ознайомити з особливостями фотосинтезу; розкрити механізм та сутність світлової й темнової фаз фотосинтезу, значення фотосинтезу, його планетарну роль; показати взаємозв'язок зеленого кольору рослин із процесом фотосинтезу; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, мову, уміння аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до рослин, екологічне мислення; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Урок № ___
Біологія
9 клас
Тема: Фотосинтез: світлова та темнова фаза
Мета: ознайомити з особливостями фотосинтезу; розкрити механізм та сутність світлової й темнової фаз фотосинтезу, значення фотосинтезу, його планетарну роль; показати взаємозв’язок зеленого кольору рослин із процесом фотосинтезу; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, мову, уміння аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати дбайливе ставлення до рослин, екологічне мислення; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
Експрес-контроль ( форма – незакінчене речення):
ЕТАПИ РОЗЩЕПЛЕННЯ ПОЖИВНИХ РЕЧОВИН НА ПРИКЛАДІ ВУГЛЕВОДІВ
Ознаки |
Підготовчий етап |
Безкисневий етап |
Кисневий етап |
Де відбувається?
|
|
|
|
Вихідні продукти
|
|
|
|
Кінцеві продукти
|
|
|
|
Енергетичний ефект, кДж/моль |
|
|
|
Кількість енергії на теплоту, кДж/моль |
|
|
|
Кількість енергії на АТФ, кДж/моль |
|
|
|
ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Фотоси́нтез (від грец. φωτο- — світло та грец. σύνθεσις — синтез, сукупність) — процес синтезу органічних сполук з вуглекислого газу та води з використанням енергії світла й за участю хлорофілу та виділення кисню.
Узагальнене рівняння фотосинтезу: 6CO2 + 6H2O = C6H12O6 + 6O2
Ми з вами знаходимось в стародавній Греції, в місті, де жив син придворного лікаря, учень Платона, Наставник Олександра Македонського - Аристотель. (384-322 роки до н.е.)
Чим і як живляться рослини? Відповідь Аристотеля була проста і доступна розумінню навіть простих афінян.
За столом садить і пише Аристотель.
Аристотель: "Рослини - це тварини, поставлені на голову органи розмноження у них нагорі, а голова знизу. За допомогою коренів, що відіграють роль рота,, рослина добуває з землі готову їжу. Тому вона і не виділяє нечистот. Скільки смаків в плодах, стільки ж їх в землі, якою живляться рослини." Учні починають записувати опорний конспект: "Теорії живлення рослин."
1. Ґрунтова теорія живлення (Аристотель).
Учитель: А зараз нас машина перенесла у XVI ст. в Голландію. Тут живе великий природодослідник і алхімік Ян Баптист Ван Гельмонт. Слухаємо його розповідь.
Ван Гельмонт: Я посадив гілку верби в горщик, наповнений землею, її вага становила 200 футів, горщик був прикритий» щоб в нього не попав пил і сміття. Вербу я поливав дощовою водою. І нікому не дозволялося доторкатися до рослини. Рівно через 5 років я з допомогою садівника обережно дістав вербу з горщика, очистив її від землі, зважив і написав результат. Рослина за 5 років збільшилася в разі на 164 фути і З унції (1 фунт — 16 фуищй). А земля втратила в вазі всього 2 унції. Отже... Аристотель не правий: вода! - тільки вода служить рослині їжею... Запис в зошити.
2. Водна теорія живлення Ван Гельмонта
Вчитель: Мандруємо дані. Англія, XVIII ст.. Ми знаходимося в хімічній лабораторії, господарем якої є Джозеф Прістлі. Прстлі шукав спосіб очищення повітря, зіпсованого горінням і диханням людей і тварин. Його мучила така проблема: як протягом століть втратила свої животворної сили? Довго шукав Прістлі той регулятор, процес, який покращує повітря, доки не зробив дивовижне відариття.
Прістлі демонструє свій дослід (скляний ковпак, іграшкова миша, рослина).
Прістлі; "Я помістив мишу під скляний ковпак. Через деякий час вона перестала рухатись, не могла дихати. Тоді я взяв пучок м'яти, поставив у склянку з водою і помістив під скляний ковпак, де бігала миша Миша залишалась живою, вона мала чим дихати. Мені пощастило. Я натрапив на метод виправлення повітря. Рослини виправляють повітря. Вони роблять його придатним для життя."
Запис в зошит.
3.Повітряна теорія живлення Прістлі
2. Фази фотосинтезу
У процесі фотосинтезу виокремлюють дві стадії – світлову і темнову фази
основними процесами світлової фази є:
НАДФ + Н = НАДФ*Н
3) фотофосфорилювання (утворення АТФ з АДФ)
Таким чином, результатом світлової фази фотосинтезу є утворення кисню, синтез АТФ та відновлення НАДФ.
Темнова фаза фотосинтезу відбувається в стромі хлоропластів. Сукупність реакцій, які задіяні в цьому процесі, називається циклом Кальвіна. В них за участі вуглекислого газу, що надходить ззовні, та продуктів світлової фази фотосинтезу НАДФ•Н2 і АТФ утворюються молекули глюкози.
Ця фаза називається темновою не тому, що відбувається в темряві. У більшості рослин вона відбувається вдень. Така назва означає лише те, що світло безпосередньо не бере в ній участі.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Ознака |
Світлова фаза |
Темнова фаза |
Сонячне випромінювання |
Обов’язкове |
Необов’язкове |
Місце перебігу |
Грани (на мембранах тилакоїдів) |
Строма хлоропласта |
Джерело енергії |
Сонячне випромінювання |
АТФ та НАДФ · H2, що утворились у світловій фазі, та CO2 з атмосфери |
Вихідні речовини |
Хлорофіл, білки —переносники електронів, АТФ-синтетаза |
Вуглекислий газ |
Основний процес |
Фотоліз води |
Цикл Кальвіна |
Результат |
1) Синтез АТФ; 2) утворення НАДФ · H 2; 3) утворення вільного O2 |
1) Утворення глюкози; 2) утворення інших органічних речовин |
1. Які типи пластид існують?
2. У яких пластидах відбувається фотосинтез?
3. Крім хлорофілу в пластидах рослин є й інші пігменти. Навіщо вони їм потрібні?
4. Які процеси відбуваються під час фази фотосинтезу: а) світлової, б) темнової?
5. Порівняйте світлову фазу фотосинтезу та аеробне дихання.
ІV. Підведення підсумків уроку.
Обговорення та виставлення оцінок
V. Надання та пояснення домашнього завдання.