Урок "Формування біполярного світу"

Про матеріал
Тема. Формування біполярного світу. Мета: сформувати в учнів та учениць уявлення про біполярний світ другої половини ХХ ст.; створити умови для розуміння причин створення військово-політичних блоків; проаналізувати ознаки «холодної війни»; охарактеризувати причини й наслідки «плану Маршала»; порівнювати НАТО та ОВД; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з підручником та картами; формувати інтерес до вивчення теми. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати дати, пов’язані з темою уроку;  застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни;  показувати на карті держави, які входили до НАТО та ОВД;  характеризувати причини й наслідки «плану Маршала»;  аналізувати ознаки «холодної війни»;  порівнювати НАТО та ОВД. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, історичні карти, відеоматеріали, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 11-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Формування біполярного світу.

Мета: сформувати в учнів та учениць уявлення про біполярний світ другої половини ХХ ст.; створити умови для розуміння причин створення військово-політичних блоків; проаналізувати ознаки «холодної війни»; охарактеризувати причини й наслідки «плану Маршала»; порівнювати НАТО та ОВД; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з підручником та картами; формувати інтерес до вивчення теми.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •           називати дати, пов’язані з темою уроку;
  •           застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни;
  •           показувати на карті держави, які входили до НАТО та ОВД;
  •           характеризувати причини й наслідки «плану Маршала»;
  •           аналізувати ознаки «холодної війни»;
  •           порівнювати НАТО та ОВД.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, історичні карти, відеоматеріали, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Історичний диктант.
  1. Тегеранська конференція з питань післявоєнного врегулювання відбулася… (1943 р.)
  2. Післявоєнна система міжнародних відносин. (Ялтинсько-Потсдамська)
  3. «Центри сили» у міжнародних відносинах післявоєнного світу. (США та СРСР)
  4. Протиборство, протистояння, зіткнення різних соціальних систем, інтересів, принципів. (Конфронтація)
  5. Країни «соціалістичного табору» знаходилися під керівництвом… (СРСР)
  6. ООН виникла у … (1945 р.)
  7. Мета ООН (мир у світі)
  8. У заснуванні ООН взяли участь… (51 країна)
  9. Рада Безпеки ООН налічує постійних учасників (5)
  10.                      10 грудня 1948 р. Генеральна Асамблея ООН прийняла (Загальну декларацію прав людини)
  11.                      10 грудня щорічно відзначають (Міжнародний день прав людини)
  12.                      Зараз до складу ООН входять (193 держави)
  1. Взаємоперевірка.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Кросворд».
  • Розшифруйте анаграми та розгадайте кросворд.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Всесвітня історія\1. Облаштування повоєнного світу\2. Формування біполярного світу\Рисунок17.png

  1. ХІДС (Схід)
  2. ЯРЗОБ  (Зброя)
  3. РЛИЧЛЕЧЬ (Черчилль)
  4. КГОАН (Гонка)
  5. ЯМОРТАКЕІД (Демократія)
  6. МРЕУНТ (Трумен)
  7. АНТІСЛ (Сталін)
  8. ПРАЄОВ (Європа)
  9. ОКІПТАЛИ (Політика)
  10.                      ІЙБ (Бій)
  11.                      АКТЕАР (Ракета)

 

  • Як слова-відгадки пов’язані з центральним поняттям?
  • Що вам відомо про «холодну війну»?
  • Сьогодні ми визначимо причини початку «холодної війни», визначимо її основні ознаки та проаналізуємо особливості її початкового етапу.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Перегляд відеоролику.

https://www.youtube.com/watch?v=E4JcJ5xZ8BY

  • Перегляньте відеоролик.
  • Що з почутого та побаченого є для вас знайомим? Що почули вперше?
  • Про які зустрічі згадується у ролику?
  • Які документи було ухвалено на Ялтинській конференції? Що вони проголошували?
  • Про що заявив Трумен на останній зустрічі?
  • Яка подія відбула за день до Потсдамської конференції? (США випробували нову ядерну бомбу)
  • Про що Трумен не повідомив Сталіна? (Що бомба атомна)
  • Як відреагував на цю новину Й. Сталін? (стримано)
  • Чому, на вашу думку, він відреагував саме так?
  • Які події відбулися за кілька днів після конференції? (США скинули ядерні бомби на м. Хіросіма та Нагасакі)
  • Чому конфлікт між державами посилився після смерті Сталіна?
  • Де розташувалися ракети СРСР у 1962 р.? (на Кубі)
  • Чи змінилися стосунки між державами за Л. Брежнєва?
  • Що відбулося у 1979 р.? (війська СРСР вторглися до Афганістану)
  • Як на це відреагував уряд США?
  • Як змінилася ситуація з приходом до влади в СРСР Горбачова?
  • Коли розпочалася нова ера у стосунках між СРСР та США? (1789 р.)
  • Яка дата вважається офіційною датою припинення «холодної війни» (25 грудня 1991 р.)
  1. Робота в парах.
  • Користуючись текстом підручника визначте причини «холодної війни».

Причини холодної війни:

  • Суперечності між СРСР та США, які були переможниками у Другій світовій війні і стали наддержавами після неї.
  • Протистояння капіталістичного та соціалістичного світів.
  • Прагнення СРСР здійснити світову революцію.
  • Боротьба за сфери впливу між СРСР та США.
  • Прагнення переваги у військовій та технічній сфері.
  • Мирне існування не відповідало інтересам ні США ні СРСР.
  1. Робота з таблицею (с. 15 підручника).
  • Розгляньте та проаналізуйте таблицю «Ознаки «холодної війни»».
  • Чи відповідала цим ознакам «холодна війна» між СРСР та США? Відповідь підтвердьте фактами.
  1. Робота в малих групах.
  • Опрацюйте текст підручника та сформуйте конспект за планом.

Мета.

  • Використання економічних методів для досягнення політичних цілей: піднесення економіки мало покращити життєвий рівень людей та стабілізувати ситуацію.

Умови отримання допомоги.

  • Відмова від націоналізації промисловості.
  • Заохочення приватного підприємства.
  • Виведення з уряду комуністів.

Результати та наслідки.

  • Відновлення західноєвропейської економіки на новій науковій і технічній основі.
  • Підвищення життєвих стандартів, усунення загрози соціальних потрясінь.
  • Консолідація Західної Європи під лідерством США.
  • Посилення економічного, політичного, військового впливу  США в Європі.
  1. Кероване читання.
  • Опрацюйте матеріал підручника та заповніть порівняльну таблицю.

Критерії порівняння

НАТО

Північноатлантичний договір

ОВД

Варшавський договір

Дата заснування

4 квітня 1949 р.

14 травня 1955 р.

Гасло

«Дух  звільняється при  обговоренні»

«Союз миру і соціалізму»

Членство

29 держав

7 держав

Мета

колективна безпека

 забезпечення миру та безпеки в Європі

Передумови

 

 

  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Аналіз карикатур.
  • Проаналізуйте карикатури.
  • Яким подіям вони присвячені?

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Всесвітня історія\1. Облаштування повоєнного світу\2. Формування біполярного світу\93AXO9gOyoM.jpg

Карикатура на Фултонську промову Черчилля.

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/5580/mod_book/chapter/772/500088.jpg Картинки по запросу карикатури на холодну війну

Карикатура на Карибську кризу

Картинки по запросу карикатури на холодну війну

Картинки по запросу холодна війна карикатури

  1. Робота з історичною картою.

 

  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Анекта».

На уроці я працював

Своєю працею на уроці я

Урок для мене видався

За урок я

Мій настрій

Матеріал уроку для мене був

Домашнє завдання мені здається

Активно/пасивно

Задоволений/незадоволений

Коротким/довгим

Стомився/не стомився

Зрозумілий/незрозумілий

Корисний/некорисний

Цікавий/нудний

Легкий/важкий

Цікавий/нецікавий

  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати § 3 підручника.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Цяк Іван Петрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Могила Ганна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 жовтня 2019
Переглядів
8392
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку