Урок "Форми мінливості"

Про матеріал
Мета: розширити поняття про мінливість як одну з основних властивостей живої природи; ознайомити учнів з різними формами мінливості, з поняттями «комбінативна» та «модифікаційна мінливість» та їх причинами; з’ясувати значення мінливості для живих організмів; розвивати вміння логічно мислити, робити порівняння , висновки та узагальнення; формувати бережливе ставлення до свого організму як до носія унікального генотипу
Перегляд файлу

Урок № ___

Біологія

  1. клас

 

Тема: Форми мінливості

 

Мета: розширити поняття про мінливість як одну з основних властивостей живої природи; ознайомити учнів з різними формами мінливості, з поняттями «комбінативна» та «модифікаційна мінливість» та їх причинами; з’ясувати значення мінливості для живих організмів; розвивати вміння логічно мислити, робити порівняння , висновки та узагальнення; формувати бережливе ставлення до свого організму як до носія унікального генотипу.

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

ХІД  УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.

Тест

  1. У людини набір хромосом у соматичних клітинах становить:

А)23  Б)60   В)46   Г)92

  1. Хромосомний набір — це:

А)фенотип  Б)каріотип  В)генотип  Г)геном

  1. У каріотипі жінки містяться статеві хромосоми:

А)XX   Б) XY   В) X0   Г)ZW

  1. У каріотипі курки містяться статеві хромосоми:

А)XX  Б) XY  В) X0  Г) ZW

  1. Функціональна одиниця спадкової інформації:

А) морганіда   Б) локус   В) ген   Г) екзон

  1. Гаплоїдний набір хромосом має:

А) зигота   Б) гамета   В) нейрон  Г) остеоцит

  1. У каріотипі чоловіка містяться статеві хромосоми:

А) XX   Б) XY   В) X0   Г)ZW

  1. Оберіть гомогаметну стать:

А) XX   Б) XY   В) X0   Г) ZW

9. Батьки розрізняють кольори нормально, а їхній син хворий на дальтонізм. Від кого хлопчик успадкував це захворювання – від батька чи від матері? Доведіть. Відповідь: від матері.

10. У людини відсутність потових залоз визначається рецесивним алелем, локалізованим в Х-хромосомі. Чоловік, який страждає відсутністю потових залоз, оженився на здоровій гетерозиготній жінці. Які в них можуть бути діти? Відповідь: 50% дочок — здорові й 50% — хворі; 50% синів — здорові й 50% — хворі.

 

ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

 

Вправа «Асоціативний кущ»

Учням пропонують назвати асоціації, які у них викликає слово «мінливість», варіанти відповідей учнів учитель записує на дошці для подальшого обговорення.

Питання для обговорення фотографій

— Які генотипи мають однояйцеві близнюки? (Однакові)

— На якій фотокартці близнюки більш схожі? (Фотокартка з близнюками раннього дитячого віку)

— Чому з плином часу близнюки стали менше схожими один на одного? (Під впливом умов навколишнього середовища)

Отже, навколишнє середовище може впливати на фенотип організмів і змінювати його. Таке явищ називають модифікаційною мінливістю, дослідженню якої буде присвячено більшу частину нашого уроку.

Мінливість — здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від батьківських, і їхніх станів у процесі індивідуального розвитку.

Мінливість є протилежним процесом спадковості. Завдяки мінливості утворюються нові види і відбувається історичний розвиток біосфери в цілому.

                                                            Мінливість

 

 

                      Генотипна                                                               Фенотипна

                      (спадкова)                                                 (не спадкова, модифікаційна)

 

 

комбінативна                    мутаційна                                                    

 

 

Форми мінливості

 

Генотипна

Модифікаційна

 

Успадковується

 

Не успадковується

Неспрямована, випадкова

Спрямована, може проявлятися у багатьох особин виду

Причина – зміни генотипу

Причина – зміни умов довкілля

Індивідуальна

Масова

Матеріал для природного добору

Пристосування організмів до середовища

 

Модифікації — це фенотипові зміни, які виникають під впливом умов середовища. Модифікаційні зміни ознаки не успадковуються, але її діапазон (норма реакції) генетично зумовлений і успадковується. Вони не спричиняють змін генотипу. Модифікаційна мінливість відповідає умовам існування, є пристосувальною.

Прикладами модифікаційної мінливості є:

— зміна маси тіла тварин у разі зміни кількості їжі;

— зміна забарвлення хутра у зайця біляка після настання зими

— зміна розміру окремих листків на одному дереві;

— утворення засмаги на шкірі людини під впливом сонячного проміння.

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань

1. Що таке мінливість? 2. Що таке модифікаційна мінливість? 3. Наведіть приклади модифікаційної мінливості у рослин і тварин. 4. Складіть список характерних особливостей комбінативної мінливості. 5. Наведіть приклади комбінативної мінливості у живих організмів. 6. Порівняйте спадкову й неспадкову мінливість. 7*. Складіть список факторів, які можуть впливати на мінливість живих організмів.

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

Обговорення та виставлення оцінок

 

V. Надання та пояснення домашнього завдання.

docx
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
8793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку