Пропонований урок побудований у формі лінгвістичного дослідження. Проблемні питання, колективне дослідження теми, інтерактивні вправи, проблемно – діалогічні форми роботи під час проведення таких занять дозволяють організувати взаємодію всіх учнів, навчити їх проводити спостереження за мовними явищами, обґрунтовувати свої висновки, вирішувати проблемні питання, удосконалювати культуру мовлення, відчувати необхідність у саморозвитку і самореалізації. Конспект уроку складений з використанням матеріалів на екологічну тематику. Опрацювання теоретичного матеріалу і виконання вправ у посібнику проводиться за чинними підручниками з рідної мови для 7 класу.
5 клас
Тема: Форми слова і спільнокореневі слова.
Мета: Поглибити знання учнів про форми слова та спільнокореневі слова, навчити їх розрізняти, самостійно добирати;
розвивати культуру мовлення, мислення, спостережливість, вміння аналізувати, порівняти мовні явища;
виховувати моральні якості, художній смак, культуру мовлення.
Тип: Урок засвоєння нових знань, урок - дослідження.
Хід уроку:
I. Організація початку уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
(Троє учнів працюють з картками біля дошки. Один учень пояснює домашню вправу. Клас слухає текст).
Пахне огірками, хлібом, батьком і косарями та пахне болотом і травами. Десь гукають птахи: деркачі й перепілки. Чумацький віз тихо рипить піді мною, а в синім небі Чу- мацький Шлях показує дорогу.
Учні перевіряють тих, хто біля дошки.
Оцінювання.
III. Підготовка до активного і свідомого засвоєння учнями матеріалу.
Завдання учням пояснити схему на дошці.
Слова
лексичне значення лексичне значення + граматичне значення
Учні роблять висновок.
Повідомлення теми і мети уроку (учні при допомозі вчителя).
IY. Засвоєння нових знань.(дослідження учнів при допомозі вчителя)
1.Вчитель пропонує учням звернути увагу на пари слів із картки №3
пусті- пустий хвали - похвалять
Де форми слова , а де спільнокореневі слова? Чому?
Висновок.
з а л і с с я
л і с о в и й
п р а л і с
л і с о к
л і с
2. Виконання проблемного завдання:
До яких частин мови належать форми слова і спільнокореневі слова?
(Чи спільнокореневі слова : гора – гірський, дружба – дружбою, вітер – вітру, молодий – молодість, молоко – молочний).
Висновок.
3. Порівняти теоретичний матеріал підручника з висновками .
Y. Перевірка розуміння учнями нового матеріалу.
1. Вправа (I ,II, III варіанти):
Підібрати спільнокореневі слова і форми слів до вказаних слів.
Зима Сніг Мороз
зимою зимовий сніжинка снігу морози морозний
зима взимку сніжка снігом паморозь
зимувати підсніжник сніги морозити
2. Виконання проблемного завдання.
гора – горіти носа – носить вода - водять
Ні(однозвучні корені)
3. Вибірковий диктант (вибрати лише спільнокореневі слова) до слова
з е л е н и й.
Зеленого, зеленіти, зеленим, зеленавий, зелень, зелена, зелененька, зелені, зілля, зелену.
4.Проблемно – ситуативна вправа. Робота з текстом (оповідання В.Сухомлинського "Чому Сергійко заплакав?" ).
YI. Закріплення знань.
1. Гра "П'ятий зайвий". ( учні пояснюють, чому так називається )
2. Назвати слова з різними основами, але однаковим закінченням:
ою (золотою, шостою, ходою);
у (воду, дорогу, пишу).
3."Ланцюжок". Називати слова із закінченням. Кожне наступне слово повинно починатися буквою, якою закінчується основа попереднього слова: (пишу – шина – нами – морози...)
4. Скласти речення із спільнокореневим словом до слова квітка (Що уявляєте, коли чуєте слово?)
YII. Підсумок. Оцінювання.
YIII. Інформація про домашнє завдання.
Скласти букети спільнокореневих слів та форм слів до слів школа, мова, книга. Скласти міні – твір з використанням спільнокореневих слів та форм слів.
Матеріали до уроку
Чому оповідання називається "Чому плакав Сергійко?"
Три тижні не був у школі Сергійко: хворів. Скучив за товаришами і вчителькою.
Радісний, збуджений прийшов хлопчик до школи після хвороби. ось і його парта, ось і товариші.
Думалося Сергійкові: в очах товаришів побачить він радість і подив. та їхні очі були спокійні й незворушливі. Сусіда по парті Миколка запитав:
КАРТКА № 1
1. Переписати, виділити основу і закінчення слів:
Виступаємо, переробка, подорож, гордо, земляний
2. Для чого служить закінчення? Чи всі слова в нашій мові мають закінчення?
3. Чи всі слова мають основу?
КАРТКА № 2
Солдат, олівцем, говориш, біленький, дім, швидко, син, вперше, таксі.
КАРТКА № 3
Добра голова не каже (пустий) слова. Колос (повні) до землі гнеться,
а (пуста) угору дметься. Не (хвалити) сам себе, хай тебе люди (похвалити).
ГРА "П'ЯТИЙ ЗАЙВИЙ"
1.САД, САДИТИ, САДОЧОК, САДУ, ПОСАДИТИ
2.КАЗКА, КАЗАТИ, КАЗОЧКА, У КАЗЦІ,КАЗКАР
3.СОНЦЕ, СОНЦЕМ, СОНЦЯ, СОНЯЧНИЙ, НА СОНЦІ