Урок "Профілактика захворювань дихальної системи."

Про матеріал
Мета: Освітня: мобілізувати знання учнів про інфекційні хвороби, розкрити шляхи передачі, познайомитись з профілактикою, режимом під час хвороби; розкрити шляхи передачі хвороб дихальних шляхів, навчити основним правилам гігієни дихання; пояснити шкідливу дію паління, пилу тощо на органи дихання і організму в цілому. Розвиваюча: з'ясувати фізіологічні основи профілактики захворювань органів дихання; розширювати науковий світогляд; формувати всебічно розвинену особистість; розвивати пам'ять, мову, логічне мислення, вміння узагальнювати, вибирати головне, аналізувати і робити висновки. Виховна: виховувати в учнів дбайливе ставлення до свого здоров'я; додержуватись загальних гігієнічних правил; уміти проводити профілактичні заходи і застосовувати народні методи лікування, загартовувати організм; систематично займатися дихальними вправами і спортом; здійснювати екологічне і естетичне виховання.
Перегляд файлу

Тема.  Профілактика захворювань дихальної системи.

 

Мета:

 

Освітня:  мобілізувати знання учнів про інфекційні хвороби, розкрити шляхи передачі, познайомитись з профілактикою, режимом під час хвороби; розкрити шляхи передачі хвороб дихальних шляхів, навчити основним правилам гігієни дихання; пояснити шкідливу дію паління, пилу тощо на органи дихання і організму в цілому.

 

Розвиваюча: з'ясувати фізіологічні основи профілактики захворювань органів дихання; розширювати науковий світогляд; формувати всебічно розвинену особистість; розвивати пам'ять, мову, логічне мислення, вміння узагальнювати, вибирати головне, аналізувати і робити висновки.

 

Виховна: виховувати в учнів дбайливе ставлення до свого здоров'я; додержуватись загальних гігієнічних правил; уміти проводити профілактичні заходи і застосовувати народні методи лікування, загартовувати організм; систематично займатися дихальними вправами і спортом; здійснювати екологічне і естетичне виховання.

 

Обладнання й матеріали: таблиці "Органи дихання" та "Гігієна дихання", малюнки хвороб, проектор, комп’ютер.

 

Базові поняття та терміни:  повітряно-крапельні інфекції, грип, туберкульоз, дифтерія, ангіна, трахеїт, бронхіт, бронхіальна астма, пневмонія, плеври.

 

Тип уроку. Засвоєння нового матеріалу.

 

 ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

І знову дзвоник кличе в клас,

Знання нові чекають нас.

Тож починаємо урок,

Нехай знання ідуть вам впрок.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Тест-експрес

1. Спірометром вимірюють:

а) тиск крові;    б) температуру тіла; в) пульс;  г) життєву ємність легень.

2. У дихальних рухах беруть участь м’язи:

а) діафрагма; б) міжреберні; в) спинні; г) черевні.

3. Середня життєва ємність легенів людини становить переважно:

а) 1500 см3; б) 2000 см3;  в) 3000 см3;   г) 3500 см3.

4. Транспорт газів через легеневий пухирець у капіляр відбувається завдяки:

а) дифузії;  б) осмосу;  в) активному транспорту речовин.

5. У великому колі кровообігу газообмін відбувається у капілярах:

а) легенів;    б) епідермісу;   в) тіла.

 

Гра «Вірю, не вірю»

1. В носовій порожнині повітря зволожується.

2. Коли людина говорить, голосова щілина має вигляд рівнобедреного трикутника.

3. Тиск СО2 у венозній крові вищий, ніж в альвеолярному повітрі.

4. Молекули кисню, що взаємодіють з гемоглобіном еритроцитів, утворюють оксигемоглобін.

5. По легеневих венах артеріальна кров надходить у праве предсердя.

6. У тканинах органів артеріальна кров перетворюється на венозну.

7. Дихальні рухи (вдих – видих) регулюються дихальним центром.

8. Коли міжреберні м’язи скорочуються, грудна порожнина розширюється.

9. Якщо концентрація СО2 у крові збільшується, частота і глибина дихальних рухів – теж збільшується.

10. Чхання – сильний і дуже швидкий рефлекторний видих через рот.

 

Відповіді

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+

-

+

+

-

+

+

+

+

-

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Перед тим, як вивчати новий матеріал, я хочу вам задати запитання:

  • Любите ви читати журнали?
  • Які ви читаєте журнали?
  • Які рубрики вам більше подобаються?

 

Сьогодні на уроці ми будемо читати журнал, який називається «Профілактика захворювань дихальних органів».

 

Запис теми уроку в зошит.

 

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

І сторінка журналу «Служба знайомств» - розповідь вчителя з елементами бесіди.

 

Ви вже знаєте, що багато мікроорганізмів і пил затримуються слизовою оболонкою верхніх дихальних шляхів і видаляються з них разом із слизом. Більшість з них при цьому гине. Але деяка частина потрапивши в органи дихання може спричинити різні захворювання: грип, туберкульоз, ангіну, тощо.

Виходячи з життєвого досліду і наявних знань, спробуйте віднести ці хвороби до певних груп – інфекційні, алергічні, запальні. Назви хвороб: трахеїт, бронхіальна астма, грип, дифтерія, бронхіт, туберкульоз, пневмонія.

Інфекційні: грип, туберкульоз, пневмонія.

Алергійні: бронхіальна астма.

Запальні: трахеїт, бронхіт.

      Усі ці хвороби органів дихання є дуже шкідливими, адже кожна з них негативно впливає на організм людини й порушує найсвятіше – здоров’я.

     Туберкульозу  стільки ж років, скільки й людству. Про це свідчать розкопки й найдавніші документи. Так, серед десяти єгипетських мумій, яким понад 4 тис. років, у чотирьох учені виявили ознаки туберкульозу. Цю хворобу ще називали білою чумою, сухотами. Відомо багато видатних людей, які померли від цієї хвороби. Жертвами туберкульозу були Антон Павлович Чехов, російський письменник; Людмила Федорівна Мечникова, дружина видатного вченого-мікробіолога Іллі Ілліча Мечникова; Лариса Петрівна Косач, у народі Леся Українка, яка народилася 1871 року, а у 12 років захворіла на сухоти. Через цю хворобу її не віддали до школи. Діти цуралися її, називали сухотною. Свою самотність вона заповнювала навчанням. У часи надлюдських страждань та самотності Лесю Українку рятувала лише поезія.

 

Які захворювання органів дихання вам відомі?

Захворювання

Риніт

Ларингіт, фарингіт

Ангіна

Грип

Дифтерія

Бронхіт

Бронхіальна астма

Пневмонія

Плеврит

Туберкульоз

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ сторінка журналу «Причини виникнення» - робота в групах.

 

1 група – грип, туберкульоз, дифтерія, трахеїт, бронхіт.

2 група – бронхіальна астма, пневмонія, плеврит.

 

Захворювання

Причини виникнення

Грип

Потрапляння до дихальної системи вірусів грипу

Туберкульоз

Потрапляння до організму людини туберкульозної палички

Дифтерія

Потрапляння до організму людини дифтерійних паличок

Трахеїт

Ураження слизової оболонки трахеї під час розвитку інфекційних

захворювань

Бронхіт

Виникнення запалення бронхів унаслідок розвитку інфекційних

захворювань або впливу деяких речовин (отруйних, алергенів тощо)

Бронхіальна

астма

Порушення прохідності бронхів

унаслідок спазму мускулатури

дрібних бронхів, набряку слизової оболонки й закупорення їх в’язкими виділеннями під час розвитку алергічних процесів у бронхах

Пневмонія

 

Розвиток у легенях запальних процесів, викликаних різними бактеріями або вірусами під впливом сильного переохолодження, значних фізичних і нервово-психічних перевантажень, інтоксикацій та інших чинників, що знижують імунітет

Плеврит

Запальні процеси в плеврі, що

розвиваються як ускладнення під час запалення легень, туберкульозу, ревматизму та інших інфекцій, а також у разі алергічних захворювань і пошкоджень грудної клітки

 

ІІІ сторінка журналу «Симптоми» - робота в парах в мережі Інтернет.

Захворювання

Симптоми

Грип

Кашель, нежить, чхання,

підвищена температура

Туберкульоз

Руйнування тканини легень або інших органів

Дифтерія

Ураження слизової оболонки горла, загальне отруєння організму токсинами бактерій

Трахеїт

Запалення слизової оболонки дихального горла (трахеї), кашель, біль у грудях, захриплість голосу

Бронхіт

Загальне нездужання, м’язові болі, нежить, запальні ураження глотки,

сильний кашель

Бронхіальна

астма

Напади ядухи, утруднене дихання, задишка, кашель

Пневмонія

 

Значне підвищення температури тіла, сильний озноб, кашель, болі в боці, дихання поверхневе, прискорене

Плеврит

Болі у грудній клітці, що посилюються під час вдиху й кашлю, загальна слабкість, лихоманка, іноді розвивається дихальна недостатність

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV сторінка журналу «Релакс» .

Ви можливо утомились?

Або просто занудьгували?

Відпочити всім пора

Починається гра.

Правило гри: учням роздаються аркуші паперу. На деяких аркушах написані запитання. Їх задача зробити з аркушу паперу літак і запустити товаришу. (Грає музика).

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

 

V сторінка журналу «Практична» .

 

  1. Зробити інтелект-карту по кожній хворобі.
  2. Гра « Ти мені – я тобі»

Учні по черзі задають один-одному запитання по опрацьованій на уроці темі.

Умова гри: той, хто задає запитання має сам знати на нього відповідь. 

 

  1. Гра «Збери кошик»

Поясніть, як можна використовувати зображені продукти для лікування та профілактики хвороб органів дихальної системи.

Картинки по запросу кошик

 

 

 

 

 

  1. Прийом «Fishbone»

1 група – хвороба «Бронхіт»

2 група – хвороба «Пневмонія»

 

 

VI. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

  1. Вивчити §14 (підручник К.М. Задорожний).                                                         
  2.  Розв’язати задачу.    

Скільки коштуватиме паління протягом життя, місяця, року, якщо людина буде випалювати за день одну пачку цигарок за найменшу ціну — 30 грн? Як ці гроші краще використати?

 

docx
Додано
23 жовтня
Переглядів
74
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку