Урок. Франц Кафка. Новела "Перевтілення".Факт людської самотності. (" Людина шукає Людину")

Про матеріал
В розробці знайшли своє місце твори Е. Мунка, І. Земцова, музика В. Мей, а також звертається увага, що тема людської самотності притаманна і творам інших письменників. В ході уроку учні постійно залучаються до активного обговорення і вирішення проблемних ситуацій, що сприяє створенню атмосфери невимушеного спілкування. Завдяки цьому вони вчаться слухати і розуміти інших, відверто висловлювати свою думку, аналізувати прочитане і почуте.
Перегляд файлу

         Факт людської самотності в новелі «Перевтілення».  Образ Грегора Замзи – гротескний «автопортрет» Франца Кафки («Людина шукає Людину»)

Мета: розкрити на матеріалі новели особливості творчості Ф.Кафки, дослідити своєрідність його стосунків зі світом; визначити факт людської самотності головного героя та автора; вдосконалювати  інтерес до творчості митця, гуманізм, любов до ближнього.

Обладнання: портрет Кафки, репродукції  авторських малюнків, портрети Гоголя, Достоєвського; репродукції картин Мунка «Крик» та Земцова «Кафка», визначення поняття «альтруїзм» (переважають чорний і білий кольори)

Зміст роботи:

І. Оголошення теми і мети уроку вчитель проводить на фоні музики (звучить скрипка, В. Мей)

ІІ. Вступне слово вчителя:

  1. Виразне читання вірша В. Гомона «Людина шукає Людину».
  2. Питання до класу: Чому урок я розпочала саме цими рядками?
  3. Знайомство з поняттям «альтруїзм» (запис. у зошитах тему  уроку, визначення альтруїзму)

ІІІ. Звертається увага учнів до оформлення дошки:

  • Які кольори переважають?
  • Чому тільки чорне та біле?
  • Чи можна підібрати інші кольори?
  • Які кольори переважали у вашій уяві під час читання  новели?
  • Який зміст несе в собі назва твору?
  • Чи пам’ятаєте ви, що означає слово МЕТАМОРФОЗА?

Вчитель розміщує на дошці портрети Овідія, Булгакова

Проблемна ситуація:

  • Доведіть доречність зробленого мною.
  • Що об’єднує цих митців і що їх різнить?

Вчитель : Отже, ми можемо зробити висновок, що ….(учні продовжують думку ). А ще кожен з цих письменників був подібний тим, що не дбав про долю своїх творів: Гоголь і Булгаков спалювали свої твори. А Кафка не хотів їх бачити надрукованими.

  • Як ви гадаєте, що було причиною такого відношення до своїх творів, до своєї праці?

ІV. Робота з картиною Е. Мунка «Крик»

Вчитель:

  • Про що ця картина?

(вчитель проводить від картини дві лінії і об’єднує у трикутник, робить написи Ф.К. і Г.З.)

  • Спробуйте аргументувати мої дії, зробіть відповідне повідомлення чи висновок. ( Доходять до висновку, що спільним є КРИК, САМОТНСТЬ людини у світі, СТРАХ)

Вчитель: І Кафка. І Мунк – експресіоністи. І у творі, і на картині зображена людська самотність. Нам слід зупинити нашу увагу на зв’язку між Кафкою і його героєм Грегором Замзою.

  • Який зв’язок між ними? (це своєрідний автопортрет письменника)
  • І не просто автопортрет, а гротескний автопортрет. Пригадаємо, що таке гротеск?
  • Навіщо Кафка використовує цей прийом? (був модерністом; мав складні стосунки з батьком; нереалізованість; незадоволення життям , світом…; мав комплекс неповноцінності)

V.  Робота над текстом.  Аналіз  художнього твору.

*  Як читалася вами новела?

* Яке враження справив на вас твір?

Завдання типу « Продовжіть  думку»

  1. « Отак щодня ставати вдосвіта, то можна зовсім отупіти…» (стор. 60)
  2. « Проте він і гадки не мав відчиняти – навпаки, радів, що за час своїх подорожей набув звичку навіть удома… (зачиняти на ніч усі двері)
  • Чого прагне Грегор : самотності чи спокою?
  • Чим Грегор нагадує нам Кафку?

Вчитель: На попередньому уроці почула думку, що, читаючи «Лист до батька», починаємо плутати де Кафка і де Замза.
* Чому це відбувається з нами? (Учениця виступає перед класом з випереджальним завданням і проводить порівняння біографії письменника і долі Грегора)

Вчитель: Кафка був самотнім в товаристві друзів, чужим в сім’ї, чужим серед людей, страждав від нападів страху і, разом з тим, був талановитим, ніжним, добрим, люблячим і сповненим правди…

VI. Робота над картиною І. Земцова « Кафка», репродукція якої є на кожній парті.

Вчитель: Спробуйте за допомогою картини дати характеристику світовідчуттю Ф. Кафки.

  • Чи не відчувається тема людської самотності, ….?

Вчитель: Людська самотність Кафки непомітно вибухнула в його творчості. Зокрема, у цій новелі. Грегор Замза – самотня людина. Зауважте, Людина, а не комаха.

  • Як ви думаєте, що стало причиною цієї самотності?
  • Чи любив Грегор себе?
  • Чи могло це стати причиною того, що з ним сталося?
  • Чия байдужість найбільше вразила Грегора? (стор. 85)
  • Що, на вашу думку, стало причиною смерті Грегора?
  • Що ми знаємо про його смерть (про неї знає служниця, стор. 88)

VII. Робота над поняттям  АЛЬТРУЇЗМ.

Вчитель: Тож настав час поговорити про альтруїзм.

  • Кого ми можемо назвати альтруїстом? Аргументуйте своє судження .
  • Яке ще перевтілення відбулося? (родина втратила душу, це комахи у людській подобі).

VIII. Вчитель на дошці розміщує портрет Достоєвського

  • Що єднає Достоєвського і Кафку?
  • Що відмінне у них? ( у Достоєвського герої звертаються до релігії, у Кафки – безвихідь, тупик, трагедія)
  • Чому Кафка не бачив виходу з самотності Грегора Замзи?
  • Що могло б вилікувати душу Грегора? (на дошці учні прикріплюють стікери зі своїми судженнями)
  • Що би ви зробили на місці Грегора?

ІХ. Робота над епіграфом до уроку

Вчитель: Вдома ви мали заготувати епіграфи до нашого уроку. Перечитайте, будь ласка, їхі зробіть висновки, чи відповідають вони темі нашої розмови. Якщо так, то прикріпіть їх на дошці. А також обґрунтуйте свій вибір.

Х. Висновки після почутого на уроці:

-  Кафка продовжив справу своїх попередників (художників, письменників);

- людська самотність – трагічний факт у творчості  письменника;

- …..

Х. Підсумок уроку. Вчитель звертає увагу на те, що під час уроку на дошці з’явилися й інші кольори, окрім чорного і білого.  Отже, життя триває і ніколи не варто втрачати надії на те, що Людина обов’язково знайде Людину….

 

 

 

 

docx
Додано
24 серпня 2021
Переглядів
889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку