Тема: "Північна Америка. Кліматичні пояси і області." Пропонуються до використання прийоми педагогічної техніки: „пошук інформації", географічний диктант, загадки, незакінчені речення.
Тема: Північна Америка. Кліматичні пояси і області.
Очікувані результати: - вивчити головні особливості кліматичних поясів
Північної Америки;
- визначити причини виділення кліматичних областей в
межах помірного, субтропічного і тропічного поясів;
- виховувати культуру спілкування, розвивати інтерес до
географії.
Тип модуля: діяльнісно-розвиваючий.
Прийоми педагогічної техніки: „пошук інформації”, географічний диктант, загадки, незакінчені речення.
Хід дидактичної взаємодії:
І. Повідомлення теми і очікуваних результатів.
Відгадайте загадки
1. На долину, на поділ
Ліг великий сивий віл.
Надійде теля червоне,
Геть того вола прогоне. (Туман)
2. Сіре сукно лізе в вікно. (Туман)
3.Зимою гріє,
Весною тліє,
Влітку помирає,
4. Восени оживає. (Сніг)
5.З небокраю, з-за діброви
Вийшли кралі чорноброві,
Принесли водиці жбан,
Полили колгоспний лан. (Хмари)
6.Йшов довгов’яз,
У сиру землю зав’яз. (Дощ)
7.Місяць побачив, сонце забрало. (Роса)
8.Розсипався горох на сто доріг,
Та ніхто його не збирає. (Град)
9.У нас взимку білим цвітом
Сад зацвів, неначе літом. (Іній)
Цікаві природні явища в Америці
Сонячний лідер - штат Флорида в США. Тут усі дні з початку 1967 року до початку весни 1969 року стояла сонячна погода.
Гірський вітер - рекордсмен був зафіксований у США на горі Вашингтон 12 квітня 1934 року. Рекордна швидкість вітру досягла 370 км/год.
Найбільша кількість смерчів над південними і західними штатами США. З 3 по 4 квітня 1947 року пронеслося близько 148 смерчів.
Смерч - рекордсмен зафіксований у США 2 квітня 1958 року над штатом Техас. Він пронісся зі швидкістю 450 км/год.
Фульгурит - трубчасте утворення в породі, що виникло в результаті удару блискавки. Воно заповнене склоподібною мінеральною речовиною.
Фульгурит, виявлений 1996 року у Флориді, і вважається найдовшим - понад 5 метрів.
Рекордний снігопад був зафіксований у США у гірському районі штату Вашингтон (1971 - 1972 рр.). Тут випало за рік 30 м снігу. Цей снігопад вважається найбільшим.
Найтовстіша снігова перина - сніжний покрив висотою 11 м зафіксовано в штаті Каліфорнія, США в 1911 році.
Буран із серцем хуртовини і душею урагану - так називали буревій, який відбувся 12 березня 1933 року на східному узбережжі США.
Ця снігова буря завдала найбільшої шкоди і забрала життя 500 людей.
Фатальний зсув відбувся 18 - 26 січня 1969 року в штаті Каліфорнія. Матеріальний збиток був оцінений в 138 млрд доларів. Це причинили зливні дощі і урагани, які не припинялися дев'ять днів.
Зоряна злива - метеорний потік Леоніди, що вважається найбільш рясним зоряним дощем. Він був зафіксований з 16 на 17 листопада 1966 року в небі між західною частиною Північної Америки і східною частиною Росії.
Вчені підрахували, що за хвилину по нічному небу пролітало понад 2000 метеоритів.
Таку "зоряну зливу" можна спостерігати кожні 331/4 року.
Рекордна сталість - дощ, який, з 29 липня 1870 року, регулярно в один і той же день щороку випадає в місті Уайсберг, Штат Огайо, США. Він є своєрідним святом для місцевих жителів. Із самого ранку майже все доросле населення виходить на міську площу і з нетерпінням чекає дощу. І як тільки дощ починає накрапати, люди дістають свої парасольки і з задоволенням ідуть додому.
ВЧИТЕЛЬ:
- Хто з вас може сказати, яку тему ми будемо вивчати?
