Мета: створити умови для ознайомлення учнів з творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки, визначення жанрової своєрідності та морально-етичних проблем твору; оцінювання вчинків казкових героїв, виділення добра і зла; формування вмінь аналізувати вчинки інших та власні;
сприяти розвитку навичок аналізу художнього твору, усного мовлення;
виховання інтересу до літератури, прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменниці, художній текст повісті, картки з завданнями.
Методи та прийоми: евристична бесіда; рольова гра («Інтерв'ю з письменницею»,); робота в групах, «Мозкова атака», , «Хвилинка гордості», «Незакінчене речення», «Сенкан», вікторина «Таємнича валіза».
Тема. Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети.
Мета: створити умови для ознайомлення учнів з творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки, визначення жанрової своєрідності та морально-етичних проблем твору; оцінювання вчинків казкових героїв, виділення добра і зла; формування вмінь аналізувати вчинки інших та власні;
сприяти розвитку навичок аналізу художнього твору, усного мовлення;
виховання інтересу до літератури, прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменниці, художній текст повісті, картки з завданнями.
Методи та прийоми: евристична бесіда; рольова гра («Інтерв’ю з письменницею»,); робота в групах, «Мозкова атака», , «Хвилинка гордості», «Незакінчене речення», «Сенкан», вікторина «Таємнича валіза».
Випереджувальні завдання: прочитати І – Х розділи повісті.
Епіграф:
Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні.
Народна мудрість
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель. З раннього дитинства нас супроводжують казкові герої. Казка — це чарівна країна. Це наш друг і мудрий порадник. Це вона дає нам перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність, справедливість. Народні казки вам читали бабусі та мами.
«Мозкова атака»
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
Сьогодні, діти, ми ще раз поринемо у чарівний казковий світ. Казка знову відкриє нам світ мудрості, добра і фантазії, навчить долати будь-які перешкоди.
Отже, нас чекають «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» – цікавий твір сучасної письменниці Галини Малик.
«Хвилинка мрій». Чого ви очікуєте від уроку? Про що хотіли б дізнатися?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Я бачу ви готові до нової мандрівки казкою. До нас у гості сьогодні завітала сама Галина Малик, яка розповість про себе і відповість на ваші запитання.
Рольова гра «Інтерв’ю з автором».
Г. Малик (може бути старша учениця). Доброго дня. Я вдячна за запрошення на ваш урок. Мені приємно, що ви будете вивчати мої твори.
Народилася я 12 серпня 1951 року у м. Бердянську Запорізької області. 1964 року сім’я переїхала в селище Середнє поблизу Ужгорода. Я гарно вчилася, мала веселу вдачу, почуття гумору і зовсім не збиралася бути письменницею.
Своє перше знайомство з книжкою я запам’ятала на все життя. Це сталося у день мого народження, коли мама зробила диво-подарунок – збірку “Українські народні казки”, яка стала для мене “і букварем, і розвагою, і цілим новим світом”.
Писати я почала ще зі шкільного віку. Коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки.
Виступ учня.«Хвилинка гордості» А я знаю, що за повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» та «Подорож у королівство сяк-таків» у 1988 році Вам було присуджено премію імені О. Копиленка. З незвичайними пригодами Алі, невгамовної героїні цих повістей, уже познайомились юні читачі Іспанії, Італії, Франції, Німеччини та інших країн. А за останню повість, яка називається «Злочинці з паралельного світу», Вам було присуджено звання лауреата літературної премії імені Лесі Українки 2003 року.
«Незвичайними пригодами Алі в країні Недоладії» зацікавилася Одеська кіностудія і планує зняти мультфільм. Книга друкувалася іспанською, німецькою, угорською, англійською мовами.
Ви є також автором книг: «Пантлик і Фузя», «Пантлик і Фузя сперечаються», «Пригоди Іванка і Беркутка», «Як ти народився» та ін.
Г. Малик. Так, це правда.
Кореспондент. Пані Галино, чому ви стали писати саме для дітей?
Галина Малик. Це пояснити неможливо. У мене є і книжки для дорослих. Насилу примусити себе щось написати не можу. Пишу тільки те, що мені диктується зверху. Починаю з першого розділу і закінчую останнім.
Кореспондент. Як ви почали писати?
Галина Малик. Пригадую, коли навчалася у 5-му класі, у школі був вечір, присвячений пам’яті Тараса Шевченка. Був оголошений конкурс на кращих читців. Я написала невеликий віршик, представила його на конкурс і отримала першу премію. Це мене, звичайно, надихнуло, і я почала писати.
Кореспондент. Скільки Вам було років, коли вперше вийшов друком Ваш твір? Як він називався і де був надрукований?
Галина Малик. Перший мій вірш було надруковано в обласній газеті «Закарпатська правда», коли мені було 14 років. Звався він «Осінь».
Кореспондент. Ваші перші твори були присвячені вашим донечкам?
Галина Малик. Коли моїй старшій доньці минуло сім років, я почала помічати, яка вона непосидюча: що не почне, то все кине. Мені хотілося, щоб дочка була більш зібраною, відповідальною. Я почала шукати в літературі твір, аби показати їй, що станеться, якщо ми не будемо доробляти до кінця свої справи, але нічого не знайшла. Так була написана казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
Кореспондент. Чому кажуть, що Галина Малик – це Ваш псевдонім?
Галина Малик. Тому що це моє дівоче прізвище. Прізвище мого тата. Я ж починала писати ще зі школи, тоді мене знали саме як Галину Малик. А потім я вийшла заміж і не захотіла змінювати прізвище в публікаціях. Хоча за паспортом моє прізвище Курій.
Кореспондент. Як відпочиваєте?
Галина Малик. Моє хобі – ловити рибу, плавати. Також люблю збирати гриби, яких у нас у Закарпатті багато. Страшенно люблю море і ліс.
Кореспондент. Що Ви побажаєте своїм читачам?
Галина Малик. Мати мету в житті.
Учитель. Ми Вам теж бажаємо всього найкращого і дякуємо, що завітали до нас у гості.
А тепер настав час для казки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» — першої з трилогії захопливих пригод Алі. (Книжка друга – «Подорож Алі до країни сяк-таків». Книжка третя – «Третя подорож Алі»)
– Про що розповідається в казці?
1 група. Знайдіть і зачитайте ,якою перед нами постає головна героїня казки? «Те, що їй клали на тарілку, вона недоїдала. Те, що давали пити – недопивала. Почне малювати – кине, бо набридло. Почне щось ліпити з пластиліну – кине, бо нудно. Почне вишивати – кине, бо нецікаво. Навіть заплестися їй ні разу не вдавалось до кінця. Заплете одну кіску, а за другу не береться. Так і ходить цілий день – одна коса заплетена, друга – ні. Через це з нею завжди траплялися якісь неприємності»).
Бесіда
Виразне читання казки (розділи ХІ – ХІІ)
Обмін враженнями від прочитаних розділів
– Про яку Державну Таємницю дізналася Аля?
– Чи можна цю таємницю вважати вагомою, вартою формулювання «державна»?
– Як це характеризує Недороля Десятого?
– Що буває за розголошення Державної Таємниці?
Слово вчителя. Отже, ми бачимо, що Аля була лінивою і не закінчувала свої справи. Саме через неї і з’явилась країна Недоладія з її мешканцями.
Робота з теорією літератури (пошуково-дослідницька робота)
Учитель. Зараз ми проведемо дослідницьку роботу і визначимо, до якого жанру відноситься наш твір.
З цього ми можемо зробити такий висновок: великий прозовий твір, в якому змальовано життя багатьох героїв протягом тривалого часу називається повістю. (записати у зошит).
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, усміхніться,
Землі нашій уклоніться.
І до сонця потягніться,
Вліво-вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
V. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу.
Складання сенкану (по групах)
1 група. Аля.
2 група. Недоладько.
Вікторина «Таємнича валіза».
Кому з персонажів належить валіза, в якій містяться такі речі:
VІ. Підсумок уроку.
Учитель. Прийшов час прощатися з героями казки і повертатися з цікавої подорожі додому.
– Що б ви взяли на згадку про цю мандрівку?
– Чи було цікаво читати повість і чому?
– У який момент за долю героїні ви переживали особливо?
– Які сторінки повісті хотіли б перечитати ще раз?
– Чи запропонували б ви прочитати цю казку своїм батькам?
Ми з вами крок за кроком переходимо до завершення нашого уроку. (відповіді учнів)
Рефлексія
«Незакінчене речення».
1група.
– На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .
– Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .
2 група.
– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .
– На уроці мені було… .
Вчитель.
Слово вчителя. Казка Г.Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» уже давно полюбилася читачам, бо герої виховують, тішать, спонукають до роздумів. Певні висновки для себе, думаю, зробили і ви. Якщо людина ставить перед собою ціль та наполегливо йде до неї, то обов’язково досягне її.
VІІ. Оцінювання
Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,
всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,
тож роздаю вам очікувану нагороду –
гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.
Оцінювання учнів.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити теорію літератури; прочитати розділи ХІІІ – ХІХ; знайти елементи незвичайного; заповнити таблицю.
Фантастичне |
Реальне |
|
|
Створити сенкан «Аля після повернення з Недоладії».
1