Урок "Форми земної поверхні України"

Про матеріал
Урок - гра "Брейн-ринг". Продовжуємо формувати уявлення про фізичну карту України, ознайомлюємо із формами земної поверхні нашої держави.
Перегляд файлу

Урок – гра „Брейн-ринг”

Тема. Форми земної поверхні України.

 

Мета: продовжувати формувати уявлення про фізичну карту України, ознайомити із формами земної поверхні нашої держави; продовжувати формувати практичні навички роботи з картою.

Розвивати увагу; логічне мислення: гнучкість, послідовність, переконливість, самостійність; уміння працювати в групах; збагачувати активний словник, підвищувати культуру мовлення.

Виховувати інтерес до курсу „Я досліджую світ”, спостережливість, любов до природи рідного краю.

 

Обладнання: фізична карта України; таблиця –схема горба, яру та гори; макети гори; картки для індивідуальної та групової роботи; обладнання для ігрових столів та „вовчок”; звукові записи „Гімну України”, Т.Петрененко „Мадонна України”, „Гопак”; відеофільм „Рівнини і гори”; коровай.

 

Хід уроку

  1. Організаційна частина.

Вчитель. Доброго дня. Сьогодні урок „Я досліджую світ” проведу у вас я. Звати мене Тетяна Михайлівна. Поверніться обличчям до гостей і привітайтеся. Прошу сідайте.

– На минулому уроці ви розпочали вивчати розділ „Природа”. І вивчили  тему „Україна на карті Європи і світу”.

(На фоні музичного супроводу „Мадонна України”)

  1. Вірш про Україну (читає вчитель)

Сьогодні ми зібралися,

Щоб дива квіт-квітчати,

Щоб всім вам розказати

Про Україну - матір.

  Є край, де найкращі у світі пісні,

  І цвітом чарує калина,

  Де сонечко вперше всміхнулось тобі,

  Це дім твій – твоя Україна.

Краю мій коханий,

Щире твоє слово,

Небо твоє ніжно-голубе,

Рідна Україно, земле колоскова,

Обнімаю піснею тебе.

(затихає музичний супровід)

Вчитель. А зараз вас вітає щирий, запальний український танок („Гопак”).

(Продовження музичного супроводу).

Вчитель. А як здавна ведеться, українці зустрічають гостей з хлібом – сіллю.

Учень.   З хлібом у нас зустрічають гостей,

Хліб на весіллі цвіте в короваї,

І кращих немає на світі вістей,

Ніж хліб уродився у рідному краї.

(в цей час учениця в українському народному одязі вносить коровай).

Вчитель. Чудова мелодія української пісні... І це не випадково. Адже це пісня нашого народу, нашої держави, нашої Батьківщини.


  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель. „ Україна на карті Європи і світу”, саме так звучала тема попереднього  уроку. Україна нездоланна, неповторна, незалежна.

Бесіда.

  • Кожна незалежна держава має свої символи, свої традиції, свою історію.
  • Що є символами держави? (Державна символіка є частиною національної символіки і містить насамперед герб, прапор і гімн).
  • Так. Герб. Що він символізує? (Це знак роду, міста, держави).
  • Прапор. Які кольори має прапор? Що вони символізують? (Синьо-жовтий стяг. Синє небо над золотою нивою).
  • Гімн – урочиста пісня. Як ми її виконуємо? (Стоячи).

Прошу всіх встати. (Звучить Гімн України).

 

Вчитель. На уроці ми проведемо „Брейн-ринг”. Грати будемо за трьома ігровими столами. Кожна команда перед уроком обрала капітана, який буде вам допомагати. Команда, у якої більша кількість гравців отримають високі бали, стане переможцем.

  В центрі стола лежать пронумеровані конверти з умовними позначками, в яких містяться завдання для перевірки і контролю знань, отриманих раніше і протягом сьогоднішнього уроку.

  Після моєї команди капітан бере вказаний конверт і зачитує завдання гравцям команди.

У мене –  ринговий стіл, на якому знаходиться „вовчок”. Він і буде сигналом до кожного наступного завдання у конвертах.

 Починаймо! (Розкручую „вовчок”).

КОНВЕРТ №1.(прикріплюю конверт з відповідним номером на дошку )

  • Розкрийте конверт, вийміть завдання і ознайомтеся з ним. Відповіді буде давати сигнальними картками капітан, температуру повітря зафіксуйте маркером на порожній картці із позначкою термометра.

Час на обговорення вийшов.

  • Яка сьогодні температура повітря?
  • Стан неба? (Прикріплюю відповідний символ на малюнку-схемі).
  • Чи були сьогодні опади? Можливо, інші явища?

ПІДСУМОК. Команда за ..... ігровим столом не припустилася жодної помилки. Молодці.

(Розкручую „вовчок”).

КОНВЕРТ №2. Це тестове завдання для гравців. А капітанів прошу до дошки. Капітани працюють з картою. Ваше завдання вписати в клітинки назви країн, з якими межує Україна, і назви морів, якими вона омивається (відповідно до їх розташування).

ПІДСУМОК. Капітанам дякую.

  • Команди! Готові дати відповідь?
  • Хто з гравців за червоним ігровим столом вибрав правильною відповідь варіант австаньте. Дякую, сідайте.(За жовтим – варіант б. За зеленим  - варіант в).

ПІДСУМОК. Більшу кількість правильних відповідей дали гравці за ............ ігровим столом.


  1.    Повідомлення теми і завдань уроку.

Вчитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати розділ „Природа”. Тема нашого уроку „Форми земної поверхні України”. Ми будемо працювати з фізичною картою України, ознайомимося із основними формами земної поверхні.

  1.     Мотивація навчальної діяльності.

Таким чином, це буде першим кроком до вивчення надр країни, різноманітності її рослинного і тваринного світу.

  1. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Вчитель. Основними формами земної поверхні є рівнини і гори ( прикріплюю відповідні назви понять на дошці).

  • Пригадайте! Якими кольорами позначають на карті сушу? Що вони означають? (Зелений – рівнини, коричневий – гори).

(Розкручую „вовчок”).

КОНВЕРТ №3. Це завдання з логічним навантаженням. Виконайте обчислення. Користуючись ключем, розкодуйте слово. За зразком відповідні літери впишіть у порожні клітинки..

Команда, що справилася з завданням піднімає до гори картку із відповіддю (1 – рівнини, 2 – височини, 3 – низовини).

ПІДСУМОК. Молодці.

  • Як між собою пов’язані ці три слова? (Рівнини поділяються на низовини і височини.).

 (Розкручую „вовчок”).

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА  МУЗИЧНА ПАУЗА.

  • Пропоную відпочити на низовині. Встаньте, вийдіть з-за парт, станьте зручно. Зараз наш гість Дмитрик покаже кілька вправ українського народного танцю, а ми під музичний супровід спробуємо повторити.(Звучить мелодія „Гопака”)

Молодці. Сідайте.

Розповідь вчителя про форми земної поверхні України із супроводом показу і позначення відповідних територій на фізичній карті України.

Вчитель. На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями – горбами.

На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою.

Південь України займає Причорноморська низовина.

На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини, але на них підвищення сягають іноді близько 500 м. Часто трапляються яри і балки.

Отже, на рівнинах є горби, яри й балки.

Робота з підручником (стор.50)

Вчитель. Розгорніть підручники і прочитайте текст на стор. 50-51. Знайдіть відповідь на запитання, що таке рівнини та що таке яр. Запам’ятайте!

Фронтальне опитування.

  • Що таке рівнини? .
  • Розгляньте таблицю-схему горба та назвіть його складові частини.
  • Розгляньте малюнок яру. Що таке яр? Як він утворюється?
  • Про які форми земної поверхні ми не згадували? (Гори).

Вчитель. Гори – це ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами.

 

Практична робота з фізичною картою України.

  • Які гори розташовані на території України? Покажіть їх указкою. (Учень працює біля дошки). Визнач за шкалою висот приблизно висоту гір.

Молодець.

Робота з підручником (стор. 50-54)

  • Продовжимо роботу за підручником с.52-53. За цими сторінками ви більш детально ознайомитеся з горами. Знайдіть відповідь на запитання що таке гори. Які найвищі вершини, їх назви та висоту. Запам’ятайте!

 

  • Розгляньте малюнок-схему гори. Назвіть її складові частини. Порівняйте схеми горба і гори. Чим вони  подібні і чим різняться? (Подібні будовою, різняться висотою).
  • Поміркуйте! До яких гір належать Кримські гори? Доведіть свою думку.

(До середніх).

  • Яка найвища вершина Кримських гір? (г. Роман-Кош – заввишки 1545 м).
  • Яка найвища вершина Карпат? (г. Говерла – 2061 м. Позначаємо на карті відповідні вершини).

(Розкручую „вовчок”).

КОНВЕРТ №4. Це завдання допоможе перевірити ваші знання про кордони нашої держави і отримані знання про форми земної поверхні України. Про готовність капітан сигналізує піднятою рукою.

ПІДСУМОК. Молодці.

  • На якій карті відображено форми земної поверхні?
  1.     Закріплення та осмислення знань.

Перегляд відео сюжету із фільму „Рівнини і гори”

  • Назвіть форми земної поверхні, які спостерігаєте на екрані. Доведіть свою думку.

(Розкручую „вовчок”).

КОНВЕРТ №5. Розгляньте макет гори і позначте її частини, користуючись умовними кольорами.

ПІДСУМОК . Найпершою справилися гравці команди за ...... ігровим столом.

  1. Підсумки уроку.
  • Чи сподобався вам урок?  Що цікавого ви дізналися? Чим були здивовані?
  • Кому урок сподобався, візьміть сніжинку і прикріпіть до нашого зимового малюнку.
  1.  Домашнє завдання.
  1. Опрацювати статті підручника (с. 50-54). Уміти відповідати на запитання.
  2. Творче завдання: скласти усну розповідь на тему „Форми земної поверхні України” або „Де я бував”.
    1.       Узагальнення та систематизація знань.

Перегляд відеофільму„Рівнини та гори”.

Вчитель.  Пропоную переглянути відеофільм „Рівнини і гори” та помилуватися красою нашої держави.


 

doc
Додано
5 жовтня 2022
Переглядів
232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку