Урок "Формування виконавських навиків гри в дитячому ансамблі бандуристів на початковому етапі навчання."

Про матеріал
В кожній школі масовим і доступним видом музично-виконавської діяльності учнів є ансамблевий спів –один з активних видів музично-практичної діяльності учнів, який в естетичному вихованні дітей завжди має позитивний початок. Школа і покликана втілювати в життя головну ідею – ідею колективної творчості, охоплюючи маси дітей, об'єднуючи їх в колективи, де найбільш сприятливо розвивається творча, пізнавальна, соціальна активність дітей.
Перегляд файлу

План    уроку

з ансамблем бандуристів «Веселі дзвіночки» молодших класів

 

Тема: Формування виконавських навиків гри в дитячому ансамблі бандуристів на початковому етапі навчання.

 

Мета та завдання уроку:

- формувати уміння і навички гри в ансамблі;

- вчити слухати партнера по ансамблю;

- розвивати вокально-інструментальні навички учнів-бандуристів початківців;

- сприяти розвитку індивідуальних творчих здібностей учнів;

- виховувати музично-естетичні смаки, почуття відповідальності;

     - виховувати любов до музики, до українських мелодій, бажання

        продуктивно працювати з творами;

 

Обладнання: інструменти, музичний матеріал, відеоматеріал дитячих   ансамблів бандуристів України.

 

Характеристика колективу.

 

Теперішній  ансамбль бандуристів «Веселі дзвіночки» оновлений в цьому навчальному році, складається з 6 учнів  2-3 класів. За І-півріччя в учнів вже сформувались первинні навички гри в ансамблі, вони розуміють специфіку виконання музичного твору в партнерській грі, освоїли правила одночасного початку та завершення гри. Основною проблемою на даному етапі навчання є те, що учні 2-го класу мають нижчий технічний розвиток за третьокласників, можуть губитися при грі, не встигати. Все це потребує більше приділяти уваги саме ансамблевій грі. Потенціал в учасників ансамблю відчувається, діти із задоволенням відвідують заняття.

 

 

                                                             Хід уроку                                                          

  1. Організаційний момент:

          а) перевірка наявності нотної літератури;

          б) перевірка строю інструменту;

Пропоную учням для перевірки строю інструментів одночасно пограти обернені тризвуки в різних тональностях.

 

2.  Привести ігровий апарат у робочий стан:

 - Налаштуватися на роботу і розігратися пропоную вправою «автомобіль». Розігруємо пальчики, чотири пальці виставляємо вряд. Граємо секвенцію з поступовим прискоренням і сповільненням та використанням різних динамічних відтінків. (вчитель наголошуючи сильну долю задає темп і динаміку)

- Виконаємо вивчений твір, повторимо основні правила гри в ансамблі. (дивитись на ведучих, налаштуватись на розмір і темп, вчасно разом почати, прислухатися до гри партнерів, бути уважними при грі кульмінації та фермат, одночасно виконати кінцівку.

«Ой за гаєм-гаєм» - варіації га українську народну пісню в обробці В.Іщенко

 

  1.  Ми продовжуємо навчатися мистецтву гри в ансамблі. Робота над твором «Гопак» - український народний танець.

- В даному творі ми використаємо вже дві партії. Це потребує від виконавців крім відповідальності за свою партію ще й великої уваги, вміння тримати темп, дотримуватись ритму.

- Працюємо над зведенням двох партій в повільному темпі, звертаємо увагу на якісне та виразне ансамблеве звучання.

- Чіткий одночасний вступ, вчасний перехід в іншу частину.

 

- Якщо говорити про характер танцю, який він?

Гопак — традиційний український народний танець запорозького походження. Розмір — 2/4. Виконується соло або групами в швидкому темпі з використанням віртуозних карколомних стрибків. Гопак виник у побуті Війська Запорозького. Спочатку виконувався чоловіками, сучасний гопак танцюють чоловіки й жінки, однак чоловіча партія залишається провідною. У виконання гопака включаються елементи хореографічної імпровізації: стрибки, присядки, обертання й інші віртуозні танцювальні рухи. Існують різні варіанти гопака — сольний, парний, груповий. Гопак нерідко має величний, героїчний характер.

Показ відео гопака танцю

- Уявимо, що ми слухачі іншої національності. Прослухавши і подивившись  „Гопака”, які риси характеру українця проявляються? (веселий, нестримний, рішучий, завзятий, щирий).

У хореографії нам легше зрозуміти  художній образ танцю. В цьому нам допоможуть рухи, міміка, жести. Це мова танцю. (стрибки –сміливість; розведення рук – щирість, доброта, відвертість і т інш.

- А які засоби музичної виразності, тобто мова музики, нам допомагають розкрити художній образ у „Гопаку”? (мажорний лад, швидкий темп, тривалості нот переважно восьмі і шістнадцяті, акценти на тризвуки відображають стрибки козаків,  динамічні відтінки переважно - f , в мелодії є невеликі скачки, які характерні для танцювальних мелодій).

Домашнє завдання- бездоганне знання нотного тексту, щоб надалі зрушити темп для розкриття художнього образ твору.

 

4.Робота над піснею «Немає України без калини» муз. М.Ведмедері, сл. Г. Клок

 

- Перед тим, як розпочати роботу над вокально-інструментальним твором нам потрібно розспіватися.

 

-    Вокальні вправи для розширення діапазону та злагодження співу при переході в інші регістри.

  •  
  • Повторимо вокальну партію і слова пісні. Звертаю увагу на дикцію.
  • Робота над фразуванням (головні слова, місцеві кульмінації, кульмінація пісні).
  •  Повторення інструментальної партії.
  • Акомпанемент  – чітко, але на  меццо піано. Ритмічно і одночасно перейти до співу на восьму ноту із затакту. Одночасний вступ та закінчення.
  • Спів пісні під супровід. Збалансованість звучання вокальної та інструментальної партій. Відпрацювати кінцівку.
  • У пісні розкрити художній образ твору нам допомагає зміст, словами поет виражає основну думку. Для відпочинку пропоную переглянути невелику презентацію художніх робіт дітей на тему, яка має відношення і до нашої пісні –«Наша Україна». Зверніть увагу на мову образотворчого мистецтва, як можна без слів, музичних звуків розкрити художній образ.

 

Звернувшись до різних видів мистецтва, їх своєрідних мов, я ще раз хочу наголосити, як важливо при виконанні пісень чи музичних творів сценічний образ, міміка, вираз обличчя, посадка, рухи.

  • Домашнє завдання - робота над бездоганним виконанням інструментальної партії (бажано у прискореному темпі);
  1. Повторення вивчених пісень: «Вишиванка» муз. М.Ведмедері, сл. В.Крищенка, «Пошли нам, Боже» муз. Г. Китастого, сл. К.Перелісної.
  • Перегляд відеозапису з минулих уроків виконання пісень. Аналіз помилок, шляхи подолання.( чітка дикція при співові, вираз обличчя, намагатися при грі піднімати голову та дивитися на слухачів, інструментальний супровід виконувати не голосно, обов’язково грати всі баси).

6.   Висновки уроку: зауваження, побажання, оцінка.

Сьогодні ми працювали над розвитком навиків гри в дитячому ансамблі, вчились слухати партнерів по ансамблю,  аналізували твори, тобто провели велику роботу.

Бажаю і надалі працювати з віддачею,  не втрачати інтерес до інструменту, вчитись, розвиватись. Оцінки - ...

 

7.  Домашнє завдання.  

Усі твори грати у заданому темпі, виділяти мелодію, акцентувати сильні долі. Виконуючи пісні, чіткіше промовляти слова, а супровід грати тихіше. Граючи в ансамблі, завжди слухати партнерів. Більше читати з листа простенькі п’єски.

Дякую за роботу на уроці.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Постол Наталя
    Дякую за те, що поділилися досвідом! Дуже цікаво!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
2 червня 2019
Переглядів
791
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку