Урок "Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук"

Про матеріал
Урок у 8 класі "Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук" . Приклад роботи учнів в динамічних (змінного складу ) групах.
Перегляд файлу

Урок 60                                                                                                                      

Тема:   Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук

Мета:

навчальна - узагальнити й систематизувати знання про склад, класифікацію, хімічні властивості

                     різних класів неорганічних сполук; сформувати поняття про генетичний зв’язок;

                     показати практичне значення знань про взаємозв’язок речовин для одержання нових

                     сполук і матеріалів; навчити виконувати завдання зі складання рівнянь реакцій за 

                     схемою, а також складати схеми перетворень речовин;

розвивальна -  удосконалювати вміння у написанні формул речовин і хімічних рівнянь,

                     розстановці коефіцієнтів; активізувати пізнавальну  і творчу діяльність учнів;

                     удосконалювати навички планування своєї відповіді, порівняння фактів,

                     узагальнення основних понять; самоконтролю, самоаналізу діяльності;

виховна -    формувати навички працювати в групі, орієнтуватися в різних ситуаціях, допомагати

                    один одному, виховувати почуття відповідальності, самостійності та уважності.

Тип уроку: комбінований урок, урок засвоєння знань із застосуванням тренувальних вправ.

Обладнання: ПС; таблиці розчинності неорганічних сполук; ряд активності металів; варіанти

                     завдань для самостійної та групової роботи; мультимедійна презентація. 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Хід уроку

І.     Організаційний етап.

          «Чарівна скринька».

 Дорогі друзі! На початку уроку мені хотілося б звернутися до народної мудрості. Хтось дуже давно сказав правильні слова: «Від настрою, з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи, тому намагайся кожного дня найти його позитивний початок». Цим позитивним початком стане сьогодні цей урок, на якому ви покажете, як багато знаєте й умієте. Для початку оберіть фанти, які несуть у собі частинку мудрості та позитивного настрою. (Учні витягають фанти із скриньки)

          «Знаходьте час для веселощів. Це – музика душі».

 «Знаходьте час для роздумів. Це – джерело сили».

 «Знаходьте час для гри. Це – шлях до молодості душі».

 «Знаходьте час для навчання. Це – шлях до зірок».

 

Девіз уроку: «Просто знати  - це ще не все, знання необхідно використовувати» Й. Гете

                                                                                                                                              Слайд 1

ІІ.    Актуалізація опорних знань

  1. Бліц – опитування  – фронтальна робота
  • Речовина – це …
  • Речовини класифікують на …
  • Простими називаємо речовини, …
  • Прості речовини класифікують на …
  • Складними називаємо речовини, …
  • Складні речовини класифікують на …

Слайд 2

C:\Users\юрий\Downloads\image007.jpg

  1. Утворити формулиіндивідуальна робота

  Учням роздаються карточки з символами елементів. Завдання; утворити формули 

   оксидів, кислот, основ, солей. ( Cu, Al,  Na,  K,  Ba,  Ca,  S,  P,  Cl,  N )

 

  1. Основні класи  неорганічних сполук – групова робота

            Правила роботи в групі:       Слайд 3   

  Думати – колективно,

  Діяти – оперативно,

  Сперечатись – доказово.

  Це для всіх  - обов’язково!

 

  • Завдання: об’єднатися в 4 групи:

  І – Оксиди            ІІ – Кислоти              ІІІ – Основи                  ІV – Солі

  • Дати визначення кожного класу неорганічних сполук, записати загальні формули.

           Слайд 4

 

          Класи сполук

Формули сполук

Оксиди                  ExOy

CuO

Al2O3

SO3

P2O5

Кислоти                HxКЗ

HCl

HNO3

H2SO4

H3PO4

Основи                 Ме(ОН)х

Cu(OH)2

Al(OH)3

NaOH

KOH

Солі                      МехКЗу

CuCl2

Al(NO3)3

BaSO4

Ca3(PO4)2

 

 

ІІІ.   Мотивація навчальної діяльності – бесіда         Слайд 5

  • Проблемне запитання: «Який зв'язок існує між класами сполук?»

        У початкових класах усі ми з вами створювали своє родове дерево, де вказували імена прадідів і прабабусь, потім дідусів і бабусь, наших батьків, далі свої імена, імена майбутніх дітей, внуків, правнуків. Тобто отримували генеалогічне дерево; відшукували ту ниточку, що зв’язувала всіх наших пращурів і нащадків єдиною особливістю чи властивістю. І сьогодні наше завдання – знайти взаємозв’язок  між простими і складними речовинами, між оксидами, основами, солями, кислотами; скласти схему перетворень, яка буде відображати цей взаємозв’язок.

 

 

 

ІV.   Оголошення теми, постановка завдань уроку – бесіда         Слайд 6

         Завдання формулюють учні:      Слайд 7

  • Мені цікаво дізнатися ….
  • Я маю на меті вивчити …
  • Я хочу розібратися …
  • Я хочу зрозуміти …
  • Я хочу навчитися …
  • Для мене сьогодні на уроці важливо …

V.    Засвоєння нових знань

  • Генетичний зв’язок – зв’язок між класами неорганічних сполук, оснований на добуванні речовин одного класу з речовин іншого класу.

           У перекладі з грецької генетичний означає – такий, що стосується походження,

           вивчає розвиток чого-небудь.

  • Генетичний ряд – це ланцюжок, який об’єднує речовини різних класів, що є сполуками одного елемента і пов’язані між собою.

 

  • Робота зі схемою       Слайд 8

C:\Users\юрий\Downloads\023e2dd67f1b34d0bbb04f173a0123e9.jpg

  • Складання схеми перетворень і відповідних рівнянь реакцій за малюнком –

                                                                                      колективна робота      Слайд 9

     1                  2                        3                         4                    5

C → CO2 → H2CO3 → CaCO3 → CaO  → Ca(OH)2

                      6 

                     Na2CO3

 

  1. C + O2 → CO2
  2. H2O + CO2 → H2CO3
  3. Ca(OH)2 + H2CO3 → CaCO3↓ + 2H2O          

                   t° C

  1. CaCO3 → CaO + CO2
  2. CaO + H2O → Ca(OH)2
  3. 2NaOH + Н2CO3 → Na2CO3 + 2H2O         

 

VІ.   Узагальнення понять і засвоєння відповідної системи знань – групова робота   

  • Утворення груп за основною ознакою (елементом)

І – Cu            ІІ – Al              ІІІ – S                  ІV – P              V – реакція нейтралізації

 

  • Скласти генетичні ряди для даних елементів. Скласти відповідні рівняння реакцій.

І          Cu → CuO → CuCl2 → Cu(OH)2

            2Cu + O2 → 2CuO

            CuO + 2HCl CuCl2 + H2O

            CuCl2 + 2NaOH Cu(OH)2↓ + 2NaCl

 

ІІ         Al → Al2O3 → Al(NO3)3 → Al(OH)3 

            4Al + 3O2 2Al2O3

            Al2O3 + 6HNO3  2Al(NO3)3 + 3H2O

            Al(NO3)3 + 3NaOH Al(OH)3↓ + 3NaNO3

 

                   ІІІ        S → SO3 → H2SO4 → BaSO4

                                2S + 3O2 2SO3

                                H2O + SO3 H2SO4

                                Ba(OH)2 + H2SO4 BaSO4↓ + 2H2O

 

                   ІV         P → P2O5 → H3PO4 → Ca3(PO4)2       

                                 4P + 5O2  2P2O5

                                 3H2O + P2O5 2H3PO4

                                 3Ca(OH)2 + 2H3PO4 Ca3(PO4)2↓ + 6H2O

                                                                                                                       Слайд 10  

 

                   V          Казка про Велику битву.            Слайд 11

       В одному царстві-державі під назвою Хімія жили-були два війська. Одне виступало під червоним прапором. Дуже любили його воїни їсти на обід борщ з квашеної капусти, мариновані гриби і овочі, пити морс з журавлини і лимонний сік. Їхні шлунки могли перетравлювати навіть залізні цвяхи. Але ось обладунки годилися тільки мідні, а командир хизувався в срібному шоломі. Де б не проходило це військо, гинули майже всі рослини, залишалися рости тільки жорсткий хвощ та невибагливий щавель.

       Інше військо виступало під синім прапором. Злими були його воїни, їдкими - роз'їдали шкіру і тканини. При їх купанні в річці вода так нагрівалася, що гинула риба та інша живність.

      Люто ненавиділи один одного воїни обидвох військ, все рвалися в бій. І ось настав день Великої битви. Зустрілися в чистому полі два війська, зійшлися в непримиренній сутичці. І сталося диво - пропали вороги-воїни, а замість них встали, тримаючись за руки, два мирних народи, не здатних до агресії. І прапор їх був фіолетовий. І стали вони вірно служити людям.

А тих воїнів, які залишилися в резерві і не брали участь в битві, відправили в спеціальних вагонах на хімічні підприємства для мирної служби.

Запитання і завдання:

1. Про які класи речовин йде мова в цій казці? Поясніть кольори прапорів обидвох військ і мирних народів.

2. Як називається реакція «Великої битви»?  Складіть відповідні рівняння реакцій.

3. Як могли шлунки воїнів війська під червоним прапором перетравлювати залізні цвяхи?

    Чому цим воїнам годилися тільки мідні або срібні обладунки?

Відповіді:

  1. «Військо під червоним прапором» - кислоти. «Військо під синім прапором» - луги, розчинні у воді основи. Два «мирних народи» - вода і солі. Кольори прапорів - колір лакмусу в розчинах даних речовин.
  2. «Велика битва» - реакція нейтралізації:               луг + кислота → сіль + вода.

  Наприклад:  NaOH + HCl → NaCl + H2O           KOH + HNO3 → KNO3 + H2O

  1.  Кислота, що міститься в шлунку, - соляна. Кислоти реагують з металами, розташованими в  ряді активності металів до Н2 : тому залізні обладунки цим воїнам не годилися. Мідь Сu і срібло Ag розташовані в даному ряду після Н2,  тому - з кислотами не реагують.

 

VІ.    Підсумки уроку – бесіда              Слайд 12

       Провівши на уроці дослідження давайте підведемо підсумки:

  1. між класами неорганічних сполук існує генетичний зв’язок, що ґрунтується на одержанні

одних речовин з інших;

2)  генетичні зв’язки можна зобразити у вигляді ланцюжка;

3)  в основі генетичних зв’язків лежить можливість хімічних елементів переходити із одних

     сполук в інші;

4)  одну і ту саму речовину можна одержати кількома способами;

5)  генетичні зв’язки є підтвердженням основних законів природи.

6)  знання взаємозв'язків між речовинами потрібні людині для керування їх перетвореннями,

     для добування нових сполук, потрібних у промисловому виробництві та сільському

     господарстві.

7) є генетичні ряди металів, а є генетичні ряди неметалів:         Слайд 13  

         C:\Users\юрий\Downloads\-8-638.jpg

 

VІІ.   Виставлення та коментування оцінок.

VІІІ.  Рефлексія – фронтальна робота

          Інтерактивна гра «Незакінчене речення»            Слайд 14  

  • На уроці я дізнався...,
  •     Я зрозумів...,
  •     Я навчився...,
  •     найбільш цікавим було ...,
  • найбільший мій успіх – це...,
  • найбільші труднощі я відчув...,
  • я не вмів, а тепер умію...,
  • я змінив своє ставлення до...,
  • на наступному уроці я хочу...

 

ІХ.   Домашнє завдання: § 42 опрацювати,  в зошиті №2 на ст. 104 виконати     Слайд 15

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Топчій Марія Анатоліївна
    Прекрасно підготовлений матеріал. Дякую )
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Kiriyenko Olena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
26 грудня 2021
Переглядів
5261
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку