Пояснити учням предмет вивчення фразеології, дати основні відомості про фразеологізми, формувати вміння визначати їх у тексті, розкривати їхнє лексичне значення; пояснити роль фразеологізмів у мовленні, ознайомити з будовою фразеологічного словника, формувати вміння користуватися фразеологічним словником.
Українська мова
6 клас
ФРАЗЕОЛОГІЯ
Автор: учитель української мови та літератури
Боярської ЗОШ І-ІІІ ст.№1
Києво – Святошинського району
Морська Тетяна Володимирівна
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 – 9 класи. – К.: Видавничий дім “Основа”, 2013.- 160с. / зі змінами, затвердженими Наказом Міністерства освіти та науки № 804 від 07.06.2017р.
Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ознайомлення із фразеологічним словником.
Мета: пояснити предмет вивчення фразеології, дати основні відомості про фразеологізми, формувати вміння визначати їх у тексті, розкривати їхнє лексичне значення; пояснити роль фразеологізмів у мовленні, ознайомити з будовою фразеологічного словника, формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивати логічне й образне мислення школярів; сприяти збагаченню та уточненню їхнього словника; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: фразеологічний словник, підручник (Заболотний В.О. Українська мова: підруч. для 6 класу загальноосв. навч. закл./О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. – К.: Генеза, 2014.- 256 с.), мультимедійний проектор.
Перебіг уроку
Слово – вираження думки…
і повинне відповідати тому,
що воно виражає.
О. Толстой
І. Організаційний момент.
ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Робота з підручником.
Усне виконання вправи 86.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.
Робота з підручником.
Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу на с.37.
V. Виконання вправ на застосування засвоєних знань, формування умінь і навичок.
Точити теревені |
базікати, безпредметно говорити |
Бити байдики |
ледарювати, нічого не робити |
Мокрим рядном накрити |
накинутися на когось із докором |
У сірка очей позичати |
про людину, яка соромиться ганебного вчинку |
Побити горшки |
посваритися |
Гнути кирпу |
задаватися |
Задніх пасти |
бути останнім, відставати в чомусь |
Передати куті меду |
перебрати в чомусь зайвого |
Залити сала за шкуру |
завдати комусь лиха. |
Пояснивши значення кожного з фразеологізмів, дібрати фразеологізми-антоніми. Записати в зошит.
1. За тридев’ять земель (під самим носом). 2. Хоч у вухо бгай (хоч кілок на голові теши; хоч черепком вухо ріж). 3. Вивести кінці (сховати кінці у воду). 4. Пороху не вигадає (не винайде) (не в тім’я битий). 5. Не видавиш слова (проворний на язик; язик без кісток) 6. Не викурити й ладаном (не заманити й калачем).
Для довідок. 1. Дуже далеко. 2. Про того, хто лагідний, покірний, податли
вий. 3. З’ясувати щось. 4. Про того, хто позбавлений кмітливості, розумово
обмежений. 5. Про того, хто мовчазний, небалакучий. 6. Не можна
позбутися, вигнати.
підберіть до них фразеологізми.
За двома зайцями
Закресліть «третє зайве», відповідь обґрунтуйте.
Птах високого польоту, висока трава, не покладати рук.
Бути на сьомому небі, обминати гострі кути, читати газету.
Давати хропака, писати твір, накивати п’ятами.
Сон бере, носом клює, прозора вода.
Слухати вчителя, намотати на вус, мов у рот води набрати.
Викинути з голови, нашептати бабусі, дерти кирпу.
Давати наганяй, витикати носа, брати участь.
Письмове виконання вправи 87.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
Наприклад:
Фразеологізм Стійкий, крилатий Розтлумачує, об’єднує, збагачує Він є крилатим! Афоризм |
Фразеологія Найуживаніша, цікава Повчає, вивчає, зацікавлює Розділ мови, що вивчає фразеологізми Наука |
Прочитайте спроектовані на екран речення. Пояснити походження фразеологізмів.
|
|
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти та записати речення із фразеологізмами кирпу гнути, ні сіло ні впало, каламутити воду, з’їдати облизня, крутити носом.