ІІ. Повідомлення теми і очікуваних результатів
ІІІ. Інструктування
ІV. Діяльнісно-розвиваючі вправи
1. „Мікрофон”.
Повторити опорні поняття: погода, клімат, атмосферний фронт, циклон, антициклон, опади, мусон, вологість т. п.
2. „Мозковий штурм”.
1) Які чинники визначають клімат?
2) Від чого залежить клімат місцевості?
3. „ Спільний проект”.
Учні об’єднуються в групи, кожна група досліджує один із кліматичних чинників і визначає, як він впливає на клімат Північної Америки.
4. „Пошук інформації”
Учні об’єднуються в 6 груп. Використовуючи підручник, кліматичні карти та інші джерела, учні визначають особливості кліматичних поясів і заповнюють таблицю.
кліматичні пояси |
кліматична область |
географічне положення |
середня температура |
опади (мм) |
пануючі повітряні маси |
|
січня |
липня |
|||||
Арктичний |
|
пн узбережжя, більша частина Канадського Арктичного архіпелагу |
-32 -40 |
+5 |
100-250 |
А П М |
Субарктичний |
|
Південніше арктич. поясу до 58-60 пн.ш |
-24 |
+10 |
Зниження із зх на сх 250-500 |
З-АПМ Л-ППМ |
Помірний |
морська |
узбережжя Тихого океану |
0 |
+10 +12 |
2000-3000 |
МПМ |
континен- тальна |
центральна частина поясу |
-6 -20 |
+18 +24 |
400-600 |
КПМ |
|
помірно-континент. |
сх частина помірного поясу |
-8 -24 |
+16 +24 |
до 1000 |
ПКПМ |
|
морська |
узбережжя Атлант. океану |
-8 -16 |
+16 |
500-1000 |
МПМ |
|
Субтропічний |
середземно- морський |
узбережжя Тихого океану |
+8 |
+16 +24 |
2000-узбер. 100-250-цент. част. Кордильєр |
З-ВППМ |
континентал. |
центральна частина поясу |
+10 |
+24 |
500-1000 |
ТПМ |
|
мусонний |
узбережжя Атлантичного океану |
+8 +16 |
+24 |
більше 1000 |
МПМ |
|
Тропічний |
пустельний |
п-ів Каліфорнія, Мексиканське нагір’я |
+8 +16 |
+24 |
пн 250-500 пд 100-250 |
ТПМ |
вологий |
узбережжя Мексиканської з. о-ви Центральн. Америки |
+8 +24 |
+24 +32 |
1000-2000 |
ВТПМ |
|
Субеквато- ріальний |
|
крайня південна частина материка |
+25 |
+25 |
більше 2000 |
З-ТПМ Л-ЕПМ |
V. Презентація результатів виконання вправи.
Групи презентують свою роботу.
1) Географічний диктант.
Учні визначають, якому кліматичному поясу відповідають дані характеристики.
А. Арктичний
Б. Субарктичний
В. Помірний
Г. Субтропічний
Д. Тропічний
Е. Субекваторіальний
1. Влітку панують екваторіальні повітряні маси.
2. Виділяється середземноморський тип клімату.
3. У межах поясу виділяється 2 кліматичні області.
4. Займає більшу частину Канадського Арктичного архіпелагу.
5. Температура липня зростає до +10.
6. У межах поясу на материку виділяються 4 кліматичні області.
7. Пояс простягається з півночі на південь більш як на 2000 км.
8. Влітку температура повітря не перевищує +5.
9. „Клімат вічного літа”.
10.Температура протягом року +25 , опади випадають переважно влітку.
Код для перевірки: А-4,8; Б-5; В-6,7; Г-2; Д-3,9; Е-1,10.
2) Порівняйте клімат півостровів Каліфорнія і Флорида, розміщених в одному
кліматичному поясі. Зробіть висновок.
V. Рефлексія результатів, досягнутих у взаємній діяльності.
Незакінчені речення.
VI. Підсумок заняття.
Д. з. §35. За бажанням підготовити цікаві повідомлення про річки та озера Північної Америки.