Предмет: Вступ до історії України та громадянської освіти (5 клас НУШ)
Вчитель: Чуб І.М., спеціалізована школа №254
Тема уроку: Географічний та історичний простір
Клас: 5-й клас (НУШ)
Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттями "географічний простір" та "історичний простір", розкрити взаємозв'язок між ними. Ознайомити з географічним положенням України та її історичним розвитком. Пояснити різницю між фізичними та історичними картами. Виховувати любов до України та пізнавальний інтерес до вивчення історії.
Тривалість: 45 хвилин
Хід уроку:
I. Вступ.
Привітання учнів.
Актуалізація знань: Запитання: "Що ви знаєте про географію та історію?"
Фронтальне опитування:
Пояснення мети та завдань уроку.
II. Теоретична частина.
Визначення понять:
Робота з історичною пам’яткою: «Як працювати з історичною картою?»
Пояснення взаємозв'язку між географічним та історичним простором.
Розповідь про географічне положення України: її межі, сусідні країни, рельєф та клімат. Знайомство (основні позначення) з фізичними картами. Що зображають на географічних картах?
Руханка.
Проведення руханки для дітей, пов'язаної з темою уроку. Наприклад, можна організувати географічний квест, де учні мають пройти через "історичні станції" на карті України, виконуючи різноманітні фізичні вправи чи завдання, пов'язані з історією країни.
III. Практична робота.
Робота в парах: учні отримують різні карти (політичні, економічні, синоптичні, історичні), виконують завдання: знайти назву карти, умовні позначення, легенду карти.
Учитель перевіряє виконання завдання та дає пояснення.
ІV. Заключна частина.
Підбиття підсумків уроку. Учні розповідають про нові знання, які вони засвоїли:
Висловлення власних думок та запитань щодо теми уроку.
Заключні слова вчителя: підкреслення важливості вивчення географічного та історичного простору України для розуміння нашої країни та її історії.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати § 17. Вивчити нові поняття. Опрацювати пам’ятку.