Функції, многочлени, рівняння, нерівності.
Якщо запастися терпінням і проявити старання,
то посіяне насіння знання неодмінно дасть добрі сходи.
Леонардо да Вінчі
Мета: Розширити знання учнів з теми «Функції, многочлени, рівняння, нерівності», вчити застосовувати набуті знання, розвивати логічне мислення, практичні навички у нестандартних ситуаціях, формувати математичні компетентності.
Тип уроку: підсумковий урок, урок-практикум.
Зміст уроку:
«Не кажи — не вмію, а кажи — навчусь!»
Вступ. Сьогоднішній урок – підсумковий урок з теми «Функції, многочлени, рівняння, нерівності». У кожного з вас є вже відома вам картка успіху (таблиця результатів), заповнюйте її протягом уроку а я поставлю загальну оцінку за урок.
І. Актуалізація опорних знань(«Незакінчене речення»)
Запитання до класу(за кожну відповідь – 1 бал)
ІІ. Повторення та систематизація знань:
На дошці ви бачите 2 задачі. Яким способом ви б розв’язували ? (2 учні до дошки)
(3б.)Знайдіть дійсні корені рівняння і розкладіть на множники:
використай ділення «кутом»
використай схему Горнера
А ми разом попрацюємо усно. Увага на екран.
(1б.)При яких значеннях а, b, c, d многочлени рівні?
a) і
б)і
в) і (інт. провокація)
Виконання вправ:
(1б.)1. При якому значенні а многочлен Р(х) ділиться без остачі на многочлен Q(x):
а) (а=90)
б) (а= -3)
(3б.)2. Не виконуючи ділення знайдіть остачу від ділення многочлена
на квадратний тричлен
Відповідь:
(1б.)А зараз давайте повторимо графіки залежностей, які найчастіше зустрічаються
Коло (x-a)2 + (y-b)2=R2 центр? радіус?
a – змінна b – const R - const |
коло «рухається» вздовж осі Ох |
|
b – змінна a - const R - const |
коло «рухається» вздовж осі Оу |
|
a – const b – const R - змінна |
«сім’я» концентричних кіл з центром в точці (а; b) |
|
Півколо у =
Графік залежності виду |х| + |у|= т – квадрат
|х - а| + |y - b|= т
a – змінна b – const т - const |
квадрат «рухається» вздовж осі Ох |
b – змінна a - const т - const |
квадрат «рухається» вздовж осі Оу |
a – const b – const т - змінна |
«сім’я» концентричних квадратів з центром в точці (а; b) |
Графік функції виду у = |х - а| + |х - b|
«дно»: у = |а - b|
Усно:
(1б.)Яку найбільшу кількість розв’язків має рівняння в залежності від параметра а .(Розв’язуємо графічно)
«Із учителем - без учителя».
(1б.)З учителем (біля дошки):
Розв’яжіть рівняння:
Розв’яжіть нерівності:
Без учителя (в парах):
(4б.)Знайдіть всі значення параметра а при якому рівняння має менше 4 коренів
Розв’язання.
Зліва виділимо повний квадрат і запишемо рівняння в виді:
Нехай f(x) = g(x)=
Схематично зобразимо графіки функцій f(x) та g(x)
Графік функції g(x)= - пряма, паралельна осі Ох. Розв’язки рівняння – абсциси точок перетину графіків функцій. Пряма не перетне графік f(x), якщо а < 0 і якщо а >9, то пряма матиме з графіком менше чотирьох точок перетину (а саме дві). Тобто, рівняння має менше 4 коренів коли
Відповідь:
(5б.)Розв’яжіть нерівність для всіх дійсних значень параметра а.
|x - 2|+|x + 3|≤ a
Розв’язання
Побудуємо графіки функцій у=|x - 2|+|x + 3| і у=а
При a<5 графіки не перетинаються, і ніяка частина у=|x - 2|+|x + 3| не лежить нижче прямої, тож нерівність розв’язків не має
При a=5 графіки мають спільний відрізок який і є розв’язком
При a >5 графіки перетинаються в двох точках, частина графіка у=|x - 2|+|x + 3| лежить нижче прямої у = а
Знайдемо точки перетину у=|x - 2|+|x + 3| і у=а
При а>5 графіки перетинаються в точках х1= і х2=
Відповідь: якщо a<5
якщо = 5,
якщо
Попрацюємо разом
(4б.)Знайти всі значення параметра а при яких найменше значення функції f(x) дорівнює найбільшому значенню функції g(x).
f(x ) = |x - 1|+|x - 3|+a
g(x) =
Розв’язання
Графік функції g(x)- парабола, вітки вниз, найбільшого значення досягає в вершині: х = 0; g(x)=
f(x)=|x - 1|+|x - 3|+a
Побудуємо графік у =|x - 1|+|x - 3|.
Найменше значення f(x) = 2+a
Значить
Відповідь:
Хвилинка відпочинку (портрети математиків)
4) (5б.) Знайдіть всі значення параметра при якому система має безліч розв’язків
Розв’язання
Побудуємо графіки обох рівнянь в одній системі координат.
Графік першого рівняння – дві паралельні прямі: y = x + 2 і y = x – 2
Графік другого рівняння – кут, що рухається вгору-вниз по вісі Оу.
Кутові коефіцієнти прямих і правої сторони кута однакові і дорівнюють 1.
Очевидно, що система має безліч розв’язків при а = ±2
Відповідь: -2; 2.
А тепер давайте знайдемо такі значення а при яких система має 1 розв’язок.
Очевидно, що система має один розв’язок при -2 < а < 2
Відповідь:
Коло ідей(7б.)
Розв’язання
Побудуємо графіки обох рівнянь в одній системі координат.
Для побудови графіка першого рівняння розкриваємо модуль.
Графік другого рівняння – квадрат, що рухається вздовж Ох.
Якщо а ≥ 1, то система завжди має 2 розв’язки.
Ще один випадок двох розв’язків матимемо, при а = -2
В інших випадках система не має розв’язків, або їх кількість не дорівнює двом.
Відповідь:
Д/З ст. 155 №10, 15, 16, 29
Картка успіху
П.І. |
Бачити помилку |
Проаналізувати умову |
Запропонувати крок розв’язування |
Аргумен-тувати |
Запропонувати спосіб розв’язування |
Відповісти на запитання |
Відповідь біля дошки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мої враження про урок
+ Плюс |
|
?!! Цікаво |
|
|
|
1