Урок географія 7 клас Тема: "Північна Америка. Природні зони. Вертикальна поясність в горах."

Про матеріал
Тема: "Північна Америка. Природні зони. Вертикальна поясність в горах." Пропонуються до використання прийоми педагогічної техніки: „ажурна пилка”, «фізкультопитування», «ромашка», «впізнай», ОІС.
Перегляд файлу

Тема: Північна Америка.  Природні зони.

 Вертикальна поясність в горах.

 

 

Очікувані результати: - вивчити особливості розміщення природних зон материка,

                                            виявлення широтної зональності та висотної поясності,

                                            своєрідність  органічного світу;

    - визначити наслідки зміни природних зон материка внаслідок

                                            діяльності людини;

                                          - продовжувати формувати уміння опановувати тематичні карти;

                                          - виховувати почуття прекрасного, дбайливого ставлення до

                                            довкілля, розвивати інтерес до географії.

 

Тип модуля: діяльнісно-розвиваючий.

Прийоми педагогічної техніки: „ажурна пилка”, «фізкультопитування», «ромашка», «впізнай»,

 

Хід дидактичної взаємодії:

І. Повідомлення теми і очікуваних результатів.

  Загальна кількість рослин Північної Америки становить 300 видів. Вони вражають розмірами і швидкістю зростання. Тут багато унікальних видів: тюльпанове дерево, гікорі, туя, секвоя, магнолія. У північній частині материка поширені карликові верби, ягідні чагарники і берези.

  Тваринний світ материка надзвичайний. В тундровій зоні можна зустріти північного оленя, білого ведмедя, песця. Там же живуть полярний вовк і ласка. У тайговій зоні численні хутрові звірі: видра, скунс, соболь. Серед хижих тварин зустрічаються ведмеді, вовки, рисі, росомахи. З гризунів: пацюк ондатра і канадський бобер. Примітний гризун вегетаріанець — поркупайн, який живе на деревах. У складі фауни широколистяних лісів представлений вид сумчастих щурів — опосум. На південному сході материка можна зустріти алігатора і алігаторова черепаху. Із земноводних цікава велика зелена жаба, довжина якої сягає 20 см. Степу і Лісостепу населені антилопами-вилоріг, койотами, бізонами, борсуками і степовими тхорами.

 Пташина фауна материка нараховує 600 видів птахів. Тут можна зустріти зграї ібісів, пеліканів, фламінго, каліфорнійського грифа і куріпку, а також десятки видів колібрі, ареал проживання яких досягає Аляски.                                                         Вік мечохвостів, близько 200 мільйонів років, доводить, що це одні з найдавніших тварин, що живуть у наші дні. Їх часто називають живими копалинами, оскільки нинішні тварини практично нічим не відрізняються від найдавніших копалин примірників, так що їх вік підкреслюється тільки доісторичною зовнішністю. Значна кількість скам'янілостей мечохвостих змушує припустити особливу їх численність у минулі епохи, однак твердий панцир добре зберігається, і цілком можливо, що останки інших, свого часу більш численних, видів просто не дійшли до наших днів.

Унікальні субтропічні чагарники, які американські індіанці називали "па-хай-оки", або "трав'яниста вода", займають площу приблизно 7000 км2. Колись вони займали територію в 10361км2., але і тепер це одне з найбільших збережених у світі прісноводних боліт. Територія національного парку Еверглейдс становить майже 5700 км2., класифікується як заповідник дикої природи, і разом з 189 км2. заповідника Форт-Джеферсон отримала міжнародний статус природної спадщини, біосферного заповідника.

 У Еверглейдсі переважають величезні густі, місцями непрохідні зарості мечтрави, що досягає у висоту 4 м. Район порізаний каналами і усіяний озерцями відкритої води, на яких ростуть латаття і пухирчатки. Пухирчатка специфічним чином пристосувалася до існування в цих водах: вона володіє маленькими повітряними бульбашками, в які потрапляють комахи і личинки, їх рослина потім перетравлює, отримуючи необхідні поживні речовини. Більш 150 різних видів риб зустрічається в прибережних водах, забезпечуючи гарне харчування численних птахів, рептилій і ссавців.

Долина смерті - одна  із більш спекотливих  точок на планеті.
Долина смерті - відома  пустеля, що являє  собою велику  улоговину (на 85 метрів  нижче рівня моря) між  гірськими хребтами. Вона знаходиться в США в штаті Каліфорнія. Каліфорнія у перекладі з іспанської - "розпечена піч". Тут 1917 року в середині літа була зафіксована максимальна добова температура, що перевищувала +50oC. Вона трималася півтора місяці. Пісок у долині смерті може нагріватися до 90oC. Тварини по-своєму пристосовуються до спеки. Наприклад, ящірки часто перекидаються на спини, щоб хоч трохи остудити обпалені лапки. Спека згубна і для людини - за годину, проведену у пустелі, вона втрачає літр рідини. Якщо вчасно не поповнити організм водою, то людина загине від зневоднення. Страшну назву пустеля одержала ще ХIX столітті. І ось чому. Посередині пустелі знаходиться солоне озеро, де було виявлене золото. Велика кількість авантюристів і золотошукачів ринули на пошуки золота. Та майже усіх їх поглинула пустеля. Після цього пустелю й стали називати Долиною Смерті. Першим, хто перетнув пустелю, був француз Жан - П’єр Маркан. Майже 200 км він подолав за 10 днів. Це був перший зареєстрований випадок переходу через Долину Смерті.

Долина парфумів - долина, розташована на північному заході США. А цю незвичайну назву вона одержала через те, що вся її рослинність отруйна й небезпечна не тільки для людини, а для тварини. Вчені пояснюють це тим, що в надрах Долини парфумів знаходяться значні поклади сірки.

 

II. Етап інструктування.

III.  Діяльнісно-розвивальна вправа.

 

„Ажурна пилка”

 Учні об’єднуються в „домашні” групи, отримують попереднє домашнє завдання

 ( вивчають 2 природні зони, складають ОІС ).

В класі формуються нові групи з представників „домашніх” груп. В нових групах учні розповідають про вивчені ними природні зони і роздають ОІС. Потім групи повертаються у свої „домашні” групи і передають отриману інформацію.

 

Примірні плани ОІС

 

Арктичні пустелі

 

 

 

рельєф

 

клімат

 

Грунти

 

Канадський Арктичний архіпелаг, Гренландія

 

арктичний

 

арктичних пустель

 

 

 

рослинність

 

тваринний світ

 

природоохоронні території

мохи

лишайники

ломикамінь

лемінги, песець,

вовк,  морж

заповідники

Натур

 

 

 

Тундра і лісотундра

 

рельєф

клімат

грунти

Лаврентійська височина, Льодовикові форми рельєфу, багаторічна мерзлота

арктичний,

субарктичний

тундрово-болотні,

тундрово-глейові

 

рослини

тваринний світ

природоохоронні території

мохи, лишайники, трави, чагарники, карликова береза, вільха

північний олень,

вівцебик,

птахи

заповідник Ноатак,

національний парк

Північний Юкон

 

 

Тайга

 

рельєф

клімат

грунти

Центральні рівнини

Лаврентійська височина

помітний пояс

субарктичний

підзолисті

мерзлотно-тайгові

 

рослини

Тваринний світ

Природоохоронні території

чорна і біла ялина, ялиця, сосна, модрина, туя, дугласія

чорний ведмідь, ведмідь гризлі, вовки, рисі, лисиці, олені, вапіті, лосі, зайці

національний парк Вуд-Баффало

 

 

Мішані ліси

 

рельєф

клімат

грунти

Центральні рівнини

помірний пояс, континентальна область

сіро-бурі,

Дерново-підзолисті

 

рослинність

тваринний світ

природоохоронні території

хвойні; листяні: дуб, бук, липа, осика, береза, клен

ондатра, віргінський олень, єнот-полоскун

національний парк Акейдія

 

 

 

 

лісостеп

 

рельєф

клімат

грунти

Центральні рівнини

помірний пояс, багатотепла, добре зволожена

чорноземні

 

рослинність

тваринний світ

природоохоронні території

високі густі трави

бізони, зоврахи, бабаки, полівки

нац. парк Прінс-Альберт

 

 

 

Напівпустелі і пустелі

 

рельєф

клімат

грунти

внутрішні плоскогір’я Кордильєр, Мекси-

канське нагір’я

тропічний пояс,

помірний пояс

сіроземні, високогірні та гірські пустельні

 

