План уроку
з ансамблем бандуристів «Веселі дзвіночки» молодших класів
Тема: Формування виконавських навиків гри в дитячому ансамблі бандуристів на початковому етапі навчання.
Мета та завдання уроку:
- формувати уміння і навички гри в ансамблі;
- вчити слухати партнера по ансамблю;
- розвивати вокально-інструментальні навички учнів-бандуристів початківців;
- сприяти розвитку індивідуальних творчих здібностей учнів;
- виховувати музично-естетичні смаки, почуття відповідальності;
- виховувати любов до музики, до українських мелодій, бажання
продуктивно працювати з творами;
Обладнання: інструменти, музичний матеріал, відеоматеріал дитячих ансамблів бандуристів України.
Характеристика колективу.
Теперішній ансамбль бандуристів «Веселі дзвіночки» оновлений в цьому навчальному році, складається з 6 учнів 2-3 класів. За І-півріччя в учнів вже сформувались первинні навички гри в ансамблі, вони розуміють специфіку виконання музичного твору в партнерській грі, освоїли правила одночасного початку та завершення гри. Основною проблемою на даному етапі навчання є те, що учні 2-го класу мають нижчий технічний розвиток за третьокласників, можуть губитися при грі, не встигати. Все це потребує більше приділяти уваги саме ансамблевій грі. Потенціал в учасників ансамблю відчувається, діти із задоволенням відвідують заняття.
Хід уроку
а) перевірка наявності нотної літератури;
б) перевірка строю інструменту;
Пропоную учням для перевірки строю інструментів одночасно пограти обернені тризвуки в різних тональностях.
2. Привести ігровий апарат у робочий стан:
- Налаштуватися на роботу і розігратися пропоную вправою «автомобіль». Розігруємо пальчики, чотири пальці виставляємо вряд. Граємо секвенцію з поступовим прискоренням і сповільненням та використанням різних динамічних відтінків. (вчитель наголошуючи сильну долю задає темп і динаміку)
- Виконаємо вивчений твір, повторимо основні правила гри в ансамблі. (дивитись на ведучих, налаштуватись на розмір і темп, вчасно разом почати, прислухатися до гри партнерів, бути уважними при грі кульмінації та фермат, одночасно виконати кінцівку.
«Ой за гаєм-гаєм» - варіації га українську народну пісню в обробці В.Іщенко
- В даному творі ми використаємо вже дві партії. Це потребує від виконавців крім відповідальності за свою партію ще й великої уваги, вміння тримати темп, дотримуватись ритму.
- Працюємо над зведенням двох партій в повільному темпі, звертаємо увагу на якісне та виразне ансамблеве звучання.
- Чіткий одночасний вступ, вчасний перехід в іншу частину.
- Якщо говорити про характер танцю, який він?
Гопак — традиційний український народний танець запорозького походження. Розмір — 2/4. Виконується соло або групами в швидкому темпі з використанням віртуозних карколомних стрибків. Гопак виник у побуті Війська Запорозького. Спочатку виконувався чоловіками, сучасний гопак танцюють чоловіки й жінки, однак чоловіча партія залишається провідною. У виконання гопака включаються елементи хореографічної імпровізації: стрибки, присядки, обертання й інші віртуозні танцювальні рухи. Існують різні варіанти гопака — сольний, парний, груповий. Гопак нерідко має величний, героїчний характер.
Показ відео гопака танцю
- Уявимо, що ми слухачі іншої національності. Прослухавши і подивившись „Гопака”, які риси характеру українця проявляються? (веселий, нестримний, рішучий, завзятий, щирий).
У хореографії нам легше зрозуміти художній образ танцю. В цьому нам допоможуть рухи, міміка, жести. Це мова танцю. (стрибки –сміливість; розведення рук – щирість, доброта, відвертість і т інш.
- А які засоби музичної виразності, тобто мова музики, нам допомагають розкрити художній образ у „Гопаку”? (мажорний лад, швидкий темп, тривалості нот переважно восьмі і шістнадцяті, акценти на тризвуки відображають стрибки козаків, динамічні відтінки переважно - f , в мелодії є невеликі скачки, які характерні для танцювальних мелодій).
Домашнє завдання- бездоганне знання нотного тексту, щоб надалі зрушити темп для розкриття художнього образ твору.
4.Робота над піснею «Немає України без калини» муз. М.Ведмедері, сл. Г. Клок
- Перед тим, як розпочати роботу над вокально-інструментальним твором нам потрібно розспіватися.
- Вокальні вправи для розширення діапазону та злагодження співу при переході в інші регістри.
Звернувшись до різних видів мистецтва, їх своєрідних мов, я ще раз хочу наголосити, як важливо при виконанні пісень чи музичних творів сценічний образ, міміка, вираз обличчя, посадка, рухи.
6. Висновки уроку: зауваження, побажання, оцінка.
Сьогодні ми працювали над розвитком навиків гри в дитячому ансамблі, вчились слухати партнерів по ансамблю, аналізували твори, тобто провели велику роботу.
Бажаю і надалі працювати з віддачею, не втрачати інтерес до інструменту, вчитись, розвиватись. Оцінки - ...
7. Домашнє завдання.
Усі твори грати у заданому темпі, виділяти мелодію, акцентувати сильні долі. Виконуючи пісні, чіткіше промовляти слова, а супровід грати тихіше. Граючи в ансамблі, завжди слухати партнерів. Більше читати з листа простенькі п’єски.
Дякую за роботу на уроці.