ВІДДІЛ ОСВІТИ ВОЛНОВАСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ВОЛНОВАСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 4
РОЗРОБКА УРОКУ ГЕОГРАФІЇ - 7 КЛАС
ПРИРОДНІ ЗОНИ АФРИКИ
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 6:
СКЛАДАННЯ ПОРІВНЯЛЬНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ
ПРИРОДНИХ ЗОН АФРИКИ
Вчитель Волноваської
загальноосвітньої
школи І – ІІІІ ступенів № 7
Милтих Сергій Григорович
м. Волноваха
Донецька область
2017 рік
ТЕМА. ПРИРОДНІ ЗОНИ АФРИКИ
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 6:
СКЛАДАННЯ ПОРІВНЯЛЬНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ
ПРИРОДНИХ ЗОН АФРИКИ
МЕТА. Сформувати поняття про особливості розміщення природних зон Африки; поглибити систему знань учнів про взаємозв'язки природних компонентів у складі природної зони; удосконалювати вміння працювати з картами атласу, підручником.
Розвивати вміння робити порівняння природних компонентів різних природних зон. Виховувати інтерес до предмета, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
ОБЛАДНАННЯ. Фізична карта Африки, карта природних зон Африки, карта кліматичних поясів Африки, ілюстрації рослинного та тваринного світу, підручник, атлас.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
1. Фронтальна бесіда за питаннями:
- що таке зональні й азональні природні комплекси?
- від яких факторів залежить розповсюдження зональних і азональних природних комплексів?
- що таке природна зона?
- які компоненти входять у склад природної зони?
- по якій карті можна визначити розташування природної зони на території?
ІІІ. НОВИЙ МАТЕРІАЛ
На території Африки сформувались, як зональні, так і азональні природні комплекси. До зональних природних комплексів належать природні зони. Рівнинний характер Африканського рельєфу, географічне положення материка визначають чітке чергування природних зон з обох сторін екватора. Наше завдання - пошук закономірностей розташування природних зон Африки.
(Клас ділиться на 4 групи, кожна група отримує маршрутний аркуш однієї з природних зон. Протягом 10 хвилин діти опрацьовують матеріал, а потім дають відповіді на запитання.)
МАРШРУТНИЙ АРКУШ І (Вологі екваторіальні ліси)
1. Географічне положення (широта й довгота)
2. Кліматичний пояс та його характеристика:
- температура літом;
- температура взимку;
- опади.
3. Грунт
4. Рослинний світ
5. Тваринний світ
МАРШРУТНИЙ АРКУШ ІІ (Савана та рідколісся)
1. Географічне положення (широта й довгота)
2. Кліматичний пояс та його характеристика:
- температура літом;
- температура взимку;
- опади.
3. Грунт
4. Рослинний світ
5. Тваринний світ
МАРШРУТНИЙ АРКУШ ІІІ (Пустелі та півпустелі)
1. Географічне положення (широта й довгота)
2. Кліматичний пояс та його характеристика:
- температура літом;
- температура взимку;
- опади.
3. Грунт
4. Рослинний світ
5. Тваринний світ
МАРШРУТНИЙ АРКУШ ІV (Вічнозелені твердолисті ліси та чагарники)
1. Географічне положення (широта й довгота)
2. Кліматичний пояс та його характеристика:
- температура влітку;
- температура взимку;
- опади.
3. Грунт
4. Рослинний світ
5. Тваринний світ
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕР1АЛУ
Практична робота № 6:
ТЕМА. Складання порівняльної характеристики природних зон Африки.
МЕТА. Закріпити поняття «природна зона» й «природний комплекс», сформувати вміння складати порівняльну характеристику природних зон.
ОБЛАДНАННЯ. Карта природних зон, атлас.
(Клас ділиться на 2 варіанти:
І вapiaнт порівнює природні зони вологих екваторіальних лісів та пустель;
ІІ варіант порівнює природні зони саван та вічнозелених твердолистих лісів й чагарників)
У ході виконання роботи учні заповнюють таблицю:
Назва природної зони |
|
|
Географічне положення (широта й довгота) |
|
|
Кліматичний пояс та його характеристика: |
|
|
- температура влітку; |
|
|
- температура взимку; |
|
|
- опади. |
|
|
Грунт |
|
|
Рослинний світ |
|
|
Тваринний світ |
|
|
ВИСНОВОК (Укажіть основні відмінності порівнюваних природних зон і причини, що їх обумовлюють.)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Учитель:
На території Африки чітко простежується широтна зональність природних зон. Найбільш давня рослинність екваторіальних лісів дуже змінена господарською діяльністю людини (вирубка, випалювання). Вторинний ліс досягає висоти близько 30 метрів, тоді як первинний досягав 70 метрів.
Причина утворення сучасного збільшення пустель - незначна кількість опадів і різкі коливання температур.
3. Домашнє завдання:
Опрацювати параграфи 39-40.
Підготувати доповіді про природоохоронні території Африки.