Урок "Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешко

Про матеріал

Мета: створити умови для ознайомлення учнів з творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки, визначення жанрової своєрідності та морально-етичних проблем твору; оцінювання вчинків казкових героїв, виділення добра і зла; формування вмінь аналізувати вчинки інших та власні;

сприяти розвитку навичок аналізу художнього твору, усного мовлення;

виховання інтересу до літератури, прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет письменниці, художній текст повісті, картки з завданнями.

Методи та прийоми: евристична бесіда; рольова гра («Інтерв'ю з письменницею»,); робота в групах, «Мозкова атака», , «Хвилинка гордості», «Незакінчене речення», «Сенкан», вікторина «Таємнича валіза».

Перегляд файлу

Тема. Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети.

Мета: створити умови для ознайомлення учнів з творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки, визначення жанрової своєрідності та морально-етичних проблем твору; оцінювання вчинків казкових героїв, виділення добра і зла; формування вмінь  аналізувати вчинки інших та власні;

сприяти розвитку навичок аналізу художнього твору, усного мовлення;

виховання інтересу до літератури, прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет письменниці, художній текст повісті, картки з завданнями.

Методи та прийоми: евристична бесіда; рольова гра («Інтерв’ю з письменницею»,); робота в групах, «Мозкова атака», , «Хвилинка гордості», «Незакінчене речення», «Сенкан»,  вікторина «Таємнича валіза».

Випереджувальні завдання: прочитати І – Х розділи повісті.

Епіграф:

Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні.

Народна мудрість

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  • Любі діти, я вітаю вас на сьогоднішньому нашому уроці. Давайте повернемо голівки, подивимося на свого сусіда, посміхнемося один одному і побажаємо здоров’я і гарного настрою.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель. З раннього дитинства нас супроводжують казкові герої. Казка — це чарівна країна. Це наш друг і мудрий порадник. Це вона дає нам перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність, справедливість. Народні казки вам читали бабусі та мами.

«Мозкова атака»

  • Що таке казка?
  • Які види казок ви знаєте? Наведіть приклади.
  • Чим народні казки відрізняються від літературних?
  • Які літературні казки ви читали раніше?

 

ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку. 

Мотивація навчальної діяльності школярів.

Сьогодні, діти, ми ще раз поринемо у чарівний казковий світ. Казка знову відкриє нам світ мудрості, добра і фантазії, навчить долати будь-які перешкоди.

Отже, нас чекають «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» – цікавий твір сучасної письменниці Галини Малик.

«Хвилинка мрій».    Чого ви очікуєте від уроку? Про що хотіли б дізнатися?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Я бачу ви готові до нової мандрівки казкою. До нас у гості сьогодні завітала сама Галина Малик, яка розповість про себе і відповість на ваші запитання.

 

Рольова гра «Інтерв’ю з автором».

Г. Малик (може бути старша учениця). Доброго дня. Я вдячна за запрошення на ваш урок. Мені приємно, що ви будете вивчати мої твори.

Народилася я 12 серпня 1951 року у м. Бердянську Запорізької області. 1964 року сім’я переїхала в селище Середнє поблизу Ужгорода. Я гарно вчилася, мала веселу вдачу, почуття гумору і зовсім не збиралася бути письменницею.

Своє перше знайомство з книжкою я запам’ятала на все життя. Це сталося у день мого народження, коли мама зробила диво-подарунок – збірку “Українські народні казки”, яка стала для мене “і букварем, і розвагою, і цілим новим світом”.

Писати я почала ще зі шкільного віку. Коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки.

Виступ учня.«Хвилинка гордості»  А я знаю, що за повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» та «Подорож у королівство сяк-таків» у 1988 році Вам було присуджено премію імені О. Копиленка. З незвичайними пригодами Алі, невгамовної героїні цих повістей, уже познайомились юні читачі Іспанії, Італії, Франції, Німеччини та інших країн. А за останню повість, яка називається «Злочинці з паралельного світу», Вам було присуджено звання лауреата літературної премії імені Лесі Українки 2003 року.

«Незвичайними пригодами Алі в країні Недоладії» зацікавилася Одеська кіностудія і планує зняти мультфільм. Книга друкувалася іспанською, німецькою, угорською, англійською мовами.

Ви  є також автором книг: «Пантлик і Фузя», «Пантлик і Фузя сперечаються», «Пригоди Іванка і Беркутка», «Як ти народився» та ін.

Г. Малик. Так, це правда.

Кореспондент. Пані Галино, чому ви стали писати саме для дітей?

Галина Малик. Це пояснити неможливо. У мене є і книжки для дорослих. Насилу примусити себе щось написати не можу. Пишу тільки те, що мені диктується зверху. Починаю з першого розділу і закінчую останнім.

Кореспондент. Як ви почали писати?

Галина Малик. Пригадую, коли навчалася у 5-му класі, у школі був вечір, присвячений пам’яті Тараса Шевченка. Був оголошений конкурс на кращих читців. Я написала невеликий віршик, представила його на конкурс і отримала першу премію. Це мене, звичайно, надихнуло, і я почала писати.

Кореспондент. Скільки Вам було років, коли вперше вийшов друком Ваш твір? Як він називався і де був надрукований?

Галина Малик. Перший мій вірш було надруковано в обласній газеті «Закарпатська правда», коли мені було 14 років. Звався він «Осінь».

Кореспондент. Ваші перші твори  були присвячені вашим донечкам?

Галина Малик. Коли моїй старшій доньці  минуло сім років, я почала помічати, яка вона непосидюча: що не почне, то все кине. Мені хотілося, щоб дочка була більш зібраною, відповідальною. Я почала шукати в літературі твір, аби показати їй, що станеться, якщо ми не будемо доробляти до кінця свої справи, але нічого не знайшла. Так була написана казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

Кореспондент. Чому кажуть, що Галина Малик – це Ваш псевдонім?

