Тема: Фразеологізми, їхнє лексичне значення. Джерела українських фразеологізмів.
Мета: ознайомити учнів з фразеологізмами; навчити визначати їх роль в системі мови; сформувати уявлення про джерела виникнення фразеологізмів; розвивати навички визначення фразеологізмів в текстах та їхнього лексичного значення; удосконалювати вміння створювати усні й писемні висловлювання, використовуючи фразеологізми; збагачувати словниковий запас п’ятикласників; виховувати любов до рідної мови та літератури.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок
Методично-дидактичне забезпечення: Програмовий педагогічний засіб «Українська мова», Єрмоленко С.Я., Сичової В.Т., Жук М.Г. Українська мова: підручн. для 6 кл. загальноосв. навч. закл. – К.: Грамота, 2014. – 272с., М. Стельмах « Гуси- лебеді летять», Г. Бойко. «Вереда. Шедеври української дитячої поезії», мультимедійний проектор, ПК, фразеологічний словник.
Хід уроку
І. Етап орієнтації
- Як називається розділ мовознавчої науки , який ми зараз вивчаємо?
- Що цікавого ви дізналися з розділу « Лексикологія. Фразеологія» ?
- Про що ми ще з вами не говорили?
ІІ. Етап цілепокладання
Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.
Прослухайте вірш Г. Бойка і дайте відповіді на запитання.
Це дідусь хороший мій,
Звуть дідуся — Веремій.
Так він дивно розмовляє,
Що попробуй зрозумій!
В цирку був я з дідусем —
Ми там бачили усе:
І жонглера, і ведмедя
На швидкім велосипеді...
Я вертівся — дід спитав:
— Ти прийшов ловити ґав?
Аж піднявся я із лави:
— Та які ж у цирку ґави?.. —
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
Через того самоката
Посварилися ми з братом.
Брат мовчав, і я мовчав,
А дідусь обох повчав:
— Що це ви розбили глека?
Так до бійки недалеко!
Братик плачучи сказав:
— Глека я не розбивав!.. —
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
Я, сестричка й менший брат —
Втрьох збирали виноград.
Сперечалися ми все,
Хто з нас кошик понесе.
Дідуся ми розгнівили:
— Що ви кашу заварили?
Мій читачу! Зрозумій,
Що сказав тут Веремій,
В мами, в тата запитай
І НА ВУСА НАМОТАЙ!
- Як ви розумієте значення виразів ловити гав, розбити глека, кашу заварити, на вус намотай?
- Ці вирази вжито в прямому чи переносному значенні?
Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося, що це за вирази, як вони з’явилися у нашій мові.
Епіграф до уроку:
Нема мудріших ,
ніж народ, учителів.
У нього кожне слово –
це перлина (М. Рильський).
ІІІ. Етап проектування
1. Робота з епіграфом уроку.
2. «Доповни поняття».
3. Робота з текстом.
4. Робота з підручником.
5. «Упізнай мене».
6. «Утвори пару».
7. «Хвилинка- цікавинка».
8. «Знайди сусіда».
9. «Майстри слова».
10. «Літературна хвилинка».
11. «Латка» для фразеологізму».
12. Незакінчене речення.
13. Домашнє завдання.
ІV. Етап організації виконання плану.
1. Робота з епіграфом:
-Слово вчителя про роль слова в житті людини.
Питання до учнів:
( Учні висловлюють свої думки)
-Завдання: зробити синтаксичний розбір другого речення епіграфа.
У нього кожне слово – це перлина.
(Учень пояснює написання слів з вивченими орфограмами та пунктограму)
-Завдання: усно скласти «Мовний портрет» речення.
-Питання: у якому слові епіграфа звуків менше, ніж букв? ( нього)
2. «Доповни поняття»: усне повторення теоретичного матеріалу
3. Те, що слово означає- це … .
4. Слова з одним лексичним значенням називаються …., а які мають кілька лексичних значень , називаються … .
5. Багатозначні слова мають … і … значення.
6. Слова, які вживаються в усіх стилях мовлення - … .
7. Слова, що вживаються лише в певних стилях , називаються … .
8. Слова різні за звучанням та написанням, але близькі за лексичним значенням –
це … .
9. Слова , що однаково звучать, але мають різне лексичне значення називаються … .
10. Слова з протилежним лексичним значенням - це … .
(Учні по одному читають терміни і дають повну відповідь)
3. Робота з текстом.
Завдання: Прослухайте фрагмент з повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» і скажіть, які образні вислови ви почули.
( Учитель зачитує фрагмент із твору, а учні слухають текст і відповідають)
… На другий день уже було вiдомо, що чортяка мене не вхопить, бо я вночi нi разу не бухикнув. Тому дiд зауважив, що я одчайдух i весь удався в нього, а мати сказала, що - в оглашенного. Пiсля цього ми з дiдом перезирнулись, усмiхнулися, мати посварилась на мене бровами i кулаком, а бабуня вирiшила повести свого безклепкого внука до церкви. Там я мав i покаятись, i набратися розуму, якого усе чомусь не вистачало менi. Та я не дуже цим i журився, бо не раз чув, що такого добра бракувало не тiльки менi, але й дорослим. I в них теж чогось вискакували клепки, розсихались обручi, губились ключi вiд розуму, не варив баняк, у головi лiтали джмелi, замiсть мiзкiв росла капуста, не родило в черепку, не було лою пiд чуприною, розум якось втулявся аж у п'яти i на в'язах стирчала макiтра...
Образні вислови: вискочили клепки, розсохлись обручі, загубили ключі від розуму, не варить баняк, у голові літають джмелі, замість мізків росте капуста, не родить в черепку, не має лою під чуприною, на в’язах стирчить макітра.
образні вислови? Які саме?
4. Робота з підручником:
- Опрацювання теоретичного матеріалу § 15
5. «Упізнай мене»
Завдання: прочитати речення, визначити фразеологізми, пояснити їхнє лексичне значення.
Уся худібонька пропала, неначе язиком корова ізлизала ( Л. Глібов).
Вона здогадалася, що вже наговорила сім мішків гречаної вовни ( І. Нечуй- Левицький).
Вовк не диха – врізав дуба, буде з вовка добра шуба (М.Стельмах).
Схопила миску Свинка наша та як почне усе трощить – аж за вухами лящить (Н. Забіла).
Стояла, дивилась і почувалась на сьомому небі (Є. Гуцало).
Тимко і Сава домовились, що ні світ ні зоря підуть вудити рибу (Є. Гуцало).
Любив старий на припічку баляндраси точити ( М.Стельмах).
6. «Утвори пару».
Завдання: прочитайте фразеологізми і доберіть до них пояснення з довідки.
Клювати носом, сушити голову , ходити на голові, діставати з-під землі, гнатися за двома зайцями, знати як свої п’ять пальців.
Довідка: дуже добре знати, братися одночасно за кілька справ, напружено думати,бешкетувати, дрімати, важко працювати, робити неможливе
7. « Хвилинка – цікавинка»: Розповідь учителя про походження фразеологізму «Чимало води утекло з тих пір»
8. « Знайди сусіда».
Завдання: з поданих фразеологізмів скласти антонімічні пари.
Останнє віддати, з легким серцем, кидати в жар, важкий на підйом, тримати язик за зубами, з батька рідного останню сорочку здерти, перебиватися з хліба на воду, з важким серцем, кидати в холод, жити на широку ногу, розв’язати язика, легкий на підйом.
9. «Майстри слова».
Завдання: з будь- якими трьома фразеологізмами складіть і запишіть речення.
10. «Літературна хвилинка».
Завдання: відгадайте загадки, у яких зашифровано фразеологізми.
Хоч не часто я хворію,
Та стогнати добре вмію.
Коли зла комусь бажають,
Чомусь мене підкладають.
( Свиня. Підкласти свиню)
Я маленький і пухнастий,
Сірий, чорний та смугастий,
Маю доленьку гірку,
Продають мене в мішку.
( Кіт. Купити (продати) кота в мішку)
Барвисту сукню скинула,
Умилася сльозами,
Ліси, поля покинула;
Сестра не за горами.
( Осінь і зима. Умитися сльозами)
11. «Латка» для фразеологізму» (усно)
Завдання: на місці пропуску у фразеологізмах поставте «латку». Поясніть значення фразеологізмів.
“Латки”: один, два, три, чотири, п’ять, шість , сім, вісім, дев’ять, десять.
V. Контрольно-оціночний етап
« Незакінчене речення»
Домашнє завдання.
Опрацювати §15, 16 вправи 134, 136.