Урок Географічне положення. Відкриття і дослідження Антарктиди

Про матеріал
Урок "Географічне положення. Відкриття і дослідження Антарктиди" знайомить учнів з загальними відомостями про Антарктиду, особливостями водних мас Південного океану, виховує наполегливість до досягнення мети, вміння вчитися та переймати краще та корисне в інших
Перегляд файлу

 

Тема. Географічне положення. Відкриття і дослідження Антарктиди.

Мета: ознайомитися з поняттям «Антарктика», загальними відомостями про Антарктиду, особливостями водних мас Південного океану; забезпечити розуміння своєрідності фізико-географічного положення материка; поглибити та систематизувати знання про відкриття Антарктиди, сучасні наукові дослідження материка; вдосконалювати вміння та навички визначати географічне положення, характеризувати основні етапи дослідження материка; виховувати наполегливість до досягнення мети, вміння вчитися та переймати краще та корисне в інших; розвивати інтерес до вивчення теми.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, урок-екскурсія.

Обладнання: карта Антарктиди, портрети дослідників ,ілюстративні матеріали природи Антарктиди, проектор, ноутбук.

 

ЗМІСТ УРОКУ

І Організаційний момент

Клас ділиться на групи. Кожній групі роздається «Бортовий журнал», де діти працюють на протязі уроку.

Бортовий журнал

Географічне положення

 

Довжина Антарктиди за меридіанами 90° зх. д.— 90° сх. д. і 0° — 180°.

 

Океани, які омивають Антарктиду

 

Моря, які омивають Антарктиду

 

Якими словами можна охарактеризувати Антарктиду

 

Дослідники Антарктиди

 

 

IІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Ми починаємо вивчати новий материк , але ви повинні за описом досліджень визначити, що це за материк. Дослідники називають його крижаним, безмовним, пустельним, загадковим, білим. Взимку він занурений у морок полярної ночі, а влітку сонце не опускається за горизонт, висвітлюючи крижану пустелю в опівночі. Сходом і заходом сонця можна милуватися тільки один раз на рік. Цей материк найвищий і холодний. Тут спостерігаються найсильніші вітри на землі. На материку відсутня постійне населення. На даному материку міститься 80 % прісної води. Що це за материк?

Учні визначають, що це - Антарктида, записується тема в зошити учнів.

Природа Антарктики ще до кінця не досліджена. Можливо, кому-небудь із вас доведеться розкривати таємниці, які надійно сховали під товщею тисяч метрів льоду. Але для того, щоб зробити нові відкриття, потрібно детально ознайомитися з предметом дослідження.

ІІІ Актуалізація опорних знань та вмінь

Бліцопитування.

  1.                 Що вам відомо про відкриття Антарктиди?
  2.                 Як видумаєте, чому Антарктида була відкрита останньою?
  3.                 Подивіться на карту, які океани омивають береги Антарктиди?
  4.                 Які материки розташовані найближче до Антарктиди?
  5.                 Користуючись атласом, дізнайтеся площу Антарктиди.
  6.                 Яке місце серед інших материків посідає Антарктида за площею?
  7.                 Яку область Землі називають Антарктикою?

 

IV Вивчення нового матеріалу

  1. Географічне положення Антарктиди.

Наша екскурсія в холодну , сяючу льодом і снігом, Антарктиду починається!

- Як ви думаєте , чому материк назвали Антарктида ?

Антарктида - це похідне від слова «Антарктика ». Антарктикою назвали південну полярну область . У перекладі з грецької Антарктика означає « протилежно Арктиці» , адже назва «Арктика» з'явилося раніше як позначення області , що примикає до північного полюса .

- Чим відрізняються Антарктида і Антарктика ?

Антарктидою називають частину світу , що складається з материка Антарктиди і прилеглих островів. Антарктика - південна полярна область земної кулі, що включає Антарктиду і прилеглі до неї ділянки Атлантичного, Індійського і Тихого океанів до 50 пд.ш.

У ході екскурсії нам будуть потрапляти багато назв . Ви будете наносити їх на контурну карту в ході нашої екскурсії , щоб запам'ятати, де що знаходиться і наступного разу не заблукати.

Нам треба знати , куди ж ми вирушаємо , де ж знаходиться цей загадковий материк ?

Вам вже відомий план характеристики географічного положення материка.

- Зараз охарактеризуйте географічне положення Антарктиди за типовим планом.

- Виявити, в чому полягає своєрідність географічного положення

Антарктиди ?

- Чим воно відрізняється від положення інших материків ?

Одна з основних особливостей Антарктиди - її розташування в полярних широтах. Майже весь континент знаходиться в середині Південного полярного кола, тому всі береги Антарктиди - північні. Антарктиду омивають води Індійського, Атлантичного і Тихого океанів. Біля берегів материка океани утворюють багато морів.

- Давайте знайдемо їх на карті в атласі і підпишемо їх на контурній карті.

- На честь кого названі моря ?

Більшість морів названі за іменами мандрівників і дослідників Антарктики: море Ведделла, море Беллінсгаузена, море Амундсена, море Росса. Антарктида значно віддалена від інших материків південної півкулі, а від найближчого - Південної Америки, її відокремлює протока Дрейка, завширшки близько 900 км.

Завдання.

За картами атласу розрахуйте довжину Антарктиди за меридіанами 90° зх. д.— 90° сх. д. і 0° — 180°.

Розрахунок протяжності материка

 Протяжність за меридіаном 90° зх. д. — 90° сх. д.:

(90° пд. ш. - 70° пд. ш.) + (90° пд. ш. - 66° пд. ш.) = 17° + 24° = 41°;

41° х 111 км = 4555 км.

Протяжність за меридіаном 0° — 180°:

(90° пд. ш. - 70° пд. ш.) + (90° пд. ш.-78°пд. ш.) = 20° + 12° = 32°;

32° х 111 км = 3555 км.

Антарктида - материк покритий льодом , як і навколишні його простори океану. Тому вона була відкрита останньою. Зараз в Антарктиді вже проводять екскурсії для туристів. Для цього вчені, які тут працюють, відкрили невеликий музей, де можна побачити портрети мандрівників, які відкривали і досліджували материк, побачити речі, що належать їм, почути цікаві історії про їхні героїчні відкриттях.

  1. Відкриття й дослідження Антарктиди.

Матеріал подається у вигляді презентації у MicrosoftPowerPoint

(Екскурсанти музею - учні, які отримали випереджаючі завдання, підготувати повідомлення про першовідкривачів і дослідників Антарктиди)

1-й учень .

Як ви знаєте, ще вчені старовини говорили про існування землі « terra incognita » у Південній півкулі. Уперше невідома південна земля з’явилася на карті як плід уяви голландського географа Г. Меркатора в XV ст. Знаменитий англійський мореплавець Дж. Кук, який у 1772-1775 pp.здійснив навколосвітню подорож, перетнув Південне полярне коло, однак материка не знайшов і прийшов до переконання: " Великі холоди, величезна кількість крижаних островів і плаваючих льодів - все це доводить, що земля на півдні має бути" .. У своєму судновому журналі він писав: "Ризик, пов'язаний з плаванням у цих необстежених і покритих льодом морях у пошуках Південного материка, настільки великий, що я сміливо можу сказати , що жодна людина ніколи не зважиться проникнути на південь далі, ніж це вдалося мені. Землі, які можуть перебувати на півдні, ніколи не будуть досліджені» ( слайд 1).

Ці слова надовго відвернули європейців від дослідження океану на південь від 50 широти. Майже 50 років жоден мореплавець не міг проникнути на південь.

2 -й учень .

Але інтерес до цього району планети не пропав.4 липня 1819 вітрильні шлюпи «Восток» і «Мирний», очолювані начальником експедиції Ф. Беллінсгаузеном і М. Лазарєвим, підняли вітрила і, покинувши кронштадтський рейд, пішли в плавання до «Землі Південної, невідомої» (слайд 2).

Експедиція наполегливо пробивалася все далі на південь, її шлях вже пролягав значно південніше маршруту Кука. Одного разу , полюючи за тюленем, добули королівського пінгвіна, в шлунку якого виявили камінчик. Над вітрильниками вилися безліч полярних птахів. А ще, при сильному вітрі море тихе. Все свідчило про близькість землі. Нарешті всі почули радісний крик сигнальника: «Бачу землю !». « «Страшний юг» почав відкривати свої таємниці. Здійснилося головне.

16 (28) січня 1820 «Восток» і «Мирний» підійшли до материкового берега, відбулося відкриття досі невідомої частини світу - Антарктиди. Наукова цінність експедиції величезна. Описано і покладені на карту берега Антарктиди , відкрито 19 і «знайдено» (обстежено) 29 островів. Експедиція повністю обійшла материк, шість разів перетнула південний полярний коло, виконала великий обсяг наукових досліджень і картографічних робіт. За 751 день пройдено близько 90 тисяч кілометрів. Після відкриття материка, експедиції багатьох країн підходили до берегів материка. Але висаджуватися на материку боялися.

3-йучень.

Тепер мандрівників вабила інша мета - підкорення Південного полюса. У боротьбу за його підкорення включилися англієць Роберт Скотт, англієць Ернест Шеклтон і норвежець Руал Амундсен.

Е. Шеклтон у 1907 - 1909pp. очолив експедицію на санях до Південного полюса, відкривши на цьому шляху один із найбільших льодовиків на планеті - льодовик Бірдмора. Через брак провіанту та загибель їздових собак і поні Шеклтон був змушений повернути назад, не дійшовши до полюса 178 км (слайд 3).

4 -й учень .

14 грудня 1911р. - Досяг Південного полюса норвезький мандрівник Руаль Амундсен км (слайд 4).У нього було близько сотні собак. На санях, запряжених собаками, вони подолали гори, льодовики і тріщини, через 56 днів важкого шляху досягли Південного полюса. Експедиція благополучно повернулася на свою базу. Це було зроблено завдяки наполегливості Амудсона: він багато років жив серед північних народів, переймав їхні звички та вміння виживати за полярним колом.

Підкорення Південного полюса було для Скотта головною справою всього життя, вінцем його антарктичних досліджень. Дивний збіг обставин не дозволив Роберту Скотту першим ступити на Південний полюс. Роберту Скотту вдалося відправитися в шлях лише через два тижні після Амундсена. Обраний їм маршрут хоч і коротше, однак, містив у собі складний перехід через високогірний льодовик Бірдмор. І на відміну від конкурентів над його експедицією немов тяжів якийсь злий рок. Майже відразу, не витримавши крижаних торосів, виходять з ладу мотосани. І поні, на жаль, також не виправдовують надій господаря - вони гинуть від холоду і перевантажень, і, нарешті, від них доводиться позбутися. Весь вантаж Скотт і товариші змушені взяти на власні плечі. Крок за кроком п'ятеро сміливців команди Скотта з неймовірною мужністю долають крижані розлами і безкраї рівнини. І ось, нарешті, вони у мети. Але що це? На полюсі норвезький прапор! Скотт водружають поруч з норвезьким прапором британський і повертається назад. Але повернутися додому їм так і не вдалося. Через вісім місяців намет з тілами Роберта Скотта і його товаришів була знайдена учасниками пошукової експедиції. На місці його загибелі поставили пам'ятний хрест зі словами: «Боротися й шукати, знайти і не здаватися» (слайд 5).

5 -й учень .

Зараз Антарктида - материк міжнародної співпраці. Це єдиний континент, який не належить нікому. Справжніми господарями континенту є науковці з різних частин світу. У Антарктиди немає корінного населення, і вона знаходиться під юрисдикцією Антарктичної угоди, яка вимагає дбайливого ставлення до землі і ресурсів, а також використання їх тільки в мирних і наукових цілях. На території Антарктиди побудовано 48 дослідницьких і метеорологічних станцій, які обслуговуються 12 країнами світу ( слайд 6). У 1994 р. Україна стала членом Міжнародного комітету антарктичних досліджень. 7 лютого 1996 р. у власність України була передана науково-дослідна станція «Фарадей», яка раніше належала Великій Британії. Перша українська станція дістала назву «Академік Вернадський». Учені вивчають льодовиковий покрив, геологічну будову материка, клімат, органічний світ, ведуть спостереження за змінами озонового шару планети.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

- Закінчено експедиція на цей незвичайний і єдиний за своєю несхожості материк, який називають крижаним, безмовним, пустельним, загадковим , білим.

- Давайте підведемо підсумок, що ж ви дізналися про особливості природи Антарктиди. Отже , які записи з'явилися у ваших бортових журналах ?

- Антарктида - це самий ( який) ......... материк

самий останній був відкритий;

най південніший;

найвищий;

найхолодніший, самий суворий клімат

найсильніші вітри;

самий безлюдний;

самий ізольований , віддалений;

найбільші айсберги;

самий безмовний, пустельний;

найбіліший;

найзагадковіший, мало досліджений

А тепер «бліц»: пропоную максимально швидко відповісти на запитання.

1. Як називається південна полярна область, що включає Антарктиду з прилеглими до неї островами та південні частини океанів приблизно до

50-60 пд. ш.?

2.  Назвіть саму широку і глибоку протоку, що відокремлює Антарктиду від Південної Америки?

  1. Які океани омивають Антарктиду?
  2. Що означає слово «Антарктида» у перекладі з грецької мови?
  3. Яка площа Антарктиди?
  4. Експедиція якого англійського мандрівника охолодила бажання пускатися в ризиковану плавання на пошуки південного материка?
  5. Хто і коли відкрив Антарктиду?
  6. Коли і ким вперше був підкорений Південний полюс?
  7. Який мандрівник досяг полюса другим і загинув?
  8. Назвіть наукову станцію нашої країни.
  9. Якому державі належить Антарктида?

VI. Підведення підсумків .

- Молодці,  ви сьогодні добре попрацювали на уроці. Дуже добре підготувалися виступаючі. Вам було цікаво почути їхні повідомлення? Я думаю, що вони заслужили високі позначки.

Рефлексія 1. Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

Рефлексія 2. Що вам запам'яталося і особливо сподобалося на уроці? Що не сподобалося?

Рефлексія 3. Складіть сінквейн з теми Антарктида.

VII. Домашнє завдання.

Опрацюйте відповідний параграф підручника.

Приготувати малюнок або написати твір на тему: «Один день в Антарктиді». Також можна написати роботу: «Що б я взяв з собою до Антарктиди і чому»

 

doc
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
15 березня 2020
Переглядів
1611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку