Урок "Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки «Фарбований шакал»

Про матеріал

Конспект уроку зарубіжної літератури у 5 класі на тему "Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки «Фарбований шакал»

Перегляд файлу

Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки «Фарбований шакал»

Мета: вчити робити висновки літературознавчого характеру; розвивати навички самостійного опрацювання художнього твору; вчити творчо підходити до аналізу художнього твору; удосконалювати техніку виразного читання, вміння читати казку; обговорити риси характеру головного героя казки; вчити дітей культурі дискутування.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                 

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

«Фарбований Шакал» – казка, що входить до давньоіндійської збірки казок «Панчатантра».

  • Що означає ця назва?  (панча п’ять , тантр – книга).
  • Якою спільною метою об’єднані всі казки цієї збірки?  (навчити людину бути мудрою).

ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Робота над змістом казки

Колективне складання плану казки 

1. Шакал Чандарава.

2. Чандарава потрапив у чан з фарбою.

3. Усі звірі злякалися фарбованого шакала.

4. Чандарава використав своє становище «нового звіра».

5. Вигадка шакала про своє «божественне» походження.

6. Шакал Чандарава проголошує себе раджею.

7. Звірі дізналися, ким насправді був Чандарава.

8.Покарання Чандарави за ошуканство.

Дослідницька робота

  • Довести, що «Фарбований шакал» – казка.  
  • Знайти ознаки національного (індійського) колориту в казці.
  • Виявити елементи будови казки.

Створення проблемної ситуації

Шакал Чандарава став раджею над звірями. Як йому це вдалося? Напевне, він проявив себе як мужній і завзятий воїн? Може, прославився мудрістю, і тому звірі вирішили підкоритися йому?

  •                     У багатьох народів образ шакала негативний. Він асоціюється з дріб’язким підлещуванням, лизоблюдством, підлабузництвом (причиною тому, мабуть, є звичка шакала підбирати залишки їжі великих хижаків, крокуючи за ними майже по п’ятах),уособлює підлість і боягузтво.

Шакал – це алегоричний образ. Адже в образах тварин народ показує риси людей. Часто нам зустрічаються люди ,які намагаються бути не тими, хто вони є насправді.

Яким же був на початку казки шакал? ( Він невдаха,не може вполювати собі їжу).

У чому виявляється хитрість шакала?

Як шакал використав обставини зміни кольору своєї шерсті?

Чим шакал довів мешканцям лісу, що він незвичайна тварина?

За що він отримав страшну кару від лісових тварин?

Чи співчуваєте ви шакалу?

Чи є такі шакали в нашому житті?

V. Закріплення вивченого матеріалу

Складання сенкану до образу шакала  

Шакал

Хитрий,брехливий

Прикидається,обманює,використовує

Обдурює звірів заради вигоди

Ошуканець

Тема: розповідь про те, як шакал хотів ошукати звірів.

Ідея: все таємне і приховане завжди з'ясовується.

Отож, казка «Фарбований шакал» вчить ніколи не обманювати, бо все таємне і приховане завжди з'ясовується; не бути надміру гордим, бо через це легко можна втрапити в халепу; ніколи не довіряти першому враженню, бо в переважній більшості випадків воно не є правильним; багато не вихвалятися і не обіцяти зробити те, чого не можеш.

VІ. Підбиття підсумків уроку

До сюжету казки «Фарбований шакал» зверталися різні митці. Іван Франко написав казку «Фарбований лис», перенісши дію на Україну. В 2008 році в Індії створений мультсеріал «Розповіді Панчатантри».

Прийом Стратегії «Що? – Отже, що? – Що тепер?»

 Які основні знання ви сьогодні отримали?

У чому їх значення для життя людини?

Як ми їх можемо використати?

Що отримали?

У чому їх значення?

Як використаємо?

Знання про казку «Фарбований шакал».

Змінивши зовнішність, не зміниш якості і звички.

Не судити за зовнішністю, а за вчинками і якостями.

Створення проблемної ситуації

Як ви розумієте слова Івана Франка: «Говорячи ніби про звірів, вона одною бровою підморгує на людей…» 

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати казку «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Матолич Оксана
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. НВК Фастівський
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
14178
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку