Урок – гра „Брейн-ринг”
Тема. Форми земної поверхні України.
Мета: продовжувати формувати уявлення про фізичну карту України, ознайомити із формами земної поверхні нашої держави; продовжувати формувати практичні навички роботи з картою.
Розвивати увагу; логічне мислення: гнучкість, послідовність, переконливість, самостійність; уміння працювати в групах; збагачувати активний словник, підвищувати культуру мовлення.
Виховувати інтерес до курсу „Я досліджую світ”, спостережливість, любов до природи рідного краю.
Обладнання: фізична карта України; таблиця –схема горба, яру та гори; макети гори; картки для індивідуальної та групової роботи; обладнання для ігрових столів та „вовчок”; звукові записи „Гімну України”, Т.Петрененко „Мадонна України”, „Гопак”; відеофільм „Рівнини і гори”; коровай.
Вчитель. Доброго дня. Сьогодні урок „Я досліджую світ” проведу у вас я. Звати мене Тетяна Михайлівна. Поверніться обличчям до гостей і привітайтеся. Прошу сідайте.
– На минулому уроці ви розпочали вивчати розділ „Природа”. І вивчили тему „Україна на карті Європи і світу”.
(На фоні музичного супроводу „Мадонна України”)
Сьогодні ми зібралися,
Щоб дива квіт-квітчати,
Щоб всім вам розказати
Про Україну - матір.
Є край, де найкращі у світі пісні,
І цвітом чарує калина,
Де сонечко вперше всміхнулось тобі,
Це дім твій – твоя Україна.
Краю мій коханий,
Щире твоє слово,
Небо твоє ніжно-голубе,
Рідна Україно, земле колоскова,
Обнімаю піснею тебе.
(затихає музичний супровід)
Вчитель. А зараз вас вітає щирий, запальний український танок („Гопак”).
(Продовження музичного супроводу).
Вчитель. А як здавна ведеться, українці зустрічають гостей з хлібом – сіллю.
Учень. З хлібом у нас зустрічають гостей,
Хліб на весіллі цвіте в короваї,
І кращих немає на світі вістей,
Ніж хліб уродився у рідному краї.
(в цей час учениця в українському народному одязі вносить коровай).
Вчитель. Чудова мелодія української пісні... І це не випадково. Адже це пісня нашого народу, нашої держави, нашої Батьківщини.
Вчитель. „ Україна на карті Європи і світу”, саме так звучала тема попереднього уроку. Україна нездоланна, неповторна, незалежна.
Бесіда.
Прошу всіх встати. (Звучить Гімн України).
Вчитель. На уроці ми проведемо „Брейн-ринг”. Грати будемо за трьома ігровими столами. Кожна команда перед уроком обрала капітана, який буде вам допомагати. Команда, у якої більша кількість гравців отримають високі бали, стане переможцем.
В центрі стола лежать пронумеровані конверти з умовними позначками, в яких містяться завдання для перевірки і контролю знань, отриманих раніше і протягом сьогоднішнього уроку.
Після моєї команди капітан бере вказаний конверт і зачитує завдання гравцям команди.
У мене – ринговий стіл, на якому знаходиться „вовчок”. Він і буде сигналом до кожного наступного завдання у конвертах.
Починаймо! (Розкручую „вовчок”).
КОНВЕРТ №1.(прикріплюю конверт з відповідним номером на дошку )
Час на обговорення вийшов.
ПІДСУМОК. Команда за ..... ігровим столом не припустилася жодної помилки. Молодці.
(Розкручую „вовчок”).
КОНВЕРТ №2. Це тестове завдання для гравців. А капітанів прошу до дошки. Капітани працюють з картою. Ваше завдання вписати в клітинки назви країн, з якими межує Україна, і назви морів, якими вона омивається (відповідно до їх розташування).
ПІДСУМОК. Капітанам дякую.
ПІДСУМОК. Більшу кількість правильних відповідей дали гравці за ............ ігровим столом.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати розділ „Природа”. Тема нашого уроку „Форми земної поверхні України”. Ми будемо працювати з фізичною картою України, ознайомимося із основними формами земної поверхні.
Таким чином, це буде першим кроком до вивчення надр країни, різноманітності її рослинного і тваринного світу.
Вчитель. Основними формами земної поверхні є рівнини і гори ( прикріплюю відповідні назви понять на дошці).
(Розкручую „вовчок”).
КОНВЕРТ №3. Це завдання з логічним навантаженням. Виконайте обчислення. Користуючись ключем, розкодуйте слово. За зразком відповідні літери впишіть у порожні клітинки..
Команда, що справилася з завданням піднімає до гори картку із відповіддю (1 – рівнини, 2 – височини, 3 – низовини).
ПІДСУМОК. Молодці.
(Розкручую „вовчок”).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА МУЗИЧНА ПАУЗА.
Молодці. Сідайте.
Розповідь вчителя про форми земної поверхні України із супроводом показу і позначення відповідних територій на фізичній карті України.
Вчитель. На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями – горбами.
На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою.
Південь України займає Причорноморська низовина.
На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини, але на них підвищення сягають іноді близько 500 м. Часто трапляються яри і балки.
Отже, на рівнинах є горби, яри й балки.
Робота з підручником (стор.50)
Вчитель. Розгорніть підручники і прочитайте текст на стор. 50-51. Знайдіть відповідь на запитання, що таке рівнини та що таке яр. Запам’ятайте!
Фронтальне опитування.
Вчитель. Гори – це ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами.
Практична робота з фізичною картою України.
Молодець.
Робота з підручником (стор. 50-54)
(До середніх).
(Розкручую „вовчок”).
КОНВЕРТ №4. Це завдання допоможе перевірити ваші знання про кордони нашої держави і отримані знання про форми земної поверхні України. Про готовність капітан сигналізує піднятою рукою.
ПІДСУМОК. Молодці.
Перегляд відео сюжету із фільму „Рівнини і гори”
(Розкручую „вовчок”).
КОНВЕРТ №5. Розгляньте макет гори і позначте її частини, користуючись умовними кольорами.
ПІДСУМОК . Найпершою справилися гравці команди за ...... ігровим столом.
Перегляд відеофільму„Рівнини та гори”.
Вчитель. Пропоную переглянути відеофільм „Рівнини і гори” та помилуватися красою нашої держави.