Факт людської самотності в новелі «Перевтілення». Образ Грегора Замзи – гротескний «автопортрет» Франца Кафки («Людина шукає Людину»)
Мета: розкрити на матеріалі новели особливості творчості Ф.Кафки, дослідити своєрідність його стосунків зі світом; визначити факт людської самотності головного героя та автора; вдосконалювати інтерес до творчості митця, гуманізм, любов до ближнього.
Обладнання: портрет Кафки, репродукції авторських малюнків, портрети Гоголя, Достоєвського; репродукції картин Мунка «Крик» та Земцова «Кафка», визначення поняття «альтруїзм» (переважають чорний і білий кольори)
Зміст роботи:
І. Оголошення теми і мети уроку вчитель проводить на фоні музики (звучить скрипка, В. Мей)
ІІ. Вступне слово вчителя:
ІІІ. Звертається увага учнів до оформлення дошки:
Вчитель розміщує на дошці портрети Овідія, Булгакова
Проблемна ситуація:
Вчитель : Отже, ми можемо зробити висновок, що ….(учні продовжують думку ). А ще кожен з цих письменників був подібний тим, що не дбав про долю своїх творів: Гоголь і Булгаков спалювали свої твори. А Кафка не хотів їх бачити надрукованими.
ІV. Робота з картиною Е. Мунка «Крик»
Вчитель:
(вчитель проводить від картини дві лінії і об’єднує у трикутник, робить написи Ф.К. і Г.З.)
Вчитель: І Кафка. І Мунк – експресіоністи. І у творі, і на картині зображена людська самотність. Нам слід зупинити нашу увагу на зв’язку між Кафкою і його героєм Грегором Замзою.
V. Робота над текстом. Аналіз художнього твору.
* Як читалася вами новела?
* Яке враження справив на вас твір?
Завдання типу « Продовжіть думку»
Вчитель: На попередньому уроці почула думку, що, читаючи «Лист до батька», починаємо плутати де Кафка і де Замза.
* Чому це відбувається з нами? (Учениця виступає перед класом з випереджальним завданням і проводить порівняння біографії письменника і долі Грегора)
Вчитель: Кафка був самотнім в товаристві друзів, чужим в сім’ї, чужим серед людей, страждав від нападів страху і, разом з тим, був талановитим, ніжним, добрим, люблячим і сповненим правди…
VI. Робота над картиною І. Земцова « Кафка», репродукція якої є на кожній парті.
Вчитель: Спробуйте за допомогою картини дати характеристику світовідчуттю Ф. Кафки.
Вчитель: Людська самотність Кафки непомітно вибухнула в його творчості. Зокрема, у цій новелі. Грегор Замза – самотня людина. Зауважте, Людина, а не комаха.
VII. Робота над поняттям АЛЬТРУЇЗМ.
Вчитель: Тож настав час поговорити про альтруїзм.
VIII. Вчитель на дошці розміщує портрет Достоєвського
ІХ. Робота над епіграфом до уроку
Вчитель: Вдома ви мали заготувати епіграфи до нашого уроку. Перечитайте, будь ласка, їхі зробіть висновки, чи відповідають вони темі нашої розмови. Якщо так, то прикріпіть їх на дошці. А також обґрунтуйте свій вибір.
Х. Висновки після почутого на уроці:
- Кафка продовжив справу своїх попередників (художників, письменників);
- людська самотність – трагічний факт у творчості письменника;
- …..
Х. Підсумок уроку. Вчитель звертає увагу на те, що під час уроку на дошці з’явилися й інші кольори, окрім чорного і білого. Отже, життя триває і ніколи не варто втрачати надії на те, що Людина обов’язково знайде Людину….