Функція y = k / x
Дидактична мета: формувати уявлення учнів про обернену пропорційність як функцію, сформувати первинні вміння; виділяти серед запропонованих функцій обернено пропорційні, відтворювати властивості обернено пропорційних функцій, будувати графіки функцій, які є обернено пропорційністю із заданим коефіцієнтом.
Розвивальна мета: розвивати логічне мислення та інформаційні компетенції; вміння систематизувати та робити узагальнення.
Виховна мета: виховувати інтерес до математики; сприяти розвитку в учнів пізнавальних здібностей.
Обладнання: комп'ютери, роздатковий матеріал, підручник «Алгебра» А. Г. Мерзляк.
Функція , її графік та властивості
Дидактична мета: формувати уявлення учнів про обернену пропорційність як функцію, сформувати первинні вміння; виділяти серед запропонованих функцій обернено пропорційні, відтворювати властивості обернено пропорційних функцій, будувати графіки функцій, які є обернено пропорційністю із заданим коефіцієнтом.
Розвивальна мета: розвивати логічне мислення та інформаційні компетенції; вміння систематизувати та робити узагальнення.
Виховна мета: виховувати інтерес до математики; сприяти розвитку в учнів пізнавальних здібностей.
Обладнання: комп’ютери, роздатковий матеріал, підручник «Алгебра» А. Г. Мерзляк.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Учитель: в природі, в житті багато реальних процесів і явищ ідуть поруч, існують парами. Так, наприклад, заряди є позитивні і негативні, люди активні і пасивні, є день і ніч, є молодість і старість, є дія додавання і віднімання, множення і ділення; є залежність між величинами прямо пропорційна та обернено пропорційна .
На цьому уроці ми розглянемо обернену пропорційність як функцію, побудуємо її графік та дослідимо властивості. То що ми повинні згадати, щоб все це зробити?(відповіді учнів)
Визначимо вид залежності:
1) довжина сторони квадрати і його периметр (пряма);
2) довжина та ширина прямокутника заданої площі (обернена);
3) витрачений час і обсяг виконаної роботи (пряма);
4) швидкість і час руху автомобіля для заданої відстані (обернена);
5) обсяг і якість виконаного домашнього завдання та отримана оцінка (пряма);
6) оцінка в щоденнику та радість батьків (пряма).
То щоб радість була якнайбільшою, оцінка хорошою чи відмінною, включаємося в роботу, обговорюємо, помиляємося і досягаємо мети.
Щоб згадати основні поняття, пов’язані з функцією, виконаємо завдання «Вставити пропущені слова» (завдання на картці):
1. Відповідність між змінними х та у, за якої кожному значенню змінної х відповідає єдине значення змінної у – це функція.
2. Змінна х – аргумент.
3. Змінна у – функція.
4. Усі значення, яких набуває аргумент, утворюють область визначення функції.
5. Усі значення, яких набуває функція при аргументах, взятих з області визначення функції, утворюють область значень функції.
6. Множина усіх точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенню аргументу, а ординати – відповідним значенням функції, називають графіком функції.
ІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1) Для прямокутника площею S = 24 см2, виразити довжину у через ширину х.
– це і є приклад функції оберненої пропорційності.
2) Робота за готовою таблицею, заповненою учнями вдома для функцій і . Учні будують графіки.
х |
-8 |
-6 |
-4 |
-2 |
-1 |
-1/2 |
1/2 |
1 |
2 |
4 |
6 |
8 |
у |
-1 |
|
-2 |
-1 |
-8 |
-16 |
16 |
8 |
4 |
2 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
х |
-8 |
-6 |
-4 |
-2 |
-1 |
-1/2 |
1/2 |
1 |
2 |
4 |
6 |
8 |
у |
1 |
|
2 |
1 |
8 |
16 |
-16 |
-8 |
-4 |
-2 |
- |
-1 |
Учитель Ми побудували красивий графік – назва якого – гіпербола (в перекладі «кинути далі за ціль»); відкритий древньогрецькими математиками, а назву гіперболи графіку дав Аполлоній.
3) Робота з бібліотекою комп’ютерних моделей (https://sites.google.com/site/biblkompmod/).Учні, працюючи з моделлю, рухають повзунок та встановлюють розміщення гіперболи по четвертях і належність точки графіку функції.
4) Доповнення порівняльної таблиці властивостей функцій прямої та оберненої пропорційності.
ІІІ. Формування умінь і навичок
№ 319 – усно (с. 74):
Оберненою пропорційністю є:
3) , k = 2; 4) ; 5) ; 7) ; 8) .
№ 322:
- за побудованим раніше графіком
1) якщо х = 4, то у = -2,
х = -1, то у = 8.
2) якщо у = 2, то х = -4,
у = -8, то х = 1.
3) у > 0, якщо х < 0.
№ 324 (1, 2):
1) Якщо точка А(-4; 7) належить графіку , то виконується умова ; графік проходить через точку А(4; 7).
2) В(14; -2); , графік не проходить через точу В(14; -2).
№ 328:
Графік проходить через точку А(-5; 4), тому ; k = -20.
№ 331 (1): Розв’язати графічно
Будуємо графіки функцій (гіпербола) і у = 4 – х (пряма).
Графіки перетинаються в точці з абсцисою х = 2.
А якщо необхідно розв’язати рівняння ? (В цій же системі координат іншим кольором побудуємо пряму у = –2 х і робимо висновок,що гіпербола і пряма не перетинаються, а значить рівняння не має розв’язків).
ІV. Підведення підсумків
Хто впевнений в собі, і хто хоче перевірити, як він засвоїв дану тему, можете пройти тест-контроль на комп’ютері і автоматичне оцінювання. А решта учнів зможуть пройти даний тест вдома.
1) Хочу почути запитання від вас щодо функції , графік якої зображено на дошці (математичний футбол).
2) Які реальні процеси можна описати за допомогою функції ?
V. Домашнє завдання
Опрацювати п. 10, № 323, № 329 (1), № 332 (1, 3).
Додатки
Встав пропущені слова
1.Відповідність між змінними та , за якої кожному значенню змінної
відповідає єдине значення змінної — це...
2.Змінна х — ...
3. Змінна у — ...
4. Усі значення, яких набуває аргумент, утворюють область...
5. Усі значення, яких набуває функція при аргументах, взятих з області визначення функції, утворюють область...
6. Множина усіх точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенню аргументу, а ординати — відповідним значенням функції, називається...
Встав пропущені слова
1.Відповідність між змінними та , за якої кожному значенню змінної
відповідає єдине значення змінної — це...
2.Змінна х — ...
3. Змінна у — ...
4. Усі значення, яких набуває аргумент, утворюють область...
5. Усі значення, яких набуває функція при аргументах, взятих з області визначення функції, утворюють область...
6. Множина усіх точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенню аргументу, а ординати — відповідним значенням функції, називається...
Встав пропущені слова
1.Відповідність між змінними та , за якої кожному значенню змінної
відповідає єдине значення змінної — це...
2.Змінна х — ...
3. Змінна у — ...
4. Усі значення, яких набуває аргумент, утворюють область...
5. Усі значення, яких набуває функція при аргументах, взятих з області визначення функції, утворюють область...
6. Множина усіх точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенню аргументу, а ординати — відповідним значенням функції, називається...
Встав пропущені слова
1.Відповідність між змінними та , за якої кожному значенню змінної
відповідає єдине значення змінної — це...
2.Змінна х — ...
3. Змінна у — ...
4. Усі значення, яких набуває аргумент, утворюють область...
5. Усі значення, яких набуває функція при аргументах, взятих з області визначення функції, утворюють область...
6. Множина усіх точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенню аргументу, а ординати — відповідним значенням функції, називається...
Тест
1. У яких чвертях розміщено графік функції у = 3 / 8х?
А. I і IV. Б. I і III. В. I і II. Г. II і IV.
2. У яких чвертях розміщено графік функції у = -1/2х
А. I і III. Б. I і IV. В. II і III. Г. II і IV.
3. Задайте формулою обернену пропорційність, якщо її графік проходить через точку А(4;-0,15)
А. y = -0,375 / x. Б. y = 0,375 / x. В. y = 0,6 / x. Г. y = -0,6 / x.
4. Яка з точок належить графіку функції у=-4/х ?
А. (1; 10). Б. (1; 4) . В. (1; -4). Г. (1; -10).
5. Знайти значення аргументу для функції у=6/х, якщо у=-3
А. 2. Б. 3. В. -3. Г. -2.
6. Яка з заданих функцій є оберненою пропорційністю?
А. y = 3x. Б. y = 3 / x В. y = x / 3 Г. y = -3 / x
7. Знайти значення функції у=6/х,якщо х=1,5
А. 0,4. Б. 4 В. 5 Г. 0,5