 

ЯВИЩА

 

 

 

BEAKRTUB 

 

 

         ФІЗИЧНІ                                        ХІМІЧНІ

 

 

  1.Форма тіла.                                          1.Склад

2.Агрегатний                                           речовини.

стан.                           2.Властивості

3.Речовина не          речовин.

  змінюється.                                             3.Речовина

                     змінюється.

 

Запитання.

— Як правильно записати хімічну реакцію?

Демонстраційний дослід 2.

1. У порцелянову чашку налийте спирт.

2. Підпаліть його.

3. Фіксуйте появу запаху.

4. Проаналізуйте реакцію. Для перевірки правильності тверджень

RESEARCHвикористайте картки із цифрами від 1 до 7. Кожна цифра відповідає певному слову чи знакові:

• 1 — «Спирт»;

• 2 — «+»;

• 3 — «Кисень»;

• 4 — «=»;

• 5 — «Вода»;

• 6 — «+»;

• 7 — «Вуглекислий газ».

(Учні розбирають картки зі словами та знаками.)

Завдання. 

Шикуйтеся за номерами на картках так, щоб отримати речення. Прочитайте його. (Спирт + кисень = вода + вуглекислий газ.)

 

2. Вийдіть уперед ті, у кого в руках картки з назвами речовин, з яких почалася реакція.

Учитель. Ці речовини називаються вихідними, або реагентами.

3. Вийдіть уперед ті, у кого в руках

картки з назвами речовин, якими закінчилася реакція.

Учитель. Ці речовини називаються кінцевими, або продуктами

реакції. Отже, вихідні речовини = продукти реакції.

Запитання.

― Які умови потрібно створити, щоб почалася хімічна реакція?

(Учні за допомогою вчителя складають опорну схему 2.)

Учитель. Щоб відрізнити хімічні явища від інших, потрібно знати їх ознаки. Розглянемо це питання на практиці.

Демонстраційний дослід 3.

1. Візьміть соди й додайте до неї трохи хлоридної кислоти.

2. Опишіть свої спостереження.

(Виділяється газ.)

Умови початку хімічних реакцій

1.Зіткнення речовин;  2.Зміна температури;  3.Зміна тиску (для газів);

4.Перемішування.

Демонстраційний дослід 4.

1. До розчину купрум(ІІ) сульфату додайте натрій гідроксид.

2. Опишіть свої спостереження.

(Випадає осад.)

Демонстраційний дослід 5.

1. До розчину їдкого натру додайте дві краплі фенолфталеїну.

2. Опишіть свої спостереження. (Розчин став малинового кольору.)

3. Потім по краплинах додайте розчин хлоридної кислоти.

4. Опишіть свої спостереження .

(Забарвлення змінюється.)

Демонстраційний дослід 6.

1. До розчину амоній гідроксиду по краплинах додайте розчин  їдкого натру.

2. Опишіть свої спостереження.

(З’явився запах.)

(Учні записують до опорної схеми 3 ознаки хімічних реакцій.)

Поетична хвилинка.

Учитель. Тема уроку є настільки багатою й цікавою, що знайшла своє відображення в поезії.

1191269165_c4123Хімічні реакції

Не у незвіданих світах

Й не на далекій зірці

Іде на ваших же очах

Реакція в пробірці.                     

Дивіться, як новий продукт

На дно пробірки ляже.             

То осад наші реагенти

В нові сполуки зв’яжуть.

То газ бурхливий завирує

І спінить реагенти,

То колір новий зачарує —

Ловіть такі моменти.

А то по класу попливе

Незвичний запах новий…

Одна з ознак нехай буде

Й хімічне явище готове!

Фізичні явища

Про явища фізичні твердо пам’ятай одне:

Міняється їх маса, розмір, стан, об’єм.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Колективна робота.

(На гранях куба записані завдання. Учні по черзі передають один одному куб, читаючи й виконуючи ці завдання).

Ознаки хімічних реакцій

1.Зміна забарвлення;  2.Виділення газу;  3.Виділення світла і теплоти;

4.Випадання осаду;  5.Зміна запаху.

Робота з підручником.

Обґрунтуйте, які процеси на шляху хліба з лану до столу супроводжуються хімічними перетвореннями.

VI. Рефлексія та підбиття підсумків уроку

Метод «Мікрофон».

— Що було на уроці найцікавішим?

— Що залишилося незрозумілим?

VII. Домашнє завдання

Прочитати параграф 10, вправи  2—3 (с. 75)

Новодністровська ЗОШ ІІ – ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок

у 7 - Б:

 

 

 

«Фізичні і хімічні явища.

j0233969Хімічні реакції і явища, що їх супроводжують»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель:  Ільніцька Іванна  Іванівна

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку