Урок "Форми поведінки тварин"

Про матеріал
Конспект уроку біологія 7 клас Л. Остапченко, П. Балан Біологія: підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Генеза, 2020
Перегляд файлу

 

Розробка уроку на тему

«Форми поведінки тварин»

Тема. Поведінка тварин.

Урок 42. Форми поведінки тварин.

Мета уроку:

  1.               Навчальна: навчити учнів розрізняти та класифікувати основні форми поведінки тварин, засвоїти термінологію та основні поняття, пов'язані з вивченням поведінки тварин.
  2.               Розвивальна: розвивати учнівські когнітивні навички, зокрема, спостережливість, класифікаційні здібності та аналітичне мислення через вивчення форм поведінки різних видів тварин.
  3.               Виховна: формувати у дітей повагу до природи та тварин, розуміння важливості збереження різноманіття живого світу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Загальнодидактичні методи: використання інтерактивних технологій, дискусії та обговорення.

Обладнання: Л. Остапченко, П. Балан Біологія: підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Генеза, 2020. 208 с.; наочність (роздаткові картки, ілюстрації).

Інтеграційні зв’язки: географія.

Очікувані результати: у результаті вивчення цієї теми учні поглиблять свої знання у галузі основних форм поведінки тварин, навчаться класифікувати та розрізняти різні форми поведінки тварин на прикладах.

Понятійний апарат: форми поведінки тварин, пересування тварин, агресивна поведінка.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка присутніх. Емоційне налаштування (вибір смайлика за кольором і станом настрою).

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання

Бесіда.

Що ви знаєте про поведінку тварин?

Яких форм, на вашу думку, набуває поведінка тварин за умови різного впливу навколишнього середовища?

III.  Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя:

На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянемо особливості поведінки тварин та означимо її основні види. Ми будемо досліджувати еволюцію прояву цієї поведінки та з’ясуємо причини її появи та проявів.

Учитель диктує учням тему та план уроку.

Гра «Якою є поведінка?»

Біологічний калейдоскоп: Тема уроку: Форми поведінки тварин: дослідницька,  харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивнаФотопідбірка тварин, які знаходять вихід порятунку від спеки | Мобільна  версія | Новини на Gazeta.uaВегетаріанство як адекватна харчова поведінка> NASU > NewsВчитель роздає учням картки, на яких зображені різні дії тварин, завдання учнів – розповісти, яким є прояв такої поведінки і за можливості визначити її вид.

 

Обговорення:

Які визначальні риси поведінки тварин ви помітили?

Чи змогли ви визначити причини такої поведінки тварин?

Чи є відмінності у формах поведінки різних видів тварин? Наприклад, травоїдних та хижих? Якщо так, які саме?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Індивідуальна поведінка тварин.

Вчитель. На початку цієї теми ми з вами розглянемо особливості індивідуальної поведінки тварин, акти життєдіяльності спрямовані на виживання та і життєзабезпечення конкретної особини.

Перегляд відеофрагменту «Індивідуальна поведінка тварин»

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=OtzhkzvyKoY

Обговорення:

Які види індивідуальної поведінки ви запам’ятали?

Які чинники вплинули на формування такої кількості видів індивідуальної поведінки?

На що спрямовані дії тварин під час вияву індивідуальної поведінки?

Чи різняться види індивідуальної поведінки у різних класів тварин?

Гра «Встанови відповідність»

Учитель пропонує картки із зображенням форм індивідуальної поведінки тварин, а учні мають назвати її форму. За потреби вчитель допомагає учням.

https://uahistory.co/pidruchniki/ostapchenko-biology-7-class-2020/ostapchenko-biology-7-class-2020.files/image230.jpgЗелений Ліхтарик: Про політ птахів

Унікальні моменти з життя тварин і птахів на фотографіях — Фото

Чому кішки, на відміну від собак, так регулярно вмиваються?
 

Вправа «Топ-цікавих фактів про поведінку тварин»

  1.               Особлива порода домашніх кіз відрізняється тим, що буквально падає в непритомність в результаті переляку. М’язовий параліч триває близько десяти секунд і призводить до того, що коза падає на бік і не може встати.
  2.               Коли куниці чимось схвильовані, вони роблять серії божевільних бічних стрибків.
  3.               Креветка-щелкун є найгучнішою в світі твариною. Для оглушення своєї здобичі вона з надзвуковою швидкістю б’є клешнями.
  4.               У разі небезпеки плямистий скунс робить акробатичну стійку на руках, щоб відлякати хижака.
  5.               Під час прийому їжі, корови стають головою або на північ, або на південь. З чим це пов’язано, вчені поки не можуть відповісти.

 

  1. Репродуктивна поведінка тварин.

Вчитель. Репродуктивна поведінка тварин – це сукупність актів та взаємодій, які спрямовані на забезпечення розмноження виду. Ця форма поведінки охоплює різноманітні аспекти, включаючи ритуали залучення партнера, спарювання, гніздування, висиджування яєць (якщо це характерно для виду), виховання потомства та інші дії, спрямовані на забезпечення успішного розмноження.

Робота з підручником

Учні самостійно опрацьовують матеріал підручника (с. 162).

Вправа «Встанови відповідність»

Вчитель пропонує учням встановити відповідність між ознакою репродуктивної поведінки тварин та прикладами вияву цієї ознаки в природі.

Назва форми поведінки

 

Приклад поведінки

Сезонність

 

Пісні птахів, танці та візуальні демонстрації

Залицяння

 

Жертвування власною безпекою заради забезпечення виживання нащадків

Парування

 

Вибір оптимального часу для розмноження

Турбота про потомство

 

Формування «сім’ї», у деяких випадках – раз на все життя

 

 

Питання для обговорення:

Які специфічні риси репродуктивної поведінки ви помітили?

Чому, на вашу думку, певні види тварин утворюють моногамні «сім’ї», а інші – полігамні? З чим це пов’язано?

Чи пов’язана репродуктивна поведінка із, наприклад, індивідуальною? Як це проявляється?

 

  1. Соціальна поведінка тварин.

Вчитель. Соціальна поведінка тварин включає в себе широкий спектр дій та взаємодій між особинами того ж виду. Вона охоплює взаємодію в групах та спільнотах, а також формує структуру соціальних відносин.

 

Робота з інтернет-джерелом (Соціальна поведінка. Типи угруповань тварин. URL: https://uahistory.co/pidruchniki/ostapchenko-biology-7-class-2015-ua/48.php)

В природі тварин існує значна різноманітність соціальних структур. Деякі тварини майже неможливо уявити поза колективом, тоді як інші утворюють групи для спільної діяльності.

Тварин, які підтримують контакти переважно під час шлюбного періоду та турботи за потомством, називають поодинокими. Прикладом такої поведінки є зозуля звичайна, яка покладає свої яйця в гнізда інших птахів і взаємодіє з представниками свого виду тільки під час розмноження.

У той час як соціальними тваринами називають тих, які утворюють стійкі групи. Серед прикладів соціальних тварин можна вказати суспільні комахи (терміти, мурашки, деякі види бджіл та ос), бобрів, вовків, дельфінів і багато інших. Поведінка цих тварин в групах ґрунтується на соціальному інстинкті, який підтримує з’єднання з родичами та постійні контакти, а також на внутрішньовидовій агресивності, що допомагає у встановленні та підтриманні порядку в співтоваристві.

В анонімних угрупованнях взаємодії тварин є безадресними та спрямованими однаково на всіх членів спільноти. Цей тип груп характеризується відсутністю постійної структури та ієрархії, включаючи відсутність лідерів та підлеглих. Анонімні угруповання вражають своєю згуртованістю та доцільністю групових дій, прикладом чого є рух косяка ставрид, що формує щільну кулю для захисту від хижаків, таких як акули чи дельфіни.

Відкриті анонімні угруповання, де члени не виявляють агресії до нових особин свого виду, включають табун жирафів, які приєднуються до групи родичів та можуть легко її залишити.

У закритому анонімному угрупованні члени не розрізняють один одного «персонально», але відчувають «чужинців» і реагують на них агресивно. Так, колонії сірих пацюків є типовим прикладом закритих анонімних угруповань, де наявний специфічний запах колонії відрізняє членів групи від інших тварин.

 

Питання для обговорення:

Які спільні та відмінні риси поодиноких та соціальних тварин?

Чим, на вашу думку, зумовлено об’єднання тварин у групи?

Які характерні риси об’єднань тварин ви помітили?

 

Віртуальна гра «Спостереження за поведінкою тварин»

Учитель пропонує учням відео, на якому зображено особливості поведінки тварин у групах.

 

Питання для обговорення:

Чи помітили ви якісь особливі риси поведінки груп різних видів тварин?

Чи впливають на поведінку тварин навколишнє середовище та умови життя тварин? Чому?

Чи є спільні риси у поведінки травоїдних та хижих тварин? Якщо так, то які саме?

 

Вчитель. Тварини можуть утворювати різноманітні типи груп в залежності від їхньої соціальної структури та взаємодій. Давайте спробуємо встановити відповідність між зображеннями та назвою виду групи:

«Сім’я»

Стадо — Вікіпедія

Територіальна група

Зебра — Вікіпедія

Група для захисту

Найкращі батьки у світі тварин - ВСВІТІ

Стадна група

Группа львов, бегущих в дикой природе | Премиум Фото

Ієрархічна група (де присутній вожак)

Романтическая пара лебедей на озере | Премиум Фото

Парні групи

Цікаві факти про вовків

 

Робота з термінологією

Вчитель роздає учням картки із описом певних предметів чи явищ, що стосуються форм поведінки тварин. Завдання учнів – зрозуміти, про що йдеться, та назвати цей предмет/явище.

  1.               Форма поведінки тварин, спрямована на пошук партнера для продовження роду (залицяння).
  2.               Вигодовування, захист та догляд за нащадками (турбота про потомство).
  3.               Система упорядкування в групі тварин, яка визначає відносини між членами групи (ієрархія).
  4.               Дії, спрямовані на вираження ворожості та конфлікту однієї тварини до іншої (агресивна поведінка).
  5.               Індивід тварини, який володіє найвищим ступенем домінування в соціальній ієрархії (альфа-самець/альфа-самка).

V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

Вчитель: для перевірки рівня засвоєної вами інформації пропоную вам пройти тест:

  1.                  Яка з видів поведінки тварин НЕ є індивідуальною?
    1.           Собака грається хвостом.
    2.           Лисиця шукає їжу.
    3.           Птах в’є гніздо.
  2.                  Якою формою поведінки є формування вовків у зграю?
    1.           Індивідуальна.
    2.           Репродуктивна.
    3.           Соціальна.
  3.                  Яка з форм поведінки є вираженням захисту?
    1.           Гра.
    2.           Пошук їжі.
    3.           Гарчання та агресія.
  4.                  Якою формою поведінки є догляд кота за своєю шерстю?
    1.           Гігієнічна.
    2.           Репродуктивна.
    3.           Захисна.
  5.                  Зебра – це індивідуальна чи соціальна тварина?
    1.           Індивідуальна
    2.           Соціальна
  6.                  Виберіть із зазначених нижче тварин індивідуальних.
    1.           Зозуля.
    2.           Буйвол.
    3.           Лелека.
    4.           Жаба.
    5.           Песець.
    6.           Вовк.

VІ.  Підсумки уроку.

Вчитель. Під час сьогоднішнього уроку ми досліджували захопливий світ поведінки тварин та розглядали різноманітні форми взаємодії між видами. Основні вивчені терміни та концепції дозволили нам глибше зрозуміти, як тварини взаємодіють одні з одними в різних аспектах їхнього життя.

Завершуючи урок, ми зрозуміли, що вивчення форм поведінки тварин допомагає нам краще розуміти світ природи та відкриває перед нами захопливі аспекти взаємодії живих організмів.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (с. 159 – 163).

Поспостерігати за свою домашнім улюбленцем та підготувати доповідь на тему «Форми поведінки мого домашнього улюбленця».

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
6 лютого
Переглядів
406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку