Урок 6. Гармонія архітектурних форм. Місто майбутнього.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із матеріалами, інструментами та обладнанням художника-архітектора; навчити розрізняти види архітектури; навчити учнів порівнювати форми, розміри, пропорції споруд, створювати різні за формою та характером будівлі;
розвивальна: розвивати фантазію; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
виховна: прищеплювати пошану до праці архітекторів, любов до рідного краю та шедеврів архітектурних споруд світу.
Оснащення:
Матеріали та інструменти: кольоровий папір, кольорові вирізки із поліграфічної продукції, ножиці, клей ПВА, пензлі для клею.
Зоровий ряд: фотозображення архітектурних споруд (Софійського собору, Києво-Печерської Лаври у Києві; оперних театрів у Львові; Ейфелевої вежі у Парижі (Франція); Акрополя в Афінах (Греція); Національного дендрологічного парку «Софіївка» в Умані), споруджених за проектами А. Гауді; інструментів архітектора.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання.
Перевірка готовності учнів до уроку
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
Треба знати, що без плану
Не збудуєте й майдану,
Точно вирахує вектор
Геніальний АРХІТЕКТОР.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми завітаємо до майстерні архітектора. Він також справжній художник. Погляньмо на архітектурні споруди, що прикрашають наші міста та селища, створюючи їх неповторне обличчя. та дізнаємося про найвідоміших світових архітекторів та їх витвори мистецтва. А також ми з вами спробуємо себе у ролі архітекторів і збудуємо ціле «Місто майбутнього».
IV. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
Озирніться довкола: ми знаходимось у класі. А наш клас розташовано у будівлі школи. Школа є архітектурним об'єктом і складовою світу архітектури.
До того як збудувати школу. Архітектори витратили чимало часу, щоб спочатку спроектувати кожен куточок цієї будівлі.
Які саме інструменти використовували архітектори, проектуючи споруду? Раніше архітектори працювали тільки за допомогою олівців, великих аркушів паперу, лінійки та циркуля. (Учитель демонструє наочність.)
Сьогодні їм допомагають комп'ютерні програми. Але спочатку задум виникає у голові та серці архітектора. Саме такі задуми, відтворені у камені, склі, бетоні тощо, стають відомими архітектурними спорудами. Коли ескізи вже готові, архітектор береться до виготовлення макету – зменшеного зображення майбутнього будинку чи міста в об’ємі. Макет зазвичай виконують із цупкого паперу. Ця робота дуже копітка, проте корисна. Готуючи макет, архітектор бачить різні недоліки, які ще можливо виправити. Адже будь-яку побудовану споруду дуже складно буде переробити.
Кожний архітектор прагне, щоб його споруда була красивою, примітною, можливо, навіть незвичайною.
Видатний іспанський архітектор Антоніо Гауді створив будинки, які дуже вражають людей із різних країн. Туристи навмисно приїздять до Барселони, щоб побачити на власні очі дива архітектури, створені Гауді. Храм Святого сімейства.
У містах нашої країни та інших країн світу можна побачити давні фортеці, собори, палаци, театри та інші будівлі, перед якими виникає бажання зупинитись і дивитися на них, затамувавши подих. Шедеври архітектурного мистецтва — це символи країн. Увесь світ із захопленням дивиться на Софійський собор та Києво-Печерську Лавру в Києві, оперні театри у Львові та Одесі, Ейфелеву вежу в Парижі, давній Акрополь в Афінах. (на дошці)
Цей перелік можна продовжувати й далі. Однак, на відміну від
живопису та графіки, скульптури та декоративно-прикладного мистецтва, ми не тільки дивимося на творіння архітекторів, а й постійно їх використовуємо.
Кожна споруда на вулицях міста чи іншого населеного пункту має своє призначення: для праці або життя, навчання чи відпочинку.
Розрізняють три основних види архітектури:
- Архітектура об'ємних споруд (житлові будинки, громадські споруди (школи, театри, магазини, стадіони та ін.), промислові будівлі (заводи, фабрики, електростанції), культові споруди та фортеці).
- Ландшафтна архітектура (бульвари, сквери та парки, де можна зустріти архітектуру малих форм — альтанки, місточки, фонтани).
- Містобудування (створення нових міст і селищ, реконструкцію старих).
V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Хто старався — притомився.
Я прошу, щоб він підвівся.
З рук струсили слабкість й втому,
Побілили стіни дому,
Постругали ми дошки,
Забивали в них цвяшки.
Фарбували ми підлогу,
Брудні руки в нас від того,
Їх ми добре вимиваєм
І за парти всі сідаєм.
VI. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Техніка безпеки поводження з ножицями.
Творче завдання
Створіть фантастичну композицію «Місто майбутнього» в техніці колажу (із клаптиків різнокольорового паперу, кольорових вирізок із поліграфічної продукції).
VII. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Бесіда
З чого архітектор починає роботу над новим проектом?
Які природні форми ви обрали для створення власного міста майбутнього?
VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку (вдома знайти та розглянути репродукції робіт майстрів декоративно-прикладного мистецтва; принести на наступний урок альбоми, кольоровий папір, ножиці, клей).
1