Конспект уроку зарубіжної літератури у 5 класі на тему "Ганс Крістіан Андерсен «Соловей». Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора"
Ганс Крістіан Андерсен «Соловей». Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора
Мета: познайомитися з творчістю датського казкаря і його казкою «Соловей», відпрацьовувати в учнів навички виразного читання та переказу казки; розвивати пам'ять, образне мислення; виховувати любов до природи, почуття добра та милосердя.
Тип уроку: комбінований урок.
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми з вами знову відправляємось у мандрівку. На цей раз – на північний захід Європи – у Данію.
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Слово вчителя
Данія займає 407 островів, з них заселені лише 72. Найвідомішими є Зеландія, де знаходиться столиця країни Копенгаген, Фюн, острови-близнюки Лолланн і Фальстер, а також віддалений майже на 200 км на схід у Балтійському морі острів Борнгольм.
На узбережжі столиці Данії Копенгагена туристів зустрічає неофіційний символ країни – казкова Русалонька. Вона має 1,25 м у висоту й важить 175 кг. Автором казки про русалоньку є найвідоміший у світі казкар – Ганс Крістіан Андерсен.
Ганс Крістіан Андерсен народився в Оденсе — місті на данському острові Фюн. Його батько був бідним шевцем, мати Ганна Марі Андерсдаттер — прачкою (вона походила з бідної сім'ї, в дитинстві мусила жебракувати, її поховали на кладовищі для бідних). У ранньому дитинстві Ганс Крістіан був замкнутим хлопчиком з великими блакитними очима. Він сидів у кутку і займався своєю улюбленою грою — ляльковим театром. Це захоплення він зберіг і в юності.
З дитинства майбутній письменник виявляв схильність до мріяння і письменництва, часто влаштовував імпровізовані домашні спектаклі, що викликали сміх і знущання дітей. Вчився у школі для бідняків. На її фасаді меморіальна дошка з рядками його віршів: «Тут в дерев’яних черевиках Я бігав в школу бідняків»
Якось на дитячому святі розмовляли три дівчинки: одна – донька камер-юнкера, друга – донька купця, третя – видавця. Кожна хвалила становище свого батька. А в коридорі стояв бідно одягнений хлопчина. Його не запросили у гості, він просто допомагав кухарці. Прикро було йому слухати дівчаток – його батьки були бідними. І ось одна дівчинка сказала: «Із тих, у кого прізвище закінчується на -сен, ніколи нічого путнього не вийде». Такі слова боляче вразили хлопчика, його прізвище було на -сен – Андерсен. Але він вірив у своє велике покликання і став всесвітньо відомим казкарем!
Що вам нагадує ця історія? Особливо, коли хлопчик стоїть біля відчинених дверей? (можна провести паралель з постаттю Т. Шевченка).
У 1816 р. батько Андерсена помер, і хлопчикові довелося працювати заради прожитку. Він був підмайстром спершу у ткача, потім у кравця. Згодом працював на цигарковій фабриці. У 1819, купивши перші чоботи на зароблені гроші, Ганс Крістіан відправився у Копенгаґен. Там він вивчав літературу, данську, німецьку і латинську мови, відвідував уроки у балетній школі.
Працював у Королівському театрі, але його згодом звільнили. Колеги з театру говорили, що вважають Андерсена поетом. Сприйнявши цю пропозицію близько до серця, він починає писати. За 40 років написав 156 казок.
На час своєї смерті Андерсен уже здобув світову славу. Він отримував стипендію від данського уряду як «національна гордість». Уже до смерті казкаря розпочалося планування встановлення йому пам'ятника, який зараз стоїть на площі перед ратушею у Копенгаґені.
Існує Премія імені Г. К. Андерсена — міжнародна премія, яку вручають за видатний внесок у дитячу літературу найкращим письменникам і художникам-ілюстраторам дитячої книги.
Найбільшою радістю в старості було його обрання почесним громадянином Оденсе у грудні 1867 року.
Щороку 2 квітня, в день народження великого казкаря Г. К. Андерсена, весь світ відмічає Міжнародний День дитячої книги.
Колись у дитинстві малий Ганс запитав у тата, що таке казка. У відповідь почув: «Якщо справжня казка, то в ній прекрасно узгоджуються справжнє життя і те, до чого ми прагнемо». Такими й були твори Андерсена. Він належав до прибічників «поезії серця», котрі думали, що творчість – це імпровізація. Прикладом такої поезії і є казка «Соловей», написана за одну добу – 11-12 жовтня 1843р.
Бесіда
– Де відбуваються події казки?
– Опишіть палац імператора? Зачитайте уривок.
– Кого зачарувала своїм співом «маленька сіра пташка»? Доведіть, що спів солов’я був дійсно красивим. (Учні зачитують слова рибалки, кухарочки, мандрівників про спів солов’я).
– А як імператор довідався про солов’я? Як цей випадок характеризує імператора?
– Перекажіть, як за наказом імператора знайшли птаха.
– Якими автор показав придворних? Чому вони вихваляли спів, якого ніколи не чули? (Підлабузники. Вихваляли те, що похвалив імператор).
– Зачитайте опис солов’я. Чи таким його уявляли придворні? А яким?
– Чи сподобався спів солов’я імператору з казки Андерсена?Аргументуйте.
– Як ви гадаєте, чому соловей відмовився від нагороди імператора?
– Як поставилися люди до солов’я? Чи відчув він себе щасливим у палаці? Чому?
– Що було у пакунку, який отримав імператор?
– Чому соловей полетів з палацу?
– Поясніть успіх штучної пташки.
– Чому справжній і штучний соловей не змогли співати разом?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Інтерактивна вправа «Асоціативна характеристика» з ключовим словом
А — авторитетний, активний…
Н — надзвичайний …
Д — добрий …
Е — енергійний…
Р — рішучий…
С — скромний …
Е — елегантний…
Н — найкращий…
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
Дібрати прислів’я про солов’я