рослинність

тваринний світ

природоохоронні території

колючий терен

500 видів кактусів

270 видів агави

плазуни

гризуни

броненосці

заповідник Ель-Віскаїно заповідник Великий Каньйон

 

 

 

Вологі мішані ліси

 

рельєф

клімат

грунти

Приатлантична і Примексиканська низовини, п-ови Флорида і Юкатан

субтропічний

жовто- і червоноземні

 

рослинність

тваринний світ

природоохоронні території

хвойні - сосна, карликоі пальми, чагарники, вічнозелені дуби, ліани

алігатори, черепахи,

птахи - папуги, колібрі, сови

заповідник Сіан-Каан

 

 

 

 

 

 

Висотна поясність Кордильєр

 

а)  Північ Канади                                                                              б)   Південь Канади

             Зх.                                Сх.                                                 Зх.                              Сх.

                                   снігова лінія                           альпійські луки

                                                                                                                                   субальпійські луки

                                                                                         гірська тундра                     

  хвойні                                 рослинність                                 

    ліси                                майже відсутня                                 1500м                                  тайга

                                                                               вологі хвойні ліси 

                                                                                                                                          сухий степ

                                                                                                                                            

 

 

 

 

в) Північ США                                                                                  г)   Південь США

Зх.                             Сх.                                                  Зх.                                 Сх.

 

 альпійські луки                                                              сухі соснові ліси

        3000м 

          

 хвойні ліси                         напівпустелі                                    2000 м

       

       ліс з                                 пустелі                                        пустелі                         пустелі

   чагарни-

     кового

      дуба

 

 

IV. Презентація  результатів.

 

1. Прийом «Фізкультопитування» 

1. Якщо Америка частина світу, то підніміть праву руку.

2. Якщо Північна  Америка материк, то підніміть ліву руку.

3. Якщо Тихий океан омиває східні береги Північної Америки, то витягніть обидві руки вперед.

4. Якщо в межах Канадського Арктичного архіпелагу знаходяться арктичні пустелі, то встаньте.

5. Якщо вівцебик живе в мішаних лісах, то сядьте.

6.Якщо чорний ведмідь, рисі, олені, лосі живуть в тайзі, то візьміться в боки(поставте руки на талію???

7. Якщо в лісостепу поширені чорноземи, то зробіть наклони вправо.

8. Якщо  в вологих мішаних лісах поширені сіроземні ґрунти, то зробіть нахил вліво.

9. Якщо агава і кактуси ростуть в пустелях, то помахайте руками.

10. Якщо в горах спостерігається висотна поясність, то сядьте.

 

2. Прийом «Ромашка» (На пелюстках «ромашки» написані запитання і учні за бажанням відривають пелюстку і дають відповідь)

 1. Які природні зони Північної Америки  ви знаєте?

 2.Чим тундра відрізняється від тайги?

 3.Чим зумовлена зміна висотних поясів  у Кордильєрах з півночі на південь?

  4.Чому на півострові Каліфорнія, який майже з усіх боків оточений водою, переважають пустелі?

 

3. Прийом «Впізнай»

Для якої природної зони характерно ...

 а) карликова береза та вільха  ( тундра );

 б) сіро-бурі та дерново-підзолисті грунти  (мішані ліси);

 в) зустрічаються тільки плями мохів і лишайників  (арктичні пустелі);

 г) південна частина прерії  (лісостеп);

 д) бук, каштан, липа, клени  (широколисті ліси);

 е) чорна та біла ялини, ялиця, сосна, модрина, туя, дугласія  (тайга);

 є) численні гризуни - ховрахи, бабаки, полівки  (степ);

ж) колючий терен, кактуси, агави  (пустелі);

 з) найвище дерево планети - секвоя  (твердолисті ліси і чагарники).

 

V. Рефлексія результатів.

Що нового ви дізналися?

  1. Чи виконали завдання, які поставили перед собою?
  2. Які виникали труднощі на занятті?
  3. Як ви думаєте їх долати?
  4. Оцініть свою роботу.

VI. Підсумок заняття.

Д. з. §37, підготовити презентацію, цікаві повідомлення. Випереджувальне завдання: підготовити повідомлення про заповідні території та екологічні проблеми Північної Америки.

 

 

docx
Додано
21 листопада
Переглядів
49
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку