Дроняк А.П. - учитель-методист, учитель географії СЗШ №41 м. Львова
Перевернутий урок. 8 клас. Розділ II. «Географічний простір України».
Тема 2 «Формування території України. Адміністративно-територіальний устрій України».
Тема уроку. Формування території України. Територіальні зміни кордонів України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях.
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про адміністративно-територіальні одиниці України; особливості сучасного адміністративно-територіального устрою України; поглибити вміння працювати з картами атласу та застосовувати свої знання на практиці під час роботи з різноманітними тестовими завданнями різних рівнів складності; аналізувати зміни територіальних кордонів України з ХХ ст.; прогнозувати економічні та соціальні наслідки змін адміністративно-територіального устрою України; знати і вміти показати на карті одиниці адміністративно-територіального устрою України; розвиваюча: розвивати в учнях громадянську й соціальну компетентності, комунікативні навички, уміння співпрацювати, логічно, критично й образно мислити, аналізувати, продовжити розвивати в учнів інтерес до географії; виховна: виховувати почуття громадянської відповідальності за майбутнє України, гордість за свою державу.
Методи і методичні прийоми: пояснювально-ілюстративний, проблемно-пошуковий, робота в групах.
Дидактичні матеріали: навчальні атласи, карта «Адміністративно-територіальний устрій України», роздруківки з покликаннями і QR-кодами (додатки); картки з завданнями. аркуші паперу А 4, маркери, плакат «Дерево рішень».
Обладнання: проєктор або інтерактивна дошка (за наявності); доступ до мережі Інтернет; смартфони і планшети із сканерами QR-кодів.
Методичний коментар: залежно від обраних вправ учитель роздруковує в необхідній кількості відповідні дидактичні роздаткові матеріали (QR коди, таблиці), подані в додатках. Для того, щоб створити творчу атмосферу для взаємодії дітей, учнівські парти можна розташувати як 3-4 осередки. Об’єднання учнівства в групи та їх розміщення в цих осередках можна здійснювати шляхом жеребкування (при вході діти обирають собі бейджик із зображеннями тризуба, прапора України, соняшника, вишивки).
Діяльність учнів
Учні переглядають відео урок, відеоролик і презентацію за покликанням |
Учні виконують завдання №1 і №2 на картках або онлайн |
Учні виконують завдання №3 «Міні практикум» (робота з контурною картою) |
Учні виконують завдання№4 (онлайн в Learning Apps) |
Учні приймають участь в обговоренні проблемного питання – запитання №5 («Творча лабораторія») |
Учні приймають участь «Географічному кросі» |
вдома |
10 хв. |
5 хв. |
5 хв. |
15 хв. |
5 хв. |
Діяльність вчителя
Готує навчальні відео і презентацію |
Організовує роботу учнів та допомагає |
Організовує і координує роботу учнів |
Організовує роботу учнів та допомагає |
Заохочує учнів до дискусії і прийняття рішень, демонструє карти електронного атласу |
Проводить географічний крос |
вдома |
10 хв. |
5 хв. |
5 хв. |
15 хв. |
5 хв. |
Учні переглядають вдома відеоматеріали:
https://www.youtube.com/watch?v=YJw7pngO3Ls
https://docs.google.com/presentation/d/1jGhoMduJstCYfbp0rrwMrCTJLKtgHz6nxtFVxnBU TP0/edit?usp=sharing
https://www.youtube.com/watch?v=Qfd7-oLattc&ab_channel=AtomsHUB
https://www.youtube.com/watch?v=6e1vhPS7vrk&feature=youtu.be
https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2020/10/atlas_novogo_atu_2020.pdf
Хід уроку
«Щоб Україну любити, треба її пізнати»
С. Рудницький
I. Організація діяльності учнів.
• Поділ на групи (при вході діти обирають собі бейджик із зображеннями тризуба, прапора України, соняшника, вишивки). Таким чином створюються 3-4 групи дослідників.
• Повідомлення теми, пояснення змісту діяльності учнів на уроці, чого вони повинні досягнути в результаті уроку, що від них очікує вчитель, чого очікують самі учні.
II. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Мікрофон»
Учні за допомогою «мікрофона» самостійно формують позитивну мотивацію для вивчення даної теми. На плакаті написане слово «Україна», учні по черзі у «мікрофон» називають слова, які характеризують нашу державу і починаються на кожну літеру її назви.
У
К
Р
А
Ї
Н
А
III . Вивчення нового матеріалу.
(Вчитель попередньо розмістив на екрані мультимедійного пристрою чи дошці план уроку).
План уроку.
1) Формування території України.
2) Сучасний адміністративно-територіальний устрій України.
3) Реформування адміністративно-територіального устрою субрегіонального рівня (районів).
Прийом «Домашня заготовка» . Кожна команда завчасно мала підготувати вірш про Україну, який буде відповідати темі уроку. Учень зачитує вірш Олександра Олеся.
Живи, Україно, живи для краси,
Для сили, для правди, для волі!..
Шуми, Україно, як рідні ліси,
Як вітер в широкому полі.
До суду тебе не скують ланцюги,
І руки не скрутять ворожі:
Стоять твої вірні сини навкруги
З шаблями в руках на сторожі.
Стоять, присягають тобі на шаблях
І жити, і вмерти з тобою,
І прапори рідні в кривавих боях
Ніколи не вкрити ганьбою!
1. Робота у групах. Завдання №1 і № 2.
(На вибір вчителя учні можуть виконувати обидва завдання на картках або одне завдання на картці, а інше завдання 1.2 – онлайн в Learning Apps за покликанням чи QR- кодом. Час – 10 хвилин).
Завдання №1.1( На картці)
Знайдіть логічні пари: події в Україні і їх дати (кожна правильна відповідь 1бал)
Події |
Дати |
|
А. 2014 р. |
України |
Б.1939 р. |
|
В. 1954 р. |
|
Г. 1991 р. |
|
Д. 1940 р. |
|
Е. 2014 р. |
|
Є. 1945 р. |
Завдання № 1.2 (завдання онлайн в Learning Apps за покликанням або QR- кодом). Додаток №6.
Зміни державних кордонів України у XX - XXI ст. https://learningapps.org/view18156221
Завдання №2
Скільки областей в Україні? |
|
Найбільша за площею область |
|
Найменша за площею область |
|
Області, які мають вихід до моря |
|
Області назва яких не співпадає з назвою адміністративного центру |
|
Перші області в межах України |
|
Прийом «Домашня заготовка». Учень зачитує вірш.
Лунає пісня солов'їна
І вітер віє степовий.
Моя соборна Україна
Знов зустрічає день новий.
Послухай, брате-українцю,
Хоч історично склалось так,
Що територія різниться,
Одна земля у нас, однак.
Ми з вами – це одне єдине,
Ми – це родина: ти і я.
Дві сторони у України,
Та Україна в нас одна.
А ми усі сини і дочки,
Неначе в морі кораблі,
Розкидані по всіх куточках
Всеукраїнської землі.
А наша єдність нездоланна,
Бо в нас тече козацька кров.
За скільки літ нас не здолали,
А отже вистоїмо знов.
Яка ж вдалась сьогодні днина!
Що хочеться співать пісень
Моя соборна Україна
Знов зустрічає новий день.
2. Прийом «Міні - практикум» . Завдання №3. (робота з контурною картою).
Кожна команда отримує завдання: не використовуючи карти атласу чи електронні карти , підписати на контурній карті одиниці адміністративно-територіального устрою України. На завдання – 5 хвилин. Кожна правильно і акуратно підписана область оцінюється в 1 бал.
3. Прийом «Хвилинка комп’ютера». Завдання №4
Команди виконують онлайн вправи. На вибір вчителя 1 або 2 вправи. Учні заходять за покликанням або QR- кодом.
Прийом «Домашня заготовка». Учень зачитує вірш.
Україно, соборна державо,
Сонценосна колиско моя.
Ще не вмерла й не вмре твоя слава,
Завойована в чесних боях.
Твій Богдан й вінценосна Софія
Повернулись до тебе з віків,
Ще не вмерла й не вмре твоя мрія,
Як не вмер солов'їний твій спів.
Україно, Шевченка надіє,
Мій святий, несплюндрований гімн,
Я в мовчанні твоєму німію
Й воскресаю у слові твоїм.
І Дніпро, і Дністер пливуть в море,
Бо єднає їх кревна земля,
Україно, державо соборна,
Сонценосна колиско моя!
Вчитель. 2014 рік був для України дуже складним – було анексовано Крим (тимчасово окуповано Автономну Республіку Крим і Севастополь Росією. Це - один з наслідків і одна зі складових частин російської збройної агресії проти України з 2014 р. Наступним стало проголошення квазі державних утворень ДНР і ЛНР в частині Донецької і Луганської областей. З 2014 року ми маємо пряме та опосередковане застосування збройної сили Російською Федерацією проти суверенітету та територіальної цілісності України. Але попри все, в Україні проходять реформи.
У 2014 році, після затвердження Концепції реформування місцевого самоврядування, у нашій країні розпочалися трансформаційні зміни, наслідком яких стало затвердження нового адміністративно-територіального устрою районного рівня та рівня територіальних громад.
Завданням реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, або децентралізації,було створення такого устрою, який би відповідав європейським принципам управління територій, Європейській хартії місцевого самоврядування та умовам ринкової економіки. Створення таких умов, за яких усі громади в країні отримали б рівні можливості, які б дозволяли їм змінювати життя людей на краще, надавати якісні і доступні послуги. У цьому - запорука успіху для всієї України. В середині 2020 року Україна отримала новий адміністративно-територіальний устрій: по усій країні було створено нові громади і нові райони. Зокрема, відбулись укрупнення у середньому і первинному рівнях АТУ. Так, кількість територіальних громад (міських, селищних, сільських рад) в Україні після 2020 року зменшилась з 11694 до 1469, а кількість районів з 490 до 136. Але попереду набагато складніша робота – зробити ці громади успішними. За ініціативи Міністерства розвитку громад та територій України видано електронний «Атлас адміністративно-територіального устрою України. Новий районний поділ та територіальні громади: 2020»
Вчитель демонструє «Атлас адміністративно-територіального устрою України. Новий районний поділ та територіальні громади: 2020» , зокрема, карту України і Львівської області (стор.30 і 31).
Робота з електронним Атласом адміністративно-територіального устрою України.https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2020/10/atlas_novogo_atu_2020.pdf (Додаток 5)
Згідно нового адміністративно-територіального устрою. На Львівщині створено 7 районів (до 2020 року було 20 районів).
Площа області 21,833 кв. км
Кількість населення 2512,1 тис.осіб
Кількість територіальних громад 73
Кількість районів 7 (Дрогобицький, Золочівський, Львівський,
Самбірський, Стрийський, Червоноградський,
Яворівський)
Кількість населених пунктів 1928
4. Прийом «Творча лабораторія». Завдання № 5.
Вчитель ставить командам на обговорення проблемні запитання:
(Після обговорення у групах, представники від кожної команди озвучують проблеми і шляхи їх вдосконалення, заповнюючи символічне Дерево рішень (плакат із зображенням дерева прикріплено на дошці). На листках жовтого кольору маркерами пишуть проблеми, а на листках зеленого - шляхи їх вирішення.
Вчитель. У децентралізованій країні кожен українець обираючи місцеву владу, співпрацюючи з нею, може і має впливати на розвиток свого села чи міста, робити свою громаду кращою, з дієвим місцевим самоврядуванням та ефективною територіальною організацією влади, з наданням якісних та доступних публічних послуг, інститутами прямого народовладдя та дієвим механізмом узгодження інтересів держави і територіальних громад. Майбутнє твого населеного пункту – у твоїх руках!
IV. Закріплення нових знань
Вчитель.
Девізом нашого уроку були слова відомого українського географа Степана Рудницького: «Щоб Україну любити, треба її пізнати». Я думаю, що сьогодні на уроці ми з вами повернулись у минуле, щоб дізнатись про формування території України, а також пізнали зміни сьогодення України, як вони вплинули на життя і діяльність громадян України.
5. Прийом «Географічний крос» (Вчитель зачитує незавершені вислови та пропонує учням закінчити речення).
V. Самооцінка і оцінка роботи .
Вчитель оцінює участь команд і учнів у роботі на уроці, підсумовуючи бали команд за всі завдання (в т.ч. он лайн завдання).
Учні оцінюють свою роботу на уроці, відповідають на питання:
VI. Домашнє завдання
Додатки
Додаток 1
Історико - географічний огляд адміністративно територіального поділ України (відеоролик) https://www.youtube.com/watch?v=YJw7pngO3Ls
Додаток 2
Адміністративно територіального устрій України (презентація вчителя)
https://docs.google.com/presentation/d/1jGhoMduJstCYfbp0rrwMrCTJLKtgHz6nxtFVxnBU TP0/edit?usp=sharing
Додаток 3.
Формування території України. Територіальна зміна кордонів України у XX столітті (відеоурок) https://www.youtube.com/watch?v=Qfd7-oLattc&ab_channel=AtomsHUB
Додаток 4.
Історія України від 7 століття по 2025 рік (відеоролик)
https://www.youtube.com/watch?v=6e1vhPS7vrk&feature=youtu.be
Додаток 5.
«Атлас адміністративно-територіального устрою України. Новий районний поділ та територіальні громади: 2020»
https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2020/10/atlas_novogo_atu_2020.pdf
Додаток 6.
Зміни державних кордонів України у XX - XXI ст. https://learningapps.org/view18156221
Додаток 7.
Впізнати області України за контурами https://learningapps.org/view2106685
Додаток 8
Позначити на карті України області, подані у завданнях https://learningapps.org/view3689668