Галина Малик. Тому що це моє дівоче прізвище. Прізвище мого тата. Я ж починала писати ще зі школи, тоді мене знали саме як Галину Малик. А потім я вийшла заміж і не захотіла змінювати прізвище в публікаціях. Хоча за паспортом моє прізвище Курій.

Кореспондент. Як відпочиваєте?

Галина Малик. Моє хобі – ловити рибу, плавати. Також люблю збирати гриби, яких у нас у Закарпатті багато. Страшенно люблю море і ліс.

Кореспондент. Що Ви побажаєте своїм читачам?

Галина Малик. Мати мету в житті.

Учитель. Ми Вам теж бажаємо всього найкращого і дякуємо, що завітали до нас у гості.

А тепер настав час для казки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» — першої з трилогії захопливих пригод Алі. (Книжка друга –  «Подорож Алі до країни сяк-таків». Книжка третя – «Третя подорож Алі»)

– Про що розповідається в казці?

1 група. Знайдіть і зачитайте ,якою перед нами постає головна героїня казки? «Те, що їй клали на тарілку, вона недоїдала. Те, що давали пити – недопивала. Почне малювати – кине, бо набридло. Почне щось ліпити з пластиліну – кине, бо нудно. Почне вишивати – кине, бо нецікаво. Навіть заплестися їй ні разу не вдавалось до кінця. Заплете одну кіску, а за другу не береться. Так і ходить цілий день – одна коса заплетена, друга – ні. Через це з нею завжди траплялися якісь неприємності»).

  1. група. Створіть на дошці інформаційне гроно характеристики Алі.

 

 

 

 

 

 

Бесіда

  •  Чому Аля потрапила до країни Недоладії?
  •  Як ви думаєте, чи правильно робила дівчинка?
  • Погляньте на наш епіграф. Скажіть, будь ласка, чи стосується це прислів’я нашої героїні? Як саме?
  • Чи маєте ви спільні риси з Алею?
  •  Чому країна, в яку потрапила Аля називається Недоладія?

 

Виразне читання казки (розділи ХІ – ХІІ)

 

Обмін враженнями від прочитаних розділів

– Про яку Державну Таємницю дізналася Аля?

– Чи можна цю таємницю вважати вагомою, вартою формулювання «державна»?

– Як це характеризує Недороля Десятого?

– Що буває за розголошення Державної Таємниці?

 

  • 1група. За допомогою малюнків створіть проект країни Недоладії до того, як Аля потрапила туди.
  •  2група. Назвіть жителів країни Недоладії і поділіть їх на позитивних і негативних. Обґрунтуйте свою відповідь.

Слово вчителя. Отже, ми бачимо, що Аля була лінивою і не закінчувала свої справи. Саме через неї і з’явилась країна Недоладія з її мешканцями.

 

Робота з теорією літератури (пошуково-дослідницька робота)

Учитель. Зараз ми проведемо дослідницьку роботу і визначимо, до якого жанру відноситься наш твір.

  • Давайте подивимось, який за розміром твір?
  • Прозовою чи віршованою мовою написаний?
  • Чи багато героїв у творі?
  • Чи тривалий проміжок часу описується у творі, чи події проходять за один день?

З цього ми можемо зробити такий висновок: великий прозовий твір, в якому змальовано життя багатьох героїв протягом тривалого часу називається повістю.  (записати у зошит).

 

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, усміхніться,

Землі нашій уклоніться.

І до сонця потягніться,

Вліво-вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

V. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу.

     Складання сенкану (по групах)

1 група. Аля.

2 група. Недоладько.

 

Вікторина «Таємнича валіза».

Кому з персонажів належить валіза, в якій містяться такі речі:

  • Вуглинка, голка з моточком червоних ниток, стрічка для волосся (Аля);
  • Червоні шнурки, книга з інструкцією, зелений черевик (Недочеревик);
  • Сокира, шолом (Перший Недорадник);
  • Вухо, ґудзик, кишеня (Недоладько).

 

VІ. Підсумок уроку.

Учитель. Прийшов час прощатися з героями казки і повертатися з цікавої подорожі додому.

  Що б ви взяли на згадку про цю мандрівку?

Чи було цікаво читати повість і чому?

У який момент за долю героїні ви переживали особливо?

Які сторінки повісті хотіли б перечитати ще раз?

  Чи запропонували б ви прочитати цю казку своїм батькам?

Ми з вами крок за кроком переходимо до завершення нашого уроку. (відповіді учнів)

 

Рефлексія

«Незакінчене речення».

1група.

  На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .

  Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .

2 група.

– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .

– На уроці мені було… .

Вчитель.

  •                 Скажіть, а чи ж збулися ваші мрії щодо вивчення цієї теми? (відповіді учнів)

Слово вчителя. Казка Г.Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» уже давно полюбилася читачам, бо  герої виховують, тішать, спонукають до роздумів. Певні висновки для себе, думаю, зробили і ви. Якщо людина ставить перед собою ціль та наполегливо йде до неї, то обов’язково досягне її.

 

VІІ. Оцінювання

Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,

всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,

тож роздаю вам очікувану нагороду –

гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.

 

Оцінювання учнів.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

Вивчити теорію літератури; прочитати розділи ХІІІ – ХІХ; знайти елементи незвичайного; заповнити таблицю.

Фантастичне

Реальне

 

 

 

 

 

Створити сенкан  «Аля  після повернення з Недоладії». 

 

 

 

1

 

doc
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
3354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку