Урок "Г.Г.Маркес «Стариган з крилами». Чи потрібно прилітати ангелам на землю?"

Про матеріал
Викладач досліджує проблематику та систему образів оповідання Г.Г,Маркеса "Стариган з крилами", аналізує поняття "магічного реалізму". Проводить паралель з твором С. Єсеніна "Шел Господь пытать людей в любови...", працює над символами твору та головною метафорою. Використовує схеми та таблиці для кращого засвоєння матеріалу.
Перегляд файлу

Тема: Г.Г.Маркес «Стариган з крилами». Чи потрібно прилітати ангелам на землю?

 

Мета: дослідити проблематику та систему образів оповідання «Стариган з крилами»; формувати навички аналітичного мислення, інтерпретації, цілісного аналізу художнього твору; поглиблювати і розширювати літературознавчі знання; виховувати почуття добра, довіри, співпереживання, вміння відповідати за свої вчинки.

 

Обладнання: відеоматеріали, текст оповідання, схеми.

 

Тип уроку: урок-дослідження.

 

Опорні слова та поняття: реалізм – напрям у літературі і мистецтві, який передбачає правдиве, об’єктивне відображення дійсності; «магічний реалізм» - реалізм, в якому органічно поєднується елементи реального і фантастичного, побутового та міфічного, дійсного  та уявного; притча – повчально-алегорична розповідь, в якій фабула підпорядкована моралізаційній частині твору; гротеск – художній прийом у літературі й мистецтві; заснований на неодмінному перебільшенні або применшенні зображуваного, на поєднанні різних контрастів, сполученні реального з фантастичним, трагічно з комічним; метафора – художній засіб, що полягає у переносному вживанні слова або виразу на основі аналогії, схожості або порівняння; філософський зміст – глибоке, осмислене розуміння проблемної ситуації у творі, засоби комічного - сатира, іронія, сарказм.

 

Епіграф: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо».

О.Генрі

 

«Не бійся ворогів: найгірше – вони можуть тебе вбити. Не бійся друзів: найгірше вони можуть тебе зрадити. Бійся байдужих: вони не вбивають і не зраджують, та тільки з їх мовчазної згоди існують на землі зрадництво і вбивство».

Бруно Ясенський

 

Хід уроку

 

І Організаційний момент

ІІ Актуалізація опорних знань

1. Біографія і творчий шлях Г.Г.Маркеса. https://www.youtube.com/watch?v=ODmAzyn-XWY

2. «13 фраз про сенс життя» https://www.youtube.com/watch?v=Su50tm-bM9g.

 

 

ІІІ. Опрацювання теми уроку

- Знайомство з літературознавчим терміном «магічний реалізм»: магія + реальність (докази з оповідання)

Реальність

Магія

Селище, сім’я, дощ, краби, паства, сусіди…

Ангел, дива, дівчинка-павук, відновлення та  відліт ангела

 

Г.Г.Маркес казав: «У Латинській Америці все можливе, все реальне».

Говорячи про термін «магічний реалізм», треба відзначити, що реалізм тут – не те, що малося на увазі у XIX ст., це не зображення «правди життя»,  соціальних суперечностей. Письменник хотіли переосмислити реалії  усталеного світу (за допомогою прийому «очуднення»), по-новому поглянути на життя Латинської Америки (з точки зору європейця).

Важливо, що письменники не ховалися за «магічним реалізмом», а, навпаки, намагалися краще зрозуміти себе і навколишню дійсність.

Реалізм життя зображується не для того, щоб передати його реальну картину, а для того, щоб вийти на інший вимір людський цінностей.

«Магічний реалізм» творить світ заново, і зі фантастичністю цього світу криється «найсерйозніша» реальність.

У творі

 

Реалізм

Герой

Прийом зображення

Художня дійсність

Художній конфлікт

Магічний

ХХ століття

Дивак з крилами; самотня особистість на землі

Міфологізація; гіперболічність; іронія

Поєднання вигадки з дійсністю; химерне переплетіння реального та фантастичного

Глибинний духовник конфлікт

 

Робота з назвою твору (який переклад точніше передає сенс твору)

«Стариган з крилами». «Очень старый человек с большими огромными крыльями».

 

Робота з текстом

  • Дощ не вщухав уже третю добу…
  • Всесвітній Потоп, функція якого – очистити Землю від усілякого бруду.
  • Янгол упав у калюжу, бо чистого місця на Земля немає.
  • Обставини, за яких з’являвся янгол - сильний дощ, сморід крабів, хвора дитина, світ похмурий, небо й море – попелястого кольору, грязюка.

 

-    Чому прилетів ангел?

  • забрати або вилікувати дитину;
  • щоб перевірити мешканців селища на людяність, подивитися, як проявляться їхні риси при зустрічі з ним;
  • передати Божу звістку, бо в перекладі з грецької ангел – це вісник;
  • застерегти від чогось… .

 

Трансформація образу ангела

Щось – старенький дід – страховисько (бо крила) – старий (відношення ще не сформовано) – жебрак – старезний дід (зовнішність) – старий – симпатичний – людина – іноземець – ангел.

- Як сприймають старигана мешканці селища?

  • дехто пропонував призначити ангела головою всесвіту;
  • дехто вважав, що його слід зробити генералом, який може виграти всі війни;
  • були й такі, котрі хотіли за допомогою ангела вивести рід крилатих людей, які мають підкорити всесвіт.

 

У всесвіті дві найбільші таємниці – люди і зірки. Коли десь падає зірка, кажуть, що то летить янгол. Ніхто не відає, куди стелеться його дорога, чиї двері він позначить таємним знаком. Можливо, Божий посланець посилає когось врятувати,  вберегли від злочинного кроку, наставити на праведний шлях. Який він – молодий, привабливий, з променистими очима та ореолом святості над головою чи старший, немічний.  Які крила несуть його на зустріч мрії: міцні та дужі чи знесилені й слабкі? Чому саме крила – засіб злету? О.Довженко стверджував, що людина пізнається висотою своєї мети і прагнень. Чи ж потрібні людині крила, щоб злетіли до омріяного, вічного, прекрасного. Чи може щось різнити земних людей і божественних істот – янголів?

 

Згідно з давніми міфами, янголи пов’язані з небесними світилами – Гавриїл з Місяцем, Рафаїл - з Меркурієм, Михаїл - з Венерою.

Можливо, у цьому виявляється давня мрія людства про духовний зв'язок космосу і землі («космос» - з грецької – «порядок», «устрій», «упорядкованість», «мир», «краса»).

- А з якої планети наш ангел, ми не знаємо.

- Хто це: ангел чи не ангел? (докази)

 

Ангел

  • Зовнішній вигляд ангела – це внутрішній стан людей;
  • ангельське терпіння;
  • забирає на себе всі хвороби людей;
  • недоїдки, камфора, тому вибирає баклажани;
  • це люди не розуміють Божої мови. Ми маємо звертатись до Бога мовою молитви, а в цьому селищі ніхто не молиться.
  • безсмертний (відновився і полетів);
  • він водночас усюди і ніде;
  • він творить дива.

Не ангел

  • Зовнішній вигляд;
  • хвороби;
  • баклажана каша;
  • сумнівні чудеса;
  • не розмовляє з людьми;
  •    камфора - притомікробний засіб.

 

 

В індіанців Північної Америки є божество з функціями творця всесвіту на ім’я Старий.  У цих самих племен птах є символом Бога. У старому заповіті є згадка про одного із семи ангелів, який символізує світло, зображення його в мистецтві часто сплутують з образом самого Бога, він обов’язково Старий. Тобто йдеться про божественну сутність дивного ангела. Чи це посланець від Бога, чи сам Бог в образі старого – він прийшов щось сповістити людям, дати зрозуміти щось дуже важливе.

 

С.Есенин «Шел Господь пытать людей в любви».

 

Шел Господь пытать людей в любови,
Выходил он нищим на кулижку.
Старый дед на пне сухом в дуброве,
Жамкал деснами зачерствелую пышку.

Увидал дед нищего дорогой,
На тропинке, с клюшкою железной,
И подумал: «Вишь, какой убогой,-
Знать, от голода качается, болезный».

Подошел Господь, скрывая скорбь и муку:
Видно, мол, сердца их не разбудишь…
И сказал старик, протягивая руку:
«На, пожуй… маленько крепче будешь».

 

Кулижка – крутой изгиб, поворот реки; лужок на заводи, заливе и сама заводь.

Дуброва - равнинный лес с преобладанием дубовых деревьев.

 

 - У чому подібність ситуації, описаної в творах?

 

Сенс назви твору.

Маркес прагне показати ставлення людей не до ангела, а до старої, немічної людини. Земні люди в оповіданні – це своєрідна модель людства. Письменники приходить до висновку, що у людей немає любові, милосердя, терпимості, взаємодопомоги. Люди жадібні, корисливі, вони все підпорядковують собі, навіть Божу милість.

 

  • Чи вірять люди в Бога, його милість?

Сім’я - Пелайо, Елісенда, дитина  (були жорстокими його витівки).

 

Пелайо:

– ангел топиться у калюжі, а він просто дивиться;

– запер ангела в курнику;

– сидів цілу ніч з кийком альгвасила;

  • розбагатів – завів кролячу ферму; покинув роботу поліцейського,  надбудували другий поверх;

– ангел захворів – «пожалів» - ще не дай Боже помре, то як хоронити?

– поставили на вікна ґрати.

 

Елісенда:

– дитина одужала – приплив великодушності – відпустити ангела;

– брати по 5 сентаво за огляд ангела;

– купила шовкові сукні і босоніжки на високих  підборах;

– інтерес людей до ангела пропав – гнала віником;

– бідкалася, що стало несила жити в цьому домі, повному ангелів;

– ангел полетів – полегшено зітхнула.

 

Дитина:

  •    знущалася над ангелом, але батьки зауважень не робили.

 

Авторитетна сусідка:

– о цю пору року ангели бувають дуже небезпечні;

– запропонувала годувати кристалами камфори;

– навіть авторитетна сусідка не знала,  що робити з померлим ангелом.

 

Отець Гонзага:

– сумнівався, чи не диявол це у масці;

– спроба надоумити паству – не знущатися. Але його слова залишилися не почутими.

– спочатку пробубонів молитву, а потім привітався;

  • образився, що ангел не привітав Божого слугу;
  •  інтерес до ангела пропав  – падре заспокоївся і більше ним не цікавився;

– звернувся до вищих духових інстанцій;

     .

 

Мешканці селища:

– розглядали без всякого душевного трепету;

– виривали пір’я;

– кидали недоїдки;

  • затаврували;
  •  платили  5 сентаво, щоб подивитися на ангела, як на  циркову звірину;

– коли приїхав цирк з дівчиною – тарантулом, забули про ангела.

.

 

Папа Римський:

– чи є у цього створіння пуп?

– чи вміє воно триматися на кінці голці?

– чи розмовляє арамейською мовою?

 

Висновок: віри, шанобливості до Бога, його милості у людей немає.

 

Як живуть ангели на небі, ніхто не знає. Але Г.Г.Маркес показав, як їм ведеться серед нас.

1) Він (ангел) був одягнений як жебрак, череп його був лисий, як коліно, рот беззубий, як у старого діда, великі пташині крила, обскубані та брудні, лежали у болоті…

2) … який більше скидався на велику старезну курку.

3) Дід сидів у кутку, розставивши крила, які сохли на сонці, довкруги валялися шкуринки від фруктів та недоїдки, які кидали люди.

4) «… від нього тхнуло болотом, із крил звисали водорості, велике пір’я було посічене земними вітрами, й нічого в жалюгідній зовнішності старого не свідчило про велич і гідність ангела».

5) «Очманілий від нестерпної спеки і смороду свічок, що їх віруючи ставили перед курником, ангел намагався якнайдалі забитися у куток».

6) « …надприродне терпіння було найголовнішою чеснотою ангела: його дзьобали кури, шукаючи космічних паразитів; недужі виривали з крил пір’я…, безбожники кидали камінням».

7) «Один сміливець навіть припік йому  бік розжареною залізякою… старий злякано підхопився, очі його наповнялися слізьми…».

8) Ангел до хлопчика ставився так само байдуже, як і до інших смертних, але покірливо, мов дворняга, терпів усі його примхи і витівки.

9) «Він ледь ворушився й майже нічого не бачив, погляд його геть затьмарився… все пір’я з крил повипадало…».

10) «Потім у нього стало рости тверде й довге, як у старих птахів, пір’я. Іноді… старий наспівував пісні давніх мандрівників».

 

Чудеса, які творив ангел

І група

1) жінка, яка з дитинства рахувала удари серця, і їй уже бракувало для цього цифр – безсмертна;

2) нещасний чоловік, якому заважав спати шум зірок – чує, як дихає й живе Всесвіт;

3) сновида, який усе ламав, що зробив удень – геній, що не повторюється.

 

Ці хвороби не вилікував, тому що це дар, подарунок Бога, а люди цього так і не зрозуміли.

 

ІІ група

1) Сліпому дав зуби (захищатися);

2) Паралітик виграв у лотерею;

3) На місці прокази виросли соняшники (сонях – квітка сонця, що рухається за сонцем, життя).

Цим «хворим» дав те, чого вони найбільше потребували (паралель з книгою Стругацьких «Пикник на обочине»).

Людям потрібно видовища, а не диво, тому очима героїв твору ми не можемо побачити дива, яке творить ангел.

 

 

 

 

 

 

 

 

Схема №1

Все це вбиває людей!

 

 

Символіка твору

Образи – люди

Стариган з крилами – Божий посланець, символ знехтуваної віри та уособлення Природи.

Хлопчик – жорстоке дитя хворого суспільства, хворе майбутнє.

Жінка-павук – символ деградації суспільства.

Пелайо та Елісенда – втілення прагматизму.

 

Образ світу природи

 

Дощ – символ необхідності духовного очищення землі.

Морська стихія – бурхливе і суперечливе життя.

Морський вітер – відчуття свободи.

Краби – наслідки нашого морального зубожіння.

Ангел летить у напрямку моря, бо відновлена, нова людина – ангел розуміє неправильність цього світу, море – кордон між світами, і його треба перетнути, щоб потрапити до іншого, можливо, кращого світу – момент ініціації.

Ініціація – суть обряду полягає в тому, що недосконалий помирає, а на його місці з’являється дорослий сильний чоловік, який викликає повагу до себе.

Померти – значить народитися знову.

 

Образи світу

 

Селище  – модель нашого світу.

Дім з ґратами – світ – тюрма; людські душі, закриті від Бога та чудес.

Ангел не має домівки – безпритульність ангела, Бога, святості на землі серед людей.

Ангел раз по разу потрапляє Елісенді на очі, він роздвоюється, розтроюється.  Старий – втілена людська свідомість, і Елісенда у відчаї каже, що «їй уже несила жити у цьому пеклі, повному ангелів». І ганяє істину віником.

Слова Елісенди – точна характеристика світу  з перевернутими цінностями.

Дитина  - наше майбутнє (у цьому творі дитина мовчить і нічого не говорить, хворіє – глуха, німа, хвора).

Отець Гонзага – падре без церкви, без віри.

 

 Робота над темою, ідеєю, проблематикою

 

Тема твору: зображення людського суспільства, в якому немає місця ангелам, бо в ньому панують корисливість, розрахунок, байдужість. Відбувається моральна деградація людства.

Ідея: людство має духовно зцілитися, одужати, згадати про вічні цінності та врятувати ангелів (врятувати Бога і духовність у собі).

 

Проблематика оповідання «Стариган з крилами»: Г.Гарсіа Маркес у оповіданні «Стариган з крилами» піднімає ряд проблем. Найяскравіше можемо прослідкувати проблему духовного падіння суспільства, моральної деградації людства. Варто наголосити також на проблемі вибору - що у сучасному світі вибирає людина - земне чи мирське - добро чи зло? Чи готова пожертвувати принаймні мізерно заради порятунку незнайомої людини? Яскраво автор показує проблему любові до ближнього, особливо в епізодах, коли люди згущають над янголом - б’ють, припікають залізом, тицяють пальцями, кидають у клітку недоїдки, а він просто терпить.

 

Роль деталей і символів

 

Сльози на очах ангела – відчайдушний біль за деградоване людство, розуміння своєї безпорадності у тлінному суспільстві, яке втратило духовні орієнтири.

Страждання, муки старигана з крилами – бажання ангела через фізичний та моральний біль наблизити світ до очищення.

 

Хворе серце – «оголені нерви» болісно сприймають дійсність.

На вікнах будинку ґрати, щоб не залітали янголи – підтвердження того, що людство живе у в’язниці матеріальних благ, воно байдуже до чужого горя; духовний зміст вважає непотрібним. Свіжий вітер, промені сонця – віра в нові сили, які принесуть перебудову в суспільстві.

 

Засоби комічного

 

Гумор – різновид комічного, коли про серйозне говорять із доброзичливою посмішко.

Іронія – різновид комічного, прихована посмішка, глузування.

Сатира – різновид комічного, гостре висміювання всього нечесного, несправедливого.

Сарказм – різновид комічного, дошкульне висміювання.

 

Гумор

  1.   Пелайо з кийком альгвасила на кухні стереже ангела.
  2.   Отець Гонзага пробурмотів молитву, коли зазирнув  до курника.
  3.   Хлопчик і ангел одночасно захворіли на вітряну віспу.
  4.   Люди годували ангела кристалами камфори, а він вибрав баклажану кашу.

 

Сатира

  1.   Гонзага пише листа Папі Римському.
  2.   Відповіді Папи Римського.

 

Іронія

  1.   Коли Пелайо та Елісенда розбагатіли за рахунок ангела, на вікна поставили ґрати.
  2.   Коли ангел хворів, Пелайо приніс ковдру, бо не знав, що робити з померлим ангелом.

 

Гротеск

  1.   У двір Пелайо набилась сила-силенна людей, і довелося викликати війська, аби розігнати натовп, який трохи не розвалив дім.
  2.   Серед цього галасу і безладдя здавалося, що двиготіла земля.
  3.   Дівчина, яка через непослуху перед батьками перетворилася на павука.

 

Сарказм

У змалюванні дій отця Гонзага, Папи Римського.

 

Притча про ангелів

 

Два ангели – путника зупинилися на ночівлю в домі багатого господаря. Родина була негостинна і не захотіла залишити ангелів у вітальні. Натомість їх запропонували холодну комору. Коли вони застеляли постелі, старший ангел побачив у стіні дірку і заробив її. Молодший ангел запитав: «Чому? Старший відповів: «Речі не такі, якими видаються насправді».

Наступного вечора вони попросилися на ночівлю до будинку бідного господаря. Сім’я була доброзичливою і гостинною. Нагодувала їх, запросила спати у їхньому будинку. Вранці ангели знайшли господарів заплаканими: їхня єдина годувальниця – корова – лежала мертва в хліві.

Молодший ангел запитав: «Як це могла трапитися? Перший чоловік мав усе, а ти ще й допоміг йому, інша родин була бідною, але готовою поділитися усім, що мала, а ти дозволив, щоб їхня корова померла. Чому?». «Речі не такі, якими видаються на перший погляд», – відповів старший ангел. «Коли ми були у коморі, я зрозумів, що в дірці лежав скарб золота. Хазяїн був грубим і не хотів робити добро, я відремонтував стіну, щоб скарб так і не знайшли. Коли наступної ночі ми спали в ліжку господарів, прийшов ангел смерті за його дружиною, а я віддав йому корову».

Речі не такі, якими видаються на перший погляд.

 

Питання для роздумів

  1. Якщо людина створена за образом Божим, то чи має воно право жити безкрило, думати тільки про матеріальне, ставити ґрати на вікнах своїх будинків, щоб туди не залітали янголи?
  2. Чому ангелу не вдалося достукатися до людей?
  3. Що потрібно зробити, щоб люди змінилися?
  4. Терпіння Бога безкінечне? А якщо це був останній шанс?
  5. В яких творах світової літератури можна знайти ті ж самі проблеми, що піднімає Г.Г. Маркес? Про що це свідчить?
  6. Як ви можете пояснити дива, що описані у творі?
  7. Якщо б ви були художником, то які б кольори дібрали,  що найкраще відобразили суть твору?

 

Фінал твору

 

Фінал неоднозначний.

Для людей – песимістичний, бо ангел відлетів, покинув світ користі, жорстокості, байдужості. Люди залишилися без Бога. Тваринне в людях перемагає.

Оптимістичний – можливо, ангел ще раз повернеться через час, бо любов Бога до людей, сподівання на пробудження кращого в них, безмежні.

Для ангела – песимістичний, бо всі його спроби достукатися до людей не знайшли відгуку. Людство духовно вимирає. Він не виконав своєї місії.

Оптимістичний – він не загинув тут, біля людей, а відновився й повертається додому, до Бога. Світ безкінечний, а отже, боротьба за Людина буде доти, доки існує світ.

 

Художня деталь у творі

 

Фізичні випробування

Моральні випробування

Художня образність

Пелайо витяг ангела з грязюки й замкнув у дротяному курнику.

Сусіди кидали йому їжу крізь сітку.

Очманілий від нестерпної спеки й смороду свічок.

Його дзьобали кури, недужі висмикували з крил пір’я, безбожники жбурляли в нього каміння.

Один сміливець припік йому бік розжареною залізякою.

Пелайо загорнув його в ковдру і відніс у повітку, де ангела щоночі трусила лихоманка.

Байдужий до людей, буркнув щось своєю мовою.

Жалюгідна зовнішність старого.

Намагався якнайдалі забитися в куток.

Старий злякано підхопився, бурмочучи щось своєю незрозумілою мовою, очі його наповнилися слізьми, він реагував на біль, проте терпів всі примхи й витівки.

Ангел дуже постарів.

Він стогнав, бурмочучи щось своєю незрозумілою мовою.

Наспівував пісні давніх мандрівників.

Він був одягнений, як жебрак, череп його був лисий, як коліно, рот беззубий, як у старезного діді, великі півнячі крила, обскубані та брудні.

Той відповів якоюсь звучною, але незрозумілою мовою.

Більше скидався на велику старезну курку.

Крила ще ні про що не свідчать, їх мають і літак, і яструб.

Почало рости тверде й довге, як у великих старих птахів, пір’я.

Полетів, перетворившись на маленьку чорну цятку.

 

 

 

Художній світ Маркеса характеризують:

  • прагнення відтворити “моделі” національного буття, національної історії, національного мислення;
  • поєднання соціального й буттєвого аспектів, майстерна передача їхнього місцевого колориту;
  • міфопоетична забарвленість картин повсякдення й побуту;
  • тема розладу людських взаємин у світі;
  • змалювання дивного, незвичайного, абсурдного, надприродного, усяких метаморфоз;
  • створення фантастичної дійсності, в якій зруйновані межі між реальним та надреальним, об'єктивним і суб'єктивним.

 

Домашнє завдання

 

Написати твір на одну з тем

  1. «Чи потрібно повертатися ангелам на землю?»
  2. «Чи є в нашому світі місце ангелам і диву?»
  3. «Як ви вважаєте, кінцівка твору песимістична чи оптимістична? Думку обгрунтуйте».

1

 

doc
Додано
9 червня 2021
Переглядів
5983